Om rasism, magkänsla och en del annat (Utbruten från "Coronaviruset 2019- nCoV")

Kanske bäst att låta respekt gå åt båda hållen? Att göra fel blir inte mer rätt för att man kan motivera det, att generalisera om människor med en negativ innebörd är inte ok och det är en ståndpunkt jag tar oavsett om det är svarta som generaliserar om vita eller kvinnor som generaliserar om män, eller tvärtom.

Vi är bristande varelser, vilket är ok. Det är när man blundar för sin egna brister och istället pekar ut någon annans som jag blir förbannad. Det är polariseringen som gör att SD kan växa sig starka, för att folk tror att det är konstruktivt att kalla någon rasist. Klyftan mellan människor växer och det är båda sidors förtjänst. Vill man världen gott så jobbar man för att minska på klyftan och då lär man förstå hur ens agerande påverkar.
Fast ska vi i en tråd om corona eventuell rasism och magkänsla, ska ta upp alla våra respektive brister, diskutera SD och jämlikhetsfrågor och jag vet inte vad bli det mycket rörigt. Kan vi inte hålla oss till att skriva inlägg som åtminstone har med Corona att göra?
 
Väl formulerat.

Frågan för min del (för att fortsätta temat med ditt första inlägg) blir då: Är BlackLivesMatter kränkande emot vita och varför i så fall?

Jag vet inte, jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig specifikt, men här kommer ett försök till svar. Kränkande är ett ord jag försöker undvika då det är rätt ospecifikt.. Tycker jag att det är ok att peka på polismyndigheten och säga att svarta blir utsatta på ett sätt som sticker ut? Ja. Tycker jag att det är fel att säga att det i grunden är vita som dödar svarta? Ja. Har man rätt att uppleva det så? Ja. Har man rätt att vara rädd och uttrycka sin rädsla? Ja. Har man ett ansvar för hur man uttrycker sig? Ja. Bidrar det med något att generalisera som inte går att uttrycka på andra sätt som tar hänsyn till andra? Jag skulle vilja säga nej.
 
Alltför många idag har inga problem med att agera rasistiskt. Dock har de problem med att bli called out on it.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck...

Jag kan ha fel, men det är vad folk har gjort i årtionden och jag vet inte.. det ser inte ut att fungera. Man har ett ansvar som sträcker sig bortom att göra sin röst hörd och vill man göra en verklig förändring lär man se verkligheten för vad den är och agera därefter. Man omvänder inte en främlingsfientlig människa genom att kalla denne för rasist, det enda man åstadkommer är att stöta personen längre bort från det man vill. Man ska ta ställning, men inte på bekostnad av andras mänsklighet. Att försöka främja tolerans görs inte genom intolerans mot ”fel” värderingar, det görs genom att se det den andra ser och bidra med ett annat sätt att se på saken, på ett sätt som personen kan ta till sig. Det finns inte för mycket tolerans i världen, det finns för lite.
Det är inte bra att jämföra vuxna människor med barn, men på ett symboliskt plan kan man se det så. Det jag tycker sker i samhällsdebatten vore att likna med att skälla på sitt barn för att den inte städar efter sig, samtidigt som man själv inte föregår med gott exempel. Det är ganska vedertaget idag att barn gör som vuxna gör, inte säger. Vuxna är i mångt och mycket offer för sin omgivning och att ändra på sig kräver mycket av vem som helst.
Man ska säga emot, absolut, men markerar man mot vad någon tycker så markerar man mot personen att denne inte är ok. Det finns bra sätt att säga emot och det finns dåliga. Och det är väl egentligen det jag har försökt få sagt och varför jag tycker att det är relevant i den här tråden och många andra med liknande teman.
 
Jag kan ha fel, men det är vad folk har gjort i årtionden och jag vet inte.. det ser inte ut att fungera. Man har ett ansvar som sträcker sig bortom att göra sin röst hörd och vill man göra en verklig förändring lär man se verkligheten för vad den är och agera därefter. Man omvänder inte en främlingsfientlig människa genom att kalla denne för rasist, det enda man åstadkommer är att stöta personen längre bort från det man vill. Man ska ta ställning, men inte på bekostnad av andras mänsklighet. Att försöka främja tolerans görs inte genom intolerans mot ”fel” värderingar, det görs genom att se det den andra ser och bidra med ett annat sätt att se på saken, på ett sätt som personen kan ta till sig. Det finns inte för mycket tolerans i världen, det finns för lite.
Det är inte bra att jämföra vuxna människor med barn, men på ett symboliskt plan kan man se det så. Det jag tycker sker i samhällsdebatten vore att likna med att skälla på sitt barn för att den inte städar efter sig, samtidigt som man själv inte föregår med gott exempel. Det är ganska vedertaget idag att barn gör som vuxna gör, inte säger. Vuxna är i mångt och mycket offer för sin omgivning och att ändra på sig kräver mycket av vem som helst.
Man ska säga emot, absolut, men markerar man mot vad någon tycker så markerar man mot personen att denne inte är ok. Det finns bra sätt att säga emot och det finns dåliga. Och det är väl egentligen det jag har försökt få sagt och varför jag tycker att det är relevant i den här tråden och många andra med liknande teman.

Fast, nej. Det är så unket att sitta och lägga skulden på de som motsatt sig rasistiska/nazistiska värderingar för att dessa växer. De växer för att de själva sätter på sig offerkoftan och ropar "men det får man väl inte säga i detta jävla PK-landet". Det får man. Men att möta motstånd är inte att bli attackerad som person, det är någon som säger till att "dessa värderingar skadar människor och därför är de fel i vårt samhälle". Tolerans är inte tystnad.

Var det för lite tolerans mot nazism som möjliggjorde WWII? Eller var det den stadiga normaliseringen av deras retorik eftersom ingen motsatte sig?

OT nu, back to Corona-racism.
 
Fast, nej. Det är så unket att sitta och lägga skulden på de som motsatt sig rasistiska/nazistiska värderingar för att dessa växer. De växer för att de själva sätter på sig offerkoftan och ropar "men det får man väl inte säga i detta jävla PK-landet". Det får man. Men att möta motstånd är inte att bli attackerad som person, det är någon som säger till att "dessa värderingar skadar människor och därför är de fel i vårt samhälle". Tolerans är inte tystnad.

Var det för lite tolerans mot nazism som möjliggjorde WWII? Eller var det den stadiga normaliseringen av deras retorik eftersom ingen motsatte sig?

OT nu, back to Corona-racism.

Nu när tråden är officielt död, vilket den var redan då förvisso, så vill jag svara.
Du antyder att det enda man behöver för att göra rätt är att vara anti. Jag hävdar att en god människa inte är anti, en god människa förstår vikten av att nå människor. Det största problemet vi har i dagens samhälle är att de som räknar sig till den goda sidan inte har någon koll på vad det innebär att vara god. En god människa är god mot alla och hoppas att deras godhet ska smitta av sig. Det många håller på med här är att vara nedsättande mot människor som ofta inte har de bästa förutsättningarna, och när ni blir ifrågasatta så kokar det ner till hur hårt ni kan klämma tillbaka för att vinna poäng bland de som är lika er.
Allvarligt talat, ni bär en STOR del av skulden för att samhället blir mer fientligt. Jag skulle väldigt gärna höra ett argument för hur ni bidrar med ett Bättre samhällsklimat.
 
Nu när tråden är officielt död, vilket den var redan då förvisso, så vill jag svara.
Du antyder att det enda man behöver för att göra rätt är att vara anti. Jag hävdar att en god människa inte är anti, en god människa förstår vikten av att nå människor. Det största problemet vi har i dagens samhälle är att de som räknar sig till den goda sidan inte har någon koll på vad det innebär att vara god. En god människa är god mot alla och hoppas att deras godhet ska smitta av sig. Det många håller på med här är att vara nedsättande mot människor som ofta inte har de bästa förutsättningarna, och när ni blir ifrågasatta så kokar det ner till hur hårt ni kan klämma tillbaka för att vinna poäng bland de som är lika er.
Allvarligt talat, ni bär en STOR del av skulden för att samhället blir mer fientligt. Jag skulle väldigt gärna höra ett argument för hur ni bidrar med ett Bättre samhällsklimat.

Varför väcka upp tråden som är ”officiellt död”?
Starta en ny tråd om det du vill få sagt .
 
Nu när tråden är officielt död, vilket den var redan då förvisso, så vill jag svara.
Du antyder att det enda man behöver för att göra rätt är att vara anti. Jag hävdar att en god människa inte är anti, en god människa förstår vikten av att nå människor. Det största problemet vi har i dagens samhälle är att de som räknar sig till den goda sidan inte har någon koll på vad det innebär att vara god. En god människa är god mot alla och hoppas att deras godhet ska smitta av sig. Det många håller på med här är att vara nedsättande mot människor som ofta inte har de bästa förutsättningarna, och när ni blir ifrågasatta så kokar det ner till hur hårt ni kan klämma tillbaka för att vinna poäng bland de som är lika er.
Allvarligt talat, ni bär en STOR del av skulden för att samhället blir mer fientligt. Jag skulle väldigt gärna höra ett argument för hur ni bidrar med ett Bättre samhällsklimat.

Vilka är "ni" och varför ska @EZMK stå till svars för det? Allvarligt talat, så unket svepande. Vill du ta i rasister, nazister och annat med bomullshandskar, så varsågod. Jag förstår inte hur du ens har mage att kräva det av andra, andra människor vars existens och livsvillkor hotas av personer med såna åsikter. Då är det himla lätt för dig att sitta på dina höga hästar och predika om att vända andra kinden till.

JAG bär inget ansvar för att vara "god" mot rasister och nazister. Det är inte ett ansvar som du har rätt att lägga på andra människor. Inte heller har du ensamrätten till definitionen av "god människa".
 
Varför väcka upp tråden som är ”officiellt död”?
Starta en ny tråd om det du vill få sagt .

För att det som diskuterades i slutet av tråden ansågs vara i motsats till trådens innehåll så
Vilka är "ni" och varför ska @EZMK stå till svars för det? Allvarligt talat, så unket svepande. Vill du ta i rasister, nazister och annat med bomullshandskar, så varsågod. Jag förstår inte hur du ens har mage att kräva det av andra, andra människor vars existens och livsvillkor hotas av personer med såna åsikter. Då är det himla lätt för dig att sitta på dina höga hästar och predika om att vända andra kinden till.

Ja, Jesus hade nog blivit väldigt imponerad av ditt svar.
 
Din argumentation i flertalet trådar just nu är verkligen under all kritik. Kanske dags att ta en paus från forumet om det är en så hemsk upplevelse för dig.

Jag kan förstå argument som förklarar varför mina argument är under all kritik, men du ger ju inte många såna. Du är mer som en översittare.
 
Jag kan förstå argument som förklarar varför mina argument är under all kritik, men du ger ju inte många såna. Du är mer som en översittare.

På vilket sätt skulle jag vara mer översittare än vad du är? Du lägger skuld på flertalet okända användare för att vara ansvariga för det hårda samhällsklimatet. Ditt inlägg till @EZMK är verkligen allt annat än trevligt, än mindre bjuder det in till någon form av givande diskussion. När du sen blir besvarad med samma mynt drar du in ett drygt svar om Jesus och kallar mig översittare.

Top notch argumentation, verkligen. :up:
 
På vilket sätt skulle jag vara mer översittare än vad du är? Du lägger skuld på flertalet okända användare för att vara ansvariga för det hårda samhällsklimatet. Ditt inlägg till @EZMK är verkligen allt annat än trevligt, än mindre bjuder det in till någon form av givande diskussion. När du sen blir besvarad med samma mynt drar du in ett drygt svar om Jesus och kallar mig översittare.

Top notch argumentation, verkligen. :up:

Du har givit åtminstone 4-5 svar hittills till mig och inget av dem har innehållit någon form av svar, bara kritik. Beter du dig på det sätt du tycker att andra ska? Bidrar du med konstruktiv kritik? Jag kan utan problem visa hur dina senaste inlägg till mig fokuserar på allt annat än att vara konstruktiv.
 
Du har givit åtminstone 4-5 svar hittills till mig och inget av dem har innehållit någon form av svar, bara kritik. Beter du dig på det sätt du tycker att andra ska? Bidrar du med konstruktiv kritik? Jag kan utan problem visa hur dina senaste inlägg till mig fokuserar på allt annat än att vara konstruktiv.

Men kära någon. Med tanke på dina senaste inlägg i tråden så kanske du skulle ställa dig de frågorna själv innan du börjar kräva svar från andra. Om du inte vill ha otrevliga svar så kanske du inte skulle vara otrevlig själv. Tack och hej.
 
@Cafer jag är helt ok med att bli kallad anti-nazist/rasist. Då vet jag att jag är på rätt väg i livet och sprider kärlek istället för människohat. Det är inget som säger att jag trycker ner människor i det bara för att jag står upp för andra.

Mitt ansvar ligger i att bry mig om människor, inte i att jag ska stryka hatiska strömningar medhårs.
 
Det finns ju en hel del antirasister som inte direkt sprider kärlek, man blir ju inte automatiskt en vänligt sinnad människa för att jag själv eller andra sätter ett visst epitet på mig.

Det är synd att det alltid ska bli så polariserat på Buke. Men det är väl så samhällsklimatet ser ut numera. Och om alltför få är villiga till att bjuda till, utan tycker att det är ju de andra som ska fatta att de borde ändra på sig när de blir offentligt hånade, ja då kommer det nog fortsätta så.

Och även denna tråd känns som läge att låsa snart, så är nog inte så meningsfullt att fortsätta...
 
Det finns ju en hel del antirasister som inte direkt sprider kärlek, man blir ju inte automatiskt en vänligt sinnad människa för att jag själv eller andra sätter ett visst epitet på mig.

Det är synd att det alltid ska bli så polariserat på Buke. Men det är väl så samhällsklimatet ser ut numera. Och om alltför få är villiga till att bjuda till, utan tycker att det är ju de andra som ska fatta att de borde ändra på sig när de blir offentligt hånade, ja då kommer det nog fortsätta så.

Och även denna tråd känns som läge att låsa snart, så är nog inte så meningsfullt att fortsätta...

Jag tror att det är väldigt få människor som är "onda". Däremot så tror jag att det finns många okunniga och rädda människor.

Jag kan ta mig själv som ex, när jag gick i 6an och skulle börja 7an så bytte vi skola från "lantskolan" till den stora skolan i staden. Där jag gick fanns det en mörk person, hon var adopterad. Medans skolorna vi skulle slås ihop med tillhörde områden med många invandrare på 80-90-talet.

Killarna i klassen hade mött de vi skulle slås ihop med på fotbollsplanen, och de skrämde upp oss andra om att de var så tuffa, så farliga och bla bla bla allt vad det nu var.

Jag hamnade i samma klass som den "värsta" av dem. Jag var totalt livrädd för honom! Och här är jag verkligen inte stolt över mitt agerande, men jag var helt klart rasistisk mot vissa av mina klasskompisar då. Pga att jag var rädd.

Idag vet jag bättre och skäms över mitt agerande. Jag försöker alltid att vara inkluderande, försöker alltid fundera på vad som hände, och varför om någon situation blir konstig.

Min bror är smått rasistisk, och jag vet precis varför. Han umgicks med några vänner, de gick hem till några de kände. Han skulle till tåget snart och de andra skulle vidare, så han stannade med dessa "nya vänner". De misshandlade honom grovt i sina försök att stjäla hans mobil. Och de hade då en annan hudfärg än han själv.

Det var en av hans första upplevelser av personer av annat ursprung än han själv. Han är såklart rädd, även om han själv aldrig skulle erkänna det.
Innan den upplevelsen var han oerhört empatisk mot alla människor, nu är han selektiv med den känslan tyvärr. Han var inte så gammal när detta hände, kanske 11-13 nånting? Så det satte såklart djupa spår i honom.

Jag har förståelse för rädda människor. Och jag tror inte att det någonsin kommer vara effektivt att shamea en rädd person, oavsett vad det gäller. Det är bättre att istället visa vägen, att visa att det inte är farligt. Då kan man på sikt lyckas ändra deras syn på andra människor.
 
Det finns ju en hel del antirasister som inte direkt sprider kärlek, man blir ju inte automatiskt en vänligt sinnad människa för att jag själv eller andra sätter ett visst epitet på mig.

Det är synd att det alltid ska bli så polariserat på Buke. Men det är väl så samhällsklimatet ser ut numera. Och om alltför få är villiga till att bjuda till, utan tycker att det är ju de andra som ska fatta att de borde ändra på sig när de blir offentligt hånade, ja då kommer det nog fortsätta så.

Och även denna tråd känns som läge att låsa snart, så är nog inte så meningsfullt att fortsätta...
Jag håller med och jag har rapporterat inlägg i tråden som jag tycker går långt över gränsen för vad som är acceptabelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp