Olika varianter av isbroddar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dundret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 261
D

Dundret

Finns det olika modeller eller varianter på isbroddar? Varför?
De jag har från Hööks är spetsen väldigt tydlig och rätt hög (typ 3mm).
Nu har jag sett att det även finns broddar som har lägre spets som är typ 1 mm och väldigt platt, men spetsig. Och runt hela spetsen är det liksom en ring som går in i kärnan ser det ut som, typ ½ mm.
Men får man ens grepp med dem?
Pappa köpte broddar till mig på Landäng och fick då såna här med låg spets, och jag vet inte om jag vågar sätta på dem på hästen, för jag tycker det ser ut som det inte blir nått grepp alls..:crazy:

Sv: Olika varianter av isbroddar?

Ja det finns olika, jag tycker inte att det spelar någon större roll om spetsen är lång eller kort, fast jag kör med låga broddar som har liten spets eftersom hästen har fyrbrodd, och går i hagen med flera andra vallackar ( och de leker ju rätt mycket ) så det borde inte bli lika farligt om dom sparkar.

Vi använder ganska trubbiga/låga broddar o det går bra, och vi kör med tvåbrodd. Hade en spetsigare modell förut där stiftet bröts av. Men det är nog bättre kvalitét på de vi har nu (från Granngården).

Tror att man har hårdare metall i stiftet nu, vilket det inte var i de som gick sönder.

Det finns masssor av olika brodd (höga, låga, spetsiga). Om du bara ska ut och rida skulle jag nog välja såna som är trubbiga. När de börjar slitas kommer kärnan fram och de håller ett tag till. De som du ser mycket av kärnan innebär ofta att kärnan lossnar lätt och det blir inte mycket brodd kvar (slits fortare) Det är mest vi inom travet som varierar med olika brodd beroende på vilket grepp man vill ha och hur banan ser ut. Man kan tex ha olika fram och bak eller olika i tårna mot trakterna. Ofta byts det till lopp.

aha.. men finns det låga broddar som ändå spetsen är lång?
Alltså där bara själva kärnan är lägre?

Dundret skrev:
Nu har jag sett att det även finns broddar som har lägre spets som är typ 1 mm och väldigt platt, men spetsig. Och runt hela spetsen är det liksom en ring som går in i kärnan ser det ut som, typ ½ mm.

Det där låter som elit-brodd, och det är det bästa du kan hitta :idea: Bra grepp och de håller i evighet.

tn_Elitbrodd3_8.jpg

Senast ändrad:

Nja inte riktigt så ser den ut, det finns ingen sån kant ovanför gängorna sen tycker jag inte spetsen ser ut som en spets? Sen är kärnan fyrkantig.
Men de jag har är liksom spetsen platt och lite trubbig.

Idag beslöt jag mig iaf för att pröva dem på bakbenen och jag upplevde faktiskt att de hade bättre grepp.
Trots att spetsen är obefintlig och i mina ögon ser ut som den är nersliten.:smirk: Men tänk så fel man kan ha:D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 799
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 704
Senast: Pratsch
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 462
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka