Om man hittar lös hund

JMen jag hann inte ens sätta mig i sätet förrän en van kom farande i full fart och stannade. Åter var det en otroligt lättad ägare. Måste vara en mardröm att sitta en bit bakom och se hur hunden springer på vägen.

Min strategi är väl att fånga hunden, få bort den från eventuell fara och sen försöka få tag på ägaren. Sen beror det ju lite vad det är för hundar. Jag har bara hittat jakthundar och ingen av dem har varit på rymmen länge + att de två som försvunnit under jakt var ordentligt märkta. Hade situationen med jämthunden varit idag hade vi säkert kollat igenom sociala media när vi väl tagit in hunden.

Det allra värsta är när man ser på pejlen att hunden är på vägen och springer, och plötsligt blir den helt stilla :crazy:

Jag som jakthundsägare blir väldigt glad om någon plockar upp min hund om den är på trafikerad väg.
 
När vi hittade en hund som var helt slutkörd och trött ringde vi lokalradion. Det var en jakthund som var helt vilse. Den skulle vara i Alunda men hamnade i Almunge. Ägaren bodde själv i Sunnersta (Uppsala) och var överlycklig då de letat hela natten efter taxen. Vi fick en stor tårta som belöning fast vi bara hade tagit in den på postkontoret och gett den mat och värme. Jag vet inte om Polisen var inblandad, minnet sviker
 
Alltså, under alla år vi haft Missing Dog Skåne igång har jag aldrig hört om hundar som hamnat hos fel ägare faktiskt.
Det kan ju såklart hända, men jag tror det är otroligt ovanligt. Jag tycker risken är värt det, men tanke på hur många hundar som fått komma hem snabbt pga sociala medier.

Fast missing dog är ju en seriös organistion. Jag menar alla dessa privatpersoner som hittar en hund ich fotar den och slänger ut på fejja.
Våra grannar gjorde ju så med Skägget när jag var nyinflyttad. De hade lagt ut honom med bild på lokala köp och säljgruppen. Vem som helst hade kunnat påstå att det var deras hund.
Att det var grannens hund som var 70 m hemmifrån tänkte de aldrig på :meh:
 
Fast missing dog är ju en seriös organistion. Jag menar alla dessa privatpersoner som hittar en hund ich fotar den och slänger ut på fejja.
Våra grannar gjorde ju så med Skägget när jag var nyinflyttad. De hade lagt ut honom med bild på lokala köp och säljgruppen. Vem som helst hade kunnat påstå att det var deras hund.
Att det var grannens hund som var 70 m hemmifrån tänkte de aldrig på :meh:
De flesta delar ju från sina privata sidor till MD dock. Så de sprids ju runt. Det är hela tanken med MD :)
 
De flesta delar ju från sina privata sidor till MD dock. Så de sprids ju runt. Det är hela tanken med MD :)

Fast de kollar väl chippet först innan de delar ut en upplysning? När jag skickade meddelande till Missing dog ang Jarla ville de ha en rad uppgifter innan de la ut en annons om henne. Jag fick känslan av att de kollade upp vissa saker innan de aggerade.
 
Fast de kollar väl chippet först innan de delar ut en upplysning? När jag skickade meddelande till Missing dog ang Jarla ville de ha en rad uppgifter innan de la ut en annons om henne. Jag fick känslan av att de kollade upp vissa saker innan de aggerade.
Var missing dog sida har sina egna regler. Det är ju inte en samordnad organisation sas.
Vi har bara delat, men brukar ha löpande kontakt med både upphittare och de som blivit av med sin hund.
Vi har även tillhandahållt chipläsare och så vis behov.
 
De gånger jag fått tag i upphittad hund har det fungerat utmärkt att kontakta polisen.
Första gången var det en rottis som kom till sommarstället en varm sommardag och drack ur lagottons pool. Polisen frågade om jag hade möjlighet att ha den kvar över dagen (det hade jag). Där ringde de upp sen och kopplade fram ägaren via telefon.

Andra gången kom en hund här hemma, en working kelpie som ingen granne kände igen, men som visade sig bo på en gård inte långt bort (grannarna trodde å andra sidan det var en labbe pga att den var brun :cautious:). Även här kopplade polisen fram ägaren till min telefon, efter att först ha ringt och frågat om det var ok.
 
Senast ändrad:
Alltså, under alla år vi haft Missing Dog Skåne igång har jag aldrig hört om hundar som hamnat hos fel ägare faktiskt.
Det kan ju såklart hända, men jag tror det är otroligt ovanligt. Jag tycker risken är värt det, men tanke på hur många hundar som fått komma hem snabbt pga sociala medier.
Enda negativa jag upplevde med den lokala missing dog-gruppen var att folk delade och spred till medier in absurdum - utan min vetskap. Plötsligt ringde en lokaltidning från em ort 15 mil bort och frågade om min hund för de hade fått tips om att jag letade i deras område... var jättesvårt att få stopp på den snurren när han väl hittades!
 
Enda negativa jag upplevde med den lokala missing dog-gruppen var att folk delade och spred till medier in absurdum - utan min vetskap. Plötsligt ringde en lokaltidning från em ort 15 mil bort och frågade om min hund för de hade fått tips om att jag letade i deras område... var jättesvårt att få stopp på den snurren när han väl hittades!
Ja. Det är ett heltids arbete att få folk att 1. Uppdatera med rätt info (tex om den är hemma/ägaren hittad eller observationer och VAR den försvann) 2. Få folk att dela det till relevanta sidor 3. Få folk att inte kommentera en massa orelaterade saker.
 
Ja. Det är ett heltids arbete att få folk att 1. Uppdatera med rätt info (tex om den är hemma/ägaren hittad eller observationer och VAR den försvann) 2. Få folk att dela det till relevanta sidor 3. Få folk att inte kommentera en massa orelaterade saker.
I mitt fall så delade folk bilden istället för inlägget, så även när jag ändrade hängde det inte med delningen.
 
Jag hittade en hund för något år sedan.

Eller snarare så hittade den mig. Satt på kontoret och hör ett välbekant mern svårplacerad ljud i köket. Det tog nån sekund att fatta att det var hundtassar och klor mot golv.
Visade sig vara en lerig, glad och genomblöt gråhund som glatt lufsat in genom den öppna dörren.

Kollade chipet och kollade på nätet var den hörde hemma. Visade sig vara nere i grannbyn. Den var en gammal rutinerad rymmar-farbror. Den här gången hade den lyckat gräva och buffa upp hundgårdens dörr. Trots ägarnas säkerhetåtgärder.
De hade lite hjärnornas kamp ägarna och hunden. Ägarna säkrade hundgården. Hunden listade ut nya smarta sätt att lirka sig ut. :D
 
Släkting glömde Pyssling utanför en affär en gång - Släkting hittades sex-sju mil hemifrån utan hund. I hens fickor hittade jag ett kvitto. Hen hade varit och köpt hundmat. Jag ringde affären och de lyckades veta namnet på en ung-vuxen som varit inne i affären. Med lite fnul lyckades jag hitta ett telefonnummer. Pyssling hade blivit upplockad av djurintresserade ungdomar. Jag åkte till deras område och förhandlade om ett återlämnande - de hade inte tänkt att lämna igen honom, men de ångrade sig när de såg hur glad han blev av att se mig. (jag är tacksam att de tog hand om honom och kan förstå hur de tänkte)

Inte den trevligaste dagen i mitt liv
 
Jag hittade en hund för något år sedan.

Eller snarare så hittade den mig. Satt på kontoret och hör ett välbekant mern svårplacerad ljud i köket. Det tog nån sekund att fatta att det var hundtassar och klor mot golv.
Visade sig vara en lerig, glad och genomblöt gråhund som glatt lufsat in genom den öppna dörren.

Kollade chipet och kollade på nätet var den hörde hemma. Visade sig vara nere i grannbyn. Den var en gammal rutinerad rymmar-farbror. Den här gången hade den lyckat gräva och buffa upp hundgårdens dörr. Trots ägarnas säkerhetåtgärder.
De hade lite hjärnornas kamp ägarna och hunden. Ägarna säkrade hundgården. Hunden listade ut nya smarta sätt att lirka sig ut. :D
I know the feeling.:idea:
 
Jag hade hittehund i trädgården en dag när jag kom hem från jobbet (två löptikar i huset så någon var väääldigt intresserad). Jag tog ett reservkoppel och travade över till grannen som jobbar för SSPCA och har chipläsare, visade sig att telefonnumret inte stämde men adressen gjorde tack och lov.
Annars hade jag nog kilat över till närmsta veterinärstation innan polisen, för att få chipet avläst snarast.

Har själv hämtat hund hos polisen, de hade ingen chipläsare men jag chansade och åkte dit. Med tanke på att det var shiban var det ingen fråga för dem om att det var matte som kom och hämtade. Hon gör ju lite skillnad på folk och folk. :angel:
Jag var oändligt tacksam att någon lyckats fånga henne men tydligen hade personen inte lämnat några kontaktuppgifter så jag fick aldrig ge någon tårta eller blommor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 744
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 715
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 691
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp