Om en sadel...

bettysmatte

Trådstartare
...helt plötsligt börjar röra sig i sidled (uppruggad päls), har den blivit lite för vid då:confused:? Eller kan vinterpälsen orsaka att sadeln rör på sig:confused:?

Sv: Om en sadel...

Så får det inte bli säger min sadelmakare! Rid barbacka en tid om du tror att hästen lägger på sig så den sen börjar passa, annars- boka tid hos en sadelmakare så han kan stoppa sadeln så den passar.

Nej, att det inte ska vara så det förstår jag ju. Min fråga var varför den plötsligt verkar röra sig i sidled.

Om sadeln rör sig i sidled beror det på att den är för smal och inte "kommer ner" på ryggen. Ligger den i framvikt (dvs tippar fram och hamnar för nära manken) beror det oftast på att den är för vid eller för böjd för ryggen.
När det blir trianglar med uppruggad päls vid sidan av manken tyder det på att den har åkt fram och även då är för smal.

Edit: ta hjälp av en sadelmakare eller kunnig utprovare. Har du tur finns det lite utrymme att fixa med stoppningen så den kommer ner på ryggen. FUnkar inte det är det dags att köpa en ny sadel.

Fast, nej, jag får INTE känslan av att den är för smal. Men jag ska försöka ta lite bilder och lägga ut här! Kan en Griffin T4 haflinger cob vara för böjd? Är de inte generellt sett väldigt raka?

Det kan finnas en massa olika anledningar till att sadeln börjar röra sig mer än tidigare. För en rättvis bedömning måste man se sadeln på hästen med ryttare i, i rörelse.

Ja, den kan absolut vara för böjd och glida fram av den anledningen. Den var för böjd för min häst som har spikrak rygg. Dock kan man ha tur och även det går att justera med stoppningen, om den bara är lite för böjd.
Om den däremot glider åt sidan t.ex. när du hoppar upp är det mycket troligt att den är för smal också. För det är såhär: har du en sadel med för böjd bom behöver man oftast en för smal bomvidd för att sadeln inte ska trilla ner på manken. Därav är det vanligt att sadlar som är för böjda även är för smala i bomvidden och därför kommer sadeln inte ner på hästen och glider både fram och åt sidan.

Sen behöver det ju inte sadeln ligga katastrof för att den glider, det kan vara en liten justering som behövs eller så är det bara något litet fel som inte syns vid första anblicken eller att hästen ändå verkar trivas, men att den glider visar tydligt att något är fel. Har hästen ett lite klurigt sadelgjordsläge kan det vara det som drar fram sadeln, men det är rätt så ovanligt. Isf borde det ju synts när du köpte sadeln också, eller så har hästen gått upp i vikt.

Jo den äldre modellen är generellt rakare än de andra modellerna och den är rakare än den nya cobmodellen.

Det kan som sagt vara precis vad som helst å bara du själv kan försöka komma på orsaken utifrån de olika förslagen du får här, för som någon påpekade utan att ha sett sadeln på hästen och i rörelse går det inte att säga säkert.

Det kan bero på att

hästen gått upp eller ned i vikt.

hästen tappat eller byggt muskler eller bara ändrat form i sin rygg.

hästen har börjat få ett annat rörelsemönster vilket gör att sadeln rör sig på annat vis.

ibland är det inte ens sadelns fel utan schabraken som ställer till oreda i pälsen också för att de inte riktigt ligger still på en tjock vinterpäls.

Min utprovade sadel (blev tipsad om sadelutprovare via veterinär) började rugga pälsen i mitten av sadelstaden på ena sidan av hästryggen. På det stället man tänker att det ruggas om sadeln är för rak och inte kommer ner ordentligt fast då bara på en sida. Jag fick tipset att testa med dubbla schabrak och testade det samt en tjock padd (typ polypad) och ruggningarna minskade. Hon hade även en tanke på att stoppningen kan blivit ojämn pga mina egna problem med låsnignar i rygg osv, dvs att jag snedsuttit sadeln och det bidragit till att sadeln ruggar på ena sidan.

När sadelutprovaren några veckor senare hade vägarna förbi så konstaterade hon att min häst har ändrat form (igen..) och sadeln har blivit för vid. Det var bara att stoppa under mattespadden (korrigeringspadden) igen och nu är allt som det ska.

*kl*

Har precis börjat få samma problem med min Wintec Wide. Tänkte direkt tanken att sadeln blivit för smal för min fiskbulle, men kan det alltså vara så att hon börjat smalna av istället? Jag har ju koppjärn så jag kan byta till ett smalare, eller är det bättre att prova med en tjock fårskinnsvojlock? :confused:

På min häst åker sadeln inte fram, utan enbart i sidled. Jag tynger lite för mycket i höger stigbygel, så jag måste då och då stanna för att trampa till sadeln åt vänster. :crazy:

Om hästen är bukig/fet eller har ett sadelgjordsläge som är längre fram än sadelläget kan sadelgjorden dra fram sadeln. Jag tycker H-gjorden avhjälper det problemet bra. Har flera kompisar med bukiga araber som köpt en H-gjord efter de provat min och alla är mycket nöjda. Den är dyr, men värd pengarna.

Då är den förmodligen för smal. Om den ska glida åt sidan och vara för vid måste den vara alldeles för vid, såpass vid att den ligger mycket nära manken (och då syns det ju tydligt att den inte ligger bra). Men har du ett utrymme på 3-4 fingrar mellan manke och framvalv när den är fastspänd, samt att den glider i sidled så är den med största sannolikhet för smal. Byter du däremot till ett bredare koppjärn finns det risk att den blir för böjd då böjningen på bommen ökar i takt med bredden på koppjärnet.

H-gjorden? är inte helt med på vilken gjord det är.

Varken dressyr eller hoppsadlarna ligger på plats har även provat otaliga sadelgjordar på dom. Jag tycker att hans sadelgjordsläge ligger längre fram.

svanskappa tillåter inte min tyvärr har provat och det med livet med insats :o

Jag har precis samma problem som dig. Genom alla sadlar jag provat genom åren har ALLA glidit fram. Oavsett om de varit för smala, för breda eller legat i balans. Men hennes sadelgjordsläge är lite längre fram, och det är troligtvis anledningen till att dom glider. Dom glider inte så mycket att det stör, utan bara en liten bit, som tur är. Men ändå.

Har provat raka som svängda gjordar. Men inget verkar hjälpa.

Undrar oxå vad H-gjorden är??

Googla H-girth så hittar ni massor. Det är First Thought Equine i England som tillverkar dem, och det är därifrån man beställer.

Såhär ser den ut.

IMG_3636.jpg

3.jpg

Här är en dålig bild på sadeln:

P2180009.jpg

Kan också tillägga att jag får in 2 fingrar (motsvarar ungefär 3,5 cm) mellan manke och sadel när jag sitter till häst.

En till bild. Om inget annat så ser man hur gräsligt tjock päls hon har... :crazy:

P2150008.jpg

Nu är det svårt att se på bilden, men har hon verkligen rak rygg? För å ena sidan ser det ut som att den kan vara för böjd om hon kommer upp med ryggen lite under ridning, men jag tycker snarare det ser ut som den är för lång och rak iom att hon ser väldigt överbyggd ut och då kan det vara så att den puttas fram av den orsaken.
Hur ser hon ut utan sadel?

Har nog inga bra nytagna ryggbilder... Men håll till godo med dessa så länge.

Tagen för någon vecka sedan:

P1250012.jpg

Från december:

PC080008-1.jpg

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
639
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka