Om stora sammanhang och små detaljer.

Det är oerhört få människor som gör det.
De allra flesta är sig själv närmast.
Det kan man välja att antingen jobba emot eller med.

Eftersom man egentligen inte kan styra andra på det viset i en demokrati så kommer väljarnas åsikter att bli viktiga. Det gäller därför att kunna få de duktiga entreprenörerna med sig och för det måste det finnas en egen vinning.
Så krass är människan.

Att det finns egen vinning är inte riktigt ifrågasatt. Frågan är var balansen ska vara. I Sverige har vi valt att vara skatteparadis för tillgångar, vilket jag tycker är helt fel. Om man är sig själv närmast i så hög grad att man skiter i sin omgivning, så ska vi jobba emot det. Det är inte en fruktbar eller acceptabel inställning som medborgare.
 
Vid lönesättning använder man i princip alltid medianlöner, för att bli av med "outliers". Om nån tar ut 4 miljoner i lön från sitt bolag, är det inte relevant som lönesättande är motiveringen i min bransch.
Det känns också rimligt att det är median som används i diskussion kring vad folk i allmänhet har för ekonomi(ska möjligheter).
 
Att det finns egen vinning är inte riktigt ifrågasatt. Frågan är var balansen ska vara. I Sverige har vi valt att vara skatteparadis för tillgångar, vilket jag tycker är helt fel. Om man är sig själv närmast i så hög grad att man skiter i sin omgivning, så ska vi jobba emot det. Det är inte en fruktbar eller acceptabel inställning som medborgare.
Vilka skall jobba emot det?
Och var skall du hitta dem?
 
Vilka skall jobba emot det?
Och var skall du hitta dem?

Tror du verkligen att alla sätter sin egen bekvämlighet eller inkomst högst?
Varför är vi i så fall så många som valt en karriär i offentlig sektor, trots att näringslivet hade betalat mer än 10' mer med samma utbildning?

(För vissa tjänster hade jag kunnat komma upp i 50% mer i privat sektor, och de av mina kursare som valde att bli doktorander istället för att ta erbjudandet från McKinsey kan du säkert räkna ut att det är dubbla inkomsten man valde bort...)

Så gott som alla mina vänner tjänar minst en bit över medel, de flesta står ändå klart till vänster om det är fördelningspolitik vi pratar om. (Det betyder ju inte nödvändigtvis att man alltid röstar vänster, det finns fler frågor att väga in...)
 
Tror du verkligen att alla sätter sin egen bekvämlighet eller inkomst högst?
Nej inte alla men tillräckligt många för att det inte skall finnas någon politisk majoritet för att få igenom vissa skatter.
De allra flesta röstar med plånboken.

Två saker som visar på det är jobbskatteavdraget som då var en lyckträff för Moderaterna i valen.
Och bränslepriserna som gick ner tack vare (eller på grund av) slopad reduktionsplikt vilket gjorde SD till Sveriges näst största parti.

Dessutom så tenderar S att få flera röster vid löften om högre bidrag.
 
Nej inte alla men tillräckligt många för att det inte skall finnas någon politisk majoritet för att få igenom vissa skatter.
De allra flesta röstar med plånboken.

Två saker som visar på det är jobbskatteavdraget som då var en lyckträff för Moderaterna i valen.
Och bränslepriserna som gick ner tack vare (eller på grund av) slopad reduktionsplikt vilket gjorde SD till Sveriges näst största parti.

Dessutom så tenderar S att få flera röster vid löften om högre bidrag.

Fast du kan ju inte på allvar tro att det var en minskad reduktionsplikt som gjorde SD till näst största parti? På tal om att se de större sammanhangen och så…
 
Fast du kan ju inte på allvar tro att det var en minskad reduktionsplikt som gjorde SD till näst största parti? På tal om att se de större sammanhangen och så…
Jag vet tyvärr många som röstade på SD för att få billigare bränsle till bilen.

Det är detaljnivå på den.
 
Menar du att det i dagsläget inte skulle existera några som arbetar för att Sverige inte ska vara ett skatteparadis?
De verkar inte ha vunnit valet om jag säger så.

Arvsskatten i Sverige avskaffades 1 januari 2005, av regeringen Persson, men datumet flyttades retroaktivt till 17 december 2004.
Källa
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arvsskatt

Förmögenhetsskatt i Sverige skild från inkomstskatt, infördes 1911 och avskaffades i januari 2007 av Regeringen Reinfeldt[1].
Källa
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förmögenhetsskatt_i_Sverige

Med tanke på att Socialdemokraterna har varit styrande i Regeringen 2014-2022 och inte visat något som helst intresse för att återinföra förmögenhetsskatten så undrar jag vilka som skulle arbeta för det?

Vänsterpartiet allena?
 
De verkar inte ha vunnit valet om jag säger så.

Arvsskatten i Sverige avskaffades 1 januari 2005, av regeringen Persson, men datumet flyttades retroaktivt till 17 december 2004.
Källa
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arvsskatt

Förmögenhetsskatt i Sverige skild från inkomstskatt, infördes 1911 och avskaffades i januari 2007 av Regeringen Reinfeldt[1].
Källa
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förmögenhetsskatt_i_Sverige

Med tanke på att Socialdemokraterna har varit styrande i Regeringen 2014-2022 och inte visat något som helst intresse för att återinföra förmögenhetsskatten så undrar jag vilka som skulle arbeta för det?

Vänsterpartiet allena?

Att man inte vunnit val betyder ju dock inte att det inte finns några som jobbar för att minska Sveriges skatteparadis, vilket var hur du uttryckte dig. Skulle uppskatta om du håller dig till det du själv skriver.
 
Vilka skall jobba emot det?
Och var skall du hitta dem?
Det är ganska många som börjar se de större sambanden och de långsiktiga effekterna av den extrema skattepolitik Sverige för på tillgångssidan. Allt fler är min uppfattning. Inte tillräckligt många än för att väga upp för de som just har mycket större makt genom sina stora tillgångar, men jag har viss tillförsikt inför framtiden. Det blir tydligare och tydligare att det är helt ohållbart. Och hållbarhet har blivit lite på modet som begrepp.

Under 2023 var det flera debattörer och skribenter som tog upp frågan, och de tillhör inte bara vänstern.
 
Var skulle du vilja lägga nivån då?
Och är du verkligen bekväm med att dina barn inte får ärva vad du har slitit ihop?

Jag vill gärna veta hur du ser på familjejordbruket i mitt exempel.
Hur anser du att det skall skötas ekonomiskt?

Jag är väldigt bekväm med att mina barn inte ärver 100% av de resultat jag lämnar efter mig, utan att de fördelas på ett annat vis som bättre gynnar hela det samhälle dessa resultat skapats i.

Men "inget" land har heller 100% i arvsskatt utan det handlar om en mindre andel, och resten får man bestämma över själv.

Fastigheter och företag är speciella i sammanhanget och kan mycket väl behöva specialregler, som mitt resonemang om ekonomiska andelar i en kommande försäljning utan makt gällande fastigheter. Att kräva likvidation av alla tillgångar vid någons frånfälle skulle göra en del mycket svårt.
 
Att man inte vunnit val betyder ju dock inte att det inte finns några som jobbar för att minska Sveriges skatteparadis, vilket var hur du uttryckte dig. Skulle uppskatta om du håller dig till det du själv skriver.
Nej jag undrade vilka de är och var de finns.
Det andra har du läst in helt på egen hand.

Och att inte vinna val innebär ju att det inte är de flesta.
Det finns alltså ingen majoritet för åsikterna.
 
Nej jag undrade vilka de är och var de finns.
Det andra har du läst in helt på egen hand.

Och att inte vinna val innebär ju att det inte är de flesta.
Det finns alltså ingen majoritet för åsikterna.

Men nu drar du ju vidare igen och påstår själv saker som ingen skrivit.

Du undrade var man skulle hitta dem och vilka de var. Vem har skrivit "de flesta" och påstått att de är majoritet?
 
Jag är väldigt bekväm med att mina barn inte ärver 100% av de resultat jag lämnar efter mig, utan att de fördelas på ett annat vis som bättre gynnar hela det samhälle dessa resultat skapats i.

Men "inget" land har heller 100% i arvsskatt utan det handlar om en mindre andel, och resten får man bestämma över själv.

Fastigheter och företag är speciella i sammanhanget och kan mycket väl behöva specialregler, som mitt resonemang om ekonomiska andelar i en kommande försäljning utan makt gällande fastigheter. Att kräva likvidation av alla tillgångar vid någons frånfälle skulle göra en del mycket svårt.
Alltså det är ju inget principiellt fel med en fiskalskatt.
Alltså en skatt som tas ut för att samhället behöver pengar.

Jag tycker nog för egen del att fastighetsskatt är en bra fiskalskatt.
Fastigheter kräver samhällsservice och infrastruktur som kostar.
Jag kan utan vidare se det som hyra av en del av Sverige.
En fastighetsägare äger ju bara ytan på marken och den ligger på underjorden som faktiskt ägs av Staten.
Att äga en fastighet är faktiskt en stor förmån.

Arvsskatt ser jag som en svårare historia när det kommer till just familjeföretag. Det är bra om de drivs vidare. Förmögenhetsskatt hamnar litet i samma påse. Arbetande kapital mår bäst av att få fortsätta sitt arbete. Medan ren spekulation på aktiemarknaden inte tillför något direkt mervärde. Det är mer som lotteripengar ibland.

Jag är oerhört kluven i frågan.
 
Att man inte vunnit val betyder ju dock inte att det inte finns några som jobbar för att minska Sveriges skatteparadis, vilket var hur du uttryckte dig. Skulle uppskatta om du håller dig till det du själv skriver.
Det var en tolkning av @Sassy s inlägg om att det var många som inte satte sin egen bekvämlighet eller inkomst högst.

Anser du att den tolkningen är fel?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 451
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 638
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 496
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 529
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp