Om föräldraförsäkring (utbruten från Söndagsintervju idag - Linnea Claeson)

Tänker att barnbidrag och flerbarnstillägg också är en kvinnofälla. Särskilt för invandrade kvinnor. Tycker att efter 3e barnet borde man inte få barnbidrag längre (gäller alltså alla och inte bara invandrade) och aldrig flerbarnstillägg.

Det har jag länge tyckt är rimligt.
Flerbarnstillägg är ju endast och enbart galenskap. Det borde väl i mångt och mycket bli billigare per barn sett till att mycket kan ärvas. (Egentligen allt förutom rena förbrukningsvaror.)
 
Det är inte riktigt kosher för män att ta ut långa pappaledigheter. Det är kanske inte riktigt kosher för kvinnor att gå tillbaka till jobb för tidigt heller? Blir man ifrågasatt som den Goda Modern då?

Jag var hemma en vecka efter förlossningen och gick därefter tillbaka till skolan på heltid. När sen dottern var en månad var vi hemma alla tre i ca 1,5 månad innan jag började sysselsättning (skola plus jobb) på heltid.
Har, mig veterligen, aldrig blivit ifrågasatt.

Totalt sett har jag tagit ut 60 dagar och de sista fyra tog jag ut i våras eftersom dottern skulle fylla åtta år.
 
Absolut att bidrag ska förenas med villkor, det motsätter jag mig inte alls. Men jag kan bara inte praktiskt se någon som helst vett och sans i att tvinga fram det där 50/50. Om den ena föräldern inte kan, inte vill - var tar dennes 50% vägen då? Om man i ett förhållande är starkt rörande och praktiskt överens om att EN förälder är hemma med barnen medan den andra vill jobba - ska staten ha rätt att bestämma annat då? Det är helt galet i min bok!
Svar på det fetade: nej, man får göra precis som man vill. Men man får finansiera det själv.
 
Absolut att bidrag ska förenas med villkor, det motsätter jag mig inte alls. Men jag kan bara inte praktiskt se någon som helst vett och sans i att tvinga fram det där 50/50. Om den ena föräldern inte kan, inte vill - var tar dennes 50% vägen då? Om man i ett förhållande är starkt rörande och praktiskt överens om att EN förälder är hemma med barnen medan den andra vill jobba - ska staten ha rätt att bestämma annat då? Det är helt galet i min bok!

Om den ena föräldern inte kan eller vill kan de enas om att den förälder som faktiskt är intresserad av att ta hand om barnet får enskild vårdnad. Whoops så fick den föräldern hela kakan (och mer). Då behöver den förälder som inte vill ta hand om barnet inte bry sig om val av barnomsorg, skola eller andra viktiga beslut som vårdnadshavare måste ta.
 
Om den ena föräldern inte kan eller vill kan de enas om att den förälder som faktiskt är intresserad av att ta hand om barnet får enskild vårdnad. Whoops så fick den föräldern hela kakan (och mer). Då behöver den förälder som inte vill ta hand om barnet inte bry sig om val av barnomsorg, skola eller andra viktiga beslut som vårdnadshavare måste ta.
Och dessa beslut är man inte myndig nog att avgöra inom förhållandet idag? Utan STATEN ger dig laglig rätt att bestämma det. Varför i hela friden väljer man att skaffa sif föräldraskap alls tillsammans med någon då?

I ett lagstadgat 50/50-förfarande undrar jag vad vitsen är om det kan överlåtas. Det låter mest skitnödigt att det ska se bra ut på pappret i ett feministiskt perspektiv. Om det ger barnet som ska vara i centrum någon som helst nytta jämfört med idag tvivlar jag på.

För övrigt kan jag tycka med tanke på de problem som uppenbarar sig i dagens samhälle i världen - att det vore mer nytta med en engagerad föräldrapolitik där man ger möjlighet att vara ledig från arbete och tvingande delaktig/stöttande till sitt barn när det är i högstadieålder.
 
Det har jag länge tyckt är rimligt.
Flerbarnstillägg är ju endast och enbart galenskap. Det borde väl i mångt och mycket bli billigare per barn sett till att mycket kan ärvas. (Egentligen allt förutom rena förbrukningsvaror.)

Ja och mer än 3 barn behöver man ju inte skaffa faktiskt. Barnbidrag och flerbarnstillägg gör att vissa kvinnor blir förpassade till avelsboxen och aldrig kommer ut i samhället och det är så sorgligt.

Staten hade garanterat sparat massor på att ta bort barnbidrag efter tredje barnet och även flerbarnstillägg. Dessutom kan ju (mestadels) kvinnor komma ut i arbetslivet fortare om de bara skaffar 1-3 barn.
 
Inte som min då som vägrade äta om det inte var från tutten, man riktigt såg hur kväljningarna kom när vi försökte med flaska (eller napp, allt som var i gummi).
Jag hade lätt kunnat pumpa ur, jag var som en mjölk-ko ;)
Vi gick från helamma till amma + riktig mat och sen till bara riktig mat, men det tog tid.

Men nu är jag rätt OT från tråden, så jag flikar in att alla drar nog sina slutsatser på hur just dom haft det, hur vänner berättat och hur just dom skulle vilja ha det vid delning av föräldradagar :angel:

Min unge har varken tagit napp eller flaska.
 
Och dessa beslut är man inte myndig nog att avgöra inom förhållandet idag? Utan STATEN ger dig laglig rätt att bestämma det. Varför i hela friden väljer man att skaffa sif föräldraskap alls tillsammans med någon då?

I ett lagstadgat 50/50-förfarande undrar jag vad vitsen är om det kan överlåtas. Det låter mest skitnödigt att det ska se bra ut på pappret i ett feministiskt perspektiv. Om det ger barnet som ska vara i centrum någon som helst nytta jämfört med idag tvivlar jag på.

För övrigt kan jag tycka med tanke på de problem som uppenbarar sig i dagens samhälle i världen - att det vore mer nytta med en engagerad föräldrapolitik där man ger möjlighet att vara ledig från arbete och tvingande delaktig/stöttande till sitt barn när det är i högstadieålder.

Folk får göra som de vill, men staten behöver inte betala för det. Jag undrar varför främst kvinnor då väljer att skaffa barn med någon som inte är särskilt i tresserade av barn, det har jag inget svar på.

Med en lagstadgad 50-50-delning kan interagera överlåtas. Mitt förslag var att den förälder som vill vara hemma med barnet får enskild vårdnad, då får hen alla dagar. Det innebär då att den andra föräldern inte är vårdnadshavare och inte har juridisk rätt att ta några beslut kring barnets omsorg. Det vore intressant att se hur många fäder det är som är beredda att gå med på det.
 
Problemet med att ta bort flerbarnstillägget är väl till en del att Sverige desperat behöver föryngra sin befolkning. Har folk inte råd att stanna hemma (flerbarnstillägg) föds det mindre barn och det blir mindre människor i arbetsför ålder som ska försörja vår växande andel pensionärer. Så rent pragmatiskt är det ett viktigt samhällsverktyg.
 
Problemet med att ta bort flerbarnstillägget är väl till en del att Sverige desperat behöver föryngra sin befolkning. Har folk inte råd att stanna hemma (flerbarnstillägg) föds det mindre barn och det blir mindre människor i arbetsför ålder som ska försörja vår växande andel pensionärer. Så rent pragmatiskt är det ett viktigt samhällsverktyg.
Så rent pragmatiskt skall kvinnor premieras för att bli avelskossor? Lyckades väl inge vidare senast det försöktes.
 
Så rent pragmatiskt skall kvinnor premieras för att bli avelskossor? Lyckades väl inge vidare senast det försöktes.

Yup. Det eller så återinför vi ättestupan, eller så får alla, inklusive pensionärer, sänka sin levnadsstandard. Iofs är inte Sverige det enda landet med samma problem, flera har det betydligt värre och ett de stora skälen till att Sverige ligger bra till jämfört med resten av västvärlden är vår generösa familjepolitik.
 
På min arbetsplats, där bara män har fått barn under min tid där. Tar de ut kanske två veckor föräldraledigt i samband med sommarsemester, de har inte ens varit hemma de första tio dagarna! Hur kan jobbet vara så viktigt?
Älgjakten brukar också vara poppis.
 
Så pappan ska ovillkorligen vara hemma med barnet enligt dig? Oavsett rövhatt? Oavsett att barnet vill (+ att mamma kan) ammas länge?

Om du ska svara på mina inlägg hela tiden så tycker jag att du ska bemöda dig att läsa igenom det jag skrivit hittills, utan filter, läs som det står - inget annat.
Men det är delvis för att vi som samhälle inte ställer rätt krav på män som de har möjlighet att vara rövhattar i högre utsträckning än kvinnor! En kvinna som inte tar hand om sitt barn är ett monster - en man som tar hand om sitt barn är en hjälte. På något sätt måste samhället berätta att en människa som skaffat barn har tagit på sig ett ansvar och att barn måste vara prioritet ett.
 
Problemet med att ta bort flerbarnstillägget är väl till en del att Sverige desperat behöver föryngra sin befolkning. Har folk inte råd att stanna hemma (flerbarnstillägg) föds det mindre barn och det blir mindre människor i arbetsför ålder som ska försörja vår växande andel pensionärer. Så rent pragmatiskt är det ett viktigt samhällsverktyg.

Fast föryngrig av befolkningen kan ske på fler sätt än att enbart föda fler än tre barn här. Det finns människor som gärna vill komma och bli svenskar.

Det finns dessutom många infödda svenskor som väljer bort att föda överhuvudtaget. Rädsla för en icke-fungerande förlossningsvård, rädsla för att stå ensam med mammaledigheten, rädsla att pappan inte ska ta sitt ansvar, etc. Det kan ju finnas många orsaker. Så kan vi få förstföderskorna att känna sig trygga och väl omhändertagna så gör det också att fler kvinnor vågar ta det steget.
 
Fast föryngrig av befolkningen kan ske på fler sätt än att enbart föda fler än tre barn här. Det finns människor som gärna vill komma och bli svenskar.

Det finns dessutom många infödda svenskor som väljer bort att föda överhuvudtaget. Rädsla för en icke-fungerande förlossningsvård, rädsla för att stå ensam med mammaledigheten, rädsla att pappan inte ska ta sitt ansvar, etc. Det kan ju finnas många orsaker. Så kan vi få förstföderskorna att känna sig trygga och väl omhändertagna så gör det också att fler kvinnor vågar ta det steget.

Precis det här!
Jorden lider av överbefolkning - att hitta människor som vill komma till Sverige och föryngra beståndet just här borde inte vara något problem. Att föda fler barn känns rätt kontraproduktivt på det stora hela.
 
Problemet med att ta bort flerbarnstillägget är väl till en del att Sverige desperat behöver föryngra sin befolkning. Har folk inte råd att stanna hemma (flerbarnstillägg) föds det mindre barn och det blir mindre människor i arbetsför ålder som ska försörja vår växande andel pensionärer. Så rent pragmatiskt är det ett viktigt samhällsverktyg.
Jag tror inte det föds färre barn för att man tar bort flerbarnstillägget utan det kan tvärt om födas fler barn ifall kvinnor slipper axla huvudansvaret för avkomman och att de kan fortsätta jobba om män tar sin del av ansvaret.

Vi är 10 miljoner nu i Sverige, vi blir inte färre för att män får samma möjligheter att ta hand om sina barn och kvinnor får samma möjligheter att kunna leva på sin pension.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp