• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 268
Sv: om arv

Jo, det kan man. Det går hur bra som helst.

Ena föräldern (A) avlider. Det sker en bouppteckning, och om inget äktenskapsförord fanns, en bodelning. A har ett testamente där det står att hens barn (í äktenskapet med andra föräldern, B) ska ärva hela A:s kvarlåtenskap.
B behåller sin halva av boet, barnen ärver andra halvan.

Javisst men de får inte ut henne ur huset.

Dessutom delas det upp enligt följande.
A äger 1/2 Boet
B äger 1/2 Boet.
När a dör erhåller alltså b 1/2 a;s kvarlåtenskap och barnen resten.
Barnen får således dela på 1/4

Javisst men de får inte ut henne ur huset.

Dessutom delas det upp enligt följande.
A äger 1/2 Boet
B äger 1/2 Boet.
När a dör erhåller alltså b 1/2 a;s kvarlåtenskap och barnen resten.
Barnen får således dela på 1/4

Nej, inte om A skrivit ett testamente att hens barn ska ärva hela A:s kvarlåtenskap. Det kan man nämligen göra.

Då får B ingenting från A. Barnen får dela på A:s halva av boet.
Då äger barnen halva huset, B andra halvan. Om barnen vill sälja sin halva så kan de göra det. B kan välja att köpa ut barnen eller att sälja sin halva också.

Det är bara om testamente saknas som det blir som du skriver. Det är bara barn som är bröstarvingar, inte en make.

Nej, inte om A skrivit ett testamente att hens barn ska ärva hela A:s kvarlåtenskap. Det kan man nämligen göra.

Då får B ingenting från A. Barnen får dela på A:s halva av boet.
Då äger barnen halva huset, B andra halvan. Om barnen vill sälja sin halva så kan de göra det. B kan välja att köpa ut barnen eller att sälja sin halva också.

Det är bara om testamente saknas som det blir som du skriver. Det är bara barn som är bröstarvingar, inte en make.

ja jag är inte säker med swedbank hävdar följande:
Makars arvsrätt
Om du är gift och din make dör, och ni endast har gemensamma barn, ärver du allt om det inte finns något testamente som anger annat. Om den avlidne maken har barn som inte är era gemensamma, s.k. särkullbarn, har dessa rätt att få ut åtminstone sin laglott.

De gemensamma barnen får alltså inte ut sitt arv förrän ni båda har dött. Du har därför rätt att fortsätta att förfoga över hemmets alla tillgångar efter din makes död. Det innebär att du lagligt sett faktiskt kan förbruka allting. Den enda inskränkningen är normalt att du inte får förfoga över arvet, dvs halva boet, genom att testamentera bort det.

Det är därför jag tvivlar på att barnen kan tvinga änkan att sälja sin o makens bostad.

Du skriver själv i dit citat från banken "Makars arvsrätt
Om du är gift och din make dör, och ni endast har gemensamma barn, ärver du allt om det inte finns något testamente som anger annat. Om den avlidne maken har barn som inte är era gemensamma, s.k. särkullbarn, har dessa rätt att få ut åtminstone sin laglott.

Man har att testamentera bort hela arvet utom arvslotten. Vill det sig illa kan man behöva flytta för att lösa ut andra, det beror på ekonomin i stort, om det finns pengar att lösa ut huset.

ja jag är inte säker med swedbank hävdar följande:
Makars arvsrätt

De gemensamma barnen får alltså inte ut sitt arv förrän ni båda har dött. Du har därför rätt att fortsätta att förfoga över hemmets alla tillgångar efter din makes död. Det innebär att du lagligt sett faktiskt kan förbruka allting. Den enda inskränkningen är normalt att du inte får förfoga över arvet, dvs halva boet, genom att testamentera bort det.

Det är därför jag tvivlar på att barnen kan tvinga änkan att sälja sin o makens bostad.

Det står ju att efterlevande make ärver allt om det inte finns testamente som anger annat.
Om testamentet anger att de gemensamma barnen ska ärva allt, så blir det så. Och då äger barnen halva huset och kan sälja sin halva om de vill. Kan inte efterlevande make lösa ut barnen så får huset säljas.

Jag vet mycket mer om det här än jag skulle vilja, men kanske kan någon buke-jurist hjälpa till eftersom du uppenbarligen inte tror på mig.

Man har att testamentera bort hela arvet utom arvslotten. Vill det sig illa kan man behöva flytta för att lösa ut andra, det beror på ekonomin i stort, om det finns pengar att lösa ut huset.

Man kan testamentera bort hela sin kvarlåtenskap utom barnens laglott.

A i exemplet ovan kunde valt att testamentera halva sin kvarlåtenskap till hemmet för pälslösa pudlar. Eller att testamentera det till barnen, som då får hela kvarlåtenskapen, dvs halva det gemensamma boet, direkt.

...vilket var vad jag påpekade precis i början av den här diskussionen.

det vet jag men vad jag då inte var klar på var huruvida maka hade samma arvsrätt som bröstarvinge.

+ att det rent etiskt i mina ögon verkade fel att ett barn kan tvinga bort en änka från sitt boende.

+ att det rent etiskt i mina ögon verkade fel att ett barn kan tvinga bort en änka från sitt boende.
detta hände änkan efter nån gammal skådis som avled för ett antal år sedan - om jag bara kunde komma på vem det var... Men det var en följetong i kvällspressen då det begav sig.

detta hände änkan efter nån gammal skådis som avled för ett antal år sedan - om jag bara kunde komma på vem det var... Men det var en följetong i kvällspressen då det begav sig.

var det inte han som sa att hästar var det vackraste säätet att förlora pengar på
Jarl Kulle.

Han sa i samma veva att kvinnor var det trevligaste och lantbruk det säkraste;)

det vet jag men vad jag då inte var klar på var huruvida maka hade samma arvsrätt som bröstarvinge.

Det behöver inte alls få konsekvensen att "barn tvingar änka från boende".

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt. Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka... 2
Svar
35
· Visningar
2 480
Senast: Manji
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta... 2 3
Svar
51
· Visningar
6 347
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka