Havsluft

Trådstartare
Gillar inte smaken av olivolja men använder det mest ändå. Skulle vilja ha tips på andra goda oljor som är bra och nyttiga och som helst går både att steka i och använda i marinader.

Att pröva sig fram tar mig flera år eftersom en flaska olja kanske räcker hur länge som helst :meh:....
 
Sv: Olja

Kallpressad rapsolja är fantastiskt god i dressingar, vinegrätter och marinader. Har en lite nötig smak.
 
Sv: Olja

Kallpressad rapsolja om du absolut ska steka i den.
Personligen tycker jag allt smakar bättre om man steker i riktigt smör, men det är min personliga åsikt ;)

Till sallader och marinader är avokado-olja min största favvorit. Finns naturell och med citron
 
Sv: Olja

Kokosolja förstörs inte vid upphettning såsom andra oljor gör så ska du steka så använd kokosolja.
 
Sv: Olja

Jag steker det mesta i olivolja, men om jag vill undvika olivoljesmak i någon rätt (tex asiatisk mat) använder jag rapsolja av rätt smaklöst och billigt slag.

Vid enstaka tillfällen steker jag i smör, men smöret ger ju väldigt mycket smörsmak som jag oftast vill slippa.

Så om det handlar om att byta ut olivolja generellt, skulle jag föreslå rapsolja.

Till dressingar använder jag gärna tistelolja om jag inte vill ha olivolja.
 
Sv: Olja

Rapsoljan är bäst. Jag använder den hela tiden, men steker gör jag i smör och ibland en gnutta olja till.
 
Sv: Olja

Jag tycker personligen att rapsolja smakar för mycket, så jag använder linfröolja. Steker gör jag i en blandning av olja och smör, lärde mig det någon gång och sedan har det suttit i.
 
Sv: Olja

Till stekning är det bäst att använda rapsolja. Olivolja är inte lämpligt att steka i då den inte tål högre temperaturer lika bra. Bäst är väl en skvätt rapsolja och en klick smör (för att få en fin stekyta behövs smöret och oljan ser till att maten inte fastnar i pannan).:d

Gott att använda i marinader och asiatisk mat är sesamolja, den ger en nötigare smak, tänk på att den smakar mycket, så det behövs inte så mycket om du inte lagar ngt som kräver en starkare smak då, klart värt att prova...:)
 
Sv: Olja

Efter vad jag lärt mig, "härsknar" just olivolja vid upphettning, och passar bättre till t ex sallader...

Som många sagt, rapsolja;) när det ska hettas upp, dessutom neutral smak
 
Sv: Olja

Det finns så många goda oljor :d

Jag steker i smör eller rapsolja - beroende på vad jag steker.
Olivolja ringlar jag över mozzarellan och över salladen. Dressingen till min bönsallad består av en olivolja med mycket smak och balsamvinäger plus kryddor.

Bakar gör jag på rapsolja. Utom om jag gör småbröd med någon kryddning - då kan olivolja vara godare.
 
Sv: Olja

Enligt en snabb googling så oxiderar den visst om man hettar upp den eller utsätter den för solljus under förvaringen. Jag har min flaska på fönsterbrädan i köket och har en skvätt i nästan alla varma rätter :angel: där ser man... kanske skulle ställa flaskstackarn i kylskåpet åtminstone...
 
Sv: Olja

Olivolja? Nej, absolut inte i kylskåpet. Då blir den grumlig (fast klarnar igen vid rumstemperatur). Gissar att det gäller andra oljor också.
 
Sv: Olja

Inte bara grumlig, den blir omöjlig att hälla. Annars tar den nog inte skada av kylförvaring, tror jag, det är väl mest det att den blir så jobbig att använda.

På landet har jag olivoljan i kylen i lågsäsong, och höll på att bli galen häromdagen när jag behövde den och den inte rann ut.
 
Sv: Olja

Jag gillar inte heller olivolja utan använder kallpressad rapsolja, men den finns i två varianter, en med blommig smak och en med nötig smak. Råkade köpa den med blommig smak och den var INTE god alls! Köp den med nötig smak, är utmärkt att steka i och till dressing och marinader.
 
Sv: Olja

Jag gillar inte heller olivolja utan använder kallpressad rapsolja, men den finns i två varianter, en med blommig smak och en med nötig smak. Råkade köpa den med blommig smak och den var INTE god alls! Köp den med nötig smak, är utmärkt att steka i och till dressing och marinader.

I välsorterade butiker (eller delikatessbutiker) finns det massor av märken, massor av märken och dessutom ofta ett helt underbart sortiment av smaksatta rapsoljor som fungerar perfekt i matlagning/sallader/mm. En favorit är den timjankryddade och den vitlök/chilikryddade.

Men jag håller med, den blommiga var inte nåt att hälla i sig....
 
Sv: Olja

kl.

Konstigt att rapsolja anses bättre att steka i eftersom den i jämförelse med olivolja innehåller ännu mer av fleromättade och enkelomättade fettsyror och därmed borde oxideras lättare när man steker. Någon kanske vet svaret?
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 746
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 325
Senast: Madalitso
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp