Om man vill nå till toppen...

Sv: Om man vill nå till toppen...

Deras mentalitet lämnar allt för mycket i övrigt att önska!

Finns några riktigt bra tervar ur malle-linjer, men vet ej om någon av dessa finns i Sverige. Och tror knappast någon av de svenska kennlarna skulle "våga" använda dem ;)

Eller vänta Falkvindens avlar väl rätt mycket mot bruks/mondioring? Eller?

/Swat

Känner att jag måste inflika lite, New Story föder ju upp Brukstervar efter Mallelinjer.
En av mina bästa vänner har en hund därifrån och det är för första gången i mitt liv som jag gillat en Terv.:p
Så nog finns dom här i Sverige också.

IMG_5035.jpg

Börja ljuda, låta är nog väldigt inviduellt
I mina kretsar så är det några få som låter och fler som inte låter.
Av mina två så brukar en ljuda ganska bra ibland medan den andra aldrig låter.
Du får helt enkelt köpa en som inte låter :D

Kan man skriva det på en kravlista till uppfödaren tror du? :p
"Jag vill ha en som garanterat inte kommer pipa som vuxen!"

:rofl:
Skulle vara roligt att ha det på kravlistan

Men jag vet en kennel som har hundar helt utan ljud :) Om det inte ska vara ljud förstårs.

Känner att jag måste inflika lite, New Story föder ju upp Brukstervar efter Mallelinjer.
En av mina bästa vänner har en hund därifrån och det är för första gången i mitt liv som jag gillat en Terv.:p
Så nog finns dom här i Sverige också.

IMG_5035.jpg

Den där var snygg :laugh:, riktigt snygg

Tell me! :) Alltid roligt att kolla upp, vare jag ka ha schäfer eller inte.

Nikkis: Den var otroligt fin :love:

Sticker till en liten diskret fråga med! Kan man para exempelvis terv och malle, eller får man helt enkelt avla på hundarna med långhårsanlag om man vill få fram terv ur malle?

Jag skulle valt kelpie eller BC. Från prestationslinjer inom det man vill hålla på med så klart...

Sticker till en liten diskret fråga med! Kan man para exempelvis terv och malle, eller får man helt enkelt avla på hundarna med långhårsanlag om man vill få fram terv ur malle?

Nej man får inte para(korsa) Malle och Terv här i Sverige.

Så man får helt enkelt avla på de hundar som har långhårsanlag.
Om det föds en Terv i en Mallekull och den hunden reggas som Terv så kan den alltså paras med en annan Terv (Och vice versa).:)

Dom som lyckas bäst i brukset med sina BCs har inte hundar som kommer från brukspresterande kennlar, de köper sina hundar från de allra bästa vallhundslinjerna.
Att börja tulla på vallanlagen är som att kasta ut ungen med badvattnet.

Kan man skriva det på en kravlista till uppfödaren tror du? :p
"Jag vill ha en som garanterat inte kommer pipa som vuxen!"

Skämt åsido, det där är faktiskt viktigt! I alla fall för mig.

Får man en piphund så visst finns det säkert mycket man kan göra för att förbättra det, men det är så himla tråkig träning.

Man får ju nerdrag både i lydnadsdelen i brukset men också i vanlig lydnad. Har man inte fått bort pipet helt till elitlydnad så är man körd verkar det som.

Och en hund som måste valla har jag inget intresse av alls.
Så BC får vara!

Hur är Kelpie med vallbehovet?

jag har faktiskt hört annorlunda, att de hundarna som har för mycket vallning i sig är svårare att få riktigt bra?

australian kelpies (alltså inte working kelpie/stockdog) har normalt inget behov alls av att valla.

jag har faktiskt hört annorlunda, att de hundarna som har för mycket vallning i sig är svårare att få riktigt bra?
En riktigt bra hund o en riktigt bra förare går långt, även om de ofta skaffar sig en liten jordplätt med några får på.

Om man inte är så lysande själv så går det säkert lättare med en hund utan så mycket instinkter o drifter, men det gäller väl alla arbetande raser.
På AH har vi ju haft en lång tråd om skillnaden mellan en rejäl hund o en malle light

det här är ju sagt av en person som ÄR riktigt lysande, och jag har hört liknande hintar från fler håll. men ibland låter det "ska man vinna SM så ska man inte valla så mycket", vilket ju inte har med hundens medfödda anlag att göra, utan kanske mer effekten själva vallningen har på hunden. jag vet inte vad som stämmer, för i dagsläget har jag varken vallhund eller får. men det är ju en intressant tankegång.

Min morbror har BC och det finns hundar ibland som inte passar eller vill valla. Jag skulle slängt ut mina agn på sådana ställen... Uppenbarligen så finns det hundar som passar både det ena och det andra, annars skulle inte listorna fyllas av BC... Men man får välja hund och inte ras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka