Om man vill nå till toppen...

Sv: Om man vill nå till toppen...

Om vi säger såhär då;
Vad får du för kvaliteér med en bra malle, schäfer eller kelpie som dom andra raserna saknar?
Vad stöter man oftast på för brister?

enligt mig är det främst snabbhet, samarbetsvilja och koncentrationsförmåga. har hunden en eller ett par av de här bitarna så kommer man ganska långt, men jag tror att alla tre krävs för att nå toppen.

Jaktgolden :angel:

Jaja, okej, om jag ska svara något annat så vill jag säga malle eller kelpie, malle väger starkast.:)

*KL*
Ok, nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske upprepar vad andra redan har skrivit.
Om det inte vore så att du skulle ha en bruksras så hade jag faktiskt nämnt flatte. Inte helt ovanligt att de står på pallen i bruksgrenarna (förutom skyddet då). Dessutom torde de vara ganska okomplicerade i jämförelse med många bruksraser.

Själv skulle jag nog skaffat kelpie. Lagom stor hund som dessutom generellt är bra mentalt, risken att du skall få en kass hund är ganska liten. Hälsan är också bra och jämfört med tex belgarna har de mindre jaktlust.

Om du får tag på ett BRA exemplar så är en bra terv en jäkligt bra hund som du kan nå långt med. Kruxet är att rasen är ganska ojämn och vill det sig helt illa får du en hund som är kass i vardagen.
Risken för det senare borde dock inte vara så stor om du läser på väl vilka kennlar som avlar på vad (utställningsuppfödare som tycker att MH är nödvändigt ont = spring så långt vägen räcker).

Sen ville du ju inte ha schäfer eller malle men jag tycker inte att du skall räkna bort dem.
Generellt upplever jag (bruks)schäfern som lite lättare än mallen, du har lite mindre snabbhet i reaktionerna tex. Du behöver förmodligen mer fingertoppskänsla som malleförare än som schäferdito.
Men ALLA bruksmallar är inte monster, det finns hundar med kapacitet men som går att ha i möblerade hem;).
Jobbiga som unghundar, ja, men de har kapacitet i samtliga grenar och du behöver ju inte välja valpen som är värst i kullen utan en som är mer medel. En erfaren uppfödare kan säkert lotsa dig rätt :).

Skall du satsa på skyddet skulle jag helt klart säga schäfer eller malle.

Själv är jag lite nyfiken på ACD men vet egentligen för lite om rasen för att uttala mig.

Jag skulle nog anse att en flat eller (jakt) golden är optimal till de grenar du vill starta i men förstår om du inte vill då du vill utveckla dej själv. Men ingen hund är den andra lik.

Men sen är det ju så att BC slår ju allt i de grenar du vill tävla. Du ville ju nå toppen.

Sen anser jag att en bra hund kan man göra vad som helst med o nå hur högt som helst. Det är mycket prat om just det inom vissa raser. En bra sådan o en bra sådan. Hur i hela friden ska man veta det när första kontakten tas med uppfödaren. Om det är en "liten" ras (få i antal) så är ju just kön lång på de BRA hundarna o då måste man ju vara ute i god tid för att just få den bra i den kullen.

Har sett en holländsk herde hund o själv så skulle jag inte tveka att välja en sådan om jag skulle vilja ha en bruks ras. Men man får nog vara berädd att jobba mycket med den då den verkar kräva massa aktivitet.

Ursäkta en dum fråga från en nybliven hund-ägare. Vad är en Malle??:confused:

SM 2008 SPÅR

1 Schäfer
2 Border Collie
3 Groendael
4 Flat
5 HH
6 A.Stock Dog
7 Riesenschnauzer
8 Kelpie
9 Border Collie
10 Schäfer

SM 2007 SPÅR

Fick jag inte att fungera

SM 2006 SPÅR

1 Labrador
2 Kelpie
3 Flat
4 Malinois
5 Groenendael
6 Schäfer
7 Schäfer
8 Terv
9 Border Collie
10 Border Collie
11 Kelpie
12 Schäfer
13 Schäfer
14 Terv
15 Kelpie
16 Border Collie
17 Schäfer
18 Schäfer
19 Border Collie
20 Flat

SM 2005 SPÅR

1 Flat
2 Schäfer
3 Border Collie
4 Schäfer
5 Border Collie
6 Schäfer
7 Malinois
8 Malinois
9 Border Collie
10 Schäfer
11 Schäfer
12 Aussie
13 Terv
14 Schäfer
15 Hollandse Herdeshon
16 Border Collie
17 Golden
18 Border Collie
19 Border Collie
20 Kelpie

SM 2008 SÖK

1 Border Collie
2 Kelpie
3 Labrador
4 Flat
5 malinois
6 Border Collie
7 Border Collie
8 Border Collie
9 Border Collie
10 Labrador

SM 2006 SÖK

1 Australian Stock Dog
2 Kelpie
3 Golden
4 Border Collie
5 Malinois
6 Kelpie
7 Border Collie
8 Labrador
9 Border Collie
10 Labradort
11 Kelpie
12 Kelpie

SM 2005 SÖK

1 Kelpie
2 Golden
3 Malinois
4 Kelpie
5 Border Collie
6 ÅsaAustralian Stock Dog
7 Border Collie
8 Flat
9 Schäfer
10 Border Collie
11 Malinois
12 Schäfer

SM 2006 RAPPORT

1 Schäfer
2 Border Collie
3 Schäfer
4 Schäfer
5 Schäfer
6 Schäfer
7 Malinois
8 Schäfer
9 Kelpie
10 Riesenschnauzer
11 Schäfer
12 Riesenschnauzer

SM 2005 RAPPORT

1 Border Collie
2 Schäfer
3 Schäfer
4 Flat
5 Schäfer
6 Riesenschnauzer
7 Riesenschnauzer
8 Schäfer
9 Schäfer
10 Schäfer
11 Flat
12 Riesenscnauzer
13 Malinois
14 Schäfer
15 Schäfer
16 Schäfer
17 Border Collie
18 Malinois

Så rent statistiskt sett kan jag välja vad sjutton som helst om jag bara är tillräckligt duktig förare :p

Edit: Australian stock dog är väl f d Working kelpie? Hur skiljer dom sig från Kelpien?

Senast ändrad:

Så rent statistiskt sett kan jag välja vad sjutton som helst om jag bara är tillräckligt duktig förare :p

Bra förare + sämre hund presterar bättre än dålig förare + bra hund. Men att hitta den där SM-vinnaren i valplådan är inte lätt. Man måste nog avverka ett antal hundar innan man får tag på diamanten. De flesta av oss lyckas aldrig att nå till prispallen på något så högt som SM. Men det är väl så att man ska ha ambitionen och målet ska vara att stå där en dag men nöja sig med dit man kommer, eller hur?

fast om man vill ha så stor chans som möjligt att hitta den där pärlan, så gör man nog klokt i att välja ras, kull och slutligen individ efter vilken som har störst förutsättningar. i en del raser är det ovanligt att se hundar på elitnivå. i andra är det nästan mer regel än undantag. när man väljer uppfödare och kull så kan man tack vare rasdata se hur många elit- och SM-hundar en viss uppfödare har fått fram, och vad som finns i stamtavlan. det är ju aldrig någon garanti, och är du inte tillräckligt duktig kommer du ändå inte hela vägen, men du slipper förhoppningsvis pinka i motvind från dag 1.

Håller helt med.

Sen finns det ju många som tror att bara man har "en bra hund" så blir man ett bra ekipage o så är det ju inte.

En dålig förare lyckas inte med en bra hund men en bra förare kan lyckas med en "dålig" hund. Lite beroende i vilken gren det är.

Sen är ju förutsättningarna bättre om man köper en hund som är tänkt att jobba.

Brukar säga att det finns en anledning till att tex inte finns så mycket taxar i lydnadstoppen. Eller GD i brukstoppen.

Kul att läsa BRANDGULs redovisning över vilka raser som var i topp på SM olika år. Om jag var TS så skulle jag nog tänka om ang flat i toppen. Det går.
Tycker att man får se lite procentuellt med på antalet starter en viss ras har. BC dominerar ju procentuellt i antalet hundar som utövar viss gren så dom borde ju ligga med mest antalet hundar som startar på SM. Ska kolla lite på det när jag kommer tillbaka in om nu inte BRANDGUL eller ngååon annan "nörd" har ork o göra det.

Som jag skrivit tidigare är jag mycket väl medveten om att flatten är perfekt för allting jag vill göra, och jag vet många hundar som plockar cert i brukset, och många som kvalat till SM.

Men som sagt, jag väntar flatvalp i vår och har sedan innan en äldre flathane.
Jag vill helt enkelt inte köra i samma hjulspår hela livet och bara ha flat. Jag kommer troligtvis alltid ha en flat vid min sida, men jag vill komplettera med något som är olikt och något som utmanar mig som förare. För även om varje hund är en individ är en flat (oftast) en flat, och efter dom linjerna jag vill ha vet jag i stor utsträckning vad jag kommer få. Det vet jag inte med en hund av annan ras. Och någon annan retriever än flatten vill jag inte ha.

Egentligen är det bara någon slags mental spärr jag har, att inte vilja ha schäfer. :p Den har hängt med så länge jag kan komma ihåg.
Dom fäller mycket, dom är extremt vanliga och framför allt trivs jag inte med hundar som har så extremt lätt för att börja ljuda.

Och egentligen är det lite som så att jag vill inte ta den enkla, raka vägen "till toppen". Jag vill ha en hund som har kapaciteten att komma dit, men inte som "vem som helst" kan ta dit. Det är vore mer en personlig seger att komma till toppen om det inte var med en av dom vanligaste raserna.

Senast ändrad:

Och egentligen är det lite som så att jag vill inte ta den enkla, raka vägen "till toppen". Jag vill ha en hund som har kapaciteten att komma dit, men inte som "vem som helst" kan ta dit. Det är vore mer en personlig seger att komma till toppen om det inte var med en av dom vanligaste raserna.

:rofl::rofl::rofl:Du SKA ju ha en Hoffe! Det är ju en sådan du beskriver. Det är en hund med mycket; Kan själv! Därför har jag BÅDE Hoffe och Schäfer. Det är skönt att koppla av med shäfuren ibland. Men visst, du har rätt; hon låter!

Egentligen är det bara någon slags mental spärr jag har, att inte vilja ha schäfer. :p Den har hängt med så länge jag kan komma ihåg.
Dom fäller mycket, dom är extremt vanliga och framför allt trivs jag inte med hundar som har så extremt lätt för att börja ljuda.

Börja ljuda, låta är nog väldigt inviduellt
I mina kretsar så är det några få som låter och fler som inte låter.
Av mina två så brukar en ljuda ganska bra ibland medan den andra aldrig låter.
Du får helt enkelt köpa en som inte låter :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka