Om gillningar och andra reaktioner på inlägg

Vad anser du om reaktioner på inlägg?

  • Jag anser det fungerar bra som det ser ut idag med gillningar och andra val.

    Röster: 141 63,2%
  • Jag skulle gärna se att det tillkommer några val ex.vis ogilla inlägg.

    Röster: 38 17,0%
  • Det borde återgå till att bara vara ett val, gilla.

    Röster: 15 6,7%
  • Reaktioner på inlägg borde helt tas bort, de gör mer skada en nytta.

    Röster: 15 6,7%
  • Jag bryr mig inte alls hur det blir.

    Röster: 14 6,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Jag har lite svårt att förstå varför man använder gilla-reaktionen på mängder med inlägg, då jag själv använder funktionen väldigt sparsamt.

Jag personligen lägger dock normalt mycket liten vikt vid reaktioner även om det kan vara roligt när användare gillar det man skriver och att det ibland kan ses lite som någon form av svar på ens inlägg.

Jag har även lite svårt att förstå att man tolkar gillningar på andras inlägg som någon form av mobbning av en själv.

De förändringar som jag genomfört runt reaktioner anser jag nu har minskat risken för tråkig användning.
Rapportera gärna otrevligt beteende (ex.vis om någon använder haha på ett otrevligt sätt) så får vi ta ställning till om beteendet kan leda till en varning.

Det finns för närvarande inga fler planer på att ändra hur reaktionerna fungerar.
 
Det räcker med att se hur gilla-funktionen använts ovan för att förstå hur den påverkar diskussionsklimatet negativt. Ingen, eller väldigt få, ställer upp på att diskutera under de förutsättningar, inte heller jag.

För att kunna ha diskussion på forumet ser jag det som nödvändigt att ändra på hur gilla-funktionen används. Den behöver inte nödvändigtvis tas bort, en möjlighet jag skrev om tidigare är att begränsa den eller så kanske det räcker med tydligt regler för när och hur den får användas. Om man nu vill ha diskussion här förstås, det är liksom ingen slump att de numera nästan helt är borta.
Hur menar du begränsa? Att alla måste gilla minst ett inlägg av varje användare i varje tråd för att inte frysa ut någon? I så fall tror i alla fall jag att diskussionerna och aktiviteten kommer minska avsevärt på forumet.

Eller ska Kalle, Pelle och Lisa få 50 reaktioner per dag och fördela på allt de läser?

Det låter i mina öron som en rätt dålig idé. Tänker liksom att diskussionen är öppen för allas åsikter. För att ta ett (dåligt) exempel: om andra världskriget diskuteras och Pelle argumenterar för att Hitler inte gjorde något rätt men Lisa säger tvärt om och så kommer Kalle in och läser - ska Kalle då tvingas att gilla ett av Pelles inlägg även om han tycker att det Pelle skrev är helt uppåt väggarna?

I alla fall jag personligen vill inte tvingas gilla ett inlägg i en diskussion om jag tycker att inlägget är helt uppåt väggarna tokigt och den åsikten tror jag många med mig delar. Jag skulle inte heller vilja bli rapporterad för vilka inlägg jag gillar och inte gillar, det om något borde ju vara mobbning. Att inte gilla någons inlägg och således inte hålla med personen är inte att mobba personen i fråga, men ska det börja rapporteras till höger och vänster för att en själv inte fått några gillanden blir det ju rätt tokigt. Typ "nej, du reagerar fel så nu rapporterar vi dig så att du får dig en uppläxning av moderator och kanske gillar mitt inlägg också nästa gång"...
 
Det räcker med att se hur gilla-funktionen använts ovan för att förstå hur den påverkar diskussionsklimatet negativt. Ingen, eller väldigt få, ställer upp på att diskutera under de förutsättningar, inte heller jag.

För att kunna ha diskussion på forumet ser jag det som nödvändigt att ändra på hur gilla-funktionen används. Den behöver inte nödvändigtvis tas bort, en möjlighet jag skrev om tidigare är att begränsa den eller så kanske det räcker med tydligt regler för när och hur den får användas. Om man nu vill ha diskussion här förstås, det är liksom ingen slump att de numera nästan helt är borta.

Det jag ser här är att du tar illa upp för att ingen håller med dig. Det är tråkigt men jag förstår inte hur några regler skulle förändra det, man kan inte tvinga folk att hålla med. Det är också så att åtminstone mitt gilla 99 gånger av hundra handlar o innehållet i inläggen inte om personen som skriver. Enstaka gånger använder jag hjärtan och då är det ofta mer personligt.

Ser man Buke som en popularitetstävling så är det förstås tråkigt och ett tecken på att man inte vunnit, jag ser det som ett diskussionsforum och det är diskussionen som är det viktiga inte att bli populär. Jag tycker det är kul att man i en diskussion kan "slåss med näbbar och klor" och i en annan är bundisar. I och för sig finner jag mig ofta på samma sida med ungefär samma användare men det mest som vi delar samma värderingar.
 
[QUOTE="Lobelia, post: 19164754, medlem]

Jag tycker det är kul att man i en diskussion kan "slåss med näbbar och klor" och i en annan är bundisar. I och för sig finner jag mig ofta på samma sida med ungefär samma användare men det mest som vi delar samma värderingar.
[/QUOTE]
Det är ju just det som är en del av bukes charm, i vissa trådar kan en person pysa åskmoln ur öronen o i en annan utbyter man hjärtan o ryggdunk, det är det som gör ett forum levande.
 
Jag tänker att @kökshäxan inte menar tydliga åsiktsfrågor, utan exempelvis att hen skriver "idag var det åtminstone soligt" och får noll gillningar. Sen skriver populärapernilla exakt samma sak och får femton gillningar. Där kanske de som gillar kan tänka till. Det blir ju utfrysning och mobbning även om det inte är tänkt så.

Jag fattar att det igen handlar om evighetsgrådarnas medlemmar som "känner" varandra och vill gilla allt som skrivs av bekant person. Men jag vet inte.
 
Jag tänker att @kökshäxan inte menar tydliga åsiktsfrågor, utan exempelvis att hen skriver "idag var det åtminstone soligt" och får noll gillningar. Sen skriver populärapernilla exakt samma sak och får femton gillningar. Där kanske de som gillar kan tänka till. Det blir ju utfrysning och mobbning även om det inte är tänkt så.

Jag fattar att det igen handlar om evighetsgrådarnas medlemmar som "känner" varandra och vill gilla allt som skrivs av bekant person. Men jag vet inte.

Det kan ju också handla om, som tidigare nämnts, att en har vissa personer på Ignore, och därför inte ens ser att de tycker det varit soligt under dagen.
 
Jag tänker att @kökshäxan inte menar tydliga åsiktsfrågor, utan exempelvis att hen skriver "idag var det åtminstone soligt" och får noll gillningar. Sen skriver populärapernilla exakt samma sak och får femton gillningar. Där kanske de som gillar kan tänka till. Det blir ju utfrysning och mobbning även om det inte är tänkt så.

Jag fattar att det igen handlar om evighetsgrådarnas medlemmar som "känner" varandra och vill gilla allt som skrivs av bekant person. Men jag vet inte.
Evighetstrådarna läser jag inte och kan inte uttala mig om men jag kan tänka mig att man lite mer "likar" efter person än ämne just där då det är mer av småprat så att en populär person förmodligen får lite fler än de "borde" liksom den som har lätt för timing och att utrrycka sig i skrift.

I diskussionen här som @kökshäxan tar som exempel handlar det dock klart och tydligt om rena åsikter. Folk har gillat inlägg som de håller med om.
 
Evighetstrådarna läser jag inte och kan inte uttala mig om men jag kan tänka mig att man lite mer "likar" efter person än ämne just där då det är mer av småprat så att en populär person förmodligen får lite fler än de "borde" liksom den som har lätt för timing och att utrrycka sig i skrift.

I diskussionen här som @kökshäxan tar som exempel handlar det dock klart och tydligt om rena åsikter. Folk har gillat inlägg som de håller med om.
Fast hen skrev ju att det handlar om helt neutrala inlägg. Alltså inte åsikter. Jag vet alltså inte vilka inlägg som stiftas på och jag har ingen koll på vem som gillar vem.
 
Fast hen skrev ju att det handlar om helt neutrala inlägg. Alltså inte åsikter. Jag vet alltså inte vilka inlägg som stiftas på och jag har ingen koll på vem som gillar vem.
Jag har vissa personer som jag tycker bättre om och vissa som jag tycker sämre om, ungefär som i verkliga livet alltså. Jag delar mer åsikter med vissa och färre med andra. Vissa personers inlägg gillar jag nästan jämt, för att jag gillar dom och håller oftast med. Vissa personers inlägg gillar jag nästan aldrig. Jag kanske inte tilltalas av sättet personen skriver, brukar inte hålla med personen eller kanske inte gillar personen. Men jag skulle bli väldigt förvånad om någon skulle uppfatta det som mobbning? Man måste väl ändå inte fungera ihop med alla på ett forum?

Det här blev nog mer en allmän reflektion än svar på ditt inlägg inser jag.
 
Ett exempel på hur "gilla"-funktionen missbrukas är en användare som konsekvent aldrig "gillar" ett inlägg jag skrivit oavsett vad, vilket väl kan vara okej om än ganska otrevligt, men som sedan tar det ett steg längre och genomgående trycker "gillar" för inlägg där någon svarar på något jag skrivit i som jag förmodar någon slags försök till "mobbing". I längden blir det faktiskt ganska störigt, jag har inte räknat men det lär vara uppe i hundratals inlägg hon gjort så på, nu senast i en tråd under nyheter.

Jag kommer att rapportera henne men jag tycker det skulle vara välkommet med ett regelförtydligande av hur "gilla" får och inte får användas på forumet @Gunnar.
Ah, jag har tänkt exakt detsamma, har exakt samma erfarenhet. Jag kan slå mig i backen på att det är en och samma användare dessutom.
 
Wow jag har inte ens sådan koll oftast att jag vet vem som skriver vad i vilken tråd eller hur man gillar eller inte gillar. Jag noterar reaktionerna på det jag skriver men det är ju för att jag får notiser om det. När jag är mer aktiv kan jag däremot anstränga mig lite för att gilla bra inlägg från en användare jag normalt inte håller med om någonting om. Men det handlar om min ambition att skilja på sak och person.
 
Jag vet vissa använder jag ser extremt många gilla/reaktioner (jag kollar inte vilket) från. Inte håller jag reda på vem de gillar men vissa använder knapparna flitigt helt enkelt. Även på helt neutrala inlägg alltså. Säger inte att din känsla är fel utan bara att jag har noterat denna upplevelsen för egen del.
Om den här användaren har mig på "ignore" i kombination med att hen har för vana att göra mass-gillanden skulle det kunna vara en del av förklaringen, det har du rätt i. Även om jag tycker det är lite underligt att först bry sig tillräckligt för att sätta någon på ignore och sedan hålla på och gilla svarsinlägg där användaren som är satt på ignore citeras. För jag antar att citeringarna fortfarande är synliga?
 
Om den här användaren har mig på "ignore" i kombination med att hen har för vana att göra mass-gillanden skulle det kunna vara en del av förklaringen, det har du rätt i. Även om jag tycker det är lite underligt att först bry sig tillräckligt för att sätta någon på ignore och sedan hålla på och gilla svarsinlägg där användaren som är satt på ignore citeras. För jag antar att citeringarna fortfarande är synliga?

Nej, jag provade att sätta connemaran på ignore och då ser det ut så här

Screenshot_20200111-170924_Chrome.jpg
 
Ah, jag har tänkt exakt detsamma, har exakt samma erfarenhet. Jag kan slå mig i backen på att det är en och samma användare dessutom.
Det kan nog vara flera som håller på så, "mobbing" är det förstås inte om man inte bryr sig vilket jag egentligen inte gör men det är ett underligt sätt att hålla på och i längden är det lite störande.
 
Känns ju verkligen att ni måste punktmarkera en viss användare för att ha den kollen?
"Ni"? Nu var det efter pm-kontakt dels inte samma användare @kökshäxan och jag syftade på, dels så missförstod jag nog diskussionen i sig, då jag mer syftade på att en viss användare som jag har på ignore som har för vana att dels gilla mina inlägg plus de inlägg som är negativt riktade mot mig. Användaren jag syftar på är en notorisk mass-gillare och jag är mest förbryllad över intentionen den har. Det finns ett flertal användare som är extremt flitiga på gillaknappen, och några använder den på ett märkligt sätt som jag inte kan tolka som annat än utövande av form av tyst mobbing.
 
Jag tänker att @kökshäxan inte menar tydliga åsiktsfrågor, utan exempelvis att hen skriver "idag var det åtminstone soligt" och får noll gillningar. Sen skriver populärapernilla exakt samma sak och får femton gillningar. Där kanske de som gillar kan tänka till. Det blir ju utfrysning och mobbning även om det inte är tänkt så.

Jag fattar att det igen handlar om evighetsgrådarnas medlemmar som "känner" varandra och vill gilla allt som skrivs av bekant person. Men jag vet inte.
Inte riktigt det jag syftade på, men jag håller med i det du skriver.
 
"Ni"? Nu var det efter pm-kontakt dels inte samma användare @kökshäxan och jag syftade på, dels så missförstod jag nog diskussionen i sig, då jag mer syftade på att en viss användare som jag har på ignore som har för vana att dels gilla mina inlägg plus de inlägg som är negativt riktade mot mig. Användaren jag syftar på är en notorisk mass-gillare och jag är mest förbryllad över intentionen den har. Det finns ett flertal användare som är extremt flitiga på gillaknappen, och några använder den på ett märkligt sätt som jag inte kan tolka som annat än utövande av form av tyst mobbing.

Jag svarade bara på det du skrev.. om det nu inte ens var samma användare så är det väl bara ytterligare ett tecken på att ni övertolkar vissa användares gillatryck!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 373
Senast: Gunnar
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 166
Senast: ginnies
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp