Om föräldraförsäkring (utbruten från Söndagsintervju idag - Linnea Claeson)

Och med dagens takt kommer vi ha ett jämnt uttag om över 50 år. Det kanske du tycker är rimligt, men det tycker inte jag. Idag ser vi dessutom konservativa värderingar vinna mark vilket antagligen leder till en ännu långsammare förändring.

Det är inte viktigt för mig att uppnå en fördelning om exakt 50/50 när det kommer till föräldraledighet eller någon annan fråga. Män och kvinnor kommer alltid vara olika och det skulle krävas ett vädligt totalitärt samhälle för att få till en 50/50-fördelning överallt. Däremot kommer en ojämn fördelning alltid med vissa kostnader, så jag tycker vi alltid kan uppmuntra till att leva så jämställt som vi kan. Utan tvingande lagstiftning.
 
Det är knappast ett motargument att man "tvingas" vara hemma lika mycket för att föräldraförsäkringen individualiseras. Föräldraförsäkringen är inte tvingande, och i praktiken behöver man inte ta ut några dagar alls. Redan nu brinner inne ett antal dagar inne varje år. Försäkringskassans egen statistik visar redan idag att föräldrarna till ca 70 % av barn födda efter 2010 inte har tagit ut alla dagar.

Förutom individualiserad föräldraförsäkring så tycker jag att man kan titta på hur länge man får ta ut föräldrapenning, samt reglerna kring SGI. Min uppfattning är att många kvinnor är lediga första året, och då snålar på dagar för att de ska räcka längre. Efter det att barnet fyllt ett år måste man ta ut 5 dagar/vecka för att skydda SGI, så det är i praktiken möjligt att pappor tar ut fler dagar men är hemma kortare tid med sina barn. Även om det är negativt för jämställdheten att många pappor är så frånvarande i sina barns liv, så är ju barnen de allra största förlorarna.
 
Jag vill vända på hela tänket till er som inte vill att skattepengarna går till detta bidrag. Det är väl ändå för Barnets skull som vi får detta bidrag!
För mig är det helt ovidkommande om det är mamma eller pappa som tar ut alla dagar, så länge som någon av dessa gör det. Det finns dom som inte tar ut mycket alls, och det tycker jag är på bekostnad av barnet.
Det finns lika många anledningar som föräldrar till att det inte är möjligt för den ena eller andra att ta ut "lagstadgade" dagar, och jag håller med @honung att jag får andnöd när staten vill lägga sig i invånarnas liv på detta sett.
Dom kan lägga sin energi på att lägga sig i där det finns större behov (tänker på tråden om våld mot kvinnor).
 
Det är inte viktigt för mig att uppnå en fördelning om exakt 50/50 när det kommer till föräldraledighet eller någon annan fråga. Män och kvinnor kommer alltid vara olika och det skulle krävas ett vädligt totalitärt samhälle för att få till en 50/50-fördelning överallt. Däremot kommer en ojämn fördelning alltid med vissa kostnader, så jag tycker vi alltid kan uppmuntra till att leva så jämställt som vi kan. Utan tvingande lagstiftning.
Det är inte tvingande att ta ut föräldradagar. För någon.
 
Jag vill vända på hela tänket till er som inte vill att skattepengarna går till detta bidrag. Det är väl ändå för Barnets skull som vi får detta bidrag!
För mig är det helt ovidkommande om det är mamma eller pappa som tar ut alla dagar, så länge som någon av dessa gör det. Det finns dom som inte tar ut mycket alls, och det tycker jag är på bekostnad av barnet.
Det finns lika många anledningar som föräldrar till att det inte är möjligt för den ena eller andra att ta ut "lagstadgade" dagar, och jag håller med @honung att jag får andnöd när staten vill lägga sig i invånarnas liv på detta sett.
Dom kan lägga sin energi på att lägga sig i där det finns större behov (tänker på tråden om våld mot kvinnor).
Jag tog alla dagar då min mansgris till man vägrade. Kan säga att det VERKLIGEN varit på bekostnad av barnen.
 
Jag vill vända på hela tänket till er som inte vill att skattepengarna går till detta bidrag. Det är väl ändå för Barnets skull som vi får detta bidrag!
För mig är det helt ovidkommande om det är mamma eller pappa som tar ut alla dagar, så länge som någon av dessa gör det. Det finns dom som inte tar ut mycket alls, och det tycker jag är på bekostnad av barnet.
Det finns lika många anledningar som föräldrar till att det inte är möjligt för den ena eller andra att ta ut "lagstadgade" dagar, och jag håller med @honung att jag får andnöd när staten vill lägga sig i invånarnas liv på detta sett.
Dom kan lägga sin energi på att lägga sig i där det finns större behov (tänker på tråden om våld mot kvinnor).

Skitsnack att det inte är möjligt att ta ut sina dagar. Dagarna går att sprida ut på flera år och även om graviditeten är oplanerad har de blivande föräldrarna flera månader på sig att planera för föräldraledigheten.

Det är staten som betalar ut ersättningen, det är klart de ska lägga sig i hur den ska betalas ut. Det görs i alla fall där statlig ersättning utgår.

Varför ska vi behöva läkarintyg för att få ut sjukpeng efter 7 dagar? Vi vet väl bäst själva om vi kan jobba eller inte?
 
Om du inte tror att det finns en anledning att man vill att pappor tar ut mer dagar. Tror du att barnen inte behöver anknytningen till den andra föräldern? Och som sagt. Staten tvingar ingen att ta föräldradagar. Alls. Om man ska ha betalt för det är det väl dock inte mer än rätt att ha villkorat stöd?
Självklart så behöver barnen anknytning till båda föräldrarna, varför skriver du så?
Nej staten tvingar ingen, det anser jag kan vara på bekostnad för barnen.
Nej varför ska det vara villkorat? Inte om man sätter barnet i första hand anser jag.
Hellre att någon av föräldrarna är hemma med barnet så länge det går, än att en helt okänd dagbarnvårdare tar hand om de tidiga åren, dessutom med fler andra (okända) barn.
 
Skitsnack att det inte är möjligt att ta ut sina dagar. Dagarna går att sprida ut på flera år och även om graviditeten är oplanerad har de blivande föräldrarna flera månader på sig att planera för föräldraledigheten.

Det är staten som betalar ut ersättningen, det är klart de ska lägga sig i hur den ska betalas ut. Det görs i alla fall där statlig ersättning utgår.

Varför ska vi behöva läkarintyg för att få ut sjukpeng efter 7 dagar? Vi vet väl bäst själva om vi kan jobba eller inte?
Varför så otrevlig?
Barnbidrag är inte villkorat.
Att dra parallellen med läkarintyg är bara löjlig i sammanhanget.
 
Jag vill vända på hela tänket till er som inte vill att skattepengarna går till detta bidrag. Det är väl ändå för Barnets skull som vi får detta bidrag!
För mig är det helt ovidkommande om det är mamma eller pappa som tar ut alla dagar, så länge som någon av dessa gör det. Det finns dom som inte tar ut mycket alls, och det tycker jag är på bekostnad av barnet.
Det finns lika många anledningar som föräldrar till att det inte är möjligt för den ena eller andra att ta ut "lagstadgade" dagar, och jag håller med @honung att jag får andnöd när staten vill lägga sig i invånarnas liv på detta sett.
Dom kan lägga sin energi på att lägga sig i där det finns större behov (tänker på tråden om våld mot kvinnor).
Jag tror ju att de som lägger energi på detta är ungefär samma personer som lägger energi på att motverka mäns våld mot kvinnor. Jag tror ju dessutom att en stärkt position för kvinnor på arbetsmarknaden skulle göra det betydligt lättare för kvinnor att lämna destruktiva förhållanden.
 
Jag tror ju dessutom att en stärkt position för kvinnor på arbetsmarknaden skulle göra det betydligt lättare för kvinnor att lämna destruktiva förhållanden.
Absolut håller jag med om detta.
Men det måste börja redan i skolan att få tjejjerna att förstå att tekniska ämnen inte är bara för killar, att flera av de jobb som är sk mansdominerade icke fysiska arbeten är jättebra för just tjejjer som ofta är väldigt logiska i sitt tänk. T.ex projektledare, programerare (IT överhuvudtaget), logistiker.
 
Varför så otrevlig?
Barnbidrag är inte villkorat.
Att dra parallellen med läkarintyg är bara löjlig i sammanhanget.

Jag är trött på alla ursäkter när det i de allra flesta fall handlar om vilja.

Barnbidrag är inte villkorat annat än att du får per barn och där har man beräknat att det skulle bli dyrare med den administration ett inkomstbaserat barnbidrag skulle medföra.

Och varför är det löjligt att jämföra med sjukpeng? Om individen går att lita på när det gäller FP måste man väl kunna lita på individen vid sjukdom också? En får bestämma sig, kan vi lita på medborgarna eller inte.
 
Och varför är det löjligt att jämföra med sjukpeng? Om individen går att lita på när det gäller FP måste man väl kunna lita på individen vid sjukdom också? En får bestämma sig, kan vi lita på medborgarna eller inte.
Därför att det blir att jämföra äpplen med päron.
FP kräver "bara" att du faktiskt har ett barn, när du är sjuk längre än en vecka utan att kontakt vård så är det ganska suspekt. För då borde du ändå behöva experthjälp d.v.s läkare som behandlar dig för att du ska bli frisk. Du vill väl bli frisk?
En feber som inte ger sig kan t.ex vara tecken på en allvarligare sjukdom som du som lekman inte har en aning om.
 
Därför att det blir att jämföra äpplen med päron.
FP kräver "bara" att du faktiskt har ett barn, när du är sjuk längre än en vecka utan att kontakt vård så är det ganska suspekt. För då borde du ändå behöva experthjälp d.v.s läkare som behandlar dig för att du ska bli frisk. Du vill väl bli frisk?
En feber som inte ger sig kan t.ex vara tecken på en allvarligare sjukdom som du som lekman inte har en aning om.

Precis som du får lita på att folk vet vad som är bäst för sina familjer får du väl lita på att de vet vad som är bäst för sin hälsa. Du fårcäl lita på att de pallrar sig iväg till läkaren när det behövs.
 
Det jag skrev avsåg lagstiftning som tvingar fram en lika fördelning.
Staten tvingar ingen att ta föräldrapenning. Men vill du ha betalt för att gå hemma är det väl självklart att den som betalar dig har rätt att sätta villkoren?
Självklart så behöver barnen anknytning till båda föräldrarna, varför skriver du så?
Nej staten tvingar ingen, det anser jag kan vara på bekostnad för barnen.
Nej varför ska det vara villkorat? Inte om man sätter barnet i första hand anser jag.
Hellre att någon av föräldrarna är hemma med barnet så länge det går, än att en helt okänd dagbarnvårdare tar hand om de tidiga åren, dessutom med fler andra (okända) barn.
Sätter man barnen i första hand inser man vikten av 50/50 på de pengar som betalas av staten. Det blir inte bra på det sätt som är idag där vi vet att kvinnorna är hemma framförallt för det gör att den andra missar en stor del av anknytningen. Förutom allt dåligt det faktiskt för med sig för kvinnan.
 
Absolut håller jag med om detta.
Men det måste börja redan i skolan att få tjejjerna att förstå att tekniska ämnen inte är bara för killar, att flera av de jobb som är sk mansdominerade icke fysiska arbeten är jättebra för just tjejjer som ofta är väldigt logiska i sitt tänk. T.ex projektledare, programerare (IT överhuvudtaget), logistiker.
Sant! Men tänk att en arbetsgivare söker en nyutbildade person till en kvalificerad tjänst. Han (för det är ofta en han) kan välja mellan en person som kan förväntas vilja jobba hårt för att försörja sin familj, eller en som kan förväntas ägna de nästkommande 5-10 åren åt föräldraledighet och vabbande. Vem har störst chans att få det kvalificerade jobbet?

Det drabbar ju alla kvinnor, inte bara de som faktiskt har valt barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp