Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Synd att inte fler får uppleva hur det är att verkligen få vara DEL i en familj.

Det är lite svårt när man blir alienerad.

Alienation är ett inte helt ovanligt problem bland tonåringar och deras familjer. Jag antar att problemet finns i Ticans familj, liksom det fanns i min.

Det är jättelätt att sitta här på Buke och uttala sig självsäkert om hur folket här "är" när man inte vet ett dugg om deras bakgrund.

Det var inte något självsäkert uttalande om någon HÄR, utan en allmän reflektion.
 
Sv: Om att "lyda".

escodobe skrev:
en lösnings på tex ticans problem skulle ju kunna vara , okey sitt uppe till 5, men hästarna ska fodras och ut vid 7...
Det funkar inte i längden
Jag har en överenskommelse med han som jag delar stall med. Fodring och in/utsläpp turas vi om med, han tar morgonen, jag kvällen.
 
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Men läs vad jag skriver innan du fortsätter med samma uppmaningar gång på gång , tror jag skrivit 10 gånger att jag ska flytta.Är inte det att föröka göra ngt av sitt liv vet ajg inte vad som är det.
Trist att folk anser att rika ska få behandla fattiga hursomhelst, vi akn lika gärna gå tillbaka till tiden då det fanns slavar då,
Men du lägger ju inte ner.
Du har löst problemet och du är vuxen, men ändå så lägger du inte ner.

Att jämföra att få bestämma över sina ägodelar och fastigheter med slaveri, det är inte direkt så där relevant.
Alla kan skaffa sig ägodelar det finns ingan lag mot det.
Däremot så finns det sedan mycket lång tid tillbaka en lag mot slaveri.

Jag har en gård.
Där så bestämmer jag.
Det är inte något som vare sig kan eller skall ifrågasättas.
Nu så har jag bestämt att leva med min sambo och att detta även är hans hem.
Så därför så bestämmer även han.
Men inte sjutton låter jag andra bestämma över mina saker bara sådär hur som helst.
Din Pappa bestämmer över sina ägodelar och inte över dig, det är det som är skillnaden som du inte förstår.
Du är fri att gå vart du vill, men hemma hos honom så bestämmer han.
 
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Du har missat att det är mammas gård oxå å att hon inte accepterar hans beteende, så nej, han får inte bete sig som han vill där.
Men då så är det deras problem och inte ditt.
 
Sv: Om att "lyda".

Tican skrev:
Anledningen till att jag la den här, var att här är betydligt mer allmänt än typ Senior eller ÄU, och det är ju föräldrar och barn vi diskuterar, right?
Det håller jag med om.
 
Sv: Om att "lyda".

Rättelse-min mor bor oxå där å därför kan han inte göra som han vill.Som sagt så vill jag bara skriva att alla familjer inte har det jättebra jämt å att det kan se ut på alla möjliga vis, även om det inte är så för mej längre nu så kan det vaa så för andra å då jag har en viss erfarenhet av det så skrev jag helt enkelt.
 
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Du har missat att det är mammas gård oxå å att hon inte accepterar hans beteende, så nej, han får inte bete sig som han vill där.
En grej som jag kom på där.

Du skrev om Mammas bil och att det var Mamma som gav dig pengar.
Är inte den bilen egentligen även Pappas bil då också och Pengarna inte bara Mammas utan även Pappas?
Din pappa kanske inte tycker att din Mamma skall ge dig av deras pengar?
 
Sv: Om att "lyda".

jag vet att du SKA flytta menså länge du har din häst där - så är det läge att knipa käft coh hålla god min. Antar att du inte har ett kontrakt med uppsägningstid ect? Risken är överhängade annars att du står på vägen med din häst i i grimskaftet.
 
Sv: Om att "lyda".

Jag förstår precis hur du känner dig.
Om du tyckte att hans förklaring är konstig så säg till honom att du inte förstår riktigt och att han måste förklara för annars finns det ju för dig ingen anledning att gå och lägga dig klockan tio?

Min pappa håller på med konstiga saker också.Jag kanske går och lägger mig vid fyra eller fem på nätterna, oftast har jag tagit med bärbara datan till mitt rum, eller så läser jag. Jag stör ingen i huset, hade jag gjort det hade någon sagt till mig direkt.
Däremot måste pappa alltid fråga hur länge jag varit uppe för han har ingen aning :smirk: när han väl vet det kommer h**vetet. Han gör massa andra saker, detta problem hos mig är en bagatell jämfört med vad han sysslar med själv.
Anledning till att jag inte kan sova är för att jag mår psykiskt dåligt och blir stressad av min pappa jag varken vågar eller vill sova. När han är borta ett par veckor med jobbet sover jag precis som alla andra.

Och till er som skriver så hårt mot både chrysler och tican..ni vet ju inte hur mycket som ligger bakom allt. Alla kanske inte vill delge sin värsta problem här på buke.
 
Sv: Om att "lyda".

Jamen det är väl självklart. Fast hela tiden verkar du tycka att föräldrarna skall ta MER hänsyn än vad barnen skall och det tycker inte jag.
 
Sv: Om att "lyda".

Fröken_Skåne skrev:
Och till er som skriver så hårt mot både chrysler och tican..ni vet ju inte hur mycket som ligger bakom allt. Alla kanske inte vill delge sin värsta problem här på buke.
Så kan det vara.
Men det går inte att bedöma från annat än det som man läser.
Så det som inte står här, det får vi faktiskt anta att det inte finns.
 
Sv: Om att "lyda".

Inte_Ung skrev:
Det handlade om "vissa".
Vi menar fjortisarna och de som är "nitton", du kan nog själv avgöra vilka de är.

Vad av detta är jag då? :smirk:

Jag som aldrig blivit kallad fjortis i hela mitt liv, hoppades faktiskt på att slippa det också.
 
Sv: Om att "lyda".

Jag tycker att vuxna borde vara mogna nog att inte sjunka till barnens nivå även om barnen inte visar lika mkt hänsyn.
 
Sv: Om att "lyda".

Tican skrev:
Vad av detta är jag då? :smirk:

Jag som aldrig blivit kallad fjortis i hela mitt liv, hoppades faktiskt på att slippa det också.
Tja, du blir ju liksom fjortis av att du är 14 år.
Det följer ju med det.
Men det är lugnt, du blir snart 15.

Att starta denna tråden, det tycker jag är helt rätt.
Den handlar som du säger om barn och föräldrar.
Tonårsbarn och föräldrar.

Men om du hade klampat in i en tråd om amning och talat om för oss hur det skall skall gå till.
Då så hade jag tyckt att du var en fjortis på fel ställe.

Det är ju olika det där, eller hur?
 
Sv: Om att "lyda".

Inte_Ung skrev:
Tja, du blir ju liksom fjortis av att du är 14 år.
Det följer ju med det.
Men det är lugnt, du blir snart 15.

Att starta denna tråden, det tycker jag är helt rätt.
Den handlar som du säger om barn och föräldrar.
Tonårsbarn och föräldrar.

Men om du hade klampat in i en tråd om amning och talat om för oss hur det skall skall gå till.
Då så hade jag tyckt att du var en fjortis på fel ställe.

Det är ju olika det där, eller hur?
Jo visst, men ålder är bara en siffra - att vara fjortis är en livsstil.
 
Sv: Om att "lyda".

Man kan ju faktiskt fråga först innan man attackerar eller hur?
Eller på ett lugnt och VUXET sätt skriva vad ni själva anser om inte bli barnslig och börja kalla folk fjortis..
 
Sv: Om att "lyda".

Tican skrev:
Jo visst, men ålder är bara en siffra - att vara fjortis är en livsstil.
Ja, det är sant.
Att vara "nitton" är också en livsstil.
Inte alla som fyller 19 på papperet blir "nitton" i sättet heller.

Men jag tycker nog att vara uppe till 5 på nätterna och sova hela dagarna luktar litet fjortisvarning, det gör jag.
Du kanske får passa dig så att inte "fjortis-heten" smyger sig på dig utan att du vet om det?
 
Sv: Om att "lyda".

Fröken_Skåne skrev:
Man kan ju faktiskt fråga först innan man attackerar eller hur?
Eller på ett lugnt och VUXET sätt skriva vad ni själva anser om inte bli barnslig och börja kalla folk fjortis..
Är det barnsligt att kalla folk för fjortis?
Aj då, det visste inte jag.

Du förstår det är olika vad som är barnsligt i tonårskretsar olika år, så det går inte riktig att hänga med där.

Grejjen är att vi 40+ are, vi har helt andra mått på vad som är barnsligt eller omoget än vad tonåringar har.
Vi vet att vi är vuxna, så vi behöver inte jobba på den delen längre utan kan fjolla på och tramsa utan att riskera att bli omyndigförklarade.

Jag rekommenderar både dig och Tican att läsa litet på Senior för att bättre förstå er på oss.
Det kan ju också vara bra att veta vad som komma skall när ni blir vuxna.
Om ni inte redan har gjort det, så kommer ni att bli förvånade.

Men ett tips är, skriv inte, det är inte populärt.
 
Sv: Om att "lyda".

Inte_Ung skrev:
Grejjen är att vi 40+ are, vi har helt andra mått på vad som är barnsligt eller omoget än vad tonåringar har.
Vi vet att vi är vuxna, så vi behöver inte jobba på den delen längre utan kan fjolla på och tramsa utan att riskera att bli omyndigförklarade.


Då kanske ni kan fjolla er med nått annat än just det här, med tanke på att Tican undrade hur hon skulle handskas med det och inte vill ha tramsiga svar..eller hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 740
Senast: Ava22
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 051
Senast: Elendil
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp