S
Solafekub
och diskussionerna kring paint-aveln! Vad tror ni, vad kommer hända?
Jag tycker att det har tagit fart den senaste tiden, och snart måste de väl komma överens om något!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Habina skrev:Jag som inte är westernmänniska, men skrev min fördjupningsuppsats på gymnasiet om just Overo Lethal White Foal Syndrome, skulle gärna vilja ha en sammanfattning av vad som hänt sedan 2001.![]()
Jag kontaktade paint-föreningen inför skrivandet, men fick aldrig något svar...![]()
Mia L skrev:Har funderat lite kring detta och förstår inte varför man bara stänger ute hingstar från avlen som bär på detta anlag, borde man rimligen inte också få samma restriktioner för ston om man nu inte tror att hingstägarna kan ta sitt ansvar och bara betäcka testade ston? För visst kan väl även stona nedärva detta till sina avkommor?!!![]()
JHANA skrev:Du har helt rätt, förbudet gäller även ston.
Myra skrev:Det åligger hos stoägaren att testa sitt sto. OM aveln på OLWS-positiva individer blir lagligt i Sverige skall det vara under kontrollerade former, som t.ex positiv+negativ partner då föds aldrig lethal white föl. Det ska vara hingst ägaren som ska kräva att stoägaren kan uppvisa ett negativ test på sitt sto.![]()
fast anlaget finns lika väl där som hos overon eftersom quartern har overogenen latent. Därav cropouts.
En cropout är när det kommer ut ett skäckigt föl från två "helfärgade" föräldrar.en fråga om vad en cropout är
JHANA skrev:Sen börjar jag undra om quarter/paint är överrepresenterade vad gäller genetiska sjukdomar, om nu OLWS-genen kan finnas hos quarters oxå.
Quartern har ju HYPP, som beror på någon slags muterad gen, i vissa stammar.
Borde kunna finnas hos paint med dom blodslinjerna oxå när jag tänker efter...
Solafekub skrev:Hm, men OLW anlaget finns väl inte bara hos paint och quarter, utan hos alla raser som är skäckar? Anledningen till att det "syns" mer hos paint, är väl för att alla hästar är skäckar, och OLW:s är av betydelse i avelssammanhang? Det finns ju inte så många raser där man faktiskt avlar fram bara skäckar?