Bukefalos 28 år!

Olycklig hund?

Sv: Olycklig hund?

Blir så rörd att några tårar trillar. Vilket arbete ni lagt ner och att ni kämpade vidare utan att ge upp!! Har inte följt tråden tidigare utan läste den först nu och när jag såg att det inte hänt så mycket första gången du uppdaterade tråden i 2010 tappade jag hoppet.

Blev helt häpen när du sedan beskrev att hon kommer och möter er vid dörren med viftande svans och var med bland gäster på kalas. Fantastiskt!! Mycket inspirerande för den egna träningen att få ta del av er historia. Även om hon aldrig skulle bli som som en helt normal hund så har nu ju givit henne chansen att få känna glädje i livet. Det är stort :bow:

Önskar er all lycka!
 
Sv: Olycklig hund?

Vilken underbar läsning när du skrev att hon springandes och viftade på svansen :love: Men fy vilken sorglig start på livet hon fått :(

STOR eloge till er som orkar jobba på.
 
Sv: Olycklig hund?

Hej ! Vad skönt att det börjar gå på rätt håll :)
jag kan tala om att den första chihuahuan som jag träffade PÅ GAV MIG EN MILD HJÄRTINFARKT !! Den gallskrek rätt som det var rakt ut !! Jag frågade givetvis ägare (som oxå födde upp dessa små krumelurer ;) )
Hon sa att vissa hundar av rasen kunde tydligen ha ett sådant tjut beteende , Har även senare i mitt liv stött på några stycken med samma problem,

Dessa hundar har alla varit uppfödda hos seriösa männsiskor och hamnat hos chihuahua vana folk,

Så det kanske kan vara något som kan ligga för vissa individer i rasen, Bara en tanke , Stort lycka till

Tesora
 
Sv: Olycklig hund?

Men jag har lite frågor, hur ska jag kunna "peppa" henne när jag ser att hon vill göra nåt men inte vågar? Blir jag för ivrig eller entusiastisk blir hon rädd, man får vara ganska sval och cool när man umgås med henne. Och hur ska jag få henne att känna samma trygghet för oss som hon gör för pappisen? Han börjar bli gammal nu, 13 i år. Jag är rädd att går han bort är vi tillbaka på ruta ett?

Provat klickerträning?

Ang. andra hunden, har ni funderat på att skaffa en ersättare till honom ändå? Då kanske ni ska börja leta efter en säker omplacering redan nu.
 
Sv: Olycklig hund?

Men så alldeles, alldeles underbart och fantastiskt!!! Man blir alldeles mållös, och jätterörd! Otroligt bra jobbat av er!!!
 
Sv: Olycklig hund?

Men jag har lite frågor, hur ska jag kunna "peppa" henne när jag ser att hon vill göra nåt men inte vågar? Blir jag för ivrig eller entusiastisk blir hon rädd, man får vara ganska sval och cool när man umgås med henne. Och hur ska jag få henne att känna samma trygghet för oss som hon gör för pappisen? Han börjar bli gammal nu, 13 i år. Jag är rädd att går han bort är vi tillbaka på ruta ett?

Imponerande!

Utbildar mig själv till hundspykolog och just trauma och den typ av rädsla du beskriver är det absolut svåraste att hantera.
Men jag kan ge dig ett "pepp-tips", om hon ser något men inte vågar så går du tillväga på samma sätt som i MH:et när man medvetet skrämmer hunden i det moment som kallas "Dumpe".
Du går halvvägs, tittar inte på hunden utan det farliga, du går ändä fram, kollar fortfarande bara på det farliga. Du tar på det farliga och lockar på hunden men ditt fokus är fortfarande på grejen du vill hon ska göra. Inte hunden i sig. Sen är det bara att jobba på.
 
Sv: Olycklig hund?

+ alla andra, Tack! Det har vart ett tufft år och vi har mycket jobb kvar, men det är värt allt jobb när man ser resultat! Nästa lite större mål just nu är att kunna klippa klorna på henne själva. Nu får vi gå till veterinären, men även där har vi gjort framsteg, hon behöver inte sövas längre.

Ang en till hund:
Vi har faktiskt diskuterat detta, att skaffa en till som vi kan vänja henne vid med hjälp av pappisen. Men vi vet inte om vi skaffa en valp eller en lite äldre hund? Tänk om valpen tar efter hennes beteende? Jag har faktiskt aldrig haft en valp, min pappis fick jag som omplaceringshund för 8 år sen. Så det känns lite läskigt med valp, klarar vi av det? Orkar min gamle med det? Om vi försöker leta efter en lite äldre hund, ska den vara äldre eller yngre än viva då? Har en son på 1 år så barnvan är ett måste om den är lite äldre. Vi vill gärna ha en till papillon, då vi tycker rasen passar vår familj och hur vi bor och vad vi vill ha ut av hundägarskapet.
 
Sv: Olycklig hund?

Jag hade skaffat en vuxen hund, det finns faktiskt ganska många hundar ute för omplacering. Kan ni tänka er en liten blandis är utbudet ännu större. Åldern har ingen större betydelse, ni ska gå på om hunden är en trygg och säker hund. Jag hittade ett par vuxna pappisar bara på en snabb sökning på blocket, där några säkert skulle kunna vara intressanta, så hundar finns.

(När det gäller klicker har Canis en klickerskola via mail, bara googla:))
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
767
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp