Om detta må ni berätta

Jag har varit där. Omöjligt att överblicka, inse omfattningen av.

Jag har (tyvärr) inte varit där, men såg hela SVT’s detaljerade, långa och plågsamma serie i samband med 70 års jubileet. Där fick man ändå en hyfsad bild av omfattningen känner jag, de långa långsamma scenerna med områdena i de olika lägren och de överväxta massgravarna osv, i samband med offrens egna intervjuer ....
 
Befinner mig just nu i Berlin. Kommer just från det här;
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förintelsemonumentet

Oerhört mäktigt monument som sådant, från utsidan, och ännu mer berörande utställning under den.
Som några amerikanska killar som gick ut före mig sa; HUR kan det finnas folk som inte tror att detta har hänt?

Nazisterna själva förde ju onekligen en tämligen gedigen "bokföring" över vilka de tog ihjäl.

Det som störde mig lite är att där fanns en sammanställning över olika länders minnesmonument, Sverige var nog enda europeiska land som inte har något?

Är ni i Berlin så rekommenderar jag ett besök. Alldeles bredvid Brandenburger Tor.

Visa bifogad fil 18770

Med tanke på Sveriges inställning till judar och nazism så vore det nog på sin plats att även Sverige påminns om Förintelsen och den inte alltför stolta roll Sverige spelade under åren innan och under andra världskriget.

http://www.unt.se/kultur-noje/bollhusmotet-var-inte-unikt-2916776.aspx
Jag har sett både ”spion i extremhögern” och UG’s avsnitt denna vecka ”Alternativhögern i Sverige”.

Förrutom att bli totalt förundrad över dessa fanatiker och deras resonemang, så blir jag ännu mer beklämd när jag läser sympatisörers kommentarer i sociala media. Så mycket folk som är totalt faktaresistenta, slåss med näbbar och klor mot de som gjort programmen, anklagar dem för att ”vinkla sanningen” osv, inklusive att hävda att SD minsann ”är totalt annorlunda” osv.
Det trots att extremhögern själva anser att SD är vitalt för deras ideologi och att vinna mer mark.

Lägger denna reflektion utifrån att TS uttalat att det är välkommet att ta upp NMR och extremhögern dvs Nazister här, mot bakgrund av Förintelsen .

Intressant att de absolut trodde på varenda ord när UG gjorde sitt inslag om våldtäkter begångna av utländska män och inte ifrågasatte ett ord i det reportaget.
 
Svar till @Thaliaste (varför kom inte ditt citat med?)

18-1900-talets industrialisering, demokratiseringsprocesser och de två världskrigen ingår i historiekursen på gymnasiet. Även de program som ger den korta kursen Hi1a1. Sedan vad eleverna de facto minns och bär med sig är något annat kanske.

Men med tanke på utvecklingen och exempelvis SDs så kallade "avslöjande" om det rasbiologiska institutets existens i Sverige med mera, så inser jag ju att det som skolverket definierar som baskunskap från gymnasiet inte är självklart att folk har koll på.

Borde inte förvåna mig som pedagog kanske - men jag möter ju människor som läser de här kurserna i vuxen ålder och då blir samtalet lite annorlunda i klassrummet.

För den intresserade så finns en lättläst bok om heter "Antirasister människor och argument i kampen mot rasismen 1750-1900" av Sven Lindqvist.
 
Jag har sett både ”spion i extremhögern” och UG’s avsnitt denna vecka ”Alternativhögern i Sverige”.

Jag hoppas jag ska få tid i helgen att kolla på de där programmen, alla pratar om dem. Men jag är egentligen inte lockad, UG är inte ett av mina favoritprogram...
 
Jag hoppas jag ska få tid i helgen att kolla på de där programmen, alla pratar om dem. Men jag är egentligen inte lockad, UG är inte ett av mina favoritprogram...

Jag är inget UG fan jag heller 👍

Men SVTs ”spion i extremhögern” är inte Uppdrag granskning och illustrerar samma bild i detta fallet .
Det finns rejäl bäring i bägge dessa avsnitt så avskriva UG pga att man inte gillar dem generellt tycker jag är ett misstag.
Är man Kritisk är det en givande approach att ta del av det mesta allmänt - inkl UG’s reportage .
 
Jag såg spionen häromveckan och UG ikväll. Kompletterade varann bra, i och med att UG fokuserade mer på den svenska alternativhögern.

Spionen skakade om mig ordentligt, med UG kan jag inte bestämma mig för om jag ska bli lika rädd. De svenska galningarna framstod inte som lika slipade, mer som spelare som bygger världar som inte finns. Men visst är även de förfärligt otäcka. Hudfärgen ska vara ditt pass. Jo tjena.
 
Svar till @Thaliaste (varför kom inte ditt citat med?)

18-1900-talets industrialisering, demokratiseringsprocesser och de två världskrigen ingår i historiekursen på gymnasiet. Även de program som ger den korta kursen Hi1a1. Sedan vad eleverna de facto minns och bär med sig är något annat kanske.

Men med tanke på utvecklingen och exempelvis SDs så kallade "avslöjande" om det rasbiologiska institutets existens i Sverige med mera, så inser jag ju att det som skolverket definierar som baskunskap från gymnasiet inte är självklart att folk har koll på.

Borde inte förvåna mig som pedagog kanske - men jag möter ju människor som läser de här kurserna i vuxen ålder och då blir samtalet lite annorlunda i klassrummet.

För den intresserade så finns en lättläst bok om heter "Antirasister människor och argument i kampen mot rasismen 1750-1900" av Sven Lindqvist.

På gymnasiet var det mycket bättre, och vi (jag) var ju då mer mottagliga som äldre. Då hade vi så kort tid istället dock, så då det blev kortfattat fokus av den anledningen. Och så var vår lärare ganska antikommunistisk, så vi gick ganska raskt igenom nazismen för att sedan gå över till Sovjet.

För att uppskatta just historia har man nog nytta av att ha lite livsperspektiv kan jag tänka mig, åtminstone jag uppskattar historiekunskap mycket mer nu än när jag var barn. Det kan förstås vara så att jag inte minns för att jag inte var så intresserad då :) Just studier av 2:a världskriget och nazismens och fascismens framfart har jag dock ganska mycket minne av, jag minns att det fångade mitt intresse mer än medeltiden och sånt (och kungalängder :crazy:) efter att jag som barn besökte koncentrationsläger och min farmor även pratade om hur det var när flyktingarna kom till stan.
 
På gymnasiet var det mycket bättre, och vi (jag) var ju då mer mottagliga som äldre. Då hade vi så kort tid istället dock, så då det blev kortfattat fokus av den anledningen. Och så var vår lärare ganska antikommunistisk, så vi gick ganska raskt igenom nazismen för att sedan gå över till Sovjet.

För att uppskatta just historia har man nog nytta av att ha lite livsperspektiv kan jag tänka mig, åtminstone jag uppskattar historiekunskap mycket mer nu än när jag var barn. Det kan förstås vara så att jag inte minns för att jag inte var så intresserad då :) Just studier av 2:a världskriget och nazismens och fascismens framfart har jag dock ganska mycket minne av, jag minns att det fångade mitt intresse mer än medeltiden och sånt (och kungalängder :crazy:) efter att jag som barn besökte koncentrationsläger och min farmor även pratade om hur det var när flyktingarna kom till stan.

Min morfar hade drillat mig från typ 7 års ålder i andra världskriget och Förintelsen (han HATADE nazister, sista ordern han fick som militär var att de skulle till norska gränsen i händelse av en invasion... han hade då två döttrar varav en på några månader.. det var min mor) så andra världskriget i skolan var en baggis :D

Kan tillägga att jag var enda barnbarnet som var intresserad så jag fick verkligen allt där :o :laugh:
 
Befinner mig just nu i Berlin. Kommer just från det här;
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förintelsemonumentet

Oerhört mäktigt monument som sådant, från utsidan, och ännu mer berörande utställning under den.
Som några amerikanska killar som gick ut före mig sa; HUR kan det finnas folk som inte tror att detta har hänt?

Nazisterna själva förde ju onekligen en tämligen gedigen "bokföring" över vilka de tog ihjäl.

Det som störde mig lite är att där fanns en sammanställning över olika länders minnesmonument, Sverige var nog enda europeiska land som inte har något?

Är ni i Berlin så rekommenderar jag ett besök. Alldeles bredvid Brandenburger Tor.

Visa bifogad fil 18770
Monumentet ger en känsla av en kombination av lägerbyggnader och gravstenar. Mkt gripande.

Nytt museum på gång i Sverige; "Museet ska, till skillnad från utbildningscentrumet Forum för levande historia, bygga upp en egen samling av föremål, dokument, vittnesmål, intervjuer och fotografier."

https://www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-utlovar-museum-om-forintelsens-overlevande-i-sverige/

Mycket bra.
 
På gymnasiet var det mycket bättre, och vi (jag) var ju då mer mottagliga som äldre. Då hade vi så kort tid istället dock, så då det blev kortfattat fokus av den anledningen. Och så var vår lärare ganska antikommunistisk, så vi gick ganska raskt igenom nazismen för att sedan gå över till Sovjet.

För att uppskatta just historia har man nog nytta av att ha lite livsperspektiv kan jag tänka mig, åtminstone jag uppskattar historiekunskap mycket mer nu än när jag var barn. Det kan förstås vara så att jag inte minns för att jag inte var så intresserad då :) Just studier av 2:a världskriget och nazismens och fascismens framfart har jag dock ganska mycket minne av, jag minns att det fångade mitt intresse mer än medeltiden och sånt (och kungalängder :crazy:) efter att jag som barn besökte koncentrationsläger och min farmor även pratade om hur det var när flyktingarna kom till stan.
Ja jag tror jag hade reflekterat annorlunda (eller ytterligare snarare) att göra det nu. Inkl att upprepa resan till Auschwitz och Birkenau.
 
Här kan du läsa om det: http://www.gp.se/nyheter/göteborg/här-visar-polisen-nmr-vilka-som-bestämmer-1.4688925

Riktigt allt återges inte i texten, nazisten säger också till polisbefälet att polisens agenda är att släppa in ljugmedia till demonstrationen.
Tack! Heja polisen :love:

Lite märkligt hur ett land som usa som säger sig stå för yttrandefriheten försöker begränsa journalisternas yttrandefrihet... Tur att det verkar vara vettigare här i Sverige :love:
 
Skicka iväg varenda högstadieelev på obligatorisk skolresa till förintelseläger. Väl spenderade skattepengar imo.
Vår kommun gör just det. Kommunen har valt att ta kostnaden för att låta eleverna se med egna ögon (listorna med namn, högarna med skor och skalper, barackerna, kremeringsugnarna, gaskammaren etc), känna dofterna och uppleva platsen, just för att de aldrig ska behöva fundera på om det verkligen har hänt.
Alla elever i åk 9 åker till Stutthof, ett förintelseläger i norra Polen, ett besök som är teoretiskt förberett i några veckor innan avresan och som även gås igenom efteråt. Min andra tonåring åker dit i slutet av den här månaden. Jag är tacksam över att vår kommun gör detta!

(jag besökte själv samma läger när jag gick i gymnasiet, vilket var innan "muren föll" och medan Polen fortfarande var ett väldigt slutet land... Så jag vet vad de kommer möta.)
 
Vår kommun gör just det. Kommunen har valt att ta kostnaden för att låta eleverna se med egna ögon (listorna med namn, högarna med skor och skalper, barackerna, kremeringsugnarna, gaskammaren etc), känna dofterna och uppleva platsen, just för att de aldrig ska behöva fundera på om det verkligen har hänt.
Alla elever i åk 9 åker till Stutthof, ett förintelseläger i norra Polen, ett besök som är teoretiskt förberett i några veckor innan avresan och som även gås igenom efteråt. Min andra tonåring åker dit i slutet av den här månaden. Jag är tacksam över att vår kommun gör detta!

(jag besökte själv samma läger när jag gick i gymnasiet, vilket var innan "muren föll" och medan Polen fortfarande var ett väldigt slutet land... Så jag vet vad de kommer möta.)
Gud vad bra! Hoppas att det en dag blir verklighet för alla skolor i landet :bow:
 
Tack! Heja polisen :love:

Lite märkligt hur ett land som usa som säger sig stå för yttrandefriheten försöker begränsa journalisternas yttrandefrihet... Tur att det verkar vara vettigare här i Sverige :love:
Just nu jagar ju Trump om vem som skrivit kritiskt om honom. Personen skall enligt Trump straffas för landsförederi.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 651
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp