Om man hittar lös hund

Shaggy

Trådstartare
Ja vad gör man när man hittar en lös hund på riksvägen?
Jag stannade och försökte locka den till mig men den var bara intresserad av bilarna. Ett par killar stannade och de trodde de visste i vilket område den hörde hemma. Den var visst ofta lös. Slutligen sprang den iväg ner mot Ica och eftersom jag inte kände att jag kunde göra något så åkte jag hem.
Men vad gör man egentligen?
 
Ja vad gör man när man hittar en lös hund på riksvägen?
Jag stannade och försökte locka den till mig men den var bara intresserad av bilarna. Ett par killar stannade och de trodde de visste i vilket område den hörde hemma. Den var visst ofta lös. Slutligen sprang den iväg ner mot Ica och eftersom jag inte kände att jag kunde göra något så åkte jag hem.
Men vad gör man egentligen?
Ringer polisen. Och tar hand om hunden, om man kan.
 
Svarar ut efter hur jag hoppas någon skulle göra om det var min hund.
1- plocka upp den till varje pris innan den kom till skada. (Jag har socialt trygga hundar)
2- Lämna den till polisen.

Vad jag verkligen INTE vill att någon ska göra är att lägga ut den på facebook som upphittad med bild :nailbiting:
 
Jag gjorde när det hände följande. Satte på varningsblinkers och stannade, hämtade extra halsbandet och kopplet jag alltid har i bilen, lockade på hunden, satte in hunden i bilen och körde den till polisen. Jag hade bråttom, var redan sen och hann inte åka runt bland (de många) gårdarna i trakten. Ägaren var oändligt tacksam och visade sig bo några km ifrån där jag hittade hunden. Den knasiga lilla hunden låg på vägen när jag kom och kröp framåt när jag stannade. Jag trodde att den blivit påkörd men den var frisk och pigg och hoppade glatt in i bilen.

Hade jag inte fått tag i hunden hade jag ringt polisen. Det gjorde jag när jag såg en lös hund på en rastplats på andra sidan motorvägen.
 
Svarar ut efter hur jag hoppas någon skulle göra om det var min hund.
1- plocka upp den till varje pris innan den kom till skada. (Jag har socialt trygga hundar)
2- Lämna den till polisen.

Vad jag verkligen INTE vill att någon ska göra är att lägga ut den på facebook som upphittad med bild :nailbiting:
Här är polisen helt värdelös på att förmedla försvunna och upphittade hundar. Farbror fick tag på en drever som sprang runt på vägen. Eftersom den hade pejl så tänkte han att ägaren antagligen skulle dyka upp snart. Han hittade även ett telefonnummer som han försökte ringa men fick bara "nummret kan ej nås för närvarande "
Efter en timme ringde han till polisen, lämnade även namnet på personen som stod på nummret och telefonnumret. Polisen sa att de inte hade fått in någon anmälan om borttappad hund och att farbror borde släppa ut den igen eftersom den hade pejl. Farbror konstatera att han inte alls tänkte släppa ut en hund vid riksvägen, i skymning utan reflexer...
I det läget la jag ut en fråga om det var någon som saknade sin hund i en lokalgrupp. Det visade sig att ägaren hade ramlat i skogen, slagit sönder både pejl och telefon och hade sen ringt till polisen en gång i timmen sen förmiddagen för att kolla om det hade kommit in någon som hade hittat en hund. första gången anmälde han även den som försvunnen naturligtvis. Hela familjen grät när de hämtade sin hund, de hade börjat räkna med att de aldrig skulle få se den igen.
Det har varit på liknande sätt flera gånger så jag har större förtroende för Facebook grupper än polisen. ;)

Så ja ringa polisen men även efter ett tag ha koll på Facebook. Får man inte tag på hunden och sen springer på vägen, 112 eftersom den kan orsaka olyckor.
 
Polisen bryr sig inte. Jag såg en hund längs vägen en gång. Hade inte möjlighet att stanna och fånga in den så jag ringde polisen (11414) och berättade. De sa bara att jag kunde fånga den och leta upp ägaren på egen hand. De brydde sig inte alls. Tog inte ens en beskrivning av hunden och var jag sett den.
 
Polisen bryr sig inte. Jag såg en hund längs vägen en gång. Hade inte möjlighet att stanna och fånga in den så jag ringde polisen (11414) och berättade. De sa bara att jag kunde fånga den och leta upp ägaren på egen hand. De brydde sig inte alls. Tog inte ens en beskrivning av hunden och var jag sett den.

Och när jag ringt om hund som sprungit lös som jag inte kunde få tag på så skickade dom ut en polisbil.
 
Jag har sett flera lösa hundar och försöker i största möjliga mån fånga in de. Därefter kör jag antingen runt på närliggande ställen och frågar om någon saknar sin hund/känner någon med hund av den rasen, eller tar jag in hunden till polisen. Har man möjlighet kan man ta hand om hunden själv i väntan på kontakt med ägaren, det är i min erfarenhet vad polisen föredrar (om de ens tycker man ska bry sig om en lösspringande hund).
 
Där jag bor är det ofta hundar på rymmen. Antingen skriver folk i fb-grupp att de saknar hunden eller att de hittat hunden. Många gånger är det sjuttioelfte gången hunden dragit. Det dyker alltså upp flera stycken i veckan och i ganska liten del av kommunen, ibland samma hund flera gånger i veckan också. Jag har extremt svårt för detta (jag vet att det blir olyckor ibland men det här är extremt!) och för mig är det anledning nog att lämna in till polisen. Tänker att det är besvärligare att hämta hos polis en knapp mil bort än att dyka upp hos mig som bor några hundra meter bort och att de då kanske kan börja använda koppel på sina hundar. Sen som @Voff skrev, det kommer inga "busar" och hämtar en hund de inte äger hos polisen så även det är en vettig anledning.

Naturligtvis får man ju tänka till. Ute i skogen under jaktsäsongen och med en pejl på hunden t.ex låter man den ju vara för sannolikheten är ju rätt stor att det finns en tanke med att den ränner omkring där :)
 
Ett av problemen för mig är att min hundkunskap ligger på nivån "klia på vänners hundar". Jag är ingen hundmänniska alls och rätt skeptisk till hundar jag inte känner. Jag har ingen aning om vad jag ska göra med den om jag nu skulle lyckas fånga in den. Jag kan inte frakta hem den på säkert sätt och jag har ingenstans att göra av den hemma, framförallt inte om jag inte vet att jag blir av med den inom typ 1 timme.
Jag känner alltså att jag ligger på den kunskapsnivå som Svensson gör efter att ha klappat hästar på ridskolan några gånger.
Sitta i telefonkö till 11414 känns sisådär. Nummret verkar obemannat oftare än det är bemannat.
 
Ett av problemen för mig är att min hundkunskap ligger på nivån "klia på vänners hundar". Jag är ingen hundmänniska alls och rätt skeptisk till hundar jag inte känner. Jag har ingen aning om vad jag ska göra med den om jag nu skulle lyckas fånga in den. Jag kan inte frakta hem den på säkert sätt och jag har ingenstans att göra av den hemma, framförallt inte om jag inte vet att jag blir av med den inom typ 1 timme.
Jag känner alltså att jag ligger på den kunskapsnivå som Svensson gör efter att ha klappat hästar på ridskolan några gånger.
Sitta i telefonkö till 11414 känns sisådär. Nummret verkar obemannat oftare än det är bemannat.
Tja, vill man inte hjälpa till så kan man ju låta bli?
 
För Östergötland finns en missing dog-grupp på fb.
Där delas det om saknade och upphittade hundar, även där folk sett lösa hundar utan att fått tag i dem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 751
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 723
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 711
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp