Om du fick döpa en häst...

Jag har döpt två hästar.
Den första blev ett sto och jag hade då tre namn på lut. Allysum (tror jag det var), Alliaria och Jakaranda. Allysum föll ifrån direkt och efter ett par veckor valde jag Alliaria. Det passar henne utmärkt. Det är en vänlig men uppkäftig donna vilket jag tycker namnet säger.
Den andre blev en hingst, där hade jag två stonamn på lut. Consolida om den hade 'färg' och Convalaria om det var en skimmel. Nu blev det en Aconitum. Det var det enda hingstnamnet. Passar honom sisådär. Han är vacker som en Aconitum (stormhatt) men inte hälften så giftig.
Ja folk tycker mina hästar har konstiga namn :p

Jag gillar namnen på dina hästar! Unika och snygga och inte hundra mil långa.
 
Sedan jag läste "Den långa flykten" som barn har jag älskat blom- ört- och växtnamn. Hassel, Klöver, Mejram, Björk, etc...

Mina andra djur har inte fått namn utifrån det iofs - de heter sådant som jag tycker passar deras karaktär. Dramadrottningkatten är namngiven efter en känd operakompositör, tjockiskatten efter en terroristgrupp. Hundarna får smeknamn som passar dem i arbetet.
 
Jag har döpt två hästar, ett russ som heter John Travolta. Han är efter John Russ och undan Olivia. Jag hade precis tittat på Grease för 35425e gången :o Han kallas för Trollet :)

Sen har jag döpt mitt stos avkomma, han heter Barbastark. Jag ville ha namn som börjar på B då det är flera generationer ur stostammen där alla har namn som börjar på B. Och så vill jag ha ett tema på namn ifall jag tar fler föl på stoet. :) Dock kallas han för Lilleman eller Lille Bää. (Lille Bää var ett av tre namnförslag som skickades in till stc när han skulle registreras :D )
 
Jag har döpt två hästar, ett russ som heter John Travolta. Han är efter John Russ och undan Olivia. Jag hade precis tittat på Grease för 35425e gången :o Han kallas för Trollet :)

Sen har jag döpt mitt stos avkomma, han heter Barbastark. Jag ville ha namn som börjar på B då det är flera generationer ur stostammen där alla har namn som börjar på B. Och så vill jag ha ett tema på namn ifall jag tar fler föl på stoet. :) Dock kallas han för Lilleman eller Lille Bää. (Lille Bää var ett av tre namnförslag som skickades in till stc när han skulle registreras :D )

Det kanske finns två sådana, men kan John Travolta aka Trolle gå som ridskoleponny numera? Eller nyligen gjort åtminstone.
 
Tar jag föl efter mitt sto ska den heta:
Shine on Honey's crazy diamond

Stoet heter Ice Farceur's Honey och är inte fullt frisk i alla lägen. Ej kollat ut hingst än men blir det ska det vara med en hingst som är så lugn så han nästan är död. Då kanske fölet blir normalt :idea: :angel:

Jag tänker att om man ser till att fölet alltid umgås med extremt lugna och tråkiga vuxna hästar kanske den blir lugn och sävig :angel:
Vi har ju ett islandsföl här hemma som hänger Ferguson i hasorna, tänkte att hon kanske kunde bli lite som honom och lugna ner sig lite. Om det funkar får jag ta ett föl snart så han får lära den hur man uppför sig!
 
Jag tycker om svenska, ganska korta namn (gärna sagorelaterade). Har alltid tänkt att jag ska döpa en mörk häst till Vaniljdraken :D Min nuvarande hade jag hemskt gärna velat döpa, då hade hon hetat Mareld. Namn fungerar också, har tom värmt upp till stoet som heter Gunilla och tycker det är fräckt. Gamla fartyg har ofta fina namn som jag många gånger lånat, om man ska frångå min förkärlek för svenskan.
 
Jag tänker att om man ser till att fölet alltid umgås med extremt lugna och tråkiga vuxna hästar kanske den blir lugn och sävig :angel:
Vi har ju ett islandsföl här hemma som hänger Ferguson i hasorna, tänkte att hon kanske kunde bli lite som honom och lugna ner sig lite. Om det funkar får jag ta ett föl snart så han får lära den hur man uppför sig!

Ja men det vore ju taskigt att inte låta Paj hälsa på fölet alls :nailbiting: men jag är 100% övertygad om att Kajsa har bättre inflytande än hon så får hoppas Kajsa finns kvar om det blir aktuellt :p
 
Jag skulle isf döpa fölet till något med samma begynnelsebokstav som mamman. Jag har två ston, ett på W (new forest/xx) och ett på M (shettis).

Jag älskar mumintrollen så om det blev ett föl undan shettisen hade den fått heta Mumin, Mumrik eller Lilla My.

Föl undan W har jag tänkt Wild Child, Wera, Wilbur eller Winnifred.

Min första häst hette Holly Pooh, mina favoritnamn för potentiella föl undan henne var Hera, Harmoni eller Pinocchio.
 
Jag har massor nerskrivna någonstans, från min tid som snorunge som hängde på horseland och olika hästspel tidigt 2000-tal. Här är favoriterna:

Hingst
Hemlock
Temujin
Genghis

Sto
Siberia
Furia

Och som inbitet starwars-fan
Kylo frá (framtida gårdsnamn)
Anakin frá...
Darth frá...
 
Jag har döpt flera stycken :)

Min förstfödde heter Ceder. Jag tycker om korta, enkla och ovanliga namn. Hans mamma heter Cezanne och båda hennes föräldrar börjar på Ce, så det har alla hennes uppfödningar också döpts till. Jag har fått mycket beröm för Ceder för att det är enkelt men ändå inte vanligt.

Jag hade länge tänkt att Cezannes första stoföl skulle heta Celia, men när hon föddes var hon inte alls en Celia. Det var däremot det andra stofölet, även om Celia i mina drömmar hade lite mer bling än vad hon fick.

Jag är också lite traditionell när det gäller namn, och tycker namnet gärna ska kännas lämpligt för rasen. Svenska halvblod ska i min värld helst ha enordsnamn, inte personnamn, helst med anspelning på föräldrarna. Lite K1, så att säga. Namn på engelska tycker jag passar bättre på fullblod, så Hide and Seek eller Night and Day t ex är i min värld inte bra halvblodsnamn, inte heller typ Lill-Cotte (låter som ett russ, tycker jag) Magic Bengtsson, Heston for U, och liknande.

Helst ska det dessutom vara kort, eftersom i princip alla hästar jag känner ändå får ett tvåstavigt stallnamn. Det hjälper ju inte att ha ett jättefint namn när sen hästen i praktiken ändå kallas Gurkan eller Strumpan, för att det riktiga namnet är för långt. Är namnet lagom kort och lätt att säga, så är det större chans att hästen får behålla sitt namn även som stallnamn. Kanalj, Ironi, Atlas, Solitär - typ såna namn, det tycker jag är finast på halvblod.
 
Jag tycker om svenska, ganska korta namn (gärna sagorelaterade). Har alltid tänkt att jag ska döpa en mörk häst till Vaniljdraken :D Min nuvarande hade jag hemskt gärna velat döpa, då hade hon hetat Mareld. Namn fungerar också, har tom värmt upp till stoet som heter Gunilla och tycker det är fräckt. Gamla fartyg har ofta fina namn som jag många gånger lånat, om man ska frångå min förkärlek för svenskan.

Mareld tycker jag är fint, men Vaniljdraken? Huh?
 
Jag har döpt två hästar.
Den första blev ett sto och jag hade då tre namn på lut. Allysum (tror jag det var), Alliaria och Jakaranda. Allysum föll ifrån direkt och efter ett par veckor valde jag Alliaria. Det passar henne utmärkt. Det är en vänlig men uppkäftig donna vilket jag tycker namnet säger.
Den andre blev en hingst, där hade jag två stonamn på lut. Consolida om den hade 'färg' och Convalaria om det var en skimmel. Nu blev det en Aconitum. Det var det enda hingstnamnet. Passar honom sisådär. Han är vacker som en Aconitum (stormhatt) men inte hälften så giftig.
Ja folk tycker mina hästar har konstiga namn :p

Vet man att Aconitum är stormhatt, så tycker jag inte namnet är så konstigt. Latinska namn är fint på hästar, allrahelst om man har en häst ur blomstammen (har glömt vilket nummer stolinjen har, men den linjen). Dock gissar jag att den kanske skulle få heta Acke i praktiken, inte riktigt lika fint. :angel:
 
När jag var liten drömde jag om att få ha en häst som jag skulle få döpa själv så jag kunde välja namnet Don Pedro till den. Tyckte det var finast i hela världen. (nu tycker jag mest att det låter som nån porrstjärna).
 

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 009
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp