Om man hittar lös hund

Här är polisen helt värdelös på att förmedla försvunna och upphittade hundar. Farbror fick tag på en drever som sprang runt på vägen. Eftersom den hade pejl så tänkte han att ägaren antagligen skulle dyka upp snart. Han hittade även ett telefonnummer som han försökte ringa men fick bara "nummret kan ej nås för närvarande "
Efter en timme ringde han till polisen, lämnade även namnet på personen som stod på nummret och telefonnumret. Polisen sa att de inte hade fått in någon anmälan om borttappad hund och att farbror borde släppa ut den igen eftersom den hade pejl. Farbror konstatera att han inte alls tänkte släppa ut en hund vid riksvägen, i skymning utan reflexer...
I det läget la jag ut en fråga om det var någon som saknade sin hund i en lokalgrupp. Det visade sig att ägaren hade ramlat i skogen, slagit sönder både pejl och telefon och hade sen ringt till polisen en gång i timmen sen förmiddagen för att kolla om det hade kommit in någon som hade hittat en hund. första gången anmälde han även den som försvunnen naturligtvis. Hela familjen grät när de hämtade sin hund, de hade börjat räkna med att de aldrig skulle få se den igen.
Det har varit på liknande sätt flera gånger så jag har större förtroende för Facebook grupper än polisen. ;)

Så ja ringa polisen men även efter ett tag ha koll på Facebook. Får man inte tag på hunden och sen springer på vägen, 112 eftersom den kan orsaka olyckor.

Hundar brukar vara lågprioriterade för dem. Inte så konstigt egentligen med tanke på deras arbetsbörda.
Vi hade själva en rymling i vårvintras. Hon hann bara få någon timme på rymmen innan hon blev upplockad och avlämnad hos polisen. Där blev hon sittande i 11 timmar trots att vi anmält henne försvunnen. Inte läste de ens av chippet. På 3:e samtalet dit så kom de på att jooo....de hade ju en liten schäfertik på stationen :idea:

Då hade vi hunnit haft ute spårhund, kontaktat ID-hund och Missing Dog mfl gått ut med efterlysning :meh:

Men hellre det än att någon hävdat att det var deras hund efter att ha sett henne på fb. Schäfer kan lätt attrahera fel personer.
 
Jag har hittat lös hund 2 gånger. Båda gångerna fångat in den och ringt polisen samt lagt upp på facebook. Ena hunden kom ägaren och hämtade efter att hen ringt polisen och den andra gången hade ägare sett inlägget på facebook och fick tillbaka sin hund den vägen.
 
Hundar brukar vara lågprioriterade för dem. Inte så konstigt egentligen med tanke på deras arbetsbörda.
Vi hade själva en rymling i vårvintras. Hon hann bara få någon timme på rymmen innan hon blev upplockad och avlämnad hos polisen. Där blev hon sittande i 11 timmar trots att vi anmält henne försvunnen. Inte läste de ens av chippet. På 3:e samtalet dit så kom de på att jooo....de hade ju en liten schäfertik på stationen :idea:

Då hade vi hunnit haft ute spårhund, kontaktat ID-hund och Missing Dog mfl gått ut med efterlysning :meh:

Men hellre det än att någon hävdat att det var deras hund efter att ha sett henne på fb. Schäfer kan lätt attrahera fel personer.

Så tråkigt att höra. På min station läser vi av chipet det första vi gör när vi får in en hund. Samma om vi får åka ut och ta rätt på hundar som någon fångat in. Älskar sådana ärenden, där man får återförena husse/matte & hunden. :love:
 
Så tråkigt att höra. På min station läser vi av chipet det första vi gör när vi får in en hund. Samma om vi får åka ut och ta rätt på hundar som någon fångat in. Älskar sådana ärenden, där man får återförena husse/matte & hunden. :love:

Även om jag var sur över att hon inte blivit rastad på 11 timmar och att jag fått oroa mig så länge så är jag tacksam över att hon var i säkerhet hela tiden :)
 
Hundar brukar vara lågprioriterade för dem. Inte så konstigt egentligen med tanke på deras arbetsbörda.
Vi hade själva en rymling i vårvintras. Hon hann bara få någon timme på rymmen innan hon blev upplockad och avlämnad hos polisen. Där blev hon sittande i 11 timmar trots att vi anmält henne försvunnen. Inte läste de ens av chippet. På 3:e samtalet dit så kom de på att jooo....de hade ju en liten schäfertik på stationen :idea:

Då hade vi hunnit haft ute spårhund, kontaktat ID-hund och Missing Dog mfl gått ut med efterlysning :meh:

Men hellre det än att någon hävdat att det var deras hund efter att ha sett henne på fb. Schäfer kan lätt attrahera fel personer.
Jag kan tänka mig att schäfer kanske innebär fler intresserade än en jaktidiot till drever. ;) Vi höll på att polisanmäla en människa som plockade upp en schäfer som hörde till en på ett jobb. Jag såg att hundeländet drog men var tvungen att stoppa in hästen i rätt box innan jag kunde ge mig iväg efter. Jag hann på avstånd se att en stannade med sin bil och tog in hunden. Enskild grusväg som endast ledde ner till den gården, det spontana borde väl vara att åka fram och fråga men icke, bilen vände och drog. In och ringde den lokala stationen varpå att de meddelande att en människa kom in med hunden. :meh: Men jag tycker att det är väldigt märkligt att det inte finns inbyggt i polisens system "hund upphittad" "hund saknad", jag hade mer förståelse för den hunden som drog från ett polisdistrikt och blev upplockad i ett annat. Där kan jag förstå att kommunikationen kanske brister, men inom samma distrikt? :cautious:
 
Jag kan tänka mig att schäfer kanske innebär fler intresserade än en jaktidiot till drever. ;) Vi höll på att polisanmäla en människa som plockade upp en schäfer som hörde till en på ett jobb. Jag såg att hundeländet drog men var tvungen att stoppa in hästen i rätt box innan jag kunde ge mig iväg efter. Jag hann på avstånd se att en stannade med sin bil och tog in hunden. Enskild grusväg som endast ledde ner till den gården, det spontana borde väl vara att åka fram och fråga men icke, bilen vände och drog. In och ringde den lokala stationen varpå att de meddelande att en människa kom in med hunden. :meh: Men jag tycker att det är väldigt märkligt att det inte finns inbyggt i polisens system "hund upphittad" "hund saknad", jag hade mer förståelse för den hunden som drog från ett polisdistrikt och blev upplockad i ett annat. Där kan jag förstå att kommunikationen kanske brister, men inom samma distrikt? :cautious:

Man kan ju även åka till närmaste veterinärststion och läsa av chippet. De kan säkert lägga 5 min på att slå på chipnumret på jordbruksverket.

Tyvärr slarvar ju många med att regga chippet hos jordbruksverket och då tycker jag verkligen att de bör få svara för farbror blå.
 
Jag brukar (de gånger det hänt) först kolla chipnr, söker på det via hunddata efter ägare/uppfödare och finner jag det så kontaktar jag ägaren/uppfödaren. Finner jag inget och ingen i närheten vet vems jycken är så ringer jag polisen och meddelar ras, kön och chipnr och var den finns.
 
Man kan ju även åka till närmaste veterinärststion och läsa av chippet. De kan säkert lägga 5 min på att slå på chipnumret på jordbruksverket.

Tyvärr slarvar ju många med att regga chippet hos jordbruksverket och då tycker jag verkligen att de bör få svara för farbror blå.
Jag gjorde det åt mina valpköpare. De fyllde i blanketten när de skrev under avtalet och jag postade dem. Folk är jätteslarviga med det och det är SÅ viktigt!
 
Jag gjorde det åt mina valpköpare. De fyllde i blanketten när de skrev under avtalet och jag postade dem. Folk är jätteslarviga med det och det är SÅ viktigt!
Man kan ju även åka till närmaste veterinärststion och läsa av chippet. De kan säkert lägga 5 min på att slå på chipnumret på jordbruksverket.

Tyvärr slarvar ju många med att regga chippet hos jordbruksverket och då tycker jag verkligen att de bör få svara för farbror blå.
Det där med att regga chippet är ju lite knasigt. Min mamma missade det på katter för länge sedan pga dålig kommunikation med veterinären eller nåt sånt och noterade inte vad det stod på papperna. Hon hade inte en susning om att det skulle in helt enkelt. Sen är det såklart en del slarv också.

Senaste gången vi märkte ett djur erbjöd sig veterinären att ordna det åt oss, det är nog ganska smart. Det brukar ju ändå gå post från dem så något papper mer eller mindre är ju inte hela världen.

Men det var ju helt ot.
 
Även om jag var sur över att hon inte blivit rastad på 11 timmar och att jag fått oroa mig så länge så är jag tacksam över att hon var i säkerhet hela tiden :)

Det förstår jag, men låter dåligt hanterat. Vi hade definitivt rastat hunden om den satt hos oss så länge. Men högst troligt hade vi lämnat den vidare till det pensionat som tar de bortsprungna hundar vi får in, om vi inte fått tag på ägaren...
 
Det förstår jag, men låter dåligt hanterat. Vi hade definitivt rastat hunden om den satt hos oss så länge. Men högst troligt hade vi lämnat den vidare till det pensionat som tar de bortsprungna hundar vi får in, om vi inte fått tag på ägaren...

Ja det var inte så snyggt skött. Ffa eftersom vi faktiskt ringde två gånger under dagen till polisen för att höra om de fått in en hund (hade hört att det kunde vara lite segt med att spåra ägare)

Hon var så nödig att hon kissade och bajsade i deras rabatt direkt vid entrén :angel:
 
Vad jag gör beror på, en helt okänd hund utan något telnr körs till närmaste öppna polisstation, finns telnr så ringer jag så klart och hoppas på svar.

Känner jag ingen huden eller kan gissa på ett ungefär var hunden hör hemma så blir det några samtal först, blir det inget napp så polisstationen.

Sedan finns det då och då ägare som struntar i att deras hund löper lös i skog och mark eller tränar sina hundar för jakt ca 50mil ifrån deras jaktmark, dom stoppas i bilen till polisstationen med en gång.

Har själv hämtat hundar hos polisen i Göteborg, visst tog det tid från hundarna kom in innan vi fick veta men hundarna hade både blivit rastade, matade och mysa med under dom timmarna 😊,
Samtal om bortsprungna hundar hade polisen fått då misstanke om upplockning hade skett.
 
Vad jag verkligen INTE vill att någon ska göra är att lägga ut den på facebook som upphittad med bild :nailbiting:
Alltså, under alla år vi haft Missing Dog Skåne igång har jag aldrig hört om hundar som hamnat hos fel ägare faktiskt.
Det kan ju såklart hända, men jag tror det är otroligt ovanligt. Jag tycker risken är värt det, men tanke på hur många hundar som fått komma hem snabbt pga sociala medier.
 
Jag har hittat två hundar, en väldigt ung valp, kan inte varit mer än tio tolv veckor tror jag, som satt i vägrenen på en ganska trafikerad väg. Jag stannande på en busshållplats och tog upp den lilla valpen och knatade runt till framsidan av husen och mycket riktigt ser jag en halvt panikslagen människa som helt uppenbart letar efter någonting komma ut genom dörren på ett av husen. Lilla valpen hade tydligen knatat in på granntomten och därifrån tagit sig ut på vägen
En bichon frisé som kom fram till mig när jag gick genom staden. Det var så mycket lägenheter och hus så jag visste inte var jag skulle börja leta efter en ägare och polisstationen låg i närheten så den fick hamna i fyllecellen ;) dock så skrev polisen in den som pudel :o Men jag fick blomstercheckar och ett tackbrev från ägaren sen så den hamnade rätt
 
Jag har hittat hundar tre gånger tror jag. Den första var en jämthund som stod utanför vår dörr en vinterkväll. Vi tog in honom och ringde polisen. Hunden fick stanna över natten. Tidigt på morgonen ringde husse. Hunden hade tagit sig ut ur hundgården och husse hade varit ute på natten och letat innan han kom på att ringa polisen. Min dåvarande sambo hade rastat och utfodrat hunden efter alla konstens regler (till vår dåvarande hunds stora missnöje - hon gillade inte vår gäst!). Husse var otroligt lättad och vi fick en rådjurssadel som tack.

Gång 2 höll jag på att köra på en gråhund som plötsligt stod mitt i vägen när jag var på väg till stallet. Fick in den i bilen utan problem och den somnade som en sten, helt utmattad. Men den hade reflexhalsband med telefonnummer så vi ringde så fort vi kom fram till stallet. Ägaren kom snart farande och det visade sig vara samma person vars jämthund vi tagit in kanske två år tidigare. Den här gången hade de släppt hunden på jakt två mil norrut och han hade hamnat ur kurs.

När jag var på väg till stallet förra året blev det plötsligt bilkö framför mig. Det visade sig bero på att det sprang en lajka på vägen. Det finns de som säger att man inte ska ta in lösa jakthundar, men när de springer på en livligt trafikerad landsväg kan i alla fall inte jag åka förbi. Jag stannade och lockade in hunden i bilen. Jag tänkte sen köra till en parkeringsficka en liten bit längre fram (ur vägen för trafiken) och ringa alternativt vänta, för hunden hade pejlutrustning på. Men jag hann inte ens sätta mig i sätet förrän en van kom farande i full fart och stannade. Åter var det en otroligt lättad ägare. Måste vara en mardröm att sitta en bit bakom och se hur hunden springer på vägen.

Min strategi är väl att fånga hunden, få bort den från eventuell fara och sen försöka få tag på ägaren. Sen beror det ju lite vad det är för hundar. Jag har bara hittat jakthundar och ingen av dem har varit på rymmen länge + att de två som försvunnit under jakt var ordentligt märkta. Hade situationen med jämthunden varit idag hade vi säkert kollat igenom sociala media när vi väl tagit in hunden.
 
Jag kan tänka mig att schäfer kanske innebär fler intresserade än en jaktidiot till drever. ;) Vi höll på att polisanmäla en människa som plockade upp en schäfer som hörde till en på ett jobb. Jag såg att hundeländet drog men var tvungen att stoppa in hästen i rätt box innan jag kunde ge mig iväg efter. Jag hann på avstånd se att en stannade med sin bil och tog in hunden. Enskild grusväg som endast ledde ner till den gården, det spontana borde väl vara att åka fram och fråga men icke, bilen vände och drog. In och ringde den lokala stationen varpå att de meddelande att en människa kom in med hunden. :meh: Men jag tycker att det är väldigt märkligt att det inte finns inbyggt i polisens system "hund upphittad" "hund saknad", jag hade mer förståelse för den hunden som drog från ett polisdistrikt och blev upplockad i ett annat. Där kan jag förstå att kommunikationen kanske brister, men inom samma distrikt? :cautious:

Ahhhh....köp drever, lär känna din grannkommun:D
 
Jag har hittat hundar tre gånger tror jag. Den första var en jämthund som stod utanför vår dörr en vinterkväll. Vi tog in honom och ringde polisen. Hunden fick stanna över natten. Tidigt på morgonen ringde husse. Hunden hade tagit sig ut ur hundgården och husse hade varit ute på natten och letat innan han kom på att ringa polisen. Min dåvarande sambo hade rastat och utfodrat hunden efter alla konstens regler (till vår dåvarande hunds stora missnöje - hon gillade inte vår gäst!). Husse var otroligt lättad och vi fick en rådjurssadel som tack.

Gång 2 höll jag på att köra på en gråhund som plötsligt stod mitt i vägen när jag var på väg till stallet. Fick in den i bilen utan problem och den somnade som en sten, helt utmattad. Men den hade reflexhalsband med telefonnummer så vi ringde så fort vi kom fram till stallet. Ägaren kom snart farande och det visade sig vara samma person vars jämthund vi tagit in kanske två år tidigare. Den här gången hade de släppt hunden på jakt två mil norrut och han hade hamnat ur kurs.

När jag var på väg till stallet förra året blev det plötsligt bilkö framför mig. Det visade sig bero på att det sprang en lajka på vägen. Det finns de som säger att man inte ska ta in lösa jakthundar, men när de springer på en livligt trafikerad landsväg kan i alla fall inte jag åka förbi. Jag stannade och lockade in hunden i bilen. Jag tänkte sen köra till en parkeringsficka en liten bit längre fram (ur vägen för trafiken) och ringa alternativt vänta, för hunden hade pejlutrustning på. Men jag hann inte ens sätta mig i sätet förrän en van kom farande i full fart och stannade. Åter var det en otroligt lättad ägare. Måste vara en mardröm att sitta en bit bakom och se hur hunden springer på vägen.

Min strategi är väl att fånga hunden, få bort den från eventuell fara och sen försöka få tag på ägaren. Sen beror det ju lite vad det är för hundar. Jag har bara hittat jakthundar och ingen av dem har varit på rymmen länge + att de två som försvunnit under jakt var ordentligt märkta. Hade situationen med jämthunden varit idag hade vi säkert kollat igenom sociala media när vi väl tagit in hunden.
Som jägare med jakthund så är jag oändligt tacksam för de som tänker som dig! :heart Våran har snurrat på vägen två gånger, ena gången var det tack och lov hos farbror och han var hemma så då ringde jag när jag såg åt vilket håll det var på väg så han gick ut och ropade in hunden. Andra gången så var det en familj som hade stannat och stoppat in honom i bagaget, de höll just på att ringa när jag kom farande med andan i halsen. :D Jag hade nästan panik då för på pejlen såg det ut som om han först snurrade runt på vägen och sen var stilla i diket. Jag var helt övertygad om att han var påkörd, så jag tror nog att jag nästan grät när jag tackade familjen att de hade plockat upp honom. :D De hade parkerat på en liten avfart, men pejlen är inte exakt på metern. :D
 
Har hittat hund en gång när jag var ute på springtur nära nyårsafton. Är ingen hundmänniska och tycker hundar är rätt läskiga tills jag lärt känna dem. Det var en amstaff tror jag och den sprang runt och var väldigt rädd vid vägen. Ville lixom gå fram till människor men vågade inte riktigt - sen sprang den i full kareta bort, för att komma tillbaka igen. Pratade med ett helt gäng människor som gick förbi om det var deras hund men ingen ville kännas vid den eller ens hjälpa.
Jag väntade ut hunden som kom tillbaka runt ett hörn haltandes, den hade då förmodligen blivit påkörd, och då kände jag att jag nog faktiskt måste lägga hundrädslan åt sidan rejält och få tag i den. Jag hade dextrosol i fickan så jag lockade hunden med det och lyckades på något sätt knyta tröjärmen runt hundens hals och använde alltså tröjan/jackan som koppel :D Tänkte att om hunden biter pga att den är rädd eller har ont så må det väl vara. Sedan var det tur eftersom vi var nära ett djursjukhus (kanske 750 meter) så vi kunde bara gå dit och så lämnade jag hunden och mitt telefonnummer där eftersom den ju var skadad.

Dagen efter ringde ägaren störtgråtandes för att hon var så glad. Hunden hade som tur var bara åkt på en rejäl smäll av bilen eller vad det nu var, inget allvarligt. Hade slitit sig eftersom några ungdomar hade firat av massa fyrverkerier precis bakom dem.
 
Har hittat hund en gång när jag var ute på springtur nära nyårsafton. Är ingen hundmänniska och tycker hundar är rätt läskiga tills jag lärt känna dem. Det var en amstaff tror jag och den sprang runt och var väldigt rädd vid vägen. Ville lixom gå fram till människor men vågade inte riktigt - sen sprang den i full kareta bort, för att komma tillbaka igen. Pratade med ett helt gäng människor som gick förbi om det var deras hund men ingen ville kännas vid den eller ens hjälpa.
Jag väntade ut hunden som kom tillbaka runt ett hörn haltandes, den hade då förmodligen blivit påkörd, och då kände jag att jag nog faktiskt måste lägga hundrädslan åt sidan rejält och få tag i den. Jag hade dextrosol i fickan så jag lockade hunden med det och lyckades på något sätt knyta tröjärmen runt hundens hals och använde alltså tröjan/jackan som koppel :D Tänkte att om hunden biter pga att den är rädd eller har ont så må det väl vara. Sedan var det tur eftersom vi var nära ett djursjukhus (kanske 750 meter) så vi kunde bara gå dit och så lämnade jag hunden och mitt telefonnummer där eftersom den ju var skadad.

Dagen efter ringde ägaren störtgråtandes för att hon var så glad. Hunden hade som tur var bara åkt på en rejäl smäll av bilen eller vad det nu var, inget allvarligt. Hade slitit sig eftersom några ungdomar hade firat av massa fyrverkerier precis bakom dem.
:bow:
Mycket strongt gjort :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 708
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 596
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 440
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp