Om du fick stifta en egen lag

Om man fulklipper i min mening, som du gjort i citatet högst upp, så blir betydelsen en HELT annan. Därför skrev jag inte så, utan det verkar som att de flesta glasklart förstod att det gäller de som kör som idioter och inte övriga. Jag är helt på det klara med att lastbilschaufförerna är en viktig del av samhället, jag jobbar ju själv med dem dagligen. Läs hela meningarna istället så behöver man inte tolka det som att "ALLA" avses när så inte är fallet.
Fast bara för att "de flesta" läser "rätt" enligt dig betyder det inte att alla gör det, just saying. ;)
Ibland är det inte fel att vara övertydlig, eftersom text kan tolkas på så många olika sätt. Försöker själv med det, men det går väl sådär men inte fel att försöka i alla fall. :)
 
Fast bara för att "de flesta" läser "rätt" enligt dig betyder det inte att alla gör det, just saying. ;)
Ibland är det inte fel att vara övertydlig, eftersom text kan tolkas på så många olika sätt. Försöker själv med det, men det går väl sådär men inte fel att försöka i alla fall. :)

Jag tänker faktiskt släppa den här diskussionen nu eftersom det är ett sidospår till en annars intressant tråd. Till nästa gång, läs hela meningarna så behöver det inte vara övertydligt utan står klart för sig självt :)
 
Jag skulle ändra på förutsättningarna för intagna i kriminalvården och vårdtagare i äldreomsorgen.
På så sätt att de äldre fick eget rum med övervakning/service dygnet runt och om de var pigga nog möjlighet till sysselsättning som gav lite ersättning. Att det var krav på att dom skulle få möjlighet att vistas ute dagligen och även ha ordentliga måltider flera gånger varje dag. Att dom skulle vara garanterade vård och tandläkare så länge de var vårdtagare (troligen livet ut).
De intagna i kriminalvården skulle då få en sängplats, mat efter vad budgeten just då tillät som gröt istället för lunch och filmjölk och flingor till middag och bara en viss begränsad mängd/portion. Riskera att få stanna i sin säng/rum hela dagen för att personalen inte har tid att hjälpa dom upp/ut och ingen mer meningsfylld sysselsättning än att ev få titta på TV. Då bara på dagtid och med begränsat utbud och tillsammans med övriga intagna. Få betala läkarvård och tandläkare själv i den mån det finns möjlighet till det annars bara det ytters nödvändiga. Dessutom med risken att bli dålig och dö utan att någon upptäcker på någon dag eftersom det inte finns personal.

Tyvärr ser det ut så idag att jag själv hellre hade tillbringat mina sista dagar inom kriminalvården med dess förmåner än inom vår äldreomsorg med dess begränsningar.
 
Den borde inte vara orimlig - den är så att säga sparad med skatten redan så inkomsten som gett den är redan skattad skulle man kunna säga.
Hur menar du nu? Arbetsgivaren som betalar in pensionsavgiften får ju dra av det som en kostnad så tvärtom mot vad du säger så är ju avgiften inte beskattad.
 
Har inte min magisteruppsats tillgänglig just nu men återkommer med referenser! Det finns MYCKET forskning på detta!
Så din uppfattning är att det du skrivit i en uppsats om äldre bronsåldern, ska extrapoleras för att gälla nutid? I ett modernt, penningbaserat, relativit marknadsekonomiskt samhälle?

Tvärtom visar den mesta forskningen att ju större klyftor det finns i samhället, desto sämre fungerar det mesta.
Den ekonomiska tillväxten blir sämre (om nu ekonomisk tillväxt nödvändigtvis är ett optimalt mått), den totala utbildningsnivån är sämre, den generella hälsan för befolkningen är sämre, desto större misstro mellan människor ser man, katalogen kan göras hur lång som helst.

Precis på pricken den utveckling vi sett i stora delar av västvärlden de senaste decennierna.

Ökade klyftor = ökade spänningar = sämre "allmäntillstånd" för samhället.
 
Nu kommer vi in på mitt specialområde, arkeologi ;)
Jag skrev min magisteruppsats om social ojämlikhet under äldre bronsålder. Det är mycket intressant hur social ojämlikhet skapas genom "ägande" och hur det faktiskt också driver samhället framåt! Jag är inte helt övertygad om att social ojämlikhet endast är av ondo! Utan den hade vi kanske levt vidare som på neolitikum, utan den utveckling vi ser idag. Utan forskning, utan livsviktiga uppfinningar, utan vetenskap utan.. ja du fattar. Självklart finns det också många baksidor.
Men brukandet av jorden var även det en uppfinning och resultatet av forskning, den kanske största i mänsklighetens historia.

Intressant ämne du valde för uppsatsen, frågan om hur social ojämlikhet drev utvecklingen måste vara väldigt komplex och rymma många bottnar.
 
Så din uppfattning är att det du skrivit i en uppsats om äldre bronsåldern, ska extrapoleras för att gälla nutid? I ett modernt, penningbaserat, relativit marknadsekonomiskt samhälle?

Tvärtom visar den mesta forskningen att ju större klyftor det finns i samhället, desto sämre fungerar det mesta.
Den ekonomiska tillväxten blir sämre (om nu ekonomisk tillväxt nödvändigtvis är ett optimalt mått), den totala utbildningsnivån är sämre, den generella hälsan för befolkningen är sämre, desto större misstro mellan människor ser man, katalogen kan göras hur lång som helst.

Precis på pricken den utveckling vi sett i stora delar av västvärlden de senaste decennierna.

Ökade klyftor = ökade spänningar = sämre "allmäntillstånd" för samhället.
Kanske ett mellanting är det bästa? Kommunismen har ju prövats och ledde inte heller till något gott.
 
Lägre småföretagsskatt på landsbygden, insatser för att hjälpa varje liten del av Sverige att överleva o frodas. Man känner sig så oerhört motarbetad att försöka starta företag (med anställda) ute i en ände av Sverige...
Även utan anställda är det JÄTTEsvårt som ny småföretagare. Jag skulle vilja att småföretag var skattebefriade första året, eller de första två, medan man etablerar sig och reder ut startkostnader etc. Hur det sen skulle gå att kontrollera så folk inte "startade nytt" vartannat år, får nån annan fundera ut ;-) Det är också svårt som småföretagare att man preliminärbeskattas månatligen, även de månader då företaget kanske inte tar in vinst alls. Man har inte alltid en buffert att ta ur, eller aldrig, i somligas fall...!
 
Jag skulle också införa en strängare lag för hundägare vars hundar av-viss-typ inte minst (...) biter ihjäl andras hundar, eller skadar dem svårt. Jag känner till flera som har koppel-och munkorgstvång på sina hundar sedan dessa bitit ihjäl andra småhundar på promenad, men som struntar i det och ställer till det igen och igen. Utan att något görs. Grrr...
 
Jag skulle ändra på förutsättningarna för intagna i kriminalvården och vårdtagare i äldreomsorgen.
På så sätt att de äldre fick eget rum med övervakning/service dygnet runt och om de var pigga nog möjlighet till sysselsättning som gav lite ersättning. Att det var krav på att dom skulle få möjlighet att vistas ute dagligen och även ha ordentliga måltider flera gånger varje dag. Att dom skulle vara garanterade vård och tandläkare så länge de var vårdtagare (troligen livet ut).
De intagna i kriminalvården skulle då få en sängplats, mat efter vad budgeten just då tillät som gröt istället för lunch och filmjölk och flingor till middag och bara en viss begränsad mängd/portion. Riskera att få stanna i sin säng/rum hela dagen för att personalen inte har tid att hjälpa dom upp/ut och ingen mer meningsfylld sysselsättning än att ev få titta på TV. Då bara på dagtid och med begränsat utbud och tillsammans med övriga intagna. Få betala läkarvård och tandläkare själv i den mån det finns möjlighet till det annars bara det ytters nödvändiga. Dessutom med risken att bli dålig och dö utan att någon upptäcker på någon dag eftersom det inte finns personal.

Tyvärr ser det ut så idag att jag själv hellre hade tillbringat mina sista dagar inom kriminalvården med dess förmåner än inom vår äldreomsorg med dess begränsningar.

Om man faktiskt verklighetsförankrar den här annars roliga tråden skulle Sverige fällas i Europadomstolen direkt. Tom den vidrige Breivik fick ju rätt (i en norsk domstol med hänvisning till Europakonventionen) Bl.a och ja det var en bagatell men en roande sådan,

Breivik testified that after two years in isolation he has started to love Paradise Hotel, which he says is evidence that he has become seriously brain damaged

Så gröt och filmjölk till intagna kommer Europadomstolen icke att godkänna. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Visst vissa medlemsstater bryter mot Europadomstolens praxisdomar (eg Rumänien, Bulgarien) men att Sverige skulle göra det är inte sannolikt.
 
Jag skulle vilja gå in och rota lite mer inom LSS för att minimera antalet helt världsfrånvända beslut där personer nekas assistans och därigenom får ett liv som ingen frisk människa skulle acceptera. Alternativt att individerna dör som en konsekvens av Melander av assistans.

I själva omgöradandet skulle jag också vilja reglera mer hur de privata assistansbolagen får jobba och kräva mindre vinstutdelning i bolag där sådant är standard. Assistans ska inte vara en vinstdrivandr bransch på det sättet utan pengarna ska gå till själva assistansen på ett eller annat sätt för att alla, oavsett funktionsvariation, faktiskt ska kunna ha ett meningsfullt och värdefullt liv.

Ihop med det skulle jag också vilja påverka möjligheten för assistansbeviljande att flytta hemifrån - både i form av fler barnboenden, servicelägenheter och anpassade lägenheter som personerna faktiskt har råd att bo i. Att personerna "tvingas" bo hemma väldigt länge ex hos föräldrar som plockar ut ersättning, där det skulle kunna finnas alternativ som är bättre för individen, hade varit bra att komma tillrätta med just för att öka självbestämmande och minska missbruk av assistansmedel.

(Och jag skulle, om jag fick göra ytterligare en reform, ta bort möjligheterna till absurda avdrag för representation. Att företag gör representationer, som rätt många gånger är onödigt dyra och lite väl långsökta, på skattebetalares pengar är inte rimligt och jag tror att pengar därifrån skulle kunna användas till vettigare saker som skola/vård/äldre)
 
Om jag besvarar någon enmeningsinlägg med ett eget där jag enbart bemöter löneaspekten- som är det enda som diskuterades- så well, där kan du inte förvänta dig att jag fullständigt ska redogöra för mitt yrkesvals övriga aspekter. Hade du velat veta hade du kunnat fråga istället för att låtsas som att du vet mer än du vet.

Som jag f ö berörde i mitt andra svar till Katenizze, hade det bara gällt lönen hade jag valt ett annat jobb. Det finns betydligt mindre slitsamma jobb än mitt, med höga siffror både på skilsmässor och självmord etc. Jag hade kunnat göra nåt där jag inte måste bemöta liv och död och ta beslut dagligen som de flesta aldrig behöver ta under sin livstid. Men nu valde jag det och som sagt, det är inte pga lönen. MEN, jag hade inte valt det om jag skulle stå med 300k+ i skulder och sedan inte kunnat betala tillbaka dem pga att alla ska tjäna lika lite. Det vore för korkat att utsätta sig för det helt enkelt.
En god vän till mig har maxat sina lån hos CSN för att plugga till konstnär. Hon lever fortfarande på existensminimum vid snart 50-års ålder och är väldigt nöjd med sitt liv och sitt yrkesval. Bara för att ge perspektiv på tillvaron.
 
En liten, inte alltför stor medborgarlön (kanske bara för de som nolltaxerar?) skulle kunna göra stor skillnad för kvinnor som fastnat i dåliga förhållanden och inte kommer därifrån eftersom de inte har ett eget öre. Att en part styr hela förhållandet via ekonomin skulle nog kunna gå att lagstifta bort med lite bakomliggande tanke tror jag.
Faktum är att man infört medborgarlön i Finland om jag inte helt missminner mig.
 
En god vän till mig har maxat sina lån hos CSN för att plugga till konstnär. Hon lever fortfarande på existensminimum vid snart 50-års ålder och är väldigt nöjd med sitt liv och sitt yrkesval. Bara för att ge perspektiv på tillvaron.

Vad som är rätt för henne behöver inte vara rätt för alla andra. Kolla lyxfällan bara, finns gott om människor som uppenbarligen inte tycker det är ett problem att vara skuldsatt upp över öronen. Själv vill jag helst inte ha lån alls.
 
En god vän till mig har maxat sina lån hos CSN för att plugga till konstnär. Hon lever fortfarande på existensminimum vid snart 50-års ålder och är väldigt nöjd med sitt liv och sitt yrkesval. Bara för att ge perspektiv på tillvaron.
Skulle man införa medborgarlön skulle det garanterat fortfarande finnas många som vill ha roliga, givande, ansvarsfulla och avancerade jobb. Det är jag 100% säker på.

Men vem vill skura toaletter hela dagarna om man får samma pengar som om man inte jobbar alls?
 
En lag som förbjöd företag att använda sig av snigelpost. Allt de vill skicka till företag och privatpersoner ska ske elektroniskt. Är så trött på allt slöseri med papper.
 
Faktum är att man infört medborgarlön i Finland om jag inte helt missminner mig.
Man har infört det som ett test... ca 2000 personer är med och de får 560 Euro i månaden...
Idén är att basinkomsten inte påverkas om man tar emot jobb. Får man till exempel jobb och lön för 4 000 euro och samtidigt basinkomst – så ändras den inte.
 
En lag som förbjöd företag att använda sig av snigelpost. Allt de vill skicka till företag och privatpersoner ska ske elektroniskt. Är så trött på allt slöseri med papper.
Hur tänker du då kring gamla som inte kan/förstår tekniken eller personer som inte äger tekniken?

Till företag tycker jag är en superbra idé, men inte generellt från myndigheter iom att det skulle slå olyckligt och kräva näst intill omöjligheter av vissa grupper.
 

Liknande trådar

Samhälle För jag fattar inte. Om en 15-åring begår ett grovt kan man inte dömas till fängelse om jag har fattat det rätt för då ä man inte vuxen...
Svar
8
· Visningar
1 023
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
532
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 505
Senast: Myrten
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp