Bukefalos 28 år!

Olycka med min häst...

T

TifaStar

Känner att jag måste få skriva av mej lite. Kopierar mitt blogg inlägg där det står vad som hände...

"Nu sitter jag här i chocktillstånd :/ Hämtade Zarahs rockard och skulle köra Zeke. Selade på hästen och allt gick lungt o bra. Sen stog vi o småpratade lite innan vi skulle hoppa i vagnen o åka iväg alla 3... Jag, Zarah o Nathali.

Då reser sig hästen upp skallar sig själv i väggen, sliter, hoppar, sparkar o drar... sliter sönder grimskafften som han sitter fast i, skenar iväg rack upp i skogen upp för en slänt som nästan är 90 grader. fastnar med vagnen i ett träd...

Han sliter o härjar tills skaklorna går av på vagnen.. selen slets i 1000 bitar sen var det bara full sken rakt ut på vägen.

Nathali blev naturligtvis JÄTTE rädd och gallskrek MAMMA JAG VILL HEM!!! Fick tag i Nathali o satte in henne i bilen o sen full fart efter hästen... Fick iaf tag i en genom svettig trasig häst. Ledde in honom i stallet och tog av han den utrustning som satt kvar.

Hans skinn i pannan e helt bortrivet och han har sår på alla 4 benen... Får se hur benen ser ut på honom imorgon.

Det som skrämde mej allra mest var att han skena förbi 1 meter ifrån Nathali så det var därför jag röck tag i henne o sprang och stoppade henne i bilen.

Jag har ALDRIG sett en sån galen häst... fy fan vilken panik han fick! Vet inte ens VAD som skrämde honom :( Han skulle aldrig göra så där om han inte blev riktigt RÄDD! Han är ju världens snällaste annars.

Han lugnade dock ner sig fort när han kom in i stallet igen o jag stog o lugnade, klappade o kramade honom. Min älskade häst.. Trodde att han skulle bryta benen av sig ärligt talat. Det skrek jag åt Zarah när han röjde runt som mest... HAN BRYTER BENEN AV SIG!!!

Jag har aldrig sett nått liknande förr o då har ja ju råkat ut för en hel del grejer när det gäller hästar. Ramlat av mååånga, mååånga gånger, hästar som skenat, hästar som gått omkull med mig på ryggen, blivit sparkad, biten, trampad på, samt ramlat av o spräckt en njure... men den här synen den slog alla rekord!

Dem fick komma med traktor för att få ner rockarden från skogen... heeelt sjukt!"

Kan tillägga att hästen är VÄL inkörd och cool lugn att hantera och rida i vanliga fall. Vet inte vad som fick honom att reagera så här :(
 
Sv: Olycka med min häst...

Jag vet hur dant det känns, tro mig:(
Började tömköra flickans ponny när han var 1.5 år, gick långmila vägar med honom. När han var 2 år var han inkörd, världens coolaste, lugnaste snällaste och pålitligaste ponny. Min son och jag skulle ut och köra en varm sommardag, när vi kört ca en mil körde vi igenom en stor gammal äppelträdgård upp på en gräsväg, där fick han spelet :eek: hoppade och sparkade med bakbenen och skenade iväg, min son hoppade av i farten som tur va, men jag satt där jag satt med ett gipsat ben som jag brytit på min stora häst 2 veckor innan:( ena skaklen åkte in i stenmuren som fanns på min vänstra sida så remmar och allt lossnade från den sidan, sen kom kurvan:eek: där valt vagnen och jag tackar min gud att jag hade hjälm på mig. Hästen var lös...pust om man få säga så och där låg jag fastklämd under vagnen, ambulansen kom och ett par snälla hästmänniskor körde hem den snea vagnen och ponnyn. Klarade mig med små skråmor och ett sönderklämt gips. MEN hästen och min son var hela:bow: Vet inte vad det va som skrämde ponnyn, kanske en orm. Ponnyn var lite bakrädd ett tag men när vintern började vi ha pulka efter honom och det gick jätte bra. Vi hade änglavakt:bow:

Ponnyn var körd 4-5 gånger i veckan i 1 års tid innan det här hände.
Kan hända vilken ponny/häst som helst hur coola och säkra de än verka vara;)
 
Sv: Olycka med min häst...

Oj din berättelse lät absolut inte rolig :/ Vilken tur ni hade allihopa, tack o lov. Hur gammal var sonen din när detta hände?

Min dotter Nathali som jag hade med mig idag är snart 4 år. Hon blev rädd just när hästen fick spelet men sen när vi tagit hand om hästen och allt vart klart så ville hon gå in och säga god natt till hästen :) Så jag tror inte att hon kommer att vara rädd för hästar i fortsättningen pga av det här.

Alla vi som var med är välbehållna för vi skulle precis till att hoppa upp i rockarden... o tack för att ingen hann sätta sig i. Hästen däremot skrapade upp 2 stora sår i pannan + en massa skrapsårsaktiga sår lite här och där på alla fyra benen. Inget djupare... och han haltade inte men antar att han kanske kommer att vara halt imorgon i och med att benen borde svullna upp under natten. Så lite orolig är jag allt.
 
Sv: Olycka med min häst...

Tuff liten dotter du har:) Min son var 14 år, då detta hände. Håller tummarna att det inte är så farligt med hästen i morgon. natti natti;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olycka med min häst...

Det kan inte ha varit ett getingstick eller något? Kan ju få värsta kossan att bli till rodeohäst...
 
Sv: Olycka med min häst...

Ja det är ju just det här som kan vara ett problem vid körning - konsekvenserna blir så mycket större eftersom utrustningen kan skada och skapa ännu mer panik hos hästen.

Jag är själv rätt tveksam till att sätta små barn i rockarden faktiskt, även om hästen är körd en längre tid. Har blivit försiktigare efter att ha sett och varit med om ett antal skenturer med vagn.
 
Sv: Olycka med min häst...

Idag har det hänt IGEN! Vad har tagit åt min häst? Tips på vad som kan vara fel?

utrdag från dagens blogg...

"Jag o Zarah va ut till Zeke nu på eftermiddagen. Tog in honom satte fast honom på gången... som vanligt. Pysslade satte på tömkörningsjorden... allt lungt o fint så långt.

Häst fan RESER sig IGEN! vägrar lugna ner sig... sprattlar, reser sig flera gånger... dampar runt som ja vet inte vad... Jag o Zarah ställde oss inne i en av boxarna för det gick inte att komma nära honom för han bara sparkede och slog åt alla håll.

Hakarna löset INTE ut så hästen fick mer o mer panik... till slut reser han sig upp och SLÅR RUNT o landar på ryggen... DÅ FÖRST löser panikhakarna ut.

Han kravlar sig upp o springer ut i 120...

Vi lyckades fånga in honom o sen åkte vi o hämtade hjälp av en karl. Han hjälpte oss på med resten av tömkörningsgrejerna o sen ut me hästen i paddocken... Sen efter en stund tvingade han mig att lägga på sadel o sätta på träns o rida... hästen va COOL lugn! Nu va han precis som vanligt igen.

Va fan e d för fel på hästen?
Less ja blir..."

Trotts dessa 2 tok ryck på dessa 2 dagar e hästen inte halt.. bara liiite stel i ett ben.

Vad gör jag om detta händer igen? Jag blir galen... lessen o lite rädd måste jag erkänna.
 
Sv: Olycka med min häst...

Ush! Läskigt. Har du kollat igneom hästen ordentligt? Rygg mm? Kanske en vits att ta dit vet. bara för att vara säker på att det inte är smärtrelaterat.

Annars kan det ju vara så att han blev rejält rädd första gången och nu när han såg selen och allt igen så fick han panik av bara farten (dåligt uttryck men hoppas du fattar)

Sen kanske du ska låta bli o köra innan du vet vad som ligger bakom - låter livsfarligt det du berättar!
 
Sv: Olycka med min häst...

Jo ska ringa vet imorgon men tror inte han har ont i ryggen med tanken på att jag red honom i paddocken idag när jag hade fått hjälp på med sadel o träns :P

Han stog helt stilla när jag klev upp och kändes som vanligt att rida.. men lika bra att prata med en veterinär :)

Jag tror som du skrev att han helt enkelt blev livrädd igår och fick panik idag med fast jag bara drog på en liten tömkörningsjord. Nu blire det till att skynda långsamt med "lill killen."
 
Sv: Olycka med min häst...

Idag har det hänt IGEN! Vad har tagit åt min häst? Tips på vad som kan vara fel?

utrdag från dagens blogg...

"Jag o Zarah va ut till Zeke nu på eftermiddagen. Tog in honom satte fast honom på gången... som vanligt. Pysslade satte på tömkörningsjorden... allt lungt o fint så långt.

Häst fan RESER sig IGEN! vägrar lugna ner sig... sprattlar, reser sig flera gånger... dampar runt som ja vet inte vad... Jag o Zarah ställde oss inne i en av boxarna för det gick inte att komma nära honom för han bara sparkede och slog åt alla håll.

Hakarna löset INTE ut så hästen fick mer o mer panik... till slut reser han sig upp och SLÅR RUNT o landar på ryggen... DÅ FÖRST löser panikhakarna ut.

Han kravlar sig upp o springer ut i 120...

Vi lyckades fånga in honom o sen åkte vi o hämtade hjälp av en karl. Han hjälpte oss på med resten av tömkörningsgrejerna o sen ut me hästen i paddocken... Sen efter en stund tvingade han mig att lägga på sadel o sätta på träns o rida... hästen va COOL lugn! Nu va han precis som vanligt igen.

Va fan e d för fel på hästen?
Less ja blir..."

Trotts dessa 2 tok ryck på dessa 2 dagar e hästen inte halt.. bara liiite stel i ett ben.

Vad gör jag om detta händer igen? Jag blir galen... lessen o lite rädd måste jag erkänna.


Men..

Din häst är med om en rejäl olycka i samband med selen igår. Naturligtvis så minns han händelsen igår som skapade full panik, vad det nu orsakades av vet jag inte, kanske som någon sa, geting eller annat stick.

Att du redan idag tar och sätter fast honom på gången samtidigt som du lägger på gjorden tycker jag är lite väl tidigt. Du borde ha någon som håller i grimskaftet och INTE sätta fast honom.

Självklart förknippar han nu just sele/gjorden med det otäcka som inträffade!

Ge honom lite vila från det, börja sedan att öva med att lägga på sele/gjord när du har någon erfaren som kan hålla i honom.

Eftersom din häst verkar vara en lugn och snäll individ i vanliga fall så tror jag inte att han gör detta på flit och vilje, så snälla du, skriv inte häst fan, för det tycker jag låter himla otrevligt.

Din häst blev rädd, hjälp honom att återfå tryggheten.
 
Sv: Olycka med min häst...

Min häst har också skenat med vagnen, dock kom varken människor el häst till skada, men törs aldrig mer spänna för henne..
Första ggn hon la iväg var jag ensam, som jag varit för, satte för ena sidan o så skulle hon vända sig o det tog emot, börja sparka o slita så grimsjaftet gick av o sen sprang hon tills den var loss från henne.
2 ggn fick jag hjälp av en van kusk, detta var 3 dar senare. Hon var lite stressad, lättade lite med frambenen men kunde köras o hon var sen lugn. Kom upp på stallplan, han kopplade bort ena sidan, skulle gå runt, hästen vänder sig o får panik o kör 300 runt på stallplan med oss hängades i tömmarna utan att få stopp på henne. Får in henne i stallgången där hon springer in i en box:eek: Sulkyn stannar i boxdörrn eftersom remmen gått av o hästen står o äter i krubban stencool o inte stressad alls:eek::confused:

Så de råd jag fått är att inte spänna för henne för vagn ngt mer... vet inte om det händer igen? :crazy:
Jag tänkte annars med hjälp sätta ett par "bommar" i trä på vardera sida o som en pinne mellan där nån bara håller upp dom, just för att hon ska få känna på "skaklarna". Tänkte om man kanske kunde sätta dig en "presening" i änden o sen lägga lite tyngd på som hon bara får dra genom att det släpar. Vet inte om man kan göra sånt istället.. men en vagn.. känns inte tryggt o kanske inte värt att lämna bort henne för "inkörning"..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olycka med min häst...

Men..

Din häst är med om en rejäl olycka i samband med selen igår. Naturligtvis så minns han händelsen igår som skapade full panik, vad det nu orsakades av vet jag inte, kanske som någon sa, geting eller annat stick.

Att du redan idag tar och sätter fast honom på gången samtidigt som du lägger på gjorden tycker jag är lite väl tidigt. Du borde ha någon som håller i grimskaftet och INTE sätta fast honom.

Självklart förknippar han nu just sele/gjorden med det otäcka som inträffade!

Ge honom lite vila från det, börja sedan att öva med att lägga på sele/gjord när du har någon erfaren som kan hålla i honom.

Eftersom din häst verkar vara en lugn och snäll individ i vanliga fall så tror jag inte att han gör detta på flit och vilje, så snälla du, skriv inte häst fan, för det tycker jag låter himla otrevligt.

Din häst blev rädd, hjälp honom att återfå tryggheten.

nä häst f*n var lite väl att ta i med... men ja känner mej både skärrad, maktlös, lessen o förtvivlad.

uppenbaligen gick det kanon att ta på honom tömkörningsjorden och tömköra bara någon höll i honom istället för att han fick sitt afast på gången... förstår självklart att hästen är livrädd efter det som hänt.
 
Sv: Olycka med min häst...

Min häst har också skenat med vagnen, dock kom varken människor el häst till skada, men törs aldrig mer spänna för henne..
Första ggn hon la iväg var jag ensam, som jag varit för, satte för ena sidan o så skulle hon vända sig o det tog emot, börja sparka o slita så grimsjaftet gick av o sen sprang hon tills den var loss från henne.
2 ggn fick jag hjälp av en van kusk, detta var 3 dar senare. Hon var lite stressad, lättade lite med frambenen men kunde köras o hon var sen lugn. Kom upp på stallplan, han kopplade bort ena sidan, skulle gå runt, hästen vänder sig o får panik o kör 300 runt på stallplan med oss hängades i tömmarna utan att få stopp på henne. Får in henne i stallgången där hon springer in i en box:eek: Sulkyn stannar i boxdörrn eftersom remmen gått av o hästen står o äter i krubban stencool o inte stressad alls:eek::confused:

Så de råd jag fått är att inte spänna för henne för vagn ngt mer... vet inte om det händer igen? :crazy:
Jag tänkte annars med hjälp sätta ett par "bommar" i trä på vardera sida o som en pinne mellan där nån bara håller upp dom, just för att hon ska få känna på "skaklarna". Tänkte om man kanske kunde sätta dig en "presening" i änden o sen lägga lite tyngd på som hon bara får dra genom att det släpar. Vet inte om man kan göra sånt istället.. men en vagn.. känns inte tryggt o kanske inte värt att lämna bort henne för "inkörning"..

JAg kommer aldrig att sätta vagn bakom honom igen.. stackars lite. Nu ska jag försöka bevisa för honom att det itne är farligt att stå på gången... och sen bara rida och tömköra.

Tänkte börja med att stänga stalldörren helst så att han inte kan springa ut och skada sig själv och andra utanför stallet... så ska jag ha honom lös på gången medans jag pysslar... sen när han känns stabil på det viset så tänkte jag knyta 2 ringar av balsnören och sätta i grimman... sen sätta fast honom på gången en kort sväng. För då kommer han garanterat loss om han får panik igen.
 

Liknande trådar

Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 570
Senast: RonjaH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 602
Senast: __sofia__
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 320
Senast: Cilva
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp