”Om jag inte bodde i Sverige skulle jag bo i...”

Nej det är det som är det fina med Slovenien :D folk tror att det är ”juggeland” men få har koll på att det i princip inte var med i kriget och därför har klarat sig väldigt bra. Det är otroligt vackert med allt från vingårdar till berg då det gränsar till Kroatien i söder och Österrike och alperna (och Ungern) i norr.

Få hästintresserade vet att Lippizzanern egentligen kommer från Slovenien och att det fortfarande finns ett stuteri i Lipica, som ligger i en del av Slovenien som tillhört Italien.

Slovenien är Europas bäst bevarande hemlighet, enligt mig :D
Och slovener är fantastiskt trevliga! I alla fall alla dom jag träffat. Ser bra ut gör dom med. Slovenien är underbart vackert.
 
Nu bor jag redan utanför Sverige men om jag skulle flytta härifrån så Norge eller Irland. Norge för att där skulle jag i mitt yrke tjäna bra (som jag gör här också jämfört med i Sverige) det är vackert land och jag kan språket och Irland för min bästa kompis bor där och det är vackert. Men hon är sugen på Norge så vi kanske flyttar dit båda två och bor i kollektiv. Vem vet :D
 
Tyskland tydligen, eftersom jag bor där... :cautious: Men egentligen inte. Om jag får drömma lite så skulle jag vilja vara lite sådär wild and crazy och flytta (åtminstone en period) till Namibia. Enkelt med språk (engelska), relativt säkert och välorganiserat med ok infrastruktur (om man har bil alltså), varmt, liten befolkning - myyyyycket natur. Dessutom en intressant mix av människor (tyvärr också en del rasism, men mycket mindre än det kunnat vara tror jag). Hade gärna jobbat som ranger eller något i en nationalpark alternativt med något artskyddsprojekt. Maken har rätt mycket kontakter där så det är inte totalt skruvat, även om det knappast kommer att hända. :p

Jag hade också kunnat tänka mig Namibia!
Om jag skulle kunna lära mig att kompromissa med ett liv med ormar :yuck:
 
Nu bor jag inte i Sverige utan i Australien sedan 2014. Vädret är bättre här :p

Om jag måste flytta från här och inte tillbaka till Sverige skulle jag nog prova att bo i Kanada (ej de franska delarna dck). Verkar vara ett kul ställe med sunda människor
 
Ja, vart skulle ni bosätta er för bästa förutsättningar att överleva? Jobb, bostad, socialt etcetera. Varför just på den platsen?

Utanför de skandinaviska länderna (som ju är enklast ur de flesta synpunkter; språkligt, kulturellt och utbildningsmässigt då mina examina kan valideras smidigt) - i så fall Österrike. Har bekanta där, rätt bra möjligheter att skaffa bostad i någon av de två största städerna, språket funkar, helt ok möjligheter att få ett någorlunda välbetalt jobb. Österrike ligger bra till dessutom, mitt i Europa, nära till allt.

Skulle jag flytta utanför Europa så troligen till Kanada som har sitt sociala skyddsnät, och engelskan gör det hela mycket enklare.
 
Många tycker att Schweiz lockar men jag vill inte bo där. Trivdes inte alls med deras utlänningsförakt och konservatism. Det fungerar kanske om man är superrik men för en vanlig löntagare är jag tveksam.

Nu bor jag i Bayern och trivs helt ok. Det är konservativt här också men jag bor utanför Nürnberg som då tillhör de mer liberala delarna.
 
Jag hade också kunnat tänka mig Namibia!
Om jag skulle kunna lära mig att kompromissa med ett liv med ormar :yuck:
Du behöver nog inte oroa dig. :D Så mycket som jag har bökat runt i bushen där i sandaler och shorts (nästan) utan att se skymten av en orm. Men jag tycker det är rätt coolt med black mambas, puff adders & Co (och ja, lite läskigt också. Blir man biten av fel orm är det ju ändå rätt kört. :p )
 
Många tycker att Schweiz lockar men jag vill inte bo där. Trivdes inte alls med deras utlänningsförakt och konservatism. Det fungerar kanske om man är superrik men för en vanlig löntagare är jag tveksam.

Nu bor jag i Bayern och trivs helt ok. Det är konservativt här också men jag bor utanför Nürnberg som då tillhör de mer liberala delarna.
Ha ha! Bayern är ju som medeltiden ungefär i liberalism... :rofl: (Nej, har inga fördomar alls. :angel:)
 
Jag skulle dra tillbaka till Portugal, tveklöst. Har mycket kontakter där, älskar landet, hästarna, vinet osv.
Kan de bara utrota alla eukalyptusplantage med och minska skogsbränderna blir det jättebra ;)
Vill bok resa dit NUUUU.. Om jag bara kunde..
 
Du behöver nog inte oroa dig. :D Så mycket som jag har bökat runt i bushen där i sandaler och shorts (nästan) utan att se skymten av en orm. Men jag tycker det är rätt coolt med black mambas, puff adders & Co (och ja, lite läskigt också. Blir man biten av fel orm är det ju ändå rätt kört. :p )

Vi slapp tack och lov att se någon, men vi såg spår efter dem. Fullt tillräckligt :D
En av de vi lärde känna där nere skickade en bild på en puff adder som hade tagit sig in i campen dagen efter vi åkte... :p
 
Vi slapp tack och lov att se någon, men vi såg spår efter dem. Fullt tillräckligt :D
En av de vi lärde känna där nere skickade en bild på en puff adder som hade tagit sig in i campen dagen efter vi åkte... :p
Sorry OT: Nu är ju detta inte relevant för tråden, men jag kom osökt att tänka på den gången vi var i Etosha med studenter och bodde på en av deras campingar. Nån dag efter att vi lämnat campingen läste vi i tidningen att en lejonhona lyckats ta sig in på just den campingen tidigare i veckan. Personalen hade inte lyckats hitta henne på ett par dagar, men nu var hon ute därifrån och hålet i stängslet var lagat. Lejonet var alltså inne på campingområdet när vi campade där. :rofl: Vi har campat utan inhägnad camping på platser där det funnits lejon, men då uppför man ju sig därefter liksom... Det gör man ju inte direkt på en turistig välbevakad (?) camping i en nationalpark. :D
 
Sorry OT: Nu är ju detta inte relevant för tråden, men jag kom osökt att tänka på den gången vi var i Etosha med studenter och bodde på en av deras campingar. Nån dag efter att vi lämnat campingen läste vi i tidningen att en lejonhona lyckats ta sig in på just den campingen tidigare i veckan. Personalen hade inte lyckats hitta henne på ett par dagar, men nu var hon ute därifrån och hålet i stängslet var lagat. Lejonet var alltså inne på campingområdet när vi campade där. :rofl: Vi har campat utan inhägnad camping på platser där det funnits lejon, men då uppför man ju sig därefter liksom... Det gör man ju inte direkt på en turistig välbevakad (?) camping i en nationalpark. :D

Hahaha, lite väl spännande kanske :D Särskilt när man, som du säger, räknar med att det är välbevakat!

Eftersom vi tillbringade dagarna till fots i bushen var det väldigt skönt att vara på en inhägnad och välkontrollerad lodge på kvällarna :D Höll ändå på att sätta kaffet i halsen en morgon när jag satt på vår stugas altan, och det rätt som det är hoppar ut en stor ko ur busken bakom mig :idea: Är väldigt glad för att det bara var en ko, även om det nog inte var tänkt att den skulle vara där :laugh:
 
England eller Frankrike skulle jag flytta till utan att ens fundera. I övrigt finns det väldigt många länder jag gärna skulle bo i. Mitt jobb är generellt sett väldigt internationellt så jag är inte låst till Sverige av den anledningen, socialt liv är väl i regel inte jättesvårt att skaffa sig utan det är väl boende som eventuellt kan vara krångligt, men även det bör väl kunna lösa sig på de flesta ställen.

Singapore är ju lite av en dröm också, men det är snäppet krångligare. :D
 
Jag äääälskar maten :d vi brukar göra zlikrofi till högtiderna och det finns ingenting bättre! dock blir man så mätt..
Jag var inte jätteförtjust i maten när vi träffades men har blivit helt omvänd :love:

Det kanske är min svärfar som inte är så varierad i mathållningen. Han bjuder mest på chevapchichi, starka korvar, surkål i olika former, kålsallad med vita bönor och ajvar. Och vi är ju vegetarianer...
 
Det kanske är min svärfar som inte är så varierad i mathållningen. Han bjuder mest på chevapchichi, starka korvar, surkål i olika former, kålsallad med vita bönor och ajvar. Och vi är ju vegetarianer...
Låter helt underbart! :love: Men ja, är man vego så är det kanske inte mycket att hurra för :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 160
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 678
Senast: lundsbo
·
Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
587
Senast: Tajger
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 166
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp