Om Dagbokstrådar - utbruten från Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Buke är mitt sociala liv. Att blogga på annan plats är meningslöst eftersom ingen kommer att reflektera och svara. (Med svar menar jag inte råd.) Och jag har så många tankar i mitt huvud som vill ut. Jag har försökt hitta något socialt sammanhang någon annanstans, men finns ju inget. Vill helst inte vara på Buke längre, men är så ensam annars. Det känns rätt destruktivt att vara här, men ensamheten är värre.
Sammanfattning:
Buke är viktigt. Socialt.
Svara går bra till viss del. Men inga råd.

En annan grej kanske är att du stänger tråden när du märker att det blir fler svar? Folk reflekterar inte heller över konceptet eller tänker på att du mest vill lyfta dig.
Har förstått att du helst inte låser trådar men det kanske är bättre med de trådar där en del blir lite för på och delaktiga?
 
Sammanfattning:
Buke är viktigt. Socialt.
Svara går bra till viss del. Men inga råd.

En annan grej kanske är att du stänger tråden när du märker att det blir fler svar? Folk reflekterar inte heller över konceptet eller tänker på att du mest vill lyfta dig.
Har förstått att du helst inte låser trådar men det kanske är bättre med de trådar där en del blir lite för på och delaktiga?
Kan jag låsa dagbokstrådar? Det visste jag inte.

Edit: Kollade en dagbokstråd jag skrivit och hittar ingen sån funktion.
 
Buke är mitt sociala liv. Att blogga på annan plats är meningslöst eftersom ingen kommer att reflektera och svara. (Med svar menar jag inte råd.) Och jag har så många tankar i mitt huvud som vill ut. Jag har försökt hitta något socialt sammanhang någon annanstans, men finns ju inget. Vill helst inte vara på Buke längre, men är så ensam annars. Det känns rätt destruktivt att vara här, men ensamheten är värre.

Vilken typ av svar är det du är ute efter? Jag tycker oftast att folk som skriver i dina trådar verka vilja väl. Sen blir det rundgång och frustration från alla håll. De flesta verkar vara rätt förvirrade när det gäller vad det är du är ute efter.

Oftast skriver du att något är svårt/omöjligt. Då tolkar folk det som om det är något du skulle vilja göra men inte orkar eller har möjlighet till. Då vill de hjälpa till och kommer med förslag på hur problemet skulle kunna lösas. Det är inget tvång att prova allt. Men jag tror att det hade varit bra för dig själv om du hade insett att folk menar väl och inte kommer med förslagen för att det på nåt sätt skulle gynna dem själva. Ingen här på forumet (förutom du) bryr sig eller har nåt med att göra om du har papper på ditt köksbord. Men du uttryckte att det fick dig att må dåligt och att du önskade att köksbordet var städat och fint. Då ville folk hjälpa dig med förslag som skulle kräva mycket lite energi av dig så att du skulle kunna få bort dem. I förhoppningen att du skulle må lite bättre och ha en sak mindre som drog ner dig. Många här vet att det är svårt att tänka klart när man inte mår bra och ibland kan andras input underlätta för att då slipper man själv lägga energi på att ha fantasi nog att tänka ut en lösning på ens problem. Medan andras input kan antingen funka rakt av eller leda till att man själv får en idé som man inte hade tänkt på annars.

Jag tror att det är rätt mänskligt att vilja hjälpa och komma med råd. Speciellt när någon säger att något är svårt/omöjligt och man själv ser flera lösningar på det.
 
Sammanfattning:
Buke är viktigt. Socialt.
Svara går bra till viss del. Men inga råd.

En annan grej kanske är att du stänger tråden när du märker att det blir fler svar? Folk reflekterar inte heller över konceptet eller tänker på att du mest vill lyfta dig.
Har förstått att du helst inte låser trådar men det kanske är bättre med de trådar där en del blir lite för på och delaktiga?

Det med att folk ska veta hur de ska svara i trådarna hade funkat om Buke var ett slutet forum med en liten grupp personer som kände varandra. Nu är Buke ett forum där vem som helst när som helst kan registrera sig och svara i alla trådar, även i dagboksdelen. Då kan man inte kräva av folk att de ska veta precis hur varje användare bör hanteras. Då får man själv välja vad man delar med folk och vad man inte vill dela med folk. Man behöver ju inte skriva personliga saker om det får en att må dåligt. Man kan välja att bara skriva i trådar som handlar om ens intressen. Det finns ju många trådar som handlar om intressen: trädgård, böcker, film/tv, osv. Där kan man skriva och vara social med folk utan att lägga ut privata känslor som folk kan kommentera fritt. Vill man prata närmre med några specifika användare kanske man i en mindre grupp kan hitta en plats för det? Messengergrupper är enkla och gratis. PM finns här om man vill prata med en användare privat osv.
 
Jag tror att det är rätt mänskligt att vilja hjälpa och komma med råd. Speciellt när någon säger att något är svårt/omöjligt och man själv ser flera lösningar på det.

Ja så är det ju, inte minst när samma tema återkommer gång på gång i flera år. Jag tror också att alternativet för många (i alla fall för mig) är att helt och hållet undvika att svara i vissa dagbokstrådar, och ibland även i övriga forumet, när det är samma återkommande teman och problem som loopas om och om igen utan att någon input går fram eller ens önskas.

Det är väldigt mänskligt att i det läget försöka hjälpa till att hitta en väg ut ur loopen med något lösningsfokuserat råd i välmening. Men när det ändå inte är välkommet eller eller på sin höjd om det är extremt inlindat och orden vägda på guldvåg, så är det tryggare och enklare att bara sluta svara eller ignorera.

Och blir det så till sist att majoriteten av väl menande människor - som annars kanske hade kunnat vara givande sociala kontakter - drar sig undan helt och avskräcks att alls svara på den typen av trådar, så skapar/cementerar det ju också en ensamhet.
 
Ja så är det ju, inte minst när samma tema återkommer gång på gång i flera år. Jag tror också att alternativet för många (i alla fall för mig) är att helt och hållet undvika att svara i vissa dagbokstrådar, och ibland även i övriga forumet, när det är samma återkommande teman och problem som loopas om och om igen utan att någon input går fram eller ens önskas.

Det är väldigt mänskligt att i det läget försöka hjälpa till att hitta en väg ut ur loopen med något lösningsfokuserat råd i välmening. Men när det ändå inte är välkommet eller eller på sin höjd om det är extremt inlindat och orden vägda på guldvåg, så är det tryggare och enklare att bara sluta svara eller ignorera.

Och blir det så till sist att majoriteten av väl menande människor - som annars kanske hade kunnat vara givande sociala kontakter - drar sig undan helt och avskräcks att alls svara på den typen av trådar, så skapar/cementerar det ju också en ensamhet.

Ja, jag funderar på att inte skriva i den typen av trådar längre. Jag får fundera igenom hur det påverkar mig. Och det blir ju resultatet när folk upplever att det är omöjligt at göra rätt och uttrycka sig på helt rätt sätt. Vilket som du säger ökar ensamheten. Människor söker sig generellt till det/dem som får dem att må bra och man undviker sånt som får en att må dåligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 693
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 537
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland vet jag inte varför jag sitter och skriver här. Den kakafoni med kommentarer som blir efter dagboksinläggen är rätt jobbig. Men...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 651
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp