Bukefalos 28 år!

Om du skulle köpa ny hund...

Sv: Om du skulle köpa ny hund...

kl

Ni som har beauceron; hur är de i sättet om man jämför med schäfer o rottis?

Hmm.... jag har haft både schäfer och rottis tidigare så jag borde ju ha lätt att svara på det här. ;)

Min uppfattning är att de är betydligt förigare och mjukare än rottisar (rent generellt, finns säkert mjuka rottisar också men många känns rätt "envisa" och "kan själv"), mer flockkänsla och intresse av att samarbeta. Upplever hanarna har trevligare sätt mot andra hanar än vad många rottishanar har.

Det finns betydligt fler likheter mellan en beauceron och en schäfer än mellan en beauceron och en rottis (förutom utseendet förstås).

Det är mycket hjärna i en beauceron, de har ett förflutet som vallande och vaktande ras och man bör vara medveten om det, det är en hund som kan ta snabba beslut om den tycker det behövs (dvs om den tycker att matte/husse inte har koll). En bra beauceron är social och öppen, har bra kamplust och föremålsintresse och inga direkta rädslor. Det finns mindre bra exemplar, det förekommer en del rädslor, mestadels ljudrädsla och osäkerhet med främmande människor men det känns som att det blivit mycket mycket bättre på senare år, speciellt vad gäller den sociala rädslan som kunde vara rätt rejäl hos vissa individer för om åren. Numera ser man oftast öppna, sociala och trygga båssar.

Definitivt friskare än schäfern - det var det som fick mig att byta ras. Hade kikat på båssarna länge men hängde kvar vid schäfer, tills jag fick nog - tre sjuka hundar på rad var inte kul - sen blev det beauceron istället och jag kan inte säga att jag har ångrat mig. :love:

Rasen har tyvärr ett rykte om att inte vara helt bra mentalt, "skarpa" och att inte riktigt räcka till vad gäller arbete. Det känns lite synd och framför allt fel, för rasen HAR stor kapacitet och kan hävda sig bra mycket bättre i många sammanhang än vad folk generellt tror.

Vi har inom rasen hundar som tävlar bruks, lydnad, IPO, rallylydnad (en deltagare på SM 2012), drag (guld, silver och brons i olika klasser på barmarks-SM 2012). Vi har bevakningshundar, några väktarhundar, hundar som vallar (inte bara på hobbynivå), viltspårhundar.... och ändå finns det inte så himla många beauceroner i Sverige. Rasen hade säkert inte tagit skada av om fler tränings- och tävlingsintresserade hade intresserat sig för den - beauceronn är helt klart en mångsidig brukshund.
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

Schnauzer. Inget annat än schnauzer i verkligheten. Nästa hund blir förmodligen en p/s, eftersom jag vet att Grana har så bra hundar. Det lär dock dröja nästan tio år iaf. :bow:

I drömmen: en dobermann - men den drömmen får jag drömma ett tag till. Först när jag har mycket tid för hunden blir det en sådan.

En annan dröm är en borzoi, bara för att... jag tycker de är coola och jag älskar stoooora hundar! :love:
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

kl

Aussie!
Blir en aussie när Troja går i pension:D
Och den dagen (som jag hoppas är lååååångt borta!) mina vitingar inte finns mer så blir det en till vit herde. Kan ju inte va utan...
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

*kl*

En staffe! (2014 kommer den om allt går som det ska) har fallit som en fura för deras charm:)

Annars älskar jag mina jaktlabbar!! Har 2 en gammal gubbe på 11år och en tös på 3år:love: hade jag bara varit frisk hade jag velat ha 1 till. Men jag kan inte göra en jakthund till rättvisa. De ska ju få apportera och jaga!! De båda jag har är ju "klara". Den gamle är iofs på sista versen och jagas inte med längre och sorgligt nog har den lilla hd D, men kommer få jaga så länge hon håller och inte visar tecken på att det gör ont någonstans. Troligtvis blir det en labbe när de båda jag har inte finns längre. Men det dröjer nog ett antal år.
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

Knapp

En Gordon setter. Superfina....dock verkar det inte helt lätt att få tag i här i södern.
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

Kl

Det skulle helt solklart bli en mittel. Anledningarna är rätt många. Lagom aktivitetsnivå, lagom storlek, trevligt temperament, friska, oemotståndligt söta:D, hanterbar jaktlust, stor vilja att lära sig nya saker.

När sune inte finns mer så hoppas jag att min kompis fortfarande föder upp.
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

Jag som tidigare beauceronspekulant och "rasfantast" (och faktiskt fortfarande kanske kan tänka mig att ha en beuceron) vill dock påpeka att även om man skaffar sig en riktigt bra beauceron så kan man inte förvänta sig att få en hund av samma kaliber som en bra bruksschäfer. Jag valde sistnämnda efter noga övervägande och det beror på att jag kände att jag inte fick "lika mycket" och lika stor garanti att få en hund som räcker till det jag vill ha den till om jag skulle välja bossen. Driftsmässigt kommer den inte upp i schäfer/mallenivå och jag upplever dem även som mer "egna" (vilket också är charmen med rasen, men mindre bra om man vill ha mycket gratis).

Jag hade dock gärna haft en beauceron någon gång att verkligen satsa på i brukset, dock utan med samma förväntningar som en schäfer. :)
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

Det kan nog stämma, fast jag tycker egentligen att det inte BORDE vara så... rasen SKA ha kapacitet och arbetsvilja i klass med en schäfer (bruksschäfer menar jag, inte den hemska avarten utställningstypen). Uppfödaren till mina två yngsta var nere och parade sin ena tik i Frankrike i höstas, hanhundsägarens beauceroner vallade kor och får, flyttade dem mellan hagarna som låg i väldigt jobbig terräng, långa sträckor, tungt att ta sig fram (mycket kuperat) och det fanns väl inte i hans värld att hans hundar inte skulle ha drivet att jobba...

Däremot tycker jag att det är rätt rejält stor skillnad på schäfer och malle, vad gäller drifter och kamplust och jag skulle säga att jag tycker att beauceronen ska ligga närmare schäferns sätt än mallens.

Men det här med att beauceronen inte riktigt "räcker till" som brukshund - jag TROR (det här är mest mina egna funderingar och absolut inte säkert att andra ser det så) att det hänger mycket ihop med att beauceronen här i Sverige har blivit nån form av sällskaps- och gårdshund snarare än en brukshund.

Jag har haft schäfer tidigare (både bruks- och utställningsvarianten) och jag tycker inte att en bra beauceron ligger speciellt sämre till där. Lite annorlunda att jobba med kanske, men samtidigt var det så att när jag hade schäfer så tränade jag på "gammalt" sätt och sedan dess har jag ändrat mitt sätt att träna och det är svårt att avgöra hur mycket det spelar in.

Mer "egna" vete katten om jag tycker att de är; följsamma och föriga och ofta rätt lika schäfrarna, sen är båssarna ojämnare som ras men å andra sidan kommer vissa fördelar som att de är friskare och sällan är ljudliga.. ;)

Jag tror dock fortfarande att man får vara rätt noggrann med linjer när man köper beauceron här i Sverige; att titta på just hur mycket arbetande hundar det egentligen finns bakåt i leden.

Min förhoppning är att rasen i framtiden kan visa att den faktiskt ÄR en duglig allround-arbetshund, väl i klass med en schäfer.
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

Kl
Ny hund imorgon? Afghan så klart :D
Får jag bra med tid på mig så att jag hinner besöka en massa uppfödare och träffa en massa valpar så kanske jag skulle skaffa en ny staffe, men bara om jag lyckades träffa en lika charmig som den jag hade förut och den chansen är minimal.:p
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

Jag har gårt i hundtankar väldigt länge men ska vänta något/några år tills jag pluggat klart mm.. Har funderat både på mindre och mellanstor hund och vägr hit och dit så jag tror jag även behöver dom där åren på mig för att fundera ut vilken ras det ska bli :p
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

*kl*

Jag skulle inte vilja ha en till hund just nu. Men om jag hade möjlighet så självklart en till rottweilertik :love:
 
Sv: Om du skulle köpa ny hund...

Jodå, jag håller med om att det BORDE vara som du säger. Det finns ju en uppfödare söder om Sverige som föder upp "bruksbåssar" och som jag tycker verkar ha trevliga och bra hundar.

Gällande schäfer vs. malle. Jag både håller både med och inte. Det är så himla stora skillnader på schäfer och schäfer beroende på vilka linjer man köper ifrån, och då menar jag inte bruks vs. utställning. Finns linjer där schäfrarna är i princip som mallar. Det är en så himla stor ras så jag tycker att det är svårt att göra annat än att generalisera i grova lag. Jag hoppas iaf att rasen blir populärare att använda i brukset :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 871
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
706
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
693
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp