Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Egentligen är det bara någon slags mental spärr jag har, att inte vilja ha schäfer.Den har hängt med så länge jag kan komma ihåg.
Dom fäller mycket, dom är extremt vanliga och framför allt trivs jag inte med hundar som har så extremt lätt för att börja ljuda.
Och egentligen är det lite som så att jag vill inte ta den enkla, raka vägen "till toppen". Jag vill ha en hund som har kapaciteten att komma dit, men inte som "vem som helst" kan ta dit. Det är vore mer en personlig seger att komma till toppen om det inte var med en av dom vanligaste raserna.
Skämt åsido, det där är faktiskt viktigt! I alla fall för mig.
Får man en piphund så visst finns det säkert mycket man kan göra för att förbättra det, men det är så himla tråkig träning.
Man får ju nerdrag både i lydnadsdelen i brukset men också i vanlig lydnad. Har man inte fått bort pipet helt till elitlydnad så är man körd verkar det som.
Lämmamossens Mogg For Ever vann t ex Sm för tjänstehundar -09. Måste väl klassas som bra?
Om vi säger såhär då;
Vad får du för kvaliteér med en bra malle, schäfer eller kelpie som dom andra raserna saknar?
Vad stöter man oftast på för brister?
Sen vet jag inte riktigt vad som ingår i SM för tjänstehundar.
Deltagarantalet till Tjh-SM är maximerat till 30 ekipage och de genomför; lydnad, patrull, spår och uppletande. De tävlar under 2 dagar.
Kom till och med på att jag vet TVÅ ekipage som var med på tjänstehunds-SM. Ingen av dom har några bra hundar kan tilläggas. Så det lär inte vara så himla übersvårt att komma med där.
Fast jag vet även en del mallar som har pip i sig.
Okej, eftersom du säger det så är det nog så. Jag vet att det finns hundar där som spårar i Elit men det kanske är slumpen att de lyckats ta sig dit.