Om ni ej har lust

kolblakkur

Trådstartare
Idag kände jag inte alls för att motionera mina hästar - så jag skippade helt enkelt det för jag tänkte att det blir ändå inte bra om jag inte är upplagd för det, samtidigt som jag tänkte att det hade kanske känts jävligt gött när det var gjort ändå...

Beslutade mig för att städa mitt skåp i stallet och fylla på vatten i hagen istället. Blev då lite nyfiken på hur det är för andra:

Om ni ej har lust att motionera era hästar - gör ni det ändå? Eller hoppar ni över det då?
 
Beror på. Oftast har jag ju lust eller får lust under tiden jag är med hästarna. Så då löser det sig själv. Men generellt; har jag ingen lust, är jäkligt stressad eller på sämre humör så motionerar jag dem inte. Det blir aldrig bra. Min ena är såååå känslig för min sinnesstämning så det blir bara pannkaka.

Hade jag under längre perioder haft känslan av att jag inte hade lust hade jag funderat mer på varför. Men någon gång ibland kan det ju vara så att man bara inte känner för det :) Så länge det inte blir för ofta ser jag inte fel i att låta hästen vila då! Däremot har jag upplevt denna blöta vinter med endast nederbörd och storm som liiiite mer motivationsdödande än vanligt....
 
Idag kände jag inte alls för att motionera mina hästar - så jag skippade helt enkelt det för jag tänkte att det blir ändå inte bra om jag inte är upplagd för det, samtidigt som jag tänkte att det hade kanske känts jävligt gött när det var gjort ändå...

Beslutade mig för att städa mitt skåp i stallet och fylla på vatten i hagen istället. Blev då lite nyfiken på hur det är för andra:

Om ni ej har lust att motionera era hästar - gör ni det ändå? Eller hoppar ni över det då?
Jag kunde tömköra, longera eller busa med hästarna i hagen då jag inte hade lust att rida. Även löshoppning eller frihetsdressyr kunde vara ett alternativ.

Jag blir själv lätt uttråkad av att göra samma sak varje dag, så jag gjorde ofta så att jag bytte aktiviteter.

Och ibland så skippade jag det. Hästarna behöver inte jobba 7 dagar/vecka. Så det är inte hela världen om de står någon dag extra.
 
Jag har sällan lust att rida, blev rädd för ngt år sedan. Så jag kör och jobbar från marken istället :).

Men har jag ingen lust att göra ngt vettigt så kan jag lika gärna löslongera, promenera eller bara rykta och massera :).
Hästen lider inte av 20min massage istället för 50min tjat på 4kantsspåret med träig och omotiverad ryttare ;).
 
Jag har lärt mig att det ytterst sällan blir ett givande pass ifall jag tvingar mig själv att jobba hästarna fast jag inte vill. Nu har jag fördelen av att ha ett sto som funkar bäst om hon rids 2-3 gånger/vecka, men jag misstänker att lilla ponny kan vara en arbetsmyra, så kanske får jag bita ihop lite i framtiden och motionera henne fast jag inte vill.

Så nä, känner jag inte för att göra nåt med hästarna, så gör jag inget. De har ett fullgott liv ändå, med trevlig flock och hage som inbjuder till rörelse. :)
 
Jag läste rubriken och tänkte sexuell lust :angel::rofl:

Jag kan sakna lusten att åka till stallet, men blir sugen på att rida när jag kommer dit. Men känns det bara jobbigt så struntar jag i det eller longerar. Jag har lärt mig att det inte blir bra om jag är trött/på dåligt humör/inte sugen. Det drabbar hästen och man får dåligt samvete för att man (jag) ofta rider sämre och får kort stubin.
 
Jag läste rubriken och tänkte sexuell lust :angel::rofl:

Jag kan sakna lusten att åka till stallet, men blir sugen på att rida när jag kommer dit. Men känns det bara jobbigt så struntar jag i det eller longerar. Jag har lärt mig att det inte blir bra om jag är trött/på dåligt humör/inte sugen. Det drabbar hästen och man får dåligt samvete för att man (jag) ofta rider sämre och får kort stubin.

Det här tycker jag är otroligt viktigt att poängtera. Som hästtjejer får vi ju ofta lära oss att vi minsann ska fortsätta kämpa, upp igen, kämpa tills det går bra ect...

Men nej! Har man en dålig dag så gagnar det ingen att man rider ändå! Herregud så mkt roligare det blev att hålla på med hästarna när jag helt enkelt hoppade av och avslutade de dagarna jag kände att nej, idag har jag inte tålamod med detta.

Det är faktiskt en av de viktigaste sakerna jag har lärt mig. Har man en dålig dag så skit i det helt enkelt. Och det är helt rätt att göra!
 
Generellt så låter jag hästen vila om jag inte känner för att göra något med den. Jag har häst för att det är roligt och då vill jag inte tvinga mig själv dagar när det inte känns kul.
Ofta är det kopplat till att jag är väldigt trött, inte mår bra, har ont om tid etc.

Undantaget är om det är viktigt att hästen gör något den dagen. Kanske utifrån förberedelse till något eller om hästen är under rehab.
 
Jag är kanske lite tvärtom, för jag rider bara de dagar jag har tid, lust, ork och det är vackert väder. Det kan bli tre gånger samma vecka eller tre månader mellan gångerna. Men så promenadrider jag bara och draken jag rider på klarar utmärkt att ridas så oregelbundet. Hon går på lösdrift övrig tid och far inte ett dugg illa av att inte ridas.
 
Eftersom all min träning numera syftar till att förbättra min och hästens relation så är det av högsta vikt att jag har en hyfsat bra emotionell nivå att åt starta på. Vi gör precis det som han och jag önskar varje dag och det varierar.
 
Så gör jag också. 45 min power walk är bra motion för mig själv också. :)
Fast det är ju motion? :)
Fast inte lika avancerat som att t ex. rida. Brukade hämta hästen direkt från hagen å gå en promenad, precis som @Emiro var det att slå två flugor i en smäll, promenad för mig med. Jag behöver röra på mig, så var perfekt när jag inte orkade/hade lust att rida.
 
Jag har en häst där det är av största vikt att hon rör på sig så mycket som möjligt så där är det bara bita ihop och göra det, oftast blir jag både motiverad och på bättre humör så fort jag är ute med hästen.
Jag ger dock mig själv ledigt om det tex regnar jättemycket för då blir bara både jag och hästen på dåligt humör.

Cyklar oftast om jag är lite trött eller omotiverad, det är enkelt, går fort, kräver ingen utrustning förutom grimma, hästen får röra på sig utan större ansträngning från mig.
 
Idag kände jag inte alls för att motionera mina hästar - så jag skippade helt enkelt det för jag tänkte att det blir ändå inte bra om jag inte är upplagd för det, samtidigt som jag tänkte att det hade kanske känts jävligt gött när det var gjort ändå...

Beslutade mig för att städa mitt skåp i stallet och fylla på vatten i hagen istället. Blev då lite nyfiken på hur det är för andra:

Om ni ej har lust att motionera era hästar - gör ni det ändå? Eller hoppar ni över det då?
Jag har aldrig låtit min ork gå före hästens bästa. Har jag varit trött någon dag eller mått skit så motionerade jag honom på ett sätt där jag inte behövde anstränga mig lika mycket.

Hästen går före allt, sen kanske det är så att hästen inte vilat på ett tag och inte skulle må dåligt av det oavsett och då kan man ju passa på att strunta i det den dagen. Men annars så tycker jag att djurens behov går alltid före ens eget.

Sen är ju hästar olika också, vissa hästar spelar det mindre roll om dom står en dag utan motion medans vissa andra har större behov av det för att må bra.
 
Nej, jag struntar inte helt i det. I så fall gör vi något mindre krävande som att rida barbacka, kanske tömköra eller promenera.
 
Det beror varför jag inte har lust:
-Trött, antingen fysiskt eller sovit dåligt: uteritt i skritt. Lång tygel och inga krav. Om jag bara är lite för trött kan jag ta ett lugnt pass barbacka eller med halsring.
-Irriterad och på dåligt humör eller stressad: hästen får vila om jag är på alldeles för dåligt humör eller alldeles för stressad.
 
Jag har aldrig låtit min ork gå före hästens bästa. Har jag varit trött någon dag eller mått skit så motionerade jag honom på ett sätt där jag inte behövde anstränga mig lika mycket.

Hästen går före allt, sen kanske det är så att hästen inte vilat på ett tag och inte skulle må dåligt av det oavsett och då kan man ju passa på att strunta i det den dagen. Men annars så tycker jag att djurens behov går alltid före ens eget.

Sen är ju hästar olika också, vissa hästar spelar det mindre roll om dom står en dag utan motion medans vissa andra har större behov av det för att må bra.
Måste ju vara ganska få hästar som inte kan ha helvila någon eller några dagar i veckan?
Sålänge de går i hage osv såklart så de får röra sig.

Jag tycker det är rimligt med 1-2 dagar helvila per vecka för de flesta hästar och förhoppningsvis är det inte så många dagar som man inte orkar/vill/hinner utan att det kan passa väl in med hästens vila.
 
Då får han vila, går ut och ger lite godis, kliar och talar om för honom att han är världens bästa 😍

Han är en arbetsmaskin och gillar verkligen att jobba och träna men samtidigt väldigt känslig så är jag inte på humör är det bättre att han får en extra vilodag än går och är spänd med omotiverad matte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 199
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp