Om ni va mamma till en dotter..

Gör du så med övriga gäster med? Talar om för dem vilken ordning det skall vara i gästrummet, ser till att de bäddar sängen etc?
Det behövs inte.
De som kommer som mina gäster kan uppföra sig och anpassa sig alldeles av sig själva.
Många människor kan faktiskt det.

De ser hur det skall vara och så gör de så.
Något som flickan i start-inlägget verkar ha missat.
Och som förälder så tar man alltid emot sitt barn i sitt hem och blir glad av att ses, även om barnet är litet stökigt.
Däremot så måste man inte alls acceptera stöket om man inte vill det.
Andra främmande som är för stökiga kan man ju i stället välja bort att ta med hem.
Det gör jag.
De andra är alldeles tillräckligt många för att jag inte skall behöva vara ensam.

Och jag vill ju inte att mina barn skall bli bortvalda av andra för att de är för stökiga, så de är inte stökiga.
Frun till pappan i exemplet har valt bort flickan för att hon är för stökig för hennes smak.
Kanske är det så att hon är jättestökig, det vet inte vi, men ofta finns det två sidor på ett mynt.
 
Det behövs inte.
De som kommer som mina gäster kan uppföra sig och anpassa sig alldeles av sig själva.
Många människor kan faktiskt det.

De ser hur det skall vara och så gör de så.
Något som flickan i start-inlägget verkar ha missat.
Och som förälder så tar man alltid emot sitt barn i sitt hem och blir glad av att ses, även om barnet är litet stökigt.
Däremot så måste man inte alls acceptera stöket om man inte vill det.
Andra främmande som är för stökiga kan man ju i stället välja bort att ta med hem.
Det gör jag.
De andra är alldeles tillräckligt många för att jag inte skall behöva vara ensam.

Och jag vill ju inte att mina barn skall bli bortvalda av andra för att de är för stökiga, så de är inte stökiga.
Frun till pappan i exemplet har valt bort flickan för att hon är för stökig för hennes smak.
Kanske är det så att hon är jättestökig, det vet inte vi, men ofta finns det två sidor på ett mynt.
Men då behandlar du ju dem inte som vuxna gäster utan som just barn och kan heller inte förvänta sig att de ska bete sig på något annat sätt än just barns.
 
Men då behandlar du ju dem inte som vuxna gäster utan som just barn och kan heller inte förvänta sig att de ska bete sig på något annat sätt än just barns.
Vuxna gäster kommer inte hem till föräldrar för att bo och äta gratis över sommaren.
Man blir bemött som man uppför sig.

Mina vuxna barn kommer hem till oss för att träffa just oss och uppför sig vuxet på alla sätt och vis.
Så jag behöver inte "behandla" dem alls.
Flickan i trådens startinlägg beter sig inte vuxet och får då ta konsekvensen av det.
Hon har gjort ett val.
Hon vill inte vara vuxen och stanna i sin egen bostad.
Hon vill inte uppföra sig på ett sådant sätt att pappas fru står ut med henne. (Må vara att man som pappa ändå alltid egentligen tar emot sitt barn i sitt hem.)
Utan hon vill ha sommarlov på barns vis och bo och äta gratis hemma hos mamma.

Det är okej, men då så får man ta hela paketet som barn har.
Där i ligger att man bl.a. blir uppfostrad.
 
Vuxna gäster kommer inte hem till föräldrar för att bo och äta gratis över sommaren.
Man blir bemött som man uppför sig.

Mina vuxna barn kommer hem till oss för att träffa just oss och uppför sig vuxet på alla sätt och vis.
Så jag behöver inte "behandla" dem alls.
Flickan i trådens startinlägg beter sig inte vuxet och får då ta konsekvensen av det.
Hon har gjort ett val.
Hon vill inte vara vuxen och stanna i sin egen bostad.
Hon vill inte uppföra sig på ett sådant sätt att pappas fru står ut med henne. (Må vara att man som pappa ändå alltid egentligen tar emot sitt barn i sitt hem.)
Utan hon vill ha sommarlov på barns vis och bo och äta gratis hemma hos mamma.

Det är okej, men då så får man ta hela paketet som barn har.
Där i ligger att man bl.a. blir uppfostrad.

Så man blir per definition omyndig när man blir bjuden på något? Jag har ibland övernattningsgäster i perioder gör det dem till barn igen. Samma om man måste låna någons bäddsoffa ett tag tex vid en separation där man inte får fatt i en ny bostad, blir man barn då med blir den man bor hos förälder?

Det står väll ingenstans att hon förväntar sig bo gratis och bli bjuden på mat? Det enda som står är att mamman erbjuder det och hon tackar inte nej. Pengar har hon ju fullt tillräckligt för att föda sig själv hela sommaren utan problem.
 
Fast ... overnattnings gaster ar val anda nagot helt annorlunda an nagon som "kommer hem" for att bo hela sommaren?
Om hon inte har mer an 7000 kr for hela sommaren lar hon inte ha pengar for nagot annat an att ata om hon inte tankt leva pa sin mamma ... och nog har i allafall jag fatt den uppfattningen att hon ocksa tankt gora annat an ata under tiden hon bor hos mamma.
 
När jag var 33 och studerade fick jag sommarjobb på mina föräldrars bostadsort och bodde hos dem under hela sommaren, de ville inte ha hyra och bjöd ofta på mat då jag kom hem sent. Visst försökte jag bjuda igen när jag kunde, men de var inte särskillt intresserade av detta. De ville stötta mig i mina studier (och min separation). Var jag då alltså ett barn under den här perioden?

Vad vi förutsätter att dottern i det här fallet förväntar sig är ju ointressant, vill inte mamman betala för maten är det ju bara att låta bli. Men så länge man fortsätter att fostra sitt barn, kan man inte förvänta sig att det kommer att bete sig vuxet. För att fostra andra människor är ett säkert sätt att trycka tillbaka dem i barnstadiet. Sedan är det väll en balansgång när det nu är dags för barnet att flyga ut ur boet. Då får man välja, är det viktigaste att den unga vuxna städar sitt rum (typisk barn grej) eller är det viktigaste att den lär sig ta ansvar och konsekvensen av sitt handlande dvs betala sin egen mat och därmed inte ha pengar över till nöjjen. Men man kan ju inte å ena sidan behandla hen som ett barn och sedan förvänta sig att den ska ta ansvar som en vuxen.
 
Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.

Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.

På alla pengafrågor hade jag ansett att ifall jag hade ekonomi att dottern kom hem hade jag inte brytt mig om att få hyra etc men samtidigt tyckt att det var otroligt klantigt att inte skaffa sommarjobb. Jag hade krävt att dottern inte skulle ligga och sova bort hela sommaren i alla fall. Men jag tycker inte det finns något generellt bra svar på "betala eller inte betala för sig" utan det är nog upp till var och en familj att avgöra utefter sin egen situation.
Jag hade troligtvis inte krävt nån ekonomisk ersättning som så, men däremot hjälp hemma så som städning, tvätt, matlagning etc så att man inte bara latar sig.

Hur gammal är dottern? På sista frågan så beror det ju på om det finns nåt som säger att man ska dela på någon slags kostnad. Men om det inte finns betalningsansvar så är det ju samma där - att där dottern bor under sommaren är det ju denne som avgör ifall man bjuder på vistelsen eller anser att dottern ska betala mat och husrum.

Det är ju omöjligt att ge svar på egentligen tycker jag utefter frågorna då det är en yngre människa som kanske bara klantat sig utan att det var avsiktligt. Personen kanske behöver lite pepp för att ta sig vidare mot vuxenlivet..det är mycket att hålla reda på till en början.
 
Senast ändrad:
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
Nej. Det lilla som driftskostnaderna ökar med är försumbart så det ser jag ingen anledning till. Jag hade istället blivit väldigt glad om hon hade haft möjlighet att bo hemma hela sommaren :) Däremot hade jag räknat med att hon som vilken annan vuxen som helst i en familj gör sin del i hushållet. Det är ju inget hotell jag driver utan det är ett hem där alla hjälps åt efter förmåga så som det alltid har varit.

2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
Jag hade varit glad för hennes skull att hon anser sig ha råd att vara ledig. Hon går en tuff utbildning och behöver vila och återhämta sig så jag hade uppmuntrat henne till det om möjligheten fanns att hon kunde skippa sommarjobb. 7000 kr i mat och fickpengar anser jag räcker gott över sommaren så det ser jag inte som något problem.

3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
Hennes pengar, hennes val. Jag hade nog frågat hur hon hade tänkt betala hyran eftersom hon inte skulle jobba men sedan hade det varit ur världen. Varför jag skulle bli upprörd förstår jag inte? Vad spelar det för roll om andra har eller inte har förtida arv att ta ifrån?
Det jag dock undrar är varför hon tar studielån om hon har ett arv att ta ifrån? Det hade väl varit bättre att slippa ta studielån och ta ut motsvarande från arvspengarna varje månad så långt de räcker istället och bara ta ut bidragsdelen från CSN?


4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
Frysen och kylen är full och hon har ju sina 7000 kr om hon behöver handla något.

5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Det hade snarare förvånat mig om han hade erbjudit sig att betala något.
Det enda jag undrar över är varför hon väljer att flytta hem till mamma över sommaren om hon ändå har ett eget boende? Om hon ändå inte har något sommarjobb som gör att hon måste flytta så hade ju iallafall jag hellre bott kvar i mitt hem än behövt anpassa mig efter andra när jag väl har vant mig vid att göra som jag vill i mitt hem. Det är ganska skönt att slippa ta hänsyn till andra men som mamma hade jag blivit glad för att min dotter väljer att komma hem :)
 
Det enda jag undrar över är varför hon väljer att flytta hem till mamma över sommaren om hon ändå har ett eget boende? Om hon ändå inte har något sommarjobb som gör att hon måste flytta så hade ju iallafall jag hellre bott kvar i mitt hem än behövt anpassa mig efter andra när jag väl har vant mig vid att göra som jag vill i mitt hem. Det är ganska skönt att slippa ta hänsyn till andra men som mamma hade jag blivit glad för att min dotter väljer att komma hem :)
Studentstäder blir helt tomma på sommaren, de flesta studenterna väljer att resa "hem" och hälsa på sina familjer under sommarmånaderna. Skulle hon stanna kvar skulle hon antagligen vara den enda av sina vänner som var kvar i studentstaden.
 
Vad är det som är så hemskt att bara lata sig? Att hjälpa till hemma med matlagning och sånt tar ju inte hela dygnet och det finns gott om tid till att lata sig och nöjen. På vilket sätt är det fel att inte göra något alls en period av sitt liv?

Varför är det så viktigt för andra att man gör något som de anser vara vettigt istället för att man gör något som man tycker om, har behov av och har möjlighet för?

Med andra ord, om jag blir bjuden på mat och husrum hos mamma, hjälper till med matlagning och liknande, och har en summa pengar, så mååååste jag göra något vettigt av min tid och inte slarva bort den?
 
Studentstäder blir helt tomma på sommaren, de flesta studenterna väljer att resa "hem" och hälsa på sina familjer under sommarmånaderna. Skulle hon stanna kvar skulle hon antagligen vara den enda av sina vänner som var kvar i studentstaden.

Inte i min dotters studentstad. Där är många kvar just eftersom de har sommarjobb där.
 
Så man blir per definition omyndig när man blir bjuden på något? Jag har ibland övernattningsgäster i perioder gör det dem till barn igen. Samma om man måste låna någons bäddsoffa ett tag tex vid en separation där man inte får fatt i en ny bostad, blir man barn då med blir den man bor hos förälder?
Inte alls.
Det är bara vuxna barn som blir det om de kommer hem och förväntar sig att bli försörjda eller stökar ner på tonåringsvis.

Vuxna människor begriper att anpassa sig efter värdfolket så att värdfolket känner sig bekväma.
Om de får låna ett rum hemma hos någon som har ett prydligt hem så dyngar de inte ner golvet i det rummet med prylar.
 
Då får man välja, är det viktigaste att den unga vuxna städar sitt rum (typisk barn grej) eller är det viktigaste att den lär sig ta ansvar och konsekvensen av sitt handlande dvs betala sin egen mat och därmed inte ha pengar över till nöjjen.
Det beror på den övriga familjens situation.
Om det finns gott om pengar så kan man bjuda på det.
Om man lider av att ett rum i hemmet är stökigt så skall det hållas städat.
Om ingen bryr sig så kör man på det.

Det enda som är viktigt är att inte föräldrarna eller värdfolket känner sig överkörda, utnyttjade eller på annat vis obekväma med situationen.
Och det är på den besökandes ansvar att anpassa sig så att det blir bekvämt och trevligt för dem i vars hem man har förskansat sig.
 
Jag hade krävt att dottern inte skulle ligga och sova bort hela sommaren i alla fall.
Det tycker jag däremot inte att någon annan har med att göra.
Det är viktigt att vila mellan terminerna så att man sedan orkar med sina studier.
Om man är trött så är man.
Vila är bra för kropp och själ.
Förhoppningsvis så hjälper vilan sedan till med orken att få bra studieresultat.
 
Fast fonderna har mamman och pappan sparat åt henne sen hon var liten, hon vet inte ett dyft om fonder mer än att det går att sälja av om man behöver pengar.
.
Ja, men det är ju hennes pengar nu?
Varför ha åsikter om hur någon använder sina egna tillgångar? När man gett något är det mottagarens egendom, och givaren kan inte ha åsikter om det.
 
Studentstäder blir helt tomma på sommaren

Nja. Vad är en studentstad, menar du?

Vilka städer menar du blir helt tomma på sommaren? Jag bor i en universitetsstad. Göteborg är inte tomt på sommaren. Inte Stockholm heller. Inte ens Lund och Uppsala. Inte Umeå.

Jag har heller aldrig hört talas om att tex Växjö och Örebro skulle ligga öde sommartid.

I Sverige är ju de flesta städer som har ett lärosäte samtidigt helt vanliga städer. Vi har ju knappast helt ocentralt belägna campus, där både lärosätet, studentbostäderna och dessutom grundläggade service finns samlat långt från staden (tack och lov).
 
Jag tror inte Örebro blir tomt sommartid. Inte ens universitet eftersom vissa av gymnasieeleverna pluggar där under sommaren. Jättebra ide tycker jag aom har en unge aom mår bäst av rutiner!
Sedan tycker jag det är konstigt att alla verkar tycka 7000 i fickpengar är katastrof under sommaren. Jag vet många som inte gör över med mer när fasta kostnader och mat och sånt är betalt. Jag tex om jag sparar till något. Är der verkligen att anse som hopplöst lite som fickpengar för 8 veckor?
 
Det tycker jag däremot inte att någon annan har med att göra.
Det är viktigt att vila mellan terminerna så att man sedan orkar med sina studier.
Om man är trött så är man.
Vila är bra för kropp och själ.
Förhoppningsvis så hjälper vilan sedan till med orken att få bra studieresultat.

Viktigt med vila ja, men man måste inte vända på dygnet och sedan sova bort hela dagen tex som är nåt väldigt vanligt på sommaren om man inte har något att göra.

Jag hade blivit mer oroad över en sån sak, än det ekonomiska och jo jag hade tyckt att man inte ska sova bort en hel sommar.
 
Nja. Vad är en studentstad, menar du?

Vilka städer menar du blir helt tomma på sommaren? Jag bor i en universitetsstad. Göteborg är inte tomt på sommaren. Inte Stockholm heller. Inte ens Lund och Uppsala. Inte Umeå.

Jag har heller aldrig hört talas om att tex Växjö och Örebro skulle ligga öde sommartid.

I Sverige är ju de flesta städer som har ett lärosäte samtidigt helt vanliga städer. Vi har ju knappast helt ocentralt belägna campus, där både lärosätet, studentbostäderna och dessutom grundläggade service finns samlat långt från staden (tack och lov).
Fast jo, på studentfronten blir Lund tämligen tomt. Allt studentigt stänger ju typ ner, och de flesta åker iväg tycker jag. Förutom de infödda Lundaborna alltså.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 299
Senast: MML
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 113
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp