Sv: Om man vill nå till toppen...
*KL*
Ok, nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske upprepar vad andra redan har skrivit.
Om det inte vore så att du skulle ha en bruksras så hade jag faktiskt nämnt
flatte. Inte helt ovanligt att de står på pallen i bruksgrenarna (förutom skyddet då). Dessutom torde de vara ganska okomplicerade i jämförelse med många bruksraser.
Själv skulle jag nog skaffat
kelpie. Lagom stor hund som dessutom generellt är bra mentalt, risken att du skall få en
kass hund är ganska liten. Hälsan är också bra och jämfört med tex belgarna har de mindre jaktlust.
Om du får tag på ett BRA exemplar så är en bra terv en jäkligt bra hund som du kan nå långt med. Kruxet är att rasen är ganska ojämn och vill det sig helt illa får du en hund som är kass i vardagen.
Risken för det senare borde dock inte vara så stor om du läser på väl vilka kennlar som avlar på vad (utställningsuppfödare som tycker att MH är nödvändigt ont = spring så långt vägen räcker).
Sen ville du ju inte ha
schäfer eller
malle men jag tycker inte att du skall räkna bort dem.
Generellt upplever jag (bruks)schäfern som lite lättare än mallen, du har lite mindre snabbhet i reaktionerna tex. Du behöver förmodligen mer fingertoppskänsla som malleförare än som schäferdito.
Men ALLA bruksmallar är inte monster, det finns hundar med kapacitet men som går att ha i möblerade hem

.
Jobbiga som unghundar, ja, men de har kapacitet i samtliga grenar och du behöver ju inte välja valpen som är värst i kullen utan en som är mer medel. En erfaren uppfödare kan säkert lotsa dig rätt

.
Skall du satsa på skyddet skulle jag helt klart säga schäfer eller malle.
Själv är jag lite nyfiken på
ACD men vet egentligen för lite om rasen för att uttala mig.