• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 268

ameo

Trådstartare
Moderator
Hypotetisk frågeställning.

Ponera att någons föräldrar är gifta med varandra. Den ena föräldern avlider och den andra gifter om sig ett tag efteråt.
HUR fungerar det då med arvet, laglotten, till bröstarvingarna efter den avlidna föräldern?

Sv: om arv

Särkullbarn som det heter är alltid trixigt men kort är det

Särkullbarn är beteckningen på de barn till en make som inte den andra maken också är förälder till. Särkullbarn har enligt huvudregeln i 3 kap 1 § ärvdabalken alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder när föräldern avlidit.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Särkullbarn

KL och lite fortsättning
Ponera då att ett barn pga olika omständigheter bruter kontakten med sin pappa som flera år tidigare skiljt sig från mamman, denna pappa har stora tillgångar i form av mångmiljonsvilla, konst, aktier m.m. Samma pappa har även stulit det arv som lämnats till barnet efter deras farmor (alltså pappans mamma) men det var aldrig inskrivet i testamentet, endast tjatat om i 16 års tid vad barnet skulle ha vilket är smycken. Detta kan inte bevisas vilket pappan iskallt påpekat när han tog det, så även han var medveten om det, dessa smycken har getts till den nya flickvännen ilka ite är gifta.

Det känns mycket troligt att pappan kommer försöka se till att barnen får så lite som möjligt i arv, helst inget alls, men kan han lagligt typ skänka bort allt han äger till den nya flickvännen och hennes barn och se till att barnen får 0? Kan man isåfall förhindra detta på något sätt?

KL och lite fortsättning
Ponera då att ett barn pga olika omständigheter bruter kontakten med sin pappa som flera år tidigare skiljt sig från mamman, denna pappa har stora tillgångar i form av mångmiljonsvilla, konst, aktier m.m. Samma pappa har även stulit det arv som lämnats till barnet efter deras farmor (alltså pappans mamma) men det var aldrig inskrivet i testamentet, endast tjatat om i 16 års tid vad barnet skulle ha vilket är smycken. Detta kan inte bevisas vilket pappan iskallt påpekat när han tog det, så även han var medveten om det, dessa smycken har getts till den nya flickvännen ilka ite är gifta.

Det känns mycket troligt att pappan kommer försöka se till att barnen får så lite som möjligt i arv, helst inget alls, men kan han lagligt typ skänka bort allt han äger till den nya flickvännen och hennes barn och se till att barnen får 0? Kan man isåfall förhindra detta på något sätt?
Ett arv är ju i praktiken kvarlåtenskapen efter en person.
Vad denne gör med sina tillgångar före sitt frånfälle är egentligen helt upp till honom. Förutsatt att han är vid sina sinnens fulla bruk och inte i en beroendeställning till den han skänker ev. förmögenhet till.

Nja, det finns gråzoner i det som kallas laglottskränkning. Således så kan man inte hur som helst ge bort och hus och hem till sin nya fru och på så sätt tillse att barnen mister sin laglott. Däremot så kan man utan problem sälja kåken och supa upp pengarna eller göra annat dumt. Det viktiga är att ej arvingar förfördelas till förmån för andra närstående.

Barnbarnet har ej automatiskt arvsrätt efter farmor utan arvet tillfaller pappan om man ej kan påvisa ngt i testamentet. Vaf gäller muntliga testamenten är det alltid svårt att bevisa. Finns det vittnen som är opartiska och inser vad de bevittnar etc?

Senast ändrad:

Ett arv är ju i praktiken kvarlåtenskapen efter en person.
Vad denne gör med sina tillgångar före sitt frånfälle är egentligen helt upp till honom. Förutsatt att han är vid sina sinnens fulla bruk och inte i en beroendeställning till den han skänker ev. förmögenhet till.

Faktiskt inte helt, det finns en någon paragraf som gör att om det går att bevisa att föräldern gjort det för att inte bröstarvingen ska få sin laglott så går det att få gåvorna återtagna alt. värdet av dom.

/Camilla

Helt klart, men det var även med sådana saker som hur långt ifrån personens bortgång gåvorna hade skänkts bort i bedömningen. Och just det känns som det kan öppna upp en hel del.

/Camilla

det är lättare när en bröstarvinge på de andras bekostnad får mer och dödsboet har ett verkligt värde.
men om dödsboet inte har ngt värde är det svårt,nära nog omöjligt att få upprättelse om man inte kan bevisa att han som dött varit mentalt handikappad eller i en stark beroendeställning till gåvomottagaren.

Särkullbarn som det heter är alltid trixigt men kort är det

Särkullbarn är beteckningen på de barn till en make som inte den andra maken också är förälder till. Särkullbarn har enligt huvudregeln i 3 kap 1 § ärvdabalken alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder när föräldern avlidit.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Särkullbarn
det finns ju (givetvis :p) ett verkligt fall som gör att jag ställer denna fråga...
det handlar om äldre människor som gifter sig med varandra, så några gemensamma barn kommer inte komma på fråga.

wikipedia är väl inte den bästa källan heller kanske...
Men är det så att bröstarvingarna (vuxna barn) har rätt att få ut sitt arv efter sin bortgångna förälder oavsett vad som händer i framtiden? Borde de få det direkt när detta har hänt? Eller, kan det vara så illa att arvet efter den bortgångna föräldern inte kan delas ut förrän både den kvarvarande och hens nya make/maka är avlidna?
Jag ha lite svårt att tolka texten som den står skriven.

det finns ju (givetvis :p) ett verkligt fall som gör att jag ställer denna fråga...
det handlar om äldre människor som gifter sig med varandra, så några gemensamma barn kommer inte komma på fråga.

Men är det så att bröstarvingarna (vuxna barn) har rätt att få ut sitt arv efter sin bortgångna förälder oavsett vad som händer i framtiden? Borde de få det direkt när detta har hänt? Eller, kan det vara så illa att arvet efter den bortgångna föräldern inte kan delas ut förrän både den kvarvarande och hens nya make/maka är avlidna?

särkullsbarn har rätt att få ut sin arvslott.
vi andra får vänta tills föräldrarna trillar av pin

och återigen arv är fördelning av de kvasivetenskaperna som finns efter det att någon dött, inte vad denne ägde mens han levde

särkullsbarn har rätt att få ut sin arvslott.
vi andra får vänta tills föräldrarna trillar av pin
Fast barnen är ju inga särkullbarn förrän den kvarvarande föräldern har gift om sig...
OM hen låter bli att gifta om sig så får barnen vänta tills hen också är borta, men om hen gifter sig - ska då barnen få ut sin laglott efter bortgångna föräldern innan dess eller ska de fortfarande vänta?

Man har rätt att få ut sin arvslott, sen kan det bli problem runt tex boende, det är ju inte så kul att tvinga någon att sälja lägenhet/hus för att få ut sin arvsrätt.

Fast barnen är ju inga särkullbarn förrän den kvarvarande föräldern har gift om sig...
OM hen låter bli att gifta om sig så får barnen vänta tills hen också är borta, men om hen gifter sig - ska då barnen få ut sin laglott efter bortgångna föräldern innan dess eller ska de fortfarande vänta?

då ska de väl enligt gällande lagstiftning få vänta
i det nya äktenskapet blir de ju särkullbarn och får ut sin lott vid förälderns bortgång.

nej! Din arvslott får du ut oavsett det finns ett testamente eller ej.
Vad som skiljer mellan särkullbarn o andra bröstarvingar är väl att särkullbarn får ut sin lott direkt oavsett vad som är skrivet.

Det jag invände mot var att "vi andra får vänta tills den andra föräldern trillar av pinn".
Om den avlidne föräldern har skrivit ett testamente att bröstarvingarna ska ärva hela hens kvarlåtenskap, så behöver barnen inte vänta tills den andre föräldern är borta. Barnen kan alltså få ut mer än laglotten vid ett sådant testamente.

Det jag invände mot var att "vi andra får vänta tills den andra föräldern trillar av pinn".
Om den avlidne föräldern har skrivit ett testamente att bröstarvingarna ska ärva hela hens kvarlåtenskap, så behöver barnen inte vänta tills den andre föräldern är borta. Barnen kan alltså få ut mer än laglotten vid ett sådant testamente.
jag tvivlar på att man med ett testamente kan sparka ut en änka från en villa...så barnen får nog vänta

jag tvivlar på att man med ett testamente kan sparka ut en änka från en villa...så barnen får nog vänta

Jo, det kan man. Det går hur bra som helst.

Ena föräldern (A) avlider. Det sker en bouppteckning, och om inget äktenskapsförord fanns, en bodelning. A har ett testamente där det står att hens barn (í äktenskapet med andra föräldern, B) ska ärva hela A:s kvarlåtenskap.
B behåller sin halva av boet, barnen ärver andra halvan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt. Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka... 2
Svar
35
· Visningar
2 480
Senast: Manji
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta... 2 3
Svar
51
· Visningar
6 346
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31