Om man vill nå till toppen...

Sv: Om man vill nå till toppen...

En kompis till mig köpte för ett tag sedan en fin och invallad BC till sina får. F.d. matte till hunden ville köra annat, men hunden ville inte. Så den omvända historien finns också :D

Du är kanske något på spåren där, skillnaden mellan anlag o utfört arbete, vallning i detta fallet.

WK kan jag inte uttala mig om, känner för få.
Det som var slående på vallhundskurser var de med sin första BC, som hade haft andra raser förut o kommit riktigt långt i ff a lydnad, både med tidigare hundar o nuvarande.
Hundarna vek inte från förarens vänsterben utan kommando/tillåtelse, hundarna släppte inte föraren med blicken o fåren bara rann iväg, eller så fick lydnadsvamparna knäck i öronen o jagade får så det stod härliga till.

Det kan nog vara svårt att kombinera om man är ovan vid självständigt arbetande hundar som måste kunna ta beslut själva, ibland långt från föraren.

Lite tankar bara, länge sedan jag var aktiv med vallning, eller inom klubben.

Egentligen är det bara någon slags mental spärr jag har, att inte vilja ha schäfer. :p Den har hängt med så länge jag kan komma ihåg.
Dom fäller mycket, dom är extremt vanliga och framför allt trivs jag inte med hundar som har så extremt lätt för att börja ljuda.

Och egentligen är det lite som så att jag vill inte ta den enkla, raka vägen "till toppen". Jag vill ha en hund som har kapaciteten att komma dit, men inte som "vem som helst" kan ta dit. Det är vore mer en personlig seger att komma till toppen om det inte var med en av dom vanligaste raserna.

Oj! Det kunde varit jag som skrev det där! :D

Dock har jag nu bestämt mig för att nästa hund ska bli en malle! Man ser dem, men inte för ofta. Dessutom är det mycket jobb, men när ett moment väl sitter så sitter det så bra att det svider.

Hur många av bruksraserna har du träffat IRL? Hur känns det när du träffar dem och hör saker om dem?

Skämt åsido, det där är faktiskt viktigt! I alla fall för mig.

Får man en piphund så visst finns det säkert mycket man kan göra för att förbättra det, men det är så himla tråkig träning.

Man får ju nerdrag både i lydnadsdelen i brukset men också i vanlig lydnad. Har man inte fått bort pipet helt till elitlydnad så är man körd verkar det som.

+ att det kan vara väldigt jobbigt att leva med en sådan hund även utanför träningsplanen :crazy:

Lämmamossens Mogg For Ever vann t ex Sm för tjänstehundar -09. Måste väl klassas som bra?

En individ säger väl inte att rasen generellt är så bra?

Sen vet jag inte riktigt vad som ingår i SM för tjänstehundar.

Om vi säger såhär då;
Vad får du för kvaliteér med en bra malle, schäfer eller kelpie som dom andra raserna saknar?
Vad stöter man oftast på för brister?

Nu var visserligen inte frågan till mig men jag svarar ändå :D

Jag säger inte att det är rätt eller fel, men min uppfattning är;

Schäferns positiva egenskaper; Stadgan och hjärnan.
Negativa; Jag tycker mig sett mer och mer träbockar. Eller som en del uppfödare säger; "Tjänstehundsmaterial". Där hanarna först är enormt stora och sen är för självständiga för att vara lättdresserade.

Mallens plus; Snabbhet och förigheten.
Negativa; Finns tyvärr en del reserverade hundar, en del brist på nerver och i kombination med tokhög kamplust kan det lätt snurra i huvudet. Dom gör mycket och tänker lite.

Kelpiens fördelar; BRA storlek! Kvicka som vesslor, arbetsglada.
Negativa; Sett en del nervösa saker.

Men detta är såklart generell bedömning ifrån mitt håll.

Gällande din fråga om mallekennlar så beror det lite på vad du vill ha. Jag hade istället satt mig in i linjer, träffat mycket individer. För det jag tycker är bra behöver inte du tycka är bra exempelvis.

Fast jag vet även en del mallar som har pip i sig :D

De flesta "bra" schäfrar jag träffat är faktiskt tysta i jobb. Däremot kanske pip runt omkring.

Deltagarantalet till Tjh-SM är maximerat till 30 ekipage och de genomför; lydnad, patrull, spår och uppletande. De tävlar under 2 dagar.

Jag har aldrig någonsin varit imponerad av räddning, bevakning, försvarsmakten osv. Men det finns såklart bra individer inom ALLA raser. Men när det är så få individer att man måste leta på tjänstehunds-SM så anser iallafall inte jag att det är en ras man når toppen med.

Kom till och med på att jag vet TVÅ ekipage som var med på tjänstehunds-SM. Ingen av dom har några bra hundar kan tilläggas. Så det lär inte vara så himla übersvårt att komma med där.

Kom till och med på att jag vet TVÅ ekipage som var med på tjänstehunds-SM. Ingen av dom har några bra hundar kan tilläggas. Så det lär inte vara så himla übersvårt att komma med där.

Okej, eftersom du säger det så är det nog så. Jag vet att det finns hundar där som spårar i Elit men det kanske är slumpen att de lyckats ta sig dit.

Fast jag vet även en del mallar som har pip i sig :D.

Absolut finns det även pipmallar! :)
Jag har inte träffat någon i verkligheten som pipit, däremot så har de varit så uppe i varv att de har studdsat sig igenom lydnaden.

Senast på elit-spår så var det en malletik med. Fria följet var väldigt fint, men hon fick för sig att hon inte kunde lägga sig ner när det var dax för krypet. Hon såg äcklad ut och bara flyttade runt utan att kunna lägga sig ordentligt. På hoppet hoppade hon rakt in i hindret och såg sedan väldigt förvånad ut. Från Dubio kan tilläggas. En tjej som var med och hjälpte till (som haft 2 st mallar själv, hon är från göteborg och jag tror du känner henne) sa att detta var väldigt typiskt mallen. Det blir liksom "överslag" i hjärnan.

Okej, eftersom du säger det så är det nog så. Jag vet att det finns hundar där som spårar i Elit men det kanske är slumpen att de lyckats ta sig dit.

Det är klart att det jag säger är rätt ;)

Bara för att man spårar elitspår innebär inte det att det är en bra hund. Min Beauceron kommer lätt runt ett elitspår, är han en bra hund för det? Absolut inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka