Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj! Eller vad kul kanske snarareSlovenien. Sambon har släkt där och vi drömmer faktiskt om att flytta dit en dag. Fantastisk vackert land med stabil ekonomi och god levnadsstandard.
Skåne är väl ändå Sverige?Tyskland kanske eller Skåne? Med tanke på jobb. Kan iofs inte tyska så kanske inte ändå.
USA kanske eftersom jag har släktingar där. Men svårt att se mig själv leva i en sån urban miljö. Och frågan är hur det skulle vara rent praktiskt att bo där och landet är ju stort men tänker mig isåfall på den ostliga sidan norrut i en mer lantlig miljö men med närhet till en storstad.
Jo men längre bort än Finland som ändå är mer hemma än Skåne för migSkåne är väl ändå Sverige?![]()
Nej det är det som är det fina med SlovenienOj! Eller vad kul kanske snararejag har verkligen ingen koll på Slovenien att det är bra levnadsstandard, stabil ekonomi och vackert dessutom!
Kollade lite bilder därifrån nu och det ser ju alldeles sagolikt ut! Och ska tydligen vara väldigt bra mat där ocksåNej det är det som är det fina med Slovenienfolk tror att det är ”juggeland” men få har koll på att det i princip inte var med i kriget och därför har klarat sig väldigt bra. Det är otroligt vackert med allt från vingårdar till berg då det gränsar till Kroatien i söder och Österrike och alperna (och Ungern) i norr.
Få hästintresserade vet att Lippizzanern egentligen kommer från Slovenien och att det fortfarande finns ett stuteri i Lipica, som ligger i en del av Slovenien som tillhört Italien.
Slovenien är Europas bäst bevarande hemlighet, enligt mig![]()
Sagolikt är ordet! Dom spelade in Narnia i Slovenien, vid Soca-floden. Områdena uppe vid alperna är helt magiska. Min sambos familj är från Bled och var man än vänder sig är det så man knappt tror sina ögon. Klimatet som i södra Sverige men pga alperna får dom mycket mer regn vilket gör att det bli så lummigt.Kollade lite bilder därifrån nu och det ser ju alldeles sagolikt ut! Och ska tydligen vara väldigt bra mat där också
Att lippizanern kom därifrån viste jag faktiskt, men aldrig reflekterat över det.
Att det var så vackert som du beskriver och enligt bilder hade jag verkligen ingen aning om. Ett land jag hittills inte haft någon åsikt om alls![]()
Jag hade definitivt flyttat till Skottland och har tidigare funderat mycket kring möjligheterna att göra det. Jag älskar naturen och drömmen hade varit att kunna flytta till Mull (eller egentligen Iona men det verkar så galet krångligt, så Mull hade varit en bra kompromiss).
Anledningen till det är pga naturen/havet, att det är en rätt lagom temperatur för mig som faktiskt uppskattar blåst och regn mer än hög värme, känslan jag fått när jag varit där och för att det inte är ett språk som är omöjligt att förståPlus generellt för att Skottland på många sätt verkar relativt likt Sverige vilket gör att det inte skulle kännas helt omöjligt att försöka komma in i en ny kultur.