Om elbilar - 1000 frågor (typ)

Ni med Teslor (jag är så oinsatt pga det ligger typ vid pensionsåldern att lyxshoppa en Tesla 😁). Hur många kWh har ni och hur lång tid brukar ni ladda, typ?

Kilowatt att förbruka vid full tank? Ungefär 380 kW, enligt Transportstyrelsens registrering elektrisk räckvidd på 490 km.

Allt beror ju på hur batteriet är när man kommer in, men under Europakörningen fick vi erfara att Teslan själv räknar ut hur man effektivt laddar. D v s den tog ibland in oss på snuttladdningar (10-15 minuter) för att optimera körsträckan maximalt utifrån sträckan och batterikonditionen (varmt/kallt, läge mellan laddare etc). I början struntade vi i det och tog färre och längre laddningar, men lyder vi färdplaneraren blir det betydligt effektivare resa.

Vi har samma erfarenhet, bilen är färdigladdad innan vi är klara med pausen.
 
Kilowatt att förbruka vid full tank? Ungefär 380 kW, enligt Transportstyrelsens registrering elektrisk räckvidd på 490 km.

Allt beror ju på hur batteriet är när man kommer in, men under Europakörningen fick vi erfara att Teslan själv räknar ut hur man effektivt laddar. D v s den tog ibland in oss på snuttladdningar (10-15 minuter) för att optimera körsträckan maximalt utifrån sträckan och batterikonditionen (varmt/kallt, läge mellan laddare etc). I början struntade vi i det och tog färre och längre laddningar, men lyder vi färdplaneraren blir det betydligt effektivare resa.

Vi har samma erfarenhet, bilen är färdigladdad innan vi är klara med pausen.

Nu blir jag förvirrad 😅 Min har 24 kWh i batterikapacitet. Googlade Tesla lite snabbt och S verkar ha 100 kWh.

Jag tänkte mest på hur snabbt den laddar vid snabbladdarna. Om min är helt slut tar det under 1 h till nästan full, minns inte om det är typ 40 min till 80 %. Funderade på om Teslorna laddar motsvarande snabbare iom de större batteripaketen eller om man står där lite längre. Infrastrukturen är ju dock rätt mycket bättre så det är ju lättare att ladda korta bitar oftare som du skriver. Smart bil!
 
Nu blir jag förvirrad 😅 Min har 24 kWh i batterikapacitet. Googlade Tesla lite snabbt och S verkar ha 100 kWh.

Jag tänkte mest på hur snabbt den laddar vid snabbladdarna. Om min är helt slut tar det under 1 h till nästan full, minns inte om det är typ 40 min till 80 %. Funderade på om Teslorna laddar motsvarande snabbare iom de större batteripaketen eller om man står där lite längre. Infrastrukturen är ju dock rätt mycket bättre så det är ju lättare att ladda korta bitar oftare som du skriver. Smart bil!
Det är en 75 kW, förra årets modell.
 
Ni kör Tesla? Jag är lite lat pga så fort en laddare strular eller är full så är det slut med laddare (chademo). Och planerar därför få stopp på ställen med flera olika laddare. Det är också lite varierande betalsätt där jag tidigare bara lyckats betala med engångssumma (50 kr) oavsett antal kWh. Men tror jag fixat det nu 😁

Ni med Teslor (jag är så oinsatt pga det ligger typ vid pensionsåldern att lyxshoppa en Tesla 😁). Hur många kWh har ni och hur lång tid brukar ni ladda, typ?

Tesla har olika batterikapacitet, dessutom nu med nya batterier innebär samma kapacitet fler mil. 3an är effektiv!

75-100kwh finns att välja på men förändringar sker hela tiden. Kommer vänta något år sedan ev byta ut, beroende på hur det ser ut då. Gratis SuC är värdefullt när man kör långt!

Bee (fd clever) har en deal om 399kr/mån och fri laddning, dvs obegränsat med kWh. Detta gör att ladda på vissa ställen verkligen lönar sig! Då kan jag ladda på jobb, där jag annars inte laddat, därmed spara ännu mer tid!

Kör el, gas, bensin beroende på, visst bensin behöver man inte tanka ofta, men så söligt! :o
 
Nu blir jag förvirrad 😅 Min har 24 kWh i batterikapacitet. Googlade Tesla lite snabbt och S verkar ha 100 kWh.

Jag tänkte mest på hur snabbt den laddar vid snabbladdarna. Om min är helt slut tar det under 1 h till nästan full, minns inte om det är typ 40 min till 80 %. Funderade på om Teslorna laddar motsvarande snabbare iom de större batteripaketen eller om man står där lite längre. Infrastrukturen är ju dock rätt mycket bättre så det är ju lättare att ladda korta bitar oftare som du skriver. Smart bil!

Laddar från 20% till 90% på under 30 min. Skitstörigt med snabblunch bara för bilen är klar :rofl::angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp