Om gillningar och andra reaktioner på inlägg

Vad anser du om reaktioner på inlägg?

  • Jag anser det fungerar bra som det ser ut idag med gillningar och andra val.

    Röster: 141 63,2%
  • Jag skulle gärna se att det tillkommer några val ex.vis ogilla inlägg.

    Röster: 38 17,0%
  • Det borde återgå till att bara vara ett val, gilla.

    Röster: 15 6,7%
  • Reaktioner på inlägg borde helt tas bort, de gör mer skada en nytta.

    Röster: 15 6,7%
  • Jag bryr mig inte alls hur det blir.

    Röster: 14 6,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Jag svarade bara på det du skrev.. om det nu inte ens var samma användare så är det väl bara ytterligare ett tecken på att ni övertolkar vissa användares gillatryck!
Fortfarande - "ni"? Du svarar mig, då får du ta diskussionen med mig, och jag kan inte svara för någon annan än mina egna svar och åsikter.
Jag ser det nog mer som ett mönster än övertolkning. Jag tycker ärligt att tonen har blivit mycket trevligare på buke på senare tid, men det finns fortfarande folk här som inte kan skilja på sak och person och som tramsar runt och är notoriska på reaktionsknapparna i vad som ser ut som små tjyvnyp OCH applåder men som sällan egentligen deltar aktivt i trådar annat än där det tramsas. Det är bara barnsligt och det är användare som jag aktivt undviker eller ignorerar numera.
 
Det jag ser här är att du tar illa upp för att ingen håller med dig. Det är tråkigt men jag förstår inte hur några regler skulle förändra det, man kan inte tvinga folk att hålla med. Det är också så att åtminstone mitt gilla 99 gånger av hundra handlar o innehållet i inläggen inte om personen som skriver. Enstaka gånger använder jag hjärtan och då är det ofta mer personligt.

Ser man Buke som en popularitetstävling så är det förstås tråkigt och ett tecken på att man inte vunnit, jag ser det som ett diskussionsforum och det är diskussionen som är det viktiga inte att bli populär. Jag tycker det är kul att man i en diskussion kan "slåss med näbbar och klor" och i en annan är bundisar. I och för sig finner jag mig ofta på samma sida med ungefär samma användare men det mest som vi delar samma värderingar.
Varför skulle jag ta illa upp? Det behöver du inte oroa dig för. Den fråga jag försökt lyfta är att ingen är villig att delta i en diskussion mot flera stycken andra och i synnerhet inte om dessa backas upp av ett antal andra som trycker på "gilla". Det är definitivt inget jag sett dig göra, tvärtom, men har du något exempel på en sådan diskussion kanske jag skulle kunna ändra uppfattning.

Att diskussionerna uteblir tycker, i varje fall jag, är väldigt tydligt. Jag har delvis gjort ett undantag i den här tråden men oftast avstår jag från att gå in och svara och jag vet flera andra som uttryckt samma eller helt lämnat forumet.

Ett, eller kanske två, undantag från ovan vet jag, men de är permanent(?) bannade för att de aldrig gav sig i diskussioner (underlig anledning att bannas för).
 
Nej, jag provade att sätta connemaran på ignore och då ser det ut så här

Visa bifogad fil 43873
Man ser ju ändå tydligt att inlägget är ett svar till den man ignorerar. Som sagt, att då hålla på och gilla dessa inlägg när man vill ignorera användaren tycker jag är underligt. Det skulle i så fall vara en användare som mass-gillar i sådan omfattning att denna inte har någon koll alls.

Nu är det som jag skrev bara en användare, och det är inte det som jag ser som problemet när det gäller gilla-funktionen utan det är hur den används i diskussioner av betydligt fler.
 
Man ser ju ändå tydligt att inlägget är ett svar till den man ignorerar. Som sagt, att då hålla på och gilla dessa inlägg när man vill ignorera användaren tycker jag är underligt. Det skulle i så fall vara en användare som mass-gillar i sådan omfattning att denna inte har någon koll alls.

Nu är det som sagt bara en användare, och det är inte det som jag ser som problemet när det gäller gilla-funktionen utan det är hur den används i diskussioner.
Men om en ignorerar flera användare så vet en ju inte vem som skrivit inlägget som är citerat. Eller står det vem som skrivit inlägget då?

Edit: kom på nu att svaret är ja..
 
Jag tycker nog också det, och det kan ha sina randiga och rutiga skäl, men är det inte också så att diskussionstrådarna numera i stort sett försvunnit eller åtminstone kraftigt minskat?
Det är alltid lugna perioder då och då. Det kommer alltid diskussionstrådar, ibland urartar de ibland inte.
 
Varför skulle jag ta illa upp? Det behöver du inte oroa dig för. Den fråga jag försökt lyfta är att ingen är villig att delta i en diskussion mot flera stycken andra och i synnerhet inte om dessa backas upp av ett antal andra som trycker på "gilla". Det är definitivt inget jag sett dig göra, tvärtom, men har du något exempel på en sådan diskussion kanske jag skulle kunna ändra uppfattning.

Att diskussionerna uteblir tycker, i varje fall jag, är väldigt tydligt. Jag har delvis gjort ett undantag i den här tråden men oftast avstår jag från att gå in och svara och jag vet flera andra som uttryckt samma eller helt lämnat forumet.

Ett, eller kanske två, undantag från ovan vet jag, men de är permanent(?) bannade för att de aldrig gav sig i diskussioner (underlig anledning att bannas för).
Jag upplevde din reaktion som du tog illa upp.

Problemet här handlar inte om gillningar eller inte utan om att det är jobbigt att vara ensam om en åsikt i en diskussion. Man blir inte mindre ensam om sin åsikt då, och jag har varit i den situationen några gånger, en stor majoritet mot en liten minoritet och det både före och efter @Gunnar införde gilla knappen. Det gäller då att ha skinn på näsan och kunna motivera sig, det gäller både på nätet och i verkliga livet. Jag var med före gilla knappen och skillnaden då var att gilla ersatt inlägg i still med + "1 på det" och "håller med" även om dessa inlägg var betydligt färre än gilla så märktes det med.

Du kan inte lösa problemet med att begränsa/ta bort "gilla".
 
Jag tycker nog också det, och det kan ha sina randiga och rutiga skäl, men är det inte också så att diskussionstrådarna numera i stort sett försvunnit eller åtminstone kraftigt minskat?
Det är möjligt, men det beror i så fall snarare på större konkurrens från exempelvis FB och andra sociala media än på att diskussioner här (och i verkliga livet) kan bli polariserade och det har hänt så länge forumet funnits och har som sagt inget att göra med möjligheten att gilla.
 
Man ser ju ändå tydligt att inlägget är ett svar till den man ignorerar. Som sagt, att då hålla på och gilla dessa inlägg när man vill ignorera användaren tycker jag är underligt. Det skulle i så fall vara en användare som mass-gillar i sådan omfattning att denna inte har någon koll alls.

Nu är det som jag skrev bara en användare, och det är inte det som jag ser som problemet när det gäller gilla-funktionen utan det är hur den används i diskussioner av betydligt fler.

Men jösses alltså ? 😳 Du hänvisar gång på gång till att du avser en viss användare som du spenderar spaltmeter på här nu att diskutera ”passivt” i din tur? Och det handlar om att du noterar vilkas inlägg denne trycker gilla på - inget annat 😳

Varför rapporterar du inte det du stör dig på istället ? Det är ju liksom den möjligheten du har utifrån forumets regler . Inget annat, och ffa inte via passiv aggressiva inlägg om någon specifik användare du stör dig på som du ändå vill diskutera här ?
 
Jag upplevde din reaktion som du tog illa upp.

Problemet här handlar inte om gillningar eller inte utan om att det är jobbigt att vara ensam om en åsikt i en diskussion. Man blir inte mindre ensam om sin åsikt då, och jag har varit i den situationen några gånger, en stor majoritet mot en liten minoritet och det både före och efter @Gunnar införde gilla knappen. Det gäller då att ha skinn på näsan och kunna motivera sig, det gäller både på nätet och i verkliga livet. Jag var med före gilla knappen och skillnaden då var att gilla ersatt inlägg i still med + "1 på det" och "håller med" även om dessa inlägg var betydligt färre än gilla så märktes det med.

Du kan inte lösa problemet med att begränsa/ta bort "gilla".
Upplevde?

Du får gärna visa på en tråd där du ensam argumenterar mot en hel grupp som backas upp av ett större antal gillanden.

När jag väljer att delta i en paneldiskussion i det verkliga livet gör jag det under förutsättning att den modereras på sådant sätt att den är meningsfull för mig att deltaga i och att villkoren i övrigt är rimliga . Jag ställer inte upp på att ensam diskutera mot en hel grupp av andra påhejade av en ensidig publik och jag vet ingen annan som gör det heller. Ett internetforum fungerar i mycket på samma sätt, med de aktiva i tråden som diskussionspanel och de som trycker på gilla som publik och i stort sett samma förutsättningar för att någon skall vilja deltaga gäller här.
 
Men jösses alltså ? 😳 Du hänvisar gång på gång till att du avser en viss användare som du spenderar spaltmeter på här nu att diskutera ”passivt” i din tur? Och det handlar om att du noterar vilkas inlägg denne trycker gilla på - inget annat 😳

Varför rapporterar du inte det du stör dig på istället ? Det är ju liksom den möjligheten du har utifrån forumets regler . Inget annat, och ffa inte via passiv aggressiva inlägg om någon specifik användare du stör dig på som du ändå vill diskutera här ?
Ge dig, jag tänker ändå inte bry mig om bemöta dina inlägg som du går på.
 
Ge dig, jag tänker ändå inte bry mig om bemöta dina inlägg som du går på.

Alltså den här tråden ligger på Bukefalos hjälp . Dvs den är riktad till moderatorerna som håller i just detta forum. Självklart är det fritt att då adressera och bemöta det alla skriver, inklusive dig, med kritik och reflektioner som är relevanta

Jag förväntar mig absolut inte att du behöver svara /bemöta ?
 
Jag tycker nog också det, och det kan ha sina randiga och rutiga skäl, men är det inte också så att diskussionstrådarna numera i stort sett försvunnit eller åtminstone kraftigt minskat?
Tre av de som bannades nyligen tycks ju ha lämnat forumet helt. Inga namn nämnda, tack. Men dessa var ju ledande i många heta diskussioner. Personligen tycker jag det är tråkigt att de lämnat, då de samtidigt hade massor av klokheter att komma med. Det var väl tonen i många av deras inlägg som var problematiska och det borde man ju kunna förstå.

Kanske forumet blir snällare nu men samtidigt tappat lite av sig edge?
 
Tre av de som bannades nyligen tycks ju ha lämnat forumet helt. Inga namn nämnda, tack. Men dessa var ju ledande i många heta diskussioner. Personligen tycker jag det är tråkigt att de lämnat, då de samtidigt hade massor av klokheter att komma med. Det var väl tonen i många av deras inlägg som var problematiska och det borde man ju kunna förstå.

Kanske forumet blir snällare nu men samtidigt tappat lite av sig edge?
Forumet är astråkigt. Det är främst trams hit och dit och knappt vettiga diskussioner alls. Jag kom tillbaka efter banningen och hade verkligen hoppats att de andra också skulle ha gjort det. Jag uppskattade deras inlägg väldigt mycket. De är intelligenta människor, och jag tycker inte att de var elaka eller otrevliga alls faktiskt.
 
Forumet är astråkigt. Det är främst trams hit och dit och knappt vettiga diskussioner alls. Jag kom tillbaka efter banningen och hade verkligen hoppats att de andra också skulle ha gjort det. Jag uppskattade deras inlägg väldigt mycket. De är intelligenta människor, och jag tycker inte att de var elaka eller otrevliga alls faktiskt.
Jag kunde se ganska tydligt att vissa personer fick en typ av kritik som ibland kändes grundad på personligt agg, helt klart. Det tyckte jag var väldigt trist då de i övrigt skrev väldigt intressanta inlägg och jag saknar dessa. Vad banningarna berodde på har jag ingen aning om förutom ovan nämnda.
 
Upplevde?

Du får gärna visa på en tråd där du ensam argumenterar mot en hel grupp som backas upp av ett större antal gillanden.

När jag väljer att delta i en paneldiskussion i det verkliga livet gör jag det under förutsättning att den modereras på sådant sätt att den är meningsfull för mig att deltaga i och att villkoren i övrigt är rimliga . Jag ställer inte upp på att ensam diskutera mot en hel grupp av andra påhejade av en ensidig publik och jag vet ingen annan som gör det heller. Ett internetforum fungerar i mycket på samma sätt, med de aktiva i tråden som diskussionspanel och de som trycker på gilla som publik och i stort sett samma förutsättningar för att någon skall vilja deltaga gäller här.
Men du, detta är ingen paneldiskussion, det är ett diskussionforum, ett omodererat sådant. Menar du att forumet ska modereras och att man ska styra diskussionerna så att det blir jämvikt mellan åsikterna? Och i så fall vem ska betala?

Jag har hängt på bukefalos/ stallet sedan forumet startades. Jag kan orimligt minnas vilka diskussioner det rör sig om i sådan detalj att jag kan hitta dem. Det är säkert ett par år sen sist, inget jag ägnar mig åt ofta.
 
Du får gärna visa på en tråd där du ensam argumenterar mot en hel grupp som backas upp av ett större antal gillanden.

När jag väljer att delta i en paneldiskussion i det verkliga livet gör jag det under förutsättning att den modereras på sådant sätt att den är meningsfull för mig att deltaga i och att villkoren i övrigt är rimliga . Jag ställer inte upp på att ensam diskutera mot en hel grupp av andra påhejade av en ensidig publik och jag vet ingen annan som gör det heller. Ett internetforum fungerar i mycket på samma sätt, med de aktiva i tråden som diskussionspanel och de som trycker på gilla som publik och i stort sett samma förutsättningar för att någon skall vilja deltaga gäller här.
Jag har fått tagit mycket skit i vissa "diskussions-trådar" där fenomenet som du beskriver är exakt det som skett. Jag mot ett drev... nej det är inte kul, och särkilt inte när bristande argumentation övergår till härskartekniker av olika slag.
Men då finns ju rapporteringsfunktionen (som jag däremot använder mycket sparsamt, nästintill aldrig).

Jag har fortfarande inga problem med gilla-knappen, för jag tycker inte att det är den som är problemet.
Jag kan ha missförstått dig här, men är det själva knappen som du inte gillar eller är det de personer som använder den?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 335
Senast: Gunnar
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 148
Senast: ginnies
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 802
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp