Om rasism, magkänsla och en del annat (Utbruten från "Coronaviruset 2019- nCoV")

Jag tror att det är väldigt få människor som är "onda". Däremot så tror jag att det finns många okunniga och rädda människor.

Jag kan ta mig själv som ex, när jag gick i 6an och skulle börja 7an så bytte vi skola från "lantskolan" till den stora skolan i staden. Där jag gick fanns det en mörk person, hon var adopterad. Medans skolorna vi skulle slås ihop med tillhörde områden med många invandrare på 80-90-talet.

Killarna i klassen hade mött de vi skulle slås ihop med på fotbollsplanen, och de skrämde upp oss andra om att de var så tuffa, så farliga och bla bla bla allt vad det nu var.

Jag hamnade i samma klass som den "värsta" av dem. Jag var totalt livrädd för honom! Och här är jag verkligen inte stolt över mitt agerande, men jag var helt klart rasistisk mot vissa av mina klasskompisar då. Pga att jag var rädd.

Idag vet jag bättre och skäms över mitt agerande. Jag försöker alltid att vara inkluderande, försöker alltid fundera på vad som hände, och varför om någon situation blir konstig.

Min bror är smått rasistisk, och jag vet precis varför. Han umgicks med några vänner, de gick hem till några de kände. Han skulle till tåget snart och de andra skulle vidare, så han stannade med dessa "nya vänner". De misshandlade honom grovt i sina försök att stjäla hans mobil. Och de hade då en annan hudfärg än han själv.

Det var en av hans första upplevelser av personer av annat ursprung än han själv. Han är såklart rädd, även om han själv aldrig skulle erkänna det.
Innan den upplevelsen var han oerhört empatisk mot alla människor, nu är han selektiv med den känslan tyvärr. Han var inte så gammal när detta hände, kanske 11-13 nånting? Så det satte såklart djupa spår i honom.

Jag har förståelse för rädda människor. Och jag tror inte att det någonsin kommer vara effektivt att shamea en rädd person, oavsett vad det gäller. Det är bättre att istället visa vägen, att visa att det inte är farligt. Då kan man på sikt lyckas ändra deras syn på andra människor.

Jag håller helt med dig om att det inte är effektivt att shamea rädda människor, snarare pushar man de längre bort, oavsett om det handlar om främlingsrädsla eller corona. Sedan finns det ju människor som stannar inom sin egen rädsla av ren bekvämlighet, för att detär jobbigt med förändring och jobbigt att behöva inse att man själv eller ens omgivning har fel. De behöver ju utmanas för att inte stanna i sin bekvämlighetszon och när andra människor far illa finns det ingen ursäkt för dem att inte bry sig, även om det som sagt finns förklaringar. Jag är dock helt övertygad om att det görs bäst med ett schysst och sakligt bemötande, och genom att försöka förstå den människan man möter. Jag kan känna ibland att det blir som ett frikort i debatten för att sluta vara en schysst medmänniska, när en kan dra "men jag är antirasist och jag pratar med en jag tycker är rasistisk". Det handlar för mig inte om att gulla med någon, stryka medhårs och inte få säga emot, det handlar om hur jag vill bemöta andra människor jag möter och vilket samhällsklimat jag vill elda på, det positiva och vänliga eller det negativa och polariserande. Även bland rasister och främslingsrädda finns det ju en enorm spridning av människor bakom de uttryck jag ser, allt från NMR till min "men jag gillar pizzabagaren"-smygrasistiska granne.

Sen är jag den första att erkänna att jag själv inte alltid är så tålmodig och vänlig själv alla gånger. Jag är inte heller mer än människa som inte alltid orkar vara den jag önskar vara, men det är bara att förlåta mig själv som jag förlåter andra för att de inte är mer än människor. Och sen komma igen och åter påminna mig om vilket samhällsklimat jag vill bidra till.
 
Jag håller helt med dig om att det inte är effektivt att shamea rädda människor, snarare pushar man de längre bort, oavsett om det handlar om främlingsrädsla eller corona. Sedan finns det ju människor som stannar inom sin egen rädsla av ren bekvämlighet, för att detär jobbigt med förändring och jobbigt att behöva inse att man själv eller ens omgivning har fel. De behöver ju utmanas för att inte stanna i sin bekvämlighetszon och när andra människor far illa finns det ingen ursäkt för dem att inte bry sig, även om det som sagt finns förklaringar. Jag är dock helt övertygad om att det görs bäst med ett schysst och sakligt bemötande, och genom att försöka förstå den människan man möter. Jag kan känna ibland att det blir som ett frikort i debatten för att sluta vara en schysst medmänniska, när en kan dra "men jag är antirasist och jag pratar med en jag tycker är rasistisk". Det handlar för mig inte om att gulla med någon, stryka medhårs och inte få säga emot, det handlar om hur jag vill bemöta andra människor jag möter och vilket samhällsklimat jag vill elda på, det positiva och vänliga eller det negativa och polariserande. Även bland rasister och främslingsrädda finns det ju en enorm spridning av människor bakom de uttryck jag ser, allt från NMR till min "men jag gillar pizzabagaren"-smygrasistiska granne.

Sen är jag den första att erkänna att jag själv inte alltid är så tålmodig och vänlig själv alla gånger. Jag är inte heller mer än människa som inte alltid orkar vara den jag önskar vara, men det är bara att förlåta mig själv som jag förlåter andra för att de inte är mer än människor. Och sen komma igen och åter påminna mig om vilket samhällsklimat jag vill bidra till.
Jag tror du och andra här har lite omänskliga krav på att antirasister och antinazister ska vara positiva och vänliga mot de som agerar rasistiskt. Tror ni inte att rasister och nazister också skrämmer människor? Det är fördomar och ideologier som kan förstöra folks liv. Det är knappast bara rasister som är "rädda" här i världen och särskilt inte i dagens alltmer främlingsfientliga och extrema samhällsklimat men ändå verkar det som om det bara är de rasistiska människornas rädsla och brister vi ska ha förståelse för och de som hotas av rasismen är de som förväntas vara "schyssta och sakliga". Vad nu det betyder, det verkar betyda olika för olika människor. Varför ställs det så vitt skilda krav på människor? Rasismen skadar människor på riktigt och ändå ska man inte reagera med annat än vänlighet och positivitet. Var ligger förståelsen för andras mänsklighet i det? Förståelsen för rädslan?

Det liknar fenomenet att bli anklagad för att förstöra stämningen när man reagerar på rasism. Nu heter det att man förstör samhällsklimatet. Man skjuter budbäraren.
 
@Syre jag håller med och tycker kommentaren om att ”vara vänlig och tolerant och förstående mot dessa rädda rasister” som rakt och tydligt uttrycker sina åsikter översllt blir floskler.

Det är sällan folk som är för allas lika värde och inte är rasister, rasar runt med kampanjer och aggressiva fysiska handlingar mot folk rent allmänt.

Att däremot skrika högt och ljudligt säga ifrån när man konfronteras med sådant som icke tillhörande kategorin människor som har en rasistisk världsåskådning, är för mig ett rent sundhetstecken. Det är som exempel inte ok och inte ett rätt nånstans när en partiledare med icke demokratiska värderingar står och delar ut flygblad vid gränsen med underteckning Sveriges befolkning .
 
Håller med både @mackan och @Syre. Personligen har jag väldigt svårt att se de senaste argumenten i tråden för rasismen som något som överhuvudtaget skulle kunna förklara det som en ursäkt bland priviligierade västerlänningar som haft förmånen att gå i en vettig skola med samhällskunskap, religion och historia och borde vara bättre utbildade än så. Vilken rappakalja säger jag bara.
 
Jag tror du och andra här har lite omänskliga krav på att antirasister och antinazister ska vara positiva och vänliga mot de som agerar rasistiskt. Tror ni inte att rasister och nazister också skrämmer människor? Det är fördomar och ideologier som kan förstöra folks liv. Det är knappast bara rasister som är "rädda" här i världen och särskilt inte i dagens alltmer främlingsfientliga och extrema samhällsklimat men ändå verkar det som om det bara är de rasistiska människornas rädsla och brister vi ska ha förståelse för och de som hotas av rasismen är de som förväntas vara "schyssta och sakliga". Vad nu det betyder, det verkar betyda olika för olika människor. Varför ställs det så vitt skilda krav på människor? Rasismen skadar människor på riktigt och ändå ska man inte reagera med annat än vänlighet och positivitet. Var ligger förståelsen för andras mänsklighet i det? Förståelsen för rädslan?

Det liknar fenomenet att bli anklagad för att förstöra stämningen när man reagerar på rasism. Nu heter det att man förstör samhällsklimatet. Man skjuter budbäraren.

Jag har inte uttryckt att man ska vara positiv mot rasister, det måste du ha missförstått någonstans. Inte heller ställer jag olika krav, jag tycker att alla människor borde behandla varandra som medmänniskor på ett schysst sätt, och vissa misslyckas lite mer än andra med det (t ex de som uttrycker rasism). Jag vidhåller dock att jag tycker att även rasister bör behandlas som människor, även om det inte verkar finnas någon ände på hur det kan missförstås.
 
Men det är väl ingen i tråden som uttryckt att rasister ska behandlas som djur eller dylikt? Eller hur menar du?

Jag förtydligar bara vad jag menat, eftersom det tydligen av många tyckts vara rappakalja och ursäktande av rasism (själv skiljer jag på förklaringar och ursäkter, men det kanske inte är lika tydligt för alla). Om du håller med, ja då är det väl fine?
 
Jag förtydligar bara vad jag menat, eftersom det tydligen av många tyckts vara rappakalja och ursäktande av rasism (själv skiljer jag på förklaringar och ursäkter, men det kanske inte är lika tydligt för alla). Om du håller med, ja då är det väl fine?

Jag hänger nog bara inte riktigt med om vad du argumenterar emot. Är det specifika inlägg i tråden, eller någon annan specifik händelse du menar?

Om någon i en diskussion skriver A: rasister bör behandlas som människor, så antar jag också att det förekommit ett påstående B: rasister är djur. T ex. Varför skulle man annars behöva påpeka A?
 
@Syre jag håller med och tycker kommentaren om att ”vara vänlig och tolerant och förstående mot dessa rädda rasister” som rakt och tydligt uttrycker sina åsikter översllt blir floskler.

Var står denna mening?

Det är sällan folk som är för allas lika värde och inte är rasister, rasar runt med kampanjer och aggressiva fysiska handlingar mot folk rent allmänt.

De är inte så många som är fysiskt våldsamma, det vanligaste är väl verbalt och då kan det vara mer eller mindre effektivt beroende på hur man gör det. Jag tror inte att alla sätt att protestera är lika effektiva.

Att däremot skrika högt och ljudligt säga ifrån när man konfronteras med sådant som icke tillhörande kategorin människor som har en rasistisk världsåskådning, är för mig ett rent sundhetstecken.

Skulle jag skrika högt på våra fikaraster skulle jag nog inte komma så långt faktiskt. Jag tycker också att det är viktigt att markera, men i de allra flesta fall menar jag att det finns en bättre möjlighet till att ta en dialog, särskilt om det är någon man kommer träffa regelbundet, än att skrika, håna etc. (Sen finns det ju ibland inget val än att undvika vissa personer som blir för jobbiga, även om det inte heller leder till förändring)

Det är som exempel inte ok och inte ett rätt nånstans när en partiledare med icke demokratiska värderingar står och delar ut flygblad vid gränsen med underteckning Sveriges befolkning .

Helt enig, det där var helt absurt. Hoppas anmälningarna leder någonstans, men jag vet inte vad brottsrubriceringen blev?
 
Jag hänger nog bara inte riktigt med om vad du argumenterar emot. Är det specifika inlägg i tråden, eller någon annan specifik händelse du menar?

Om någon i en diskussion skriver A: rasister bör behandlas som människor, så antar jag också att det förekommit ett påstående B: rasister är djur. T ex. Varför skulle man annars behöva påpeka A?

Det beror ju på vad det står, det är inte alltid man är emot något. I just det här fallet så var det @Syre, @mackan och @Cambrie som kritiserade misstolkningar av det jag skrev, och då svarade jag med ett förtydligande. Att det inte går emot vad du eller de tycker är ju inte så konstigt, eftersom det inte var menat som de verkar tro från början heller.
 
Jag ser inte alls varför man ska behöva ta dialoger med rasister. Jag säger ifrån. Skarpt och senast till min kollega. De åsikterna är inte ok.

Ni får gärna påstå att det grundas i rädsla. Men på riktigt? Ni tror allt så Jimmy Åkesson är RÄDD när ha bestämmer sig för att åka till Grekland och Turkiet och dela ut flygblad?? Det är rappakalja.
 
Jag ser inte alls varför man ska behöva ta dialoger med rasister. Jag säger ifrån. Skarpt och senast till min kollega. De åsikterna är inte ok.

Ni får gärna påstå att det grundas i rädsla. Men på riktigt? Ni tror allt så Jimmy Åkesson är RÄDD när ha bestämmer sig för att åka till Grekland och Turkiet och dela ut flygblad?? Det är rappakalja.

Det är lättare att svara om du skriver vem du riktar dig till. Räknas jag till "ni"? Var har jag i så fall skrivit att jag tror att JA är rädd? Det tror jag definitivt inte.

Att säga ifrån kan ingå i att "ta dialog" i min värld, det beror ju på vad och hur man säger. Att skrika att personen är dum i huvudet och kasta kaffet över hen, not so much, men det antar jag att du inte gjorde heller. Jag är förvånad över hur mycket som tolkas in i att jag tycker att man hellre ska PRATA med folk, istället för att håna, skrika och slåss. Det innebär ju inte att rasism tolereras av mig, det innebär endast att jag vill bemöta andra människor med ett sätt jag tycker alla människor har rätt att bemötas på.
 
Det är lättare att svara om du skriver vem du riktar dig till. Räknas jag till "ni"? Var har jag i så fall skrivit att jag tror att JA är rädd? Det tror jag definitivt inte.

Att säga ifrån kan ingå i att "ta dialog" i min värld, det beror ju på vad och hur man säger. Att skrika att personen är dum i huvudet och kasta kaffet över hen, not so much, men det antar jag att du inte gjorde heller. Jag är förvånad över hur mycket som tolkas in i att jag tycker att man hellre ska PRATA med folk, istället för att håna, skrika och slåss. Det innebär ju inte att rasism tolereras av mig, det innebär endast att jag vill bemöta andra människor med ett sätt jag tycker alla människor har rätt att bemötas på.
Vem har påstått man skall håna skrika skrika o slåss?
 
Jag är förvånad över hur mycket som tolkas in i att jag tycker att man hellre ska PRATA med folk, istället för att håna, skrika och slåss.

Men nu tolkar ju du lika fel, som du påstår att andra gör? Om jag eller annan användare skriver att vi säger ifrån till rasister, varför tolkar du då det som att vi "hånar, skriker och slåss"? :confused:
 
Vem har påstått man skall håna skrika skrika o slåss?

Det var det jag började med i mina första inlägg, och jag är förvånad över att det misstolkats till att jag skulle ursäkta rasism och tycka att man bör vara positiv till rasister. Det är ju långt däremellan och om man tycker att jag var otydlig i början kan man ju fråga istället för att göra egna tolkningar. Annars blir det ju samma grad av rappakalja som det man misstolkat att jag skulle uttryckt.
 
Men nu tolkar ju du lika fel, som du påstår att andra gör? Om jag eller annan användare skriver att vi säger ifrån till rasister, varför tolkar du då det som att vi "hånar, skriker och slåss"? :confused:

Mitt senaste inlägg blir svar till dig också. Det var vad jag BÖRJADE med, och att jag skrev att jag tycker att man bör PRATA med folk har därefter tolkats som att jag med det skulle ursäkta rasism. Vilket blir helgalet.
 
Mitt senaste inlägg blir svar till dig också. Det var vad jag BÖRJADE med, och att jag skrev att jag tycker att man bör PRATA med folk har därefter tolkats som att jag med det skulle ursäkta rasism. Vilket blir helgalet.

Så du gör samma fel du påstår att andra gör för att föra fram en poäng? Ursäkta missförståndet, men det var verkligen otroligt otydligt.
 
Så du gör samma fel du påstår att andra gör för att föra fram en poäng? Ursäkta missförståndet, men det var verkligen otroligt otydligt.

Jag ber om ursäkt för min otydlighet, men jag menar inte att någon har uttryckt att man borde skrika, håna och slåss. Det jag försökte framföra i början är att det förekommer i min omgivning (under antirasist-flaggen som ursäkt) och jag tycker att det finns bättre metoder än så. Det har sedan misstolkats vilket är min poäng.

Men ja, om det framgår av mitt inlägg att det blir en otrevligt debattklimat om vi lägger osagda ord i mun på varandra som vi sedan argumenterar emot, så kanske vi kan sluta med det, från båda håll?
 
Jag ber om ursäkt för min otydlighet, men jag menar inte att någon har uttryckt att man borde skrika, håna och slåss. Det jag försökte framföra i början är att det förekommer i min omgivning (under antirasist-flaggen som ursäkt) och jag tycker att det finns bättre metoder än så. Det har sedan misstolkats vilket är min poäng.

Men ja, om det framgår av mitt inlägg att det blir en otrevligt debattklimat om vi lägger osagda ord i mun på varandra som vi sedan argumenterar emot, så kanske vi kan sluta med det, från båda håll?
Nu är det ganska tomt på rasister som knatar runt på AFAs demonstrationer?
 
Mitt senaste inlägg blir svar till dig också. Det var vad jag BÖRJADE med, och att jag skrev att jag tycker att man bör PRATA med folk har därefter tolkats som att jag med det skulle ursäkta rasism. Vilket blir helgalet.
Du började med att hålla med en som anser att rasismen från vanliga vita privilegierade västerlänningar handlar om rädsla, personer som med den utbildning europeisk skola idag ger inom samhällsämnena borde veta bättre än att grunda sina antaganden på rädsla. Det är helt enkelt inte okej. INGEN i tråden har sagt att de hånar och skriker, ingen har sagt att de är medlemmar i AFA (vilket man inte behöver vara även om man är vänsterpartist, AFA är ingen stor grupp människor, bara för att man säger ifrån innebär inte det att man skriker och skränar. Så sluta håll med de då som anser att rasismen beror på rädsla om du nu inte vill misstolkas, för i helvete vad det gör heller (och nej, självklart är inte JÅ rädd, han vet exakt vad han gör - hånar människor som flyr för sina liv, och de som anser han gör rätt kommer undan med det - för de är ju så rädda???).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp