Om stora sammanhang och små detaljer.

Det är alltså betydligt bättre för ett land med en större bredd som har mer pengar att röra sig med, det genererar mer pengar i längden. Det finns en anledning till att länder med feodalsystem föll ihop redan under upplysningen - ändå är det dit man vill igen när man sätter individer med mycket pengar högst upp i toppen. Ja folk med pengar genererar pengar men det betyder inte att de borde få skattelättnader. M
Anser du att jordbrukaren som har ärvt sin gård och driver vidare jordbruket är en av de superrika.

Vilka är egentligen de superrika och var går gränsen för att bara superrik?

Min uppfattning är att Sverige har många halvrika som driver företaget och dessa skulle få svårt för det om förmögenhetsskatt och arvsskatt återinfördes på samma nivå där den låg när den avskaffades.

Vad anser du vara en skattelättnad i det fallet?
 
Anser du att jordbrukaren som har ärvt sin gård och driver vidare jordbruket är en av de superrika.

Vilka är egentligen de superrika och var går gränsen för att bara superrik?

Min uppfattning är att Sverige har många halvrika som driver företaget och dessa skulle få svårt för det om förmögenhetsskatt och arvsskatt återinfördes på samma nivå där den låg när den avskaffades.

Vad anser du vara en skattelättnad i det fallet?
Handlar den här tråden om att du är orolig över att förmögenhetsskatt och arvsskatt ska återinföras?
 
Vad är det som automatiskt säger att rika individer är bättre på att investera i samhällsbärande och samhällsutvecklande verksamheter än någon annan som får möjlighet att bestämma över pengarna? Eller deras barn och barnbarn som inte ens varit med och skapat förmågan?
Jag kan inte tycka att kommuner och regioner lyckats särskilt bra med att förvalta pengarna.
Och statens stålverk 80 var inte heller någon höjdare.
Att använda sina egna pengar ger ett större ansvar än när man använder andras pengar. Ett misslyckande drabbar ju då en själv.

Vem skulle förvalta pengarna bättre menar du?
 
Att vi ska betala skatt efter förmåga och tillsammans dela makten över investeringarna snarare än att låta makten koncentreras via blodsband hos eliten - är en ideologisk fråga och inte ett missat sammanhang.
Men skall sparsamhet beskattas?
För det är ju så som det blir.
Den som sparar och investerar och skapar sig en förmögenhet måste vid förmögenhetsskatt återigen skatta på sina utskattade pengar.
Inkomst av kapital beskattas ju redan.

Arvsskatten avskaffades eftersom att änkor och änklingar inte kunde bo kvar i sina hus.

Var tycker du att man skall lägga ribban?
Hur rik skall man vara för att behöva skatta för redan utskattade pengar?
 
Jag kan inte tycka att kommuner och regioner lyckats särskilt bra med att förvalta pengarna.
Och statens stålverk 80 var inte heller någon höjdare.
Att använda sina egna pengar ger ett större ansvar än när man använder andras pengar. Ett misslyckande drabbar ju då en själv.

Vem skulle förvalta pengarna bättre menar du?
Hur tycker du eget ansvar för egna pengar fungerar? Har man lite pengar tar man ofta stort ansvar för att det ska räcka hela månaden.

Har du tillräckligt mycket pengar verkar det snarare som att du inte behöver ta något ansvar alls.
Ett exempel är att Jeff Bezos åker på semester till rymden medans hans anställda slavar för usel lön och uslare villkor.
 
Och nu var min specifika frågeställning ganska smal ändå.

Varför ska rika få fullständig makt över så stor andel av pengar som de skapat i ett system där vi alla bidrar till förutsättningarna för verksamhetens existens? Resten av samhället pytsar in massor av investeringar för att se till att det finns infrastruktur, arbetskraft och fungerande konkurrens-system och reglerade och fria marknader att avsätta produkter och tjänster på och ändå ska enskilda individer ta ut den största delen av vinsterna och lägga på sin egen hög av makt och trygghet. Istället borde ju även rika individer se den stora nyttan av att de investeringarna kommer andra företagare och entreprenörer till del och istället vilja bidra till ännu bättre förutsättningar för alla företagare att hjäpa till att utveckla och ta ansvar för de samhällen de verkar i.
Naturligtvis så skall näringslivet på ett eller annat sätt betala för den service som samhällskollektivet tillhandahåller.
Och precis som du skriver så gagnar bred utveckling alla, även de allra rikaste.
Vad nytta och nöje kan man ha av sin rikedom i en värld av kaos och miljökatastrofer?

Dessutom så riskerar de ju att förlora allt vid ett litet krig.
Som Rysslands Oligarker.
 
@sjoberga
Dessutom så anser jag att bankerna botede betala tillbaka sitt statliga stöd som de gick när katastrofen var nära från de enorma vinster som de gör i dag.
Men det är ju att göra rätt för sig och inte att skatta på kapital.
Man skall betala tillbaka när man kan.
 
Handlar den här tråden om att du är orolig över att förmögenhetsskatt och arvsskatt ska återinföras?
Nej inte det heller.
Den handlar om stora sammanhang och små detaljer och hur dessa sitter ihop.
Eller om åsikter kring något av det som man önskar uttrycka.

Ordet är fritt och ämnet blir aldrig OT i denna tråden.

Jag är TS och alla får skriva vad de vill så länge som forumreglerna följs.
 
Men skall sparsamhet beskattas?
För det är ju så som det blir.
Den som sparar och investerar och skapar sig en förmögenhet måste vid förmögenhetsskatt återigen skatta på sina utskattade pengar.
Inkomst av kapital beskattas ju redan.

Arvsskatten avskaffades eftersom att änkor och änklingar inte kunde bo kvar i sina hus.

Var tycker du att man skall lägga ribban?
Hur rik skall man vara för att behöva skatta för redan utskattade pengar?

Jag anser att arvsskatten och förmögenhetsskatten definitivt ska tillbaka, och för fast egendom kan staten årligen få ekonomiska andelar i en kommande försäljning, för de som inte har likvida medel att lägga. Utan att någon ska behöva flytta.

Allt handlar om en grundläggande princip om skatt efter förmåga, och förmågan utgörs inte enbart av den inkomst man haft senaste året. Inte ens i huvudsak i vårt samhälle där arbete redan är rejält högt beskattat.
 
Hur tycker du eget ansvar för egna pengar fungerar? Har man lite pengar tar man ofta stort ansvar för att det ska räcka hela månaden.

Har du tillräckligt mycket pengar verkar det snarare som att du inte behöver ta något ansvar alls.
Ett exempel är att Jeff Bezos åker på semester till rymden medans hans anställda slavar för usel lön och uslare villkor.
Det är inte min erfarenhet.
De som blir rika av eget arbete och investeringar har ofta försakat mycket längs vägen.
Det gäller att inte göra slut på lönen utan att investera den.
Då kan man behöva offra nöjen, fina kläder, dyr mobiltelefon och åka en gammal billig bil.
Röka och kröka finns det definitivt inte plats för.
Inga resor till Thailand heller.

Vad gäller Jeff Bezos så är ju inte problemet att han tar en semesterresa till rymden utan att hans anställda har usla villkor.
Det ordnar man ju inte med högre skatter utan med ett starkare skydd för anställda.
Jag tycker nog att vi i Sverige har ett ganska så bra skydd och att Fackföreningarna sköter det hela på ganska så bra sätt.
 
Jag kan inte tycka att kommuner och regioner lyckats särskilt bra med att förvalta pengarna.
Och statens stålverk 80 var inte heller någon höjdare.
Att använda sina egna pengar ger ett större ansvar än när man använder andras pengar. Ett misslyckande drabbar ju då en själv.

Vem skulle förvalta pengarna bättre menar du?
Eller så ser man lite längre än till en själv redan från allra första början när man har makten. Ett misslyckande som drabbar en själv och ens medmänniskor är ju ett mycket nesligare misslyckande, än ett där man kan ta stora delar av smällen på egen hand.

Jag menar att det ska finnas en balans i var makten finns och att vi med en accelererande kapitalkoncentration flyttar den balansen käprrätt till ändläget, vilket är dåligt och otäckt.
 
Jag anser att arvsskatten och förmögenhetsskatten definitivt ska tillbaka, och för fast egendom kan staten årligen få ekonomiska andelar i en kommande försäljning, för de som inte har likvida medel att lägga. Utan att någon ska behöva flytta.

Allt handlar om en grundläggande princip om skatt efter förmåga, och förmågan utgörs inte enbart av den inkomst man haft senaste året. Inte ens i huvudsak i vårt samhälle där arbete redan är rejält högt beskattat.
Var skulle du vilja lägga nivån då?
Och är du verkligen bekväm med att dina barn inte får ärva vad du har slitit ihop?

Jag vill gärna veta hur du ser på familjejordbruket i mitt exempel.
Hur anser du att det skall skötas ekonomiskt?
 
Det är inte min erfarenhet.
De som blir rika av eget arbete och investeringar har ofta försakat mycket längs vägen.
Det gäller att inte göra slut på lönen utan att investera den.
Då kan man behöva offra nöjen, fina kläder, dyr mobiltelefon och åka en gammal billig bil.
Röka och kröka finns det definitivt inte plats för.
Inga resor till Thailand heller.

Vad gäller Jeff Bezos så är ju inte problemet att han tar en semesterresa till rymden utan att hans anställda har usla villkor.
Det ordnar man ju inte med högre skatter utan med ett starkare skydd för anställda.
Jag tycker nog att vi i Sverige har ett ganska så bra skydd och att Fackföreningarna sköter det hela på ganska så bra sätt.
De som inte är rika har kanske inte har något att investera. De offrar också nöjen och liknande, men då kanske det är för att ha råd att betala hyra och mat månaden ut.
 
Ett exempel som jag tänker på är kärnkraft.
Att om man lägger ner kärnkraften så får man mindre mängd elektricitet där kärnkraften låg.
Och eftersom att det behövs mera elektricitet när befolkningen växer så måste den ersättas med något annat.
Och om man då struntar i det så blir det brist på el.

Det verkar inte vara solklart för alla.
Även om det är ganska så lätt att räkna på.
Men vi har ju inte elbrist, varken då när kärnkraften lades ner eller fram till dags dato. Det är bara att googla. Vi har elöverskott i stort sett hela året.

Däremot har vi sedan två år tillbaka ibland effektbrist, dvs brist på effekt under de allra kallaste timmarna. Det handlar om några timmar per år och är ett nytt fenomen.
 
Eller så ser man lite längre än till en själv redan från allra första början när man har makten. Ett misslyckande som drabbar en själv och ens medmänniskor är ju ett mycket nesligare misslyckande, än ett där man kan ta stora delar av smällen på egen hand.
Det är oerhört få människor som gör det.
De allra flesta är sig själv närmast.
Det kan man välja att antingen jobba emot eller med.

Eftersom man egentligen inte kan styra andra på det viset i en demokrati så kommer väljarnas åsikter att bli viktiga. Det gäller därför att kunna få de duktiga entreprenörerna med sig och för det måste det finnas en egen vinning.
Så krass är människan.
 
De som inte är rika har kanske inte har något att investera. De offrar också nöjen och liknande, men då kanske det är för att ha råd att betala hyra och mat månaden ut.
Vad är att vara rik?

Det du beskriver är ju i närheten av existensminimum och det är inte så många som lever där.
De flesta är medelinkomsttagare och kan göra många val i sina liv.

Medellönen i Sverige är 38 300 kronor.
Källa https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/

För de pengarna finns det mycket man kan göra.
Även om de inte anses att tillhöra de rika.
 
Vad är att vara rik?

Det du beskriver är ju i närheten av existensminimum och det är inte så många som lever där.
De flesta är medelinkomsttagare och kan göra många val i sina liv.

Medellönen i Sverige är 38 300 kronor.
Källa https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/

För de pengarna finns det mycket man kan göra.
Även om de inte anses att tillhöra de rika.
Jag skulle säga att median är mer meningsfullt än medel i det här sammanhanget. Medianlönen är också 4100 kr lägre.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ldning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 673
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 731
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 771
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 567
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp