Om elbilar - 1000 frågor (typ)

Själv är jag skeptisk till att öht köpa elbil i nuläget. Jag minns när det utannonserades av alla att det var så himla bra med miljödieslar och helt plötsligt skulle alla byta ut sina befintliga bensinare eller gamla dieselbilar mot dessa nya varianter med partikelfilter. Skatten hade sänkts på dessa, dieseln var billigare att tank än bensinen och vissa av dessa bilar fick t o m köra genom vägtullarna utan att betala. Många var dom som investerade i dyra bilar, något de egentligen kanske inte hade riktigt råd med men för klimatets skull så skulle man ju.

Något år senare kom man visst på att det tydligen inte alls var så bra med dessa bilar. Bilskatten höjdes igen, dieselskatten höjdes och redan sedan innan hade man tagit bort skattelättnaden vid vägtullar för miljöbilar (det var helt enkelt för många som köpte miljöbil så skatteintäkterna minskade för mycket). Nu ska man i princip skämmas för att man kör en diesel trots att man gjorde helt rätt då som bytte ut sin gamla bil. Många är det säkert som sitter med dyra billån nu och en bil som antagligen minskat i värde bara för att det anses dåligt att köra dieselbil.

Jag är liksom lite rädd för att det blir samma bubbla med elbilarna. Därför väljer jag att vänta för att se vad det lir av det hela. Risken får någon annan ta denna gång.
 
Fossilbil? vad är det? Finns det sådana? I vilka geologiska lager gräver man fram fossilbilar? Och hur gör man för att restaurera dessa så att de går att köra med?

Jag tänkte svara på ditt inlägg och stod precis i begrepp att lägga ut en lista över publikationer, från 2009 och framåt där batteriernas livslängd behandlas, men du gör dig riktigt löjlig. Hur ska någon kunna ta dina inlägg på allvar? 👎
 
Att livslängden är kortare tycks vara en myt. Exempelvis finns 90 procents kapacitet kvar efter 30000 mil har man sett på Tesla.

Allting handlar ju om hur man laddar, önskar jag hade motsvarade möjligheter på min telefon och dator att ställa in 80% som standardladdning. Går man inte under 20% dessutom skulle telefoner/datorers batterier hålla mycket längre.

Jag ställer alltså in på min bil att ladda till 80% dagligdags, detta gör att jag har nästan ingen förlust alls på de år och mil jag haft den. Sedan, det är så roligt att köra bil igen! :love:

Dessutom fördelen att slippa 95% av alla stopp eftersom bilen laddar under natten/arbetet osv. Jag är helt såld!
 
Allting handlar ju om hur man laddar, önskar jag hade motsvarade möjligheter på min telefon och dator att ställa in 80% som standardladdning. Går man inte under 20% dessutom skulle telefoner/datorers batterier hålla mycket längre.

Jag ställer alltså in på min bil att ladda till 80% dagligdags, detta gör att jag har nästan ingen förlust alls på de år och mil jag haft den. Sedan, det är så roligt att köra bil igen! :love:

Dessutom fördelen att slippa 95% av alla stopp eftersom bilen laddar under natten/arbetet osv. Jag är helt såld!

Jag är också supernöjd med min! Har dock endast kört 950 mil med den än.
 
Allting handlar ju om hur man laddar, önskar jag hade motsvarade möjligheter på min telefon och dator att ställa in 80% som standardladdning. Går man inte under 20% dessutom skulle telefoner/datorers batterier hålla mycket längre.

Jag ställer alltså in på min bil att ladda till 80% dagligdags, detta gör att jag har nästan ingen förlust alls på de år och mil jag haft den. Sedan, det är så roligt att köra bil igen! :love:

Dessutom fördelen att slippa 95% av alla stopp eftersom bilen laddar under natten/arbetet osv. Jag är helt såld!

Jag kör långt i förhållande till min bils räckvidd och kommer snart inte heller kunna ladda hemma (pga flytt). Så jag laddar ofta till 100 % och det kommer nog bli mer snabbladdning efter att jag flyttat. Ska bli intressant att se hur det påverkar över längre tid. Det blev en enorm lyx när de installerade Bees stolpar på jobbet och nu var det med i planen för min flytt - komme bo knappt 5 km från jobbet och 4 km från närmsta snabbladdare som också kommer vara sista stoppet närmst hem på i princip 100 % av alla mina resor.
 
Lite OT allmänt ang elbil och räckvidd. Jag tycker faktiskt min bils begränsade räckvidd är en stor tillgång. Dels blir det väldigt tydligt hur mycket mindre energi bilen drar i 90 med moderat värme än 120 med mycket varmt. Och dels så tydliggör det för mig ännu mer vilken LYX det faktiskt är att äga en bil och kunna förflytta sig så långa avstånd. Jag har faktiskt personligen inga problem alls med att konstatera att jag kan inte hälsa på alla mina vänner i olika hörn av Skåne på samma dag. Gillar att planera mina längre resor och även om jag inte är den sociala typen så är det ändå lite kul att träffa likasinnade vid laddstationerna och se dem användas. Jag ogillar starkt människor som ser det som ett krav och en rättighet att bara köra till sälen i ett svep tex, "Va, stanna o ladda?! Det har man inte tid med! Gud så krångligt 💩". Så himla oödmjukt.

För mig är alltså den begränsande räckvidden faktiskt en positiv sak som kommer på köpet. Att tvingas se över sina privilegier lite helt enkelt.
 
Lite OT allmänt ang elbil och räckvidd. Jag tycker faktiskt min bils begränsade räckvidd är en stor tillgång. Dels blir det väldigt tydligt hur mycket mindre energi bilen drar i 90 med moderat värme än 120 med mycket varmt. Och dels så tydliggör det för mig ännu mer vilken LYX det faktiskt är att äga en bil och kunna förflytta sig så långa avstånd. Jag har faktiskt personligen inga problem alls med att konstatera att jag kan inte hälsa på alla mina vänner i olika hörn av Skåne på samma dag. Gillar att planera mina längre resor och även om jag inte är den sociala typen så är det ändå lite kul att träffa likasinnade vid laddstationerna och se dem användas. Jag ogillar starkt människor som ser det som ett krav och en rättighet att bara köra till sälen i ett svep tex, "Va, stanna o ladda?! Det har man inte tid med! Gud så krångligt 💩". Så himla oödmjukt.

För mig är alltså den begränsande räckvidden faktiskt en positiv sak som kommer på köpet. Att tvingas se över sina privilegier lite helt enkelt.

Det är ett nytt sätt att resa, och vi måste börjar reflektera hur vi konsumerar resor. Ska vi göra någon förändring för miljön kommer det också att bli förändringar för oss.

Som mest hade vi 1 timme 30 minuters laddning på Europatrippen. Det var ungefär vad vi också behövde ladda, när vi körde så långa sträckor per dag. Och inte var det mångal laddningar heller, nätverket fungerade perfekt.
 
Lite OT allmänt ang elbil och räckvidd. Jag tycker faktiskt min bils begränsade räckvidd är en stor tillgång. Dels blir det väldigt tydligt hur mycket mindre energi bilen drar i 90 med moderat värme än 120 med mycket varmt. Och dels så tydliggör det för mig ännu mer vilken LYX det faktiskt är att äga en bil och kunna förflytta sig så långa avstånd. Jag har faktiskt personligen inga problem alls med att konstatera att jag kan inte hälsa på alla mina vänner i olika hörn av Skåne på samma dag. Gillar att planera mina längre resor och även om jag inte är den sociala typen så är det ändå lite kul att träffa likasinnade vid laddstationerna och se dem användas. Jag ogillar starkt människor som ser det som ett krav och en rättighet att bara köra till sälen i ett svep tex, "Va, stanna o ladda?! Det har man inte tid med! Gud så krångligt 💩". Så himla oödmjukt.

För mig är alltså den begränsande räckvidden faktiskt en positiv sak som kommer på köpet. Att tvingas se över sina privilegier lite helt enkelt.

Jag läste en, jag tror några år gammal, artikel om en testkörning av en Tesla för en motortidning. Han skulle köra om det var 50-60 mil eller så. Dels var det roligt att läsa om en laddning när bilen guidade ut honom längre och längre ut i skogen där det helt plötsligt dök upp ett slott som hade laddare :D

Men ändå, han skrev att resan tog längre tid än det gjort i en bil med annat bränsle. Han tillade dock att han tack vare dessa "påtvingade" stopp kände sig mycket piggare än han gjort när han kört samma sträcka tidigare ochdå typ sträckkört. Kanske gör detta också en liten del för säkerheten.
 
Jag kör långt i förhållande till min bils räckvidd och kommer snart inte heller kunna ladda hemma (pga flytt). Så jag laddar ofta till 100 % och det kommer nog bli mer snabbladdning efter att jag flyttat. Ska bli intressant att se hur det påverkar över längre tid. Det blev en enorm lyx när de installerade Bees stolpar på jobbet och nu var det med i planen för min flytt - komme bo knappt 5 km från jobbet och 4 km från närmsta snabbladdare som också kommer vara sista stoppet närmst hem på i princip 100 % av alla mina resor.

Givetvis ska man använda 100% när man behöver, vi har vissa resor som är sådär på gränsen också. Vi har dock gjort så att vi laddar till 80, och laddar upp de sista % så sent som möjligt. Då sliter det mindre. Sedan har vi börjat ta 5 minutare, dvs stanna på vägen i 5 min för att ladda, istället för att använda 100% när det passar tidsmässigt.
 
Jag läste en, jag tror några år gammal, artikel om en testkörning av en Tesla för en motortidning. Han skulle köra om det var 50-60 mil eller så. Dels var det roligt att läsa om en laddning när bilen guidade ut honom längre och längre ut i skogen där det helt plötsligt dök upp ett slott som hade laddare :D

Men ändå, han skrev att resan tog längre tid än det gjort i en bil med annat bränsle. Han tillade dock att han tack vare dessa "påtvingade" stopp kände sig mycket piggare än han gjort när han kört samma sträcka tidigare ochdå typ sträckkört. Kanske gör detta också en liten del för säkerheten.

Ett slott 😁 Min bil behöver ladda typ 20-40 min i taget ungefär när jag kör långt. Jag sitter aldrig och väntar utan är aldrig klar i tid. Älskar de naturliga pauserna! Fika, gå på toa, prata med vänner, surfa lite, planera nästa etapp inkl poddavsnitt. De i min hemstad börjar lära sig att jag inte säger en exakt tid utan hör av mig under vägen. Rätt skönt faktiskt. När jag måste passa tider eller har ont om tid (typ julafton då jag också gillar att slippa bry mig om väglaget) så tar jag tåget då det passar med vart jag åker (Lund - Falkenberg/Göteborg). Annars hade jag inte tvekat på att hyra en bil med förbränningsmotor de få gångerna per år jsg vill göra längre resor.

Semestern gör jag med min bil, så mysigt! Förra året Österlen på en dag. I år om jag orka pga flytt så blir det Öland över någon dag extra.
 
Ett slott 😁 Min bil behöver ladda typ 20-40 min i taget ungefär när jag kör långt. Jag sitter aldrig och väntar utan är aldrig klar i tid. Älskar de naturliga pauserna! Fika, gå på toa, prata med vänner, surfa lite, planera nästa etapp inkl poddavsnitt. De i min hemstad börjar lära sig att jag inte säger en exakt tid utan hör av mig under vägen. Rätt skönt faktiskt. När jag måste passa tider eller har ont om tid (typ julafton då jag också gillar att slippa bry mig om väglaget) så tar jag tåget då det passar med vart jag åker (Lund - Falkenberg/Göteborg). Annars hade jag inte tvekat på att hyra en bil med förbränningsmotor de få gångerna per år jsg vill göra längre resor.

Semestern gör jag med min bil, så mysigt! Förra året Österlen på en dag. I år om jag orka pga flytt så blir det Öland över någon dag extra.

Ja, det var nått slott som hade nån del öppet för turister och av nån anledning hade Tesla en laddare där :D Han tog också lite promenader, fikade osv. Låter ganska trevligt!
 
Givetvis ska man använda 100% när man behöver, vi har vissa resor som är sådär på gränsen också. Vi har dock gjort så att vi laddar till 80, och laddar upp de sista % så sent som möjligt. Då sliter det mindre. Sedan har vi börjat ta 5 minutare, dvs stanna på vägen i 5 min för att ladda, istället för att använda 100% när det passar tidsmässigt.

Ni kör Tesla? Jag är lite lat pga så fort en laddare strular eller är full så är det slut med laddare (chademo). Och planerar därför få stopp på ställen med flera olika laddare. Det är också lite varierande betalsätt där jag tidigare bara lyckats betala med engångssumma (50 kr) oavsett antal kWh. Men tror jag fixat det nu 😁

Ni med Teslor (jag är så oinsatt pga det ligger typ vid pensionsåldern att lyxshoppa en Tesla 😁). Hur många kWh har ni och hur lång tid brukar ni ladda, typ?
 
Angående resemönster, även fast att jag ”bara” har en plug-in-hybrid med kapacitet för max 50 km så ändrar den definitivt mitt körmönster, jag tänker väsentligt mycket mer på mina kortare körningar än förut. Dvs jag väljer att gå till den lokala butiken istället för att ta bilen till en butik längre bort, varför? Jo jag vill inte ladda bilen, och jag vill inte tanka bilen på bensinstationen. Den här bilen har gett mig en helt annan insikt i mitt resursförbrukande än rena drivmedelsbilar. Det är en utmaning att få all vardagkörning att gå på så få elladdningar som möjligt och inte någon bränsletankning alls.

Förövrigt tror jag inte att en drivmedelskälla är lösningen till framtiden utan jag tror den är diversifierad. Dvs tunga långa transporter på biobränsle, urban trafik på el och där i mellan efter var och ens behov av transport.
 
Angående resemönster, även fast att jag ”bara” har en plug-in-hybrid med kapacitet för max 50 km så ändrar den definitivt mitt körmönster, jag tänker väsentligt mycket mer på mina kortare körningar än förut. Dvs jag väljer att gå till den lokala butiken istället för att ta bilen till en butik längre bort, varför? Jo jag vill inte ladda bilen, och jag vill inte tanka bilen på bensinstationen. Den här bilen har gett mig en helt annan insikt i mitt resursförbrukande än rena drivmedelsbilar. Det är en utmaning att få all vardagkörning att gå på så få elladdningar som möjligt och inte någon bränsletankning alls.

Förövrigt tror jag inte att en drivmedelskälla är lösningen till framtiden utan jag tror den är diversifierad. Dvs tunga långa transporter på biobränsle, urban trafik på el och där i mellan efter var och ens behov av transport.

Men precis så!

För mig blir det typ som att alltid köra på reservtanken i mängd energi i bilen. Jag har alltid antal % kvar framme på skärmen och det är intressant hur fort en lärde sig att ta tillvara på denna "lilla" mängd energi. Coolt!

Jag lånar en bensinbil till att dra hästen med. Hatar att försöka komma ihåg att tanka, och paniken när man inser tanken typ är tom och man har noll idé om hur långt till man kommer 😅
 
Lite OT allmänt ang elbil och räckvidd. Jag tycker faktiskt min bils begränsade räckvidd är en stor tillgång. Dels blir det väldigt tydligt hur mycket mindre energi bilen drar i 90 med moderat värme än 120 med mycket varmt. Och dels så tydliggör det för mig ännu mer vilken LYX det faktiskt är att äga en bil och kunna förflytta sig så långa avstånd. Jag har faktiskt personligen inga problem alls med att konstatera att jag kan inte hälsa på alla mina vänner i olika hörn av Skåne på samma dag. Gillar att planera mina längre resor och även om jag inte är den sociala typen så är det ändå lite kul att träffa likasinnade vid laddstationerna och se dem användas. Jag ogillar starkt människor som ser det som ett krav och en rättighet att bara köra till sälen i ett svep tex, "Va, stanna o ladda?! Det har man inte tid med! Gud så krångligt 💩". Så himla oödmjukt.

För mig är alltså den begränsande räckvidden faktiskt en positiv sak som kommer på köpet. Att tvingas se över sina privilegier lite helt enkelt.
Skön inställning, men jag får stressutslag bara av att läsa om den... :D Visserligen kanske ett tecken på att jag behövt en elbil endast av det skälet, som ett led i personlig utveckling, men ändå...
 
Skön inställning, men jag får stressutslag bara av att läsa om den... :D Visserligen kanske ett tecken på att jag behövt en elbil endast av det skälet, som ett led i personlig utveckling, men ändå...

Haha! Kanske :D Men jag har ju alltså en bil med 24 kWh som är 5 år gammal. Det finns ju en massa nya varianter numera! Jag tycker det är så smidigt att i normalfallet aldrig behöva tänka på att stanna på vägen o tanka. Jag pluggar alltid i bilen när jag kommer till jobbet. I stallet och hemma när jag behöver. En normal dag kör jag ca 7-8 mil. Räcker egentligen gott att ladda till 80 % under arbetstid enbart utom den allra kallaste årstiden (då jag absolut slösar energi på att ha skitvarmt i bilen till vardags, jag fryser alltid...).
 
Så härligt att läsa om era erfarenheter av elbilar. Känns så hoppfullt att se det sprida sig. :love:

Jag tycker det är skönt att åtm vissa verkar mer toleranta nuförtiden. Och det är ffa så kul att se fler o fler el/elhybrider i trafiken! Nu hoppas jag bara det kommer fler möjligheter för oss som bor i hyresrätt att ladda hemma. Jag kommer never ever köpa en privat bil med förbränningsmotor som det ser ut nu. Drömmen är dock att komplettera min Leaf med en B-kortslastbil till hästen. Så lång tid det kommer ta för mig att spara ihop till det så kanske de finns med el då dock 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp