Om du fick stifta en egen lag

Hade du velat veta hade du kunnat fråga istället för att låtsas som att du vet mer än du vet.
Jag bemötte det jag citerade. Om jag har missförstått kan du ju trevligt förklara det istället för att svara så spydigt?

Det fanns ingen illvilja i mitt svar. Men vill du tolka det så, så kör på. Jag orkar ärligt talat inte med sånt här tjafs.
 
Oj, det finns så mycket jag skulle vilja lagstifta om. Samtycke, hårdare regler kring djurhållning, förbud mot djur på cirkus, förbud mot pälsindustri, förbud mot vinster i välfärden, osv...
Men, något som direkt skulle påverka mig får jag säga är habersättningen. Det känns inte okej att folk som har daglig verksamhet inte blir ordentligt betalda, om betalda alls iom att kommuner får slopa ersättningen och i vissa fall gjort just det. Med tanke på att ersättningar för den här gruppen tenderar att vara låga redan som det är och det inte sällan tillkommer kostnader (för läkare, mediciner, hjälpmedel, diverse anpassning, kollektivtrafik och ev färdtjänst, gud vet allt) av samma orsak till att vi har just daglig verksamhet så är det inte rimligt att folk går till sin praktikplats och ändå har det så jävla dåligt ställt ekonomiskt.
Så ja, en rimlig miniminivå på habersättningen, på en nivå att det blir lite skillnad i plånboken. Jag snackar inga förmögenheter, men att få ut exempelvis 15 kr/dag är liksom inte okej - om man ens får det.
 
Jag håller med dig, jag tycker faktiskt att yrkesförarna kör väldigt bra, hjälpsamt och laglydigt. Rötäggen är oftast yngre män i snabba bilar, eller äldre pensionärer som sover bakom ratten.

Efter att ha kört mycket på 50:an söder om Dalarna under hösten kan jag inte hålla med dig. Det var oftare de betedde sig som idioter än tvärtom. Rätt bra fördelat mellan svenska och utländska åkare dessutom.
 
Min lag blir att självkostnadspriset blir samma av vård för alla delar av kroppen.
Det ska inte vara någon skillnad prismässigt för den enskilda personen om vården är av tänder, ögon, öron eller knän, rygg osv. Alla hjälpmedel likställs också. Hörapparat, glasögon, rullstol, tandprotes, cpap maskin, inga nödvändiga hjälpmedel ska kosta mer eller mindre än ett annat, då man inte väljer och vrakar mellan handikapp och åkommor precis.

Om jag får välja en lag till, så vill jag ha körkorts och trafikteori på gymnasiet, för alla ungdomar.
 
Finns så mycket och säkert viktigare grejer men just nu tänker jag på medicin och sjukvård. Jag avskyr att behöva ha ångest för när frikorten går ut, och jag tycker inte någon ska behöva fundera på vilken medicin man kan vara utan x antal dagar för att man inte har råd att ta ut den. Patientavgifterna tycker jag ska vara samma i hela landet, tycker det är vansinnigt med de skillnader som är.
 
Jag hade funderat ut en lag som gjort det omojligt for Trump att bli invald till president. :cry: Jag har dock insett att jag har tva val ... antingen gar jag och gommer mig i misar under en sten ... eller sa borjar jag arbeta aktivt politiskt. Da jag inte har nagon lust att ligga och gomma mig under en sten antar jag att jag maste borja arbeta politiskt pa riktigt.:cautious:
 
Eller bara en lag som gjorde det omojligt for Trump att signera bort min sjukvardsforsakring. :banghead: Dar rok den.
Inte vara ledsen du ska ju få något bättre istället ;)
Det är väl spännande att gå och vänta på vad som ska gömma sig i det kinderägget?

Skämt å sido så är det vettigaste Trump sagt, och det enda jag håller med honom om, att kostnader för läkemedel i USA är helt sjuk och att läkemedelsbolagen får härja så fritt som de gör ska han sätta stopp för.

Hur det blir i slutänden låter jag vara osagt.
 
There's NO WAY att han satter stopp for lakemedels priser. Lakemedels foretagen ar WAY for starka och har for mycket power. Han ar inte den forsta som sagt att de ska "fixa" lakemedels bolagen och annu har ingen kunnat gora det. Min forsakring gor att jag inte betalar mer an ungefar 35 kronor for mina mediciner per manad ... Utan forsakring blir det over 1000 kronor. DET ar vad Trump tankt sig. Att oka mina medicin kostnader.
 
There's NO WAY att han satter stopp for lakemedels priser. Lakemedels foretagen ar WAY for starka och har for mycket power. Han ar inte den forsta som sagt att de ska "fixa" lakemedels bolagen och annu har ingen kunnat gora det. Min forsakring gor att jag inte betalar mer an ungefar 35 kronor for mina mediciner per manad ... Utan forsakring blir det over 1000 kronor. DET ar vad Trump tankt sig. Att oka mina medicin kostnader.

Att sitta utanför och titta på USAs sjukvårdssystem är intressant, men jag förstår verkligen att det suger att vara mitt i det. Särskilt när det handlar mer om politiskt prestige-spel än att faktiskt ge invånarna en chans att ha råd med basala medicinska behov.
 
Hrmmmph, exakt en sådan fråga fick jag på slutet av en jobbintervju. :meh: gav något idiotiskt slentriansvar. Inte riktigt fred på jorden men inte särskilt intelligent heller. Jag håller med om mycket, tandvård, sänkt skatt för pensionärer, osv. Jag skulle sänka löner/höja skatter för reklam och media branschen, tycker det är vansinne att folk vars enda uppgift är att få konsumenterna att välja en slags blöja framför den andra - ditto tandkräm har de löner de har. Jag har läst någonstans att ju mindre det skiljer på produkter desto mer läggs på reklam.

Höjda löner och bättre villkor allmänt för de som arbetar inom skola, vård och omsorg.

Lagstifta att detta förbannade a,b,c,d,e,f lag för ffa byggindustrin försvinner. Att stora svenska företag kan anlita underleverantörer, som anlitar underleverantörer osv som betalar sina arbetare svältlöner och svär sig fria från alla arbetsplatsolyckor och tummar på både säkerhet och försäkringar.

Lagstifta att alla privata vårdbolag som får sin vinst från svenska skattemedel ska betala skatt i Sverige och inte kunna ha sitt högkvarter på Malta eller liknande så våra (svenskars) pengar inte förs ut från Sverige. Och, ytterst själviskt, lagstifta bort riskkapitalister från veterinärvården i Sverige! ;)

Jag skulle också lagstifta så att det blev billigare att reparera konsumtionsvaror än som idag att köpa nytt. Det är väl bra om man källsorterar men det skulle gagna naturen mycket mer om man slutade köpa ny mobiltelefon vartannat år och istället lagade sin gamla.
 
Åh försök inte. Du har ingen aning om vad mitt driv att jobba inom vården var/är- och jag hade kunnat välja betydligt lättare inriktningar vad gäller belastning men som ändå gett mig lika bra lön. Men det gjorde jag inte. Hur tänker du med alla sköterskor som ständigt pratar i media om sina dåliga löner? Ska de inte bara vara tacksamma att de får hjälpa andra..? Eller gäller det bara läkare?

Du får gärna svara på det jag skrev istället, hur ska du motivera nån att leva under existensminimum under en stor del av sina unga år och att dra på sig skulder på flera hundra tusen (de ska betalas vet du..) om de inte får högre lön än annars? Det är väldigt mycket att begära att folk ska göra det av sitt goda hjärta. Tjänar alla exakt samma, vem skulle vilja ta mer ansvar, göra det lilla extra, ta det extra passet etc? Jag är en aning pragmatisk av mig men jag tror att pengar eller iaf förbättrade arbetsvillkor är en tydlig drivkraft för många.
Om vi skulle ha en mer rättvis ekonomisk fördelning av våra gemensamma resurser så skulle vi ju lätt kunna lägga ned mycket mer pengar på sjukvård t ex och omsorg, dvs de som jobbar skulle kunna ha mycket bättre anställningsvillkor än idag, vi skulle lätt kunna anställa mer personal och slippa den ständiga stressen som hela tiden hotar att äta upp oss. Om studielån har jag redan skrivit, jag tycker man ska få studieLÖN och inte lån. Existensminimum, tja, det handlar väl om att allt är relativt och om vilket behov man har av att konsumera grejer antar jag. Man svälter ju knappast ihjäl som student och man har ett varmt boende. Och man slipper dö på Medelhavet för att jämföra med olika livstilsvillkor. Jag tycker det är helt super, att få lyckan att lära sig saker och ändå få äta sig mätt även om det är blodpudding. Sedan hur man ska få folk att göra de där lilla extra som du efterlyser, ja, jag tror att människor kan motiveras av andra saker än pengar. T ex att vara snäll mot andra. (Utan att ha religiösa motiv). Jag tror alltså att människor är goda innerst inne och vill andra väl, och att den stora motivationen inte alltid behöver vara pengar. Konstigt va?!
 
Nu kommer vi in på mitt specialområde, arkeologi ;)
Jag skrev min magisteruppsats om social ojämlikhet under äldre bronsålder. Det är mycket intressant hur social ojämlikhet skapas genom "ägande" och hur det faktiskt också driver samhället framåt! Jag är inte helt övertygad om att social ojämlikhet endast är av ondo! Utan den hade vi kanske levt vidare som på neolitikum, utan den utveckling vi ser idag. Utan forskning, utan livsviktiga uppfinningar, utan vetenskap utan.. ja du fattar. Självklart finns det också många baksidor.
mm det är ett sätt att se på det. En väg skulle ju kunna vara att ta bort den privata äganderätten. Men då skulle ju t ex Trump bli ännu mera galen....:D
 
En liten, inte alltför stor medborgarlön (kanske bara för de som nolltaxerar?) skulle kunna göra stor skillnad för kvinnor som fastnat i dåliga förhållanden och inte kommer därifrån eftersom de inte har ett eget öre. Att en part styr hela förhållandet via ekonomin skulle nog kunna gå att lagstifta bort med lite bakomliggande tanke tror jag.
 
Ja och "de förbannade lastbilschaufförerna" innebär just ALLA, du skrev inte "vissa av de förbannade lastbilschaufförerna".
Häromkring är det inte bara vissa lastbilar som inte håller avstånd 8 av 10 personbilar håller inte avståndet och ska ligga och trycka i röven på bilen framför.

Jag tar inte åt mig överhuvudtaget, varför skulle jag ens göra det? Jag brukar däremot ifrågasätta, tolkningar kan bli väldigt fel beroende på hur man uttrycker sig i skrift, vilket jag försökte påvisa.

Om man fulklipper i min mening, som du gjort i citatet högst upp, så blir betydelsen en HELT annan. Därför skrev jag inte så, utan det verkar som att de flesta glasklart förstod att det gäller de som kör som idioter och inte övriga. Jag är helt på det klara med att lastbilschaufförerna är en viktig del av samhället, jag jobbar ju själv med dem dagligen. Läs hela meningarna istället så behöver man inte tolka det som att "ALLA" avses när så inte är fallet.
 

Liknande trådar

Samhälle För jag fattar inte. Om en 15-åring begår ett grovt kan man inte dömas till fängelse om jag har fattat det rätt för då ä man inte vuxen...
Svar
8
· Visningar
1 023
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
532
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 512
Senast: Myrten
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp