ameo

Trådstartare
Moderator
På ett annat forum på webben har jag sprungit på följande uttalande om betfor:
Betfor sätter sig fast i tarmen, behåller slaggämnen kvar i kroppen på hästen/ponnyn.

På samma ställe skrivs även
Betfor är absolut inte att rekomendera det är INTE hästfoder...

Hästarnas magar och njurar är inte "skapta" för sådant foder. (inga större mängder kraft heller...)
Jag förutsätter att detta baserar sig på skrönor, som så mycket annat, men tänkte ändå be Er om hjälp.
FINNS det någon sanning i dessa påståenden och var kan det komma ifrån?

HH, PL m.fl kunniga, det är ER hjälp jag söker! :banana:

Sv: om betfor

Tja jag är inte en av dom kunniga och kan inte mycket om betfor i största allmänhet men det där med att saker "sätter sig fast på tarmen" och "behåller slaggprodukter kvar i kroppen" är struntprat. Jag blir så trött på sånt pseudovetenskapligt trams som folk vräker ur sig. :mad: :mad: Har folk som gör sådana uttalanden aldrig tittat i en anatomibok eller hört talas om kroppens matsmältnings/utsöndringssystem? Den långa tarmen och de långa tuberna genom njurarna är gjorda för att kroppen ska kapa åt sig all näring, det är deras funktion, och sen kastas "slaggprodukterna" ut..vad tror människan att bajs är för något?
Dessutom så äter hästar gärna betor väl? Och betfor kommer ifrån betor?

Jag skulle lugnt ge betfor.

Jag håller HELT med dig!
Är just nu mest bara ute efter ett bra svar att kontra med... :p

NJä, jag misstänker att de tror att betforen klibbar fast i tarmarna och stannar kvar där...

NJä, jag misstänker att de tror att betforen klibbar fast i tarmarna och stannar kvar där...

Dom är inte kloka. Den når ju inte tarmarna förrän den har varit i magen, och magen bryter ju ner det.

Jag har därimot hört en annan möjlig "skröna" men den verkar vettig tycker jag. Det är att betfor är ju rester från sockerindustrin, skörden och behandlingen av just de delar som blir betfor ska visst inte vara bra, det innehåller ganska mkt sand, även som färdigt foder.
Tänkvärt men jag har alltid fodrat med betfor, jag menar det gör ju nästan alla och jag har aldrig hört nåt dåligt förutom från de som gett för mkt (max 0,2 kg torr betfor/dag).

Det är att betfor är ju rester från sockerindustrin, skörden och behandlingen av just de delar som blir betfor ska visst inte vara bra, det innehåller ganska mkt sand, även som färdigt foder.
Hur mycket aska har vi i betfor då, om det nu är mycket sand i det färdiga fodret?

Vissa typer av påståenden går ju inte diskutera! Du får väl påpeka att betfibern är en jättebra lättsmält fiber för hästar som faktiskt kan ersätta hö. De snälla tarmbakterierna trivs extra bra med betfibern. I betfor har man lagt till melass och fått ett högre energivärde. För fånghästen är betforn trots sitt melassinnehåll ett tryggare fodermedel än tidigt gräs. Betfor innehåller inte fruktaner eller stärkelse.

En del debattörer kanske avser betfors relativt höga kaliumhalt (som dock kan vara lika hög i hö från gödslade vallar). För en frisk häst är det inga problem. För en njursjuk häst ska man vara försiktigt med både natrium och kalium.
Några kilo torr betfor per dag är en vanlig regim för mina gamlingar. De mår prima på det! HH

eftersom det är en tråd om myter/skrönor så måste jag bara fråga om hästar får hovbölder av betfor för det påstår en i mitt stall.

:rofl:
Ursäkta mig men....
Jag ska försöka svara lite "korrekt" på det.

En hovböld beror på att bakterier kommer in inuti hovkapseln och där växer till en böld. Det blir alltså som en finne under nageln... För att bakterier ska kunna komma in i hoven krävs att det finns en ingångskanal och det sker oftast via lamellranden, som är mer porös än vägghorn och sulhorn.
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå HUR betfor skulle kunna orsaka en hovböld...

ja det är så jag har lärt mig med.. så jag kan inte heller förstå hur hästar får hovbölder av betfor men hon säger det ofta "åh jag törs inet ge xx för mycket betfor.. då får han ju bara hovbölder.."

(det kan ju bero på att han får hovbölder för det är ett fullblod..och dom är ju inte kända för att ha bra fötter.. men nej det är betforns fel..)

Vissa typer av påståenden går ju inte diskutera! Du får väl påpeka att betfibern är en jättebra lättsmält fiber för hästar som faktiskt kan ersätta hö. De snälla tarmbakterierna trivs extra bra med betfibern. I betfor har man lagt till melass och fått ett högre energivärde. För fånghästen är betforn trots sitt melassinnehåll ett tryggare fodermedel än tidigt gräs. Betfor innehåller inte fruktaner eller stärkelse.

En del debattörer kanske avser betfors relativt höga kaliumhalt (som dock kan vara lika hög i hö från gödslade vallar). För en frisk häst är det inga problem. För en njursjuk häst ska man vara försiktigt med både natrium och kalium.
Några kilo torr betfor per dag är en vanlig regim för mina gamlingar. De mår prima på det! HH

Vad anser du om betfor till en korsförlamningshäst?

Har säkert att göra med vissa rörelsers allmänna påståenden om socker/betfors skadliga inverkan på hovarna och hästen i allmänhet.

TS; just de där påstående om slaggprodukter tycker jag är intressanta. Kontra med att fråga vad dessa slaggprodukter är och vad de gör i/med hästens kropp och var i kroppen de skulle ställa till problem.

Har säkert att göra med vissa rörelsers allmänna påståenden om socker/betfors skadliga inverkan på hovarna och hästen i allmänhet.
Aha! :idea: Det är förstås därifrån det kommer....
TS; just de där påstående om slaggprodukter tycker jag är intressanta. Kontra med att fråga vad dessa slaggprodukter är och vad de gör i/med hästens kropp och var i kroppen de skulle ställa till problem.
Det kommer alldeles säkert från nån självutnämnd alternativ expert av nåt slag.

Det är ungdomar på forumet jag nämnde, så de är ju ofta ganska lättpåverkade...:angel:

Jag kopierar svar jag skrivit tidigare.
Havre lämnar mer slaggprodukter än betfor.
En svensk studie på travhästar visar att mjölksyrakoncentrationen var högre på hästar som åt bara havre än på hästar där 1,5 kg havre ersatts av 1,5 kg betfor.
Dessutom var muskelglykogenförbrukningen lägre hos "betforhästarna".
Betfor ökar alltså prestationsförmågan.
Jag har läst det i Foderbladet häst från SLU.
Palmgren-Karlsson mfl 2002. Equine Vet J Support 34, 44-49.
// Linda

Tilläggas kan att detta bara är intressant på högpresterande hästar eller hästar med vissa problem. I de allra flesta fall har dessa "slaggprodukter" försvunnit inom bara några timmar eller upp till ett dygn.

Hur mycket aska har vi i betfor då, om det nu är mycket sand i det färdiga fodret?

Vad menar du med aska? Jag har hört att det kommer med sand från åkern, att foderbetforen inte helt renas från detta. Vad har aska med saken att göra :confused:

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 003
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 211
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Ung kille
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur