Extremt flyktig häst - vad skulle ni göra?

Inga nh kurser om du vill din häst väl. Grundtanken i nh är att man ska dominera och knäcka hästen så den blir "lydig" och död på insidan så den inte bryr sig om någonting... Alla dessa lekar som verkar snälla och oskyldiga är dominansövningar som ibland är ren och skär psykisk tortyr, tex att jaga hästen runt tills den överger sig! Människan beter sig som en varg för att få hästens förtroende?? Om man tänker sig om inser man hur sinnessjukt det är!

Man måste förtjäna en hästs förtroende, inte ta det med psykisk eller fysisk våld.

Går det bättre från marken är det en bra idé att gå med honom i skogen och växla mellan att gå och rida. Gå på ställen han ofta blir rädd och rid där det är lugnt. Ser eller hör du något, hoppa av innan han blir rädd.
Du måste också bli bättre på att upptäcka faror innan din häst ser dem, visa honom att han inte behöver axla rollen som spejare ensam.
Tex i fallet med ponnyn visar du din häst en mental bild av att det bara är en ponny och hur ni passerar den lugnt och sansat. Håll bilden kvar tills ni passerat. Jag har jobbat mycket med mentala bilder på mina hästar och det hjälper. Tex om jag ser att någon går ner i en källare visar jag min häst en bild på någon som dyker upp ur en källare. Då blir han inte rädd när det plötsligt dyker upp en människa från jordens inre, för så ser det ut ur hans synpunkt. Eller om jag hör att det kommer joggare visar jag en bild på det och att det inte är farligt. Tidigare brukade han klättra upp i träden i skräck men nu går det nästan alltid jättebra. Ju klarare människan kan vara i den mentala bilden, ju tydligare och lättare är den att förstå för hästen. Be folk du möter att stanna eller gå sakta och prata med dem. Jag passar alltid på att högt säga typ hejsan vilken fin dag, för när de talar förstår hästen att det är människor.

Din häst behöver inte ha dålig syn, förmodligen tvärtom. Araber brukar ha mycket bra syn. Men hästars syn är annorlunda än vår. Tex om jag ser en häst med vagn vet jag att det är en häst och en vagn. Men för hästar ser det ut som om det är ett jättekonstigt stort djur med hjul, de kan inte skilja på det. Samma med skidåkare, det tar lång tid för dem att lära sig att det inte är varelser med jättelånga fötter och armar.

Magnesium verkar endast lugnande om hästen är nervös pga brist på magnesium. Det är inte lugnande i sig. Dock är det nästan alltid brist på det i hö. Rekommendera verkligen att prova Rescue Remedy. Det kostar väldigt lite och du behöver bara några droppar i en större flaska som du i sin tur doserar från, den är väldigt dryg. Brukar finnas på hälsokost och apotek. :)
 
Har själv aldrig suttit på en extremt flyktig häst och din beskrivning skulle ge mig huvudbry. Det jag brukar göra (oavsett häst) när hästen reagerar på något är att tillåta reaktion inom rimliga gränser. Som exempel, tvekar hästen att gå förbi en plars så är jag mycket nöjd om den passerar i en högre hastighet/gångart eller tar en omväg runt. Då visar den sig ändå villig att göra det man ber om men under förhållanden som den kan förhålla sig till och tids nog så finns inte problemen kvar. Att förhålla kan man göra en bit efter. Ett till tips (det här kan låta helt skadat men fungerar fint på en del hästar) när hästen reagerar på något på avstånd är att hårt knåda mankammen precis ovanför manken. Av någon anledning verkar det tvinga muskulaturen till avspänning och hästen sänker huvudet och spänningen avtar. Jag vet inte om något tips hjälper i ditt fall då det verkar aningen extremt men prova går ju. Lycka till.
 
Men @Centaur det där är ren och skär lögn.
Vissa extremister ser nh som ett maktspel, samma sak som extremister inom dressyr rider rollkur, det betyder väl inte att alla dressyr ryttare gör det.

Nu är jag ingen stark förespråkare av nh men sprid inte falsk information sådär.
Nh går ut på att komma närmare hästen, ge den trygghet inte ska det finnas ett uns av dominans från människan eller på något sätt tvinga hästen att göra något otrevligt.

Vad har du tittat på för knäppa människor?
 
Men @Centaur det där är ren och skär lögn.
Vissa extremister ser nh som ett maktspel, samma sak som extremister inom dressyr rider rollkur, det betyder väl inte att alla dressyr ryttare gör det.

Nu är jag ingen stark förespråkare av nh men sprid inte falsk information sådär.
Nh går ut på att komma närmare hästen, ge den trygghet inte ska det finnas ett uns av dominans från människan eller på något sätt tvinga hästen att göra något otrevligt.

Vad har du tittat på för knäppa människor?
Jag är ledsen men jag tror många har träffat dessa människor som jagar runt och viftar rep. Tycker personligen det är jättetråkigt när alla blir dragna över en kam men det känns som ett typiskt fenomen av "den som skriker högst hörs mest"..
 
Jag är ledsen men jag tror många har träffat dessa människor som jagar runt och viftar rep. Tycker personligen det är jättetråkigt när alla blir dragna över en kam men det känns som ett typiskt fenomen av "den som skriker högst hörs mest"..

Tyvärr. Jag har träffat ett par men det finns ju extrema inom vilken gren/vad som helst.

Bara för att vissa är sjuka ska man ju inte gå runt att sprida falsk fakta om vad NH innebär eller grundtanken. Grundtanken är att få en mentalt stabil häst, inte skrämma slag på den men tyvärr går folk för långt.

Personligen tycker inte man ska hänge sig åt varken NH eller klassiskt utgå bara från hästen och vad den behöver inte vad vi människor tycker är bäst för det finns inget som passar alla.

Riktigt tråkigt bara när en hel ''gren'' ''tankesätt'' blir strukna över en kam endast pga några skitstövlar.
Man går ju inte runt och säger att alla dressyryttare är djurplågare för att en liten % rider rollkur. Ush vad arg jag blir.
 
Tyvärr. Jag har träffat ett par men det finns ju extrema inom vilken gren/vad som helst.

Bara för att vissa är sjuka ska man ju inte gå runt att sprida falsk fakta om vad NH innebär eller grundtanken. Grundtanken är att få en mentalt stabil häst, inte skrämma slag på den men tyvärr går folk för långt.

Personligen tycker inte man ska hänge sig åt varken NH eller klassiskt utgå bara från hästen och vad den behöver inte vad vi människor tycker är bäst för det finns inget som passar alla.

Riktigt tråkigt bara när en hel ''gren'' ''tankesätt'' blir strukna över en kam endast pga några skitstövlar.
Man går ju inte runt och säger att alla dressyryttare är djurplågare för att en liten % rider rollkur. Ush vad arg jag blir.
Jag ser det som sunt förnuft att du blir arg över att andra drar folk över en kam. Jag ser också sunt förnuft i ilska över orättvisa och illa behandling inom olika grenar. Jag hoppas att alla rasar över det som inte är okej så alla börjar behandla hästar väl. Nh har varit mycket på tapeten av en anledning. Så även dressyren sista tiden. Och förhoppningen är väl att belysa de negativa aspekterna för att få en förändring och förbättring.
 
När du känner att han börjar bli rädd, funkar det att hoppa av då och leda förbi? Sen upp igen!

Låter som han måste lita på dig mer när du visar honom att saker inte är farliga. Men den sociala biten i hagen är nog nått som är viktigt för honom också :heart
Tror han skulle växa mentalt med bra hagkompisar, en flock.

Ja om jag hoppar av och leder honom är det inga problem att gå förbi det 'farliga'. Sådana situationer är ju hanterbara och inget större problem, hästar kommer alltid vara hästar liksom.... Men det är den plötsliga flykten, där hans reaktion sker på en sekund och det finns liksom inte ens en chans att förstå att han blivit rädd förrän man är 50 m bort i full galopp....
 
Inga nh kurser om du vill din häst väl. Grundtanken i nh är att man ska dominera och knäcka hästen så den blir "lydig" och död på insidan så den inte bryr sig om någonting... Alla dessa lekar som verkar snälla och oskyldiga är dominansövningar som ibland är ren och skär psykisk tortyr, tex att jaga hästen runt tills den överger sig! Människan beter sig som en varg för att få hästens förtroende?? Om man tänker sig om inser man hur sinnessjukt det är!

Man måste förtjäna en hästs förtroende, inte ta det med psykisk eller fysisk våld.

Magnesium verkar endast lugnande om hästen är nervös pga brist på magnesium. Det är inte lugnande i sig. Dock är det nästan alltid brist på det i hö. Rekommendera verkligen att prova Rescue Remedy. Det kostar väldigt lite och du behöver bara några droppar i en större flaska som du i sin tur doserar från, den är väldigt dryg. Brukar finnas på hälsokost och apotek. :)

Är det grundtanken med NH? Konstigt, för INGEN som jag träffat på som säger att de rider och hanterar hästar med 'NH-tänk' har försökt knäcka eller dominera sina hästar: de är snarare de som försöker möta hästens på dess egen nivå, vid beteende förändringar etc frågar de sig vad som får hästen att bete sig som den gör utan att någonsin bestraffa. Jag är absolut inte expert på NH, men de böcker jag läst är så långt ifrån 'tortyr' som man kan komma! Sen att det finns knäppgökar och tyvärr väldigt grymma människor inom alla områden, det förstår väl alla. Men att för den sakens skull säga att de som håller på med NH vill knäcka sin häst med våld, det är ungefär som att jag skulle döma alla dressyryttare som djurplågare för att jag sett någon spänna in sin häst tills den knappt kunde andas eller gå ordentligt. Det finns idioter ÖVERALLT.

Sen att magnesium inte är någon mirakelkur, det vet jag. Nu har vi ju ingen analys på höt ännu, så jag fortsätter ge magnesium då det ju iaf inte gjort saken värre. När jag vet den verkliga kalcium-magnesium kvoten så får jag ändra foderstaten om det behövs.

Tyvärr. Jag har träffat ett par men det finns ju extrema inom vilken gren/vad som helst.

Bara för att vissa är sjuka ska man ju inte gå runt att sprida falsk fakta om vad NH innebär eller grundtanken. Grundtanken är att få en mentalt stabil häst, inte skrämma slag på den men tyvärr går folk för långt.

Personligen tycker inte man ska hänge sig åt varken NH eller klassiskt utgå bara från hästen och vad den behöver inte vad vi människor tycker är bäst för det finns inget som passar alla.

Riktigt tråkigt bara när en hel ''gren'' ''tankesätt'' blir strukna över en kam endast pga några skitstövlar.
Man går ju inte runt och säger att alla dressyryttare är djurplågare för att en liten % rider rollkur. Ush vad arg jag blir.

Håller med, man får ju se till att hitta en stil/metod elle r vad man nu vill kalla dedt som passar både häst och människa och deras förutsättningar.
Jag testade lite NH träning direkt när jag köpt honom mest för att se om det var något för oss. Han svarade väldigt bra på det och nu har jag häst som står still på kommando även om jag går till andra sidan paddocken; han går, springer & backar i takt med mig (går lös) och idag fick jag äntligen, efter mkt träning, lov att lägga en presenning över ryggen på honom! Vi har hittar en tränings stil som funkar för oss i markarbetet, nu är det bara att överföra det samarbetet till ridningen ute....
 
Nej jag är självklart ironisk :D

Man kan inte döma ut en sport/gren vad som helst bara för att några människor är skitstövlar.

Då skulle man ju lika gärna kunna säga att Sko inte din häst grundtanken med skoning är att göra illa din hästs hovar Löjligt värre
 
Senast ändrad:
Nej jag är självklart ironisk :D

Man kan inte döma ut en sport/gren vad som helst bara för att några människor är skitstövlar.

Då skulle man ju lika gärna kunna säga att Sko inte din häst grundtanken med skoning är att göra illa din hästs hovar Löjligt värre

Jo jag förstod det, reagerade bara lite på att du hänvisade till mig och Centaur samtidigt, då jag inte höll med hennes kommentarer om NH.
Nej, självklart kan man inte döma ut en hel gren!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 327
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp