Extremt flyktig häst - vad skulle ni göra?

RonjaH

Trådstartare
Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och för det mesta samarbets/arbetsvillig ;) Han har lite nerver, men det får man ju räkna med när man köper en arab!
Haft lite otur med skador sen jag fick hem honom, men nu har han varit fit for fight i över 6 mån och vi har tränat regelbundet. Tanken från början var att vi skulle rida distans, men dessa planer fick jag snabbt ge upp. Vi har haft stora problem med uteridning. Från början ville han inte gå framåt alls; vände hem, hoppade ner i diken osv (har skrivit en annan tråd om detta). Det var ganska uppenbart från början at han inte 'dummar' sig, utan är extremt rädd och osäker (väldigt ranglåg). Vi har övat med många långa promenader, otaliga ledarskapsövningar och vid tillfälle ridit ut med sällskap. Han litar nu på mig och gör allt jag ber om i paddocken, både från marken och uppsuttet.
Nu står vi i nytt stall där vi haft fler chanser till uteritter med andra, och nu när vi lätt kommer bort från stallplanen med 'draghjälp' så har det blivit uppenbart att hästen är extremt flyktig då han blir skrämd. Han kan bli rädd för vad som helst, även saker han sett förut eller borde vara van vid. Nu senast var vi ute med sällskap, och mötte en ponny som någon var ute och promenerade med. Båda hästar stannade och tittade på ponnyn, och på ett ögonblick kände jag hur min häst fick en puls på typ 200. Plötsligt kaster han sig ut i åkern och skenar iväg. Lyckades efter ett tag styra upp honom på vägen, då väjde han över på andra sidan och jag gled/hoppade av då sadeln kom snett. Den andra hästen hade inte rört sig ur fläcken. Han flydde alltså bort trots att sällskapshästen (som är mkt högre i rang) inte ens reagerade på 'faran'. För att vi mötte en ponny. Det hände så snabbt att jag inte han bli rädd, så han kan knappast ha känt av något från mig som gjorde att han stack. Jag hade ingen som helst anledning att tror att han skulle bli rädd för en annan häst, så jag satt ju lugnt i sadeln och bara lät honom titta.
Det var lite droppen som fick bägaren att rinna över, jag vill inte ha en häst som endast kan ridas runt i paddocken... funderar starkt på att sälja, men trivs ju med hästen i övrigt....
Jag är van vid lite stökiga hästar som man kan träna till att lyssna bättre och bli lugnare, men hur fasiken tränar man bort en sådan stark flyktinstinkt? Han kommer väl aldrig passa för distans/uteritter?
 
Har du testat att istället för att stanna och titta arbeta hästen hela tiden? Skolor, skänkelvikningar, korta och länga stegen - allt i skritt. Det kan göra att hästen lägger sitt fokus på det och vad du begär och inte reagerar lika starkt på sånt ni ser och möter.
 
Min grå är lite likadan , har även mötesskräck vare sig det gäller bilar, människor eller hästar vid uteritt men vi tävlar fälttävlan utan några större problem. Han är fokuserad på tävlingsbanan.
 
Har du kollat synen på honom? Min var ungefär sådär och det visade sig att hon har nedatt syn. Hon har extremt dåligt mörkerseende dessutom. Nu har jag haft henne länge (7 år) och hon litar mycket på mig, så hon har blivit bättre, men flykten ligger väldigt nära till hands när vi är ute även idag. Det är inte en häst som man sitter och slö-åker på ute. :D

Jag har varit med på ett par träningar för en polis och det har gett visst resultat. Min har blivit väldigt mycket bättre.
 
Har du kollat synen på honom? Min var ungefär sådär och det visade sig att hon har nedatt syn. Hon har extremt dåligt mörkerseende dessutom..

Där sa du något... han är alltid nervös när vi rider i paddocken på kvällen, men helt lugn på dagen. Dock har det blivit bättre med tiden så trodde det bara var en vanesak då jag gick från att rida främst på dagen (mammaledig) till kvällstid (jobbar heltid). Men, värt att kolla!
Hur kollar man synen på dem, är det veterinär som gör det?
 
Min grå är lite likadan , har även mötesskräck vare sig det gäller bilar, människor eller hästar vid uteritt men vi tävlar fälttävlan utan några större problem. Han är fokuserad på tävlingsbanan.

Mötesskräck, vilket bra ord. Ja min reagerar inte så mkt på saker som inte kommer rätt upp mot honom, att gå förbi saker som är 'lite farliga' men som är vid vägkanten går oftast bra. Klart han kanske skulle vara mer fokuserad om han har en uppgift, problemet är att det går inte träna en distanshäst om man inte kan rida ut i skog & mark... :)
 
Mötesskräck, vilket bra ord. Ja min reagerar inte så mkt på saker som inte kommer rätt upp mot honom, att gå förbi saker som är 'lite farliga' men som är vid vägkanten går oftast bra. Klart han kanske skulle vara mer fokuserad om han har en uppgift, problemet är att det går inte träna en distanshäst om man inte kan rida ut i skog & mark... :)

Inte fälttävlanshästar heller men man får ju bara göra det annars blir det ju inte bättre heller. Linda Algotsson sa vid nått tillfälle att alla hennes nuvarande ft hästar är rädda för typ allt...
 
Du måste bara fortsätta träna. 1.5 år är inte mycket, och iom stallbyte så har du ju vänt hans värld upp och ner. Jag har också en häst som varit extremt rädd men det har blivit bättre med åren och bättre när vi flyttade till egen gård med lugn miljö. Jag har testat alla möjliga lugnande örter, mineraler och aminosyrer utan nämnvärda resultat. Det enda som verkar ha någon större effekt på hans nerver är Bachs blomstermedicin. Det händer att han får "återfall" och då blandar jag en flaska med blomstermedel och ger honom, det hjälper. För några veckor sen hade han en sån period igen, det som triggade den var att hans ponnykompis slet sig och galopperade ca 1 km från oss och utom synhåll. Han blev jätterädd och efter det var allt farligt . Han fick tex fullständig panik över att någon fällt små träd längs vägen och allt var bara hemskt. Efter ett par dagar med blomstermedel blev han sig själv igen. :)

Nu fick min Star of Betlehem (trauman), Rock Rose (skräck), Mimulus (rädsla) och Larch (självförtroende).
Jag har alla medlen och blandar själv, men du kan prova Rescue Remedy om du inte vill lägga pengar på flera olika. Din häst kommer alltid vara vaken och flyktbenägen, det kommer du inte kunna jobba bort. Det du ska jobba för är att stärka hans självförtroende och hans förtroende för dig så att han inte överreagerar och flyr. Om han är hackkyckling i hagen bör du flytta honom och endast ha honom med en snäll kompis.
 
Har du testat att istället för att stanna och titta arbeta hästen hela tiden? Skolor, skänkelvikningar, korta och länga stegen - allt i skritt. Det kan göra att hästen lägger sitt fokus på det och vad du begär och inte reagerar lika starkt på sånt ni ser och möter.

Detta försökte jag i flera år med min spooky häst. Han kan också bli rädd för "ingenting", alltså man förstår verkligen inte vad han hoppar och springer för.

Det funkade inte på den hästen. Det som funkar bäst är att ha lite halvlånga tyglar så han inte känner att jag håller "fast" hans huvud (vilket jag givetvis inte gör, men i hans värld kan kontakt = sitta fast när han blir nervös). Det krävdes mycket övning från min sida att inte ta i honom när han blir spänd - man vill ju gärna ha "kontroll", dvs kontakt. Och sen bara andas, titta rakt fram och uppmana honom att gå rakt fram i lite friskt tempo. Han får titta, men han ska fortsätta framåt. Låtsas som ingenting. Om han sticker, bara fortsätta framåt utan att egentligen göra så mycket. Halsrem och ett rejält mantag så jag inte av ren reflex börjar bromsa. Inte bli irriterad! Eller spänd själv. Lättare sagt än gjort, jag vet.

Det är svårt än idag och något vi jobbar på hela tiden. Han är också fälttävlanshäst, men ligger man i 500m/min hinner man inte se alla farliga saker ;) Dessutom vet han vad han ska göra med hinder, men rida förbi saker som ligger på marken är usch och fy!
 
Detta försökte jag i flera år med min spooky häst. Han kan också bli rädd för "ingenting", alltså man förstår verkligen inte vad han hoppar och springer för.

Det funkade inte på den hästen. Det som funkar bäst är att ha lite halvlånga tyglar så han inte känner att jag håller "fast" hans huvud (vilket jag givetvis inte gör, men i hans värld kan kontakt = sitta fast när han blir nervös). Det krävdes mycket övning från min sida att inte ta i honom när han blir spänd - man vill ju gärna ha "kontroll", dvs kontakt. Och sen bara andas, titta rakt fram och uppmana honom att gå rakt fram i lite friskt tempo. Han får titta, men han ska fortsätta framåt. Låtsas som ingenting. Om han sticker, bara fortsätta framåt utan att egentligen göra så mycket. Halsrem och ett rejält mantag så jag inte av ren reflex börjar bromsa. Inte bli irriterad! Eller spänd själv. Lättare sagt än gjort, jag vet.

Det är svårt än idag och något vi jobbar på hela tiden. Han är också fälttävlanshäst, men ligger man i 500m/min hinner man inte se alla farliga saker ;) Dessutom vet han vad han ska göra med hinder, men rida förbi saker som ligger på marken är usch och fy!

Visst är det intressant att hästar är så individuella! Jag har just nu en häst som är bland det tittigaste jag någonsin har suttit på - jag har haft honom i några månader nu. Han behöver sysselsättas hela tiden, arbete i skritt är det bästa. Min äldre häst är också rätt explosiv - men hon behöver få galoppera fram ordentligt och röra alla muskelgrupper rejält för att sen kunna fokusera. På många hästar fungerar det även att få dem att sänka huvudet, men då är ju risken istället att den som din häst blir spänd för att den känner sig låst. Men min erfarenhet är att detta är något som faktiskt går rätt bra att arbeta med - om man gör det på det sätt som passar den specifika hästen.
 
Visst är det intressant att hästar är så individuella! Jag har just nu en häst som är bland det tittigaste jag någonsin har suttit på - jag har haft honom i några månader nu. Han behöver sysselsättas hela tiden, arbete i skritt är det bästa. Min äldre häst är också rätt explosiv - men hon behöver få galoppera fram ordentligt och röra alla muskelgrupper rejält för att sen kunna fokusera. På många hästar fungerar det även att få dem att sänka huvudet, men då är ju risken istället att den som din häst blir spänd för att den känner sig låst. Men min erfarenhet är att detta är något som faktiskt går rätt bra att arbeta med - om man gör det på det sätt som passar den specifika hästen.


Eller hur!?! Min är väldigt speciell så jag borde fattat att det som brukar funka inte skulle funka på honom ;) Jag hade nästan gett upp, efter nära två år av sticka och slänga sig, inte bara ute utan också i ridhuset eller på banan. Så det var i ren desparation jag "släppte tyglarna" och bad till gud typ ;) Men jag kommer fortfarande tillbaka till det här "hålla ner huvudet"-tänket, senast i förrgår råkade jag ta i honom lite för mycket och han blev hemsk direkt.
 
Du måste bara fortsätta träna. 1.5 år är inte mycket, och iom stallbyte så har du ju vänt hans värld upp och ner. Jag har också en häst som varit extremt rädd men det har blivit bättre med åren och bättre när vi flyttade till egen gård med lugn miljö. Jag har testat alla möjliga lugnande örter, mineraler och aminosyrer utan nämnvärda resultat. Det enda som verkar ha någon större effekt på hans nerver är Bachs blomstermedicin. Det händer att han får "återfall" och då blandar jag en flaska med blomstermedel och ger honom, det hjälper. För några veckor sen hade han en sån period igen, det som triggade den var att hans ponnykompis slet sig och galopperade ca 1 km från oss och utom synhåll. Han blev jätterädd och efter det var allt farligt . Han fick tex fullständig panik över att någon fällt små träd längs vägen och allt var bara hemskt. Efter ett par dagar med blomstermedel blev han sig själv igen. :)

Nu fick min Star of Betlehem (trauman), Rock Rose (skräck), Mimulus (rädsla) och Larch (självförtroende).
Jag har alla medlen och blandar själv, men du kan prova Rescue Remedy om du inte vill lägga pengar på flera olika. Din häst kommer alltid vara vaken och flyktbenägen, det kommer du inte kunna jobba bort. Det du ska jobba för är att stärka hans självförtroende och hans förtroende för dig så att han inte överreagerar och flyr. Om han är hackkyckling i hagen bör du flytta honom och endast ha honom med en snäll kompis.

Han har fått magnesium som tillskott i ett halvår nu, märkte viss skillnad i början men nu känns det som det inte hjälper alls. Väntar fortfarande på höanalysen i nya stallet... Köper att jag behöver stärka hans självförtroende, men hans fysiologiska reaktion (pulsen etc) är ju så stark och omedelbar! Jag känner mig maktlös här för det kvittar ju hur bra allting går på en ridtur, blir han skrämd så är det kört, hans kropp svarar innan jag ens hinner 'förklara' att det inte är någon fara. Om nu alla ledarskapsövningar går jättebra, i paddocken lyssnar han jättefint och han följer med mig överallt när vi promenerar, vad mer kan jag göra för att få honom att lita ännu mer på mig?

Han gick tidigare med två hästar som jagade honom ganska mkt, nu går han ensam i en hage bredvid en flock med unghästar. Inte jätteroligt för honom kanske men hellre det än att han blir halt av at bli jagad i en lerig hage. Planen är att han ska få gå med en liten flock med ponnys som han förhoppningsvis passar med, men det går ringorm i stallet nu så är lite krångel nu med att byta hagkompisar.
 
Kan du ha någon som går med er när ni är ute och rider? Någon som har honom i ett grimskaft eller liknande som kan vara en extra trygghet en period? Och varva det med att själv gå ut och gå med honom och utsätta honom för "läskiga" saker när du är på marken om det får honom lugnare och tryggare. En lösning hade ju annars varit att hoppa av och leda honom förbi det farliga men det kan ju bli svårt eftersom han reagerar så otroligt snabbt!
 
Kan du ha någon som går med er när ni är ute och rider? Någon som har honom i ett grimskaft eller liknande som kan vara en extra trygghet en period? Och varva det med att själv gå ut och gå med honom och utsätta honom för "läskiga" saker när du är på marken om det får honom lugnare och tryggare. En lösning hade ju annars varit att hoppa av och leda honom förbi det farliga men det kan ju bli svårt eftersom han reagerar så otroligt snabbt!

Jo jag miljötränar ju hela tiden när vi är ute och promenerar, så att han utsätts för trafik, presenningar, andra hästar, hundar etc (givetvis varvat med långa sträckor av 'tomhet' där han kan slappna av).
Vet inte om det skulle hjälpa om någon stod bredvid, det tog tid att få honom att lita på mig och vet inte om han skulle lyssna på någon annan... och vet inte heller vem jag skulle kunna be om den tjänsten! Alla i stallet vill ju rida sina hästar när de är där, inte gå ut med min stolle ;)
 
Det låter som att du egentligen behöver tips på hur du kan överföra tilliten han har till dig när du är på marken till när du befinner dig på hans rygg? Det vet jag däremot inte hur du bäst ska göra...

Finns det nån kurs ni kan gå för en tränare som är duktig på sånt? Antingen en kurs ni åker iväg till som är en helg eller liknande eller en tränare som finns i närheten som kan hjälpa dig överföra tilliten till när du rider honom?
 
Det låter som att du egentligen behöver tips på hur du kan överföra tilliten han har till dig när du är på marken till när du befinner dig på hans rygg? Det vet jag däremot inte hur du bäst ska göra...

Finns det nån kurs ni kan gå för en tränare som är duktig på sånt? Antingen en kurs ni åker iväg till som är en helg eller liknande eller en tränare som finns i närheten som kan hjälpa dig överföra tilliten till när du rider honom?

Ja det är nog exakt det vi behöver!

Vi skulle gått en NH kurs förra året, men då blev han skadad strax innan så det blev inställt.
Vet inte vad för annan typ av kurs som skulle kunna hjälpa...

Tips mottages på bra kurs eller tränare! Vi bor i Halland, så Halland/Skåne/Småland är intressant.
 
När du känner att han börjar bli rädd, funkar det att hoppa av då och leda förbi? Sen upp igen!

Låter som han måste lita på dig mer när du visar honom att saker inte är farliga. Men den sociala biten i hagen är nog nått som är viktigt för honom också :heart
Tror han skulle växa mentalt med bra hagkompisar, en flock.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 219
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp