Olympic/likvärdig sadel

Constance

Trådstartare
På måndag får jag hem min nya häst och behöver då en ny sadel. Sadeln som ägaren hade lånat till honom under sista tiden är en Olympic normal mot vid bom. Jag red i den när jag provred hästen och den kändes skön, men jag skulle vilja ha en dressyrsadel med mer stöd för knäna.
Så till min fundering; är Olympicsadlarna bra, i kvalité och sånt. Finns det någon annan dressyrsadel som ni kan rekommendera som är lika i storleken?

Sv: Olympic/likvärdig sadel

Jag har haft en Olympic Jessica till min häst, den låg bra på hästen och jag trivdes bra med den. Jag köpte min beg. för 5600:- och då hade den 1 år på nacken men var mycket sparsamt använd och i princip ändå i nyskick. När jag sålde den fick jag ut vad jag själv hade gett för den. Jag var jätte nöjd med min sadel och tyckte jag fick en mycket bra sadel mot vad jag gav för den, den var väldigt mjuk och bekväm att rida i och jag satt bra i den. Jag tyckte kvalitén var bra och att jag fick en bra sadel för de pengarna jag gav för den men jag tycker inte riktigt kvalitén på lädret etc. är riktigt vad man kan förvänta sig av en sadel i den prisklassen, i nypris då.

Nu har jag en Bates Maestro och den funkar också jättebra på min häst. Också väldigt mjuk och bekväm tycker jag, men bättre kvalité på lädret anser jag. Dock är den dyrare i nypris än vad Jessican är också, jag gav 6500:- för den beg. prutade då ner den en tusenlapp.

förlåt om jag går ur ämnet. Men vad är det för häst ?

Det kanske jag skulle ha skrivit också :D Det är en korsning mellan frieser och halvblod, med mest frieser i sig :D

Jag har faktiskt tittat på Olympic Jessica. Men hur har den med stöd för knäna?

Men rasen säger ju inte så mycket ;)
Hur är den byggd då, rak eller svängd, mycket eller kanske ingen manke alls osv?

RedPassion skrev:
På måndag får jag hem min nya häst och behöver då en ny sadel. Sadeln som ägaren hade lånat till honom under sista tiden är en Olympic normal mot vid bom. Jag red i den när jag provred hästen och den kändes skön, men jag skulle vilja ha en dressyrsadel med mer stöd för knäna.
Så till min fundering; är Olympicsadlarna bra, i kvalité och sånt. Finns det någon annan dressyrsadel som ni kan rekommendera som är lika i storleken?

Jag har haft en Olympic Jessica i 6 år till min förra häst. Den är väldigt skön att rida i. Tyvärr är den fel för nuv hästen så jag måste sälja den, och hitta en utan kilbossor och smalare i bommen än den här är. Den är mycket mjuk att sitta i tyvärr känns andra märken jag provat hårda. Har inte hittat någon jag är nöjd med utom en mycket dyr på ca 25 .000 och det blir det inte.

Det är bra kvalité. Vi har använt den en hel del ch nu nära jag fick den kollad inför försäljningen sa de att den var i väldigt fint skick, jämn o fin i bossorna, fin i lädret. Värderades till 5-6.000. Vi gav 5.000 för den 1999, men då var den ny och felköp så vi gjorde ett fynd.
Jättebra sadel tyckerjag.

Den passar de flesta utom överbyggda hästar (och naturligtvis är då hästen överbyggd ) Passasr nog inte heller en häst med sänkt rygg så bra. Men något sånär raka ryggar går bra.

Inte jättemycket stöd men lika mycket som i många andra modeller som Morris and NOlan, Edinburgh mfl.

Extremt stöd har tex Jaguar tycker jag men jag provade en nyligen och tyckte den var hård (begagnad)Dominus har också mkt stöd, tex. Den är billigare än jaguar.

Senast ändrad av en moderator:

Han är ganska rak, men om han har mycket eller lite manke kan jag nog inte svara på. Han är inte överbyggd i alla fall. Ska hämta honom i kväll så då kanske jag kan svara. Om inte annat lägga in lite kort på hans rygg. :love:

Satt även och tittade på de här "Clic"-sadlarna, hur är dem? De såg ut att ha mer knästöd och såg mjuka ut....

Ytterligare en fråga, nu för tiden mäts alla bomvidder i grader. En Olympic normal mot vid, vilken bomvidd är det i siffror? Om vi t.ex. säger en Olympic Jessica. Känner mig helt vilse för tillfället när jag håller på och kollar efter bra sadlar... :crazy:

Här kommer en bild på honom i alla fall
2297966.jpg

Ska till en sadelutprovar på fredag... Så då får vi se vad (och om) jag kommer hem med någon fin sadel :D

Okej, då ska jag skriva upp den sadeln också. Skriver upp vilka sadlar alla här tycker är sköna, så jag vet vad jag ska välja i morgon... :D

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 327
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 501
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 437
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka