Ombildning - hur skulle ni göra? (Långt)

Jo, men ombildningsprocessen är väldigt långt gången. Vi skulle i princip kunna ha köpstämman nästa vecka och så länge kontraktet är påskrivet innan 1 juni så slipper vi amorteringskravet. Jag vet inte om kontraktet kan skrivas på innan man hittat en bank, och jag vet inte heller om det är ombildningskonsultens ansvar eller vårt eget. Som ni märker, det är ingen vidare kommunikationen eller samarbete kring detta i huset ;) Jag och sambon är ju inte heller särskilt angelägen om att annonsera om möten, söka upp lånelöfte för föreningen o.s.v., eftersom detta gärna får bli långdraget för vår del. Det vi kollat upp hittills kollar vi upp för vår egen skull - kunskap är makt.

Fast att kunna skriva på ett köpekontrakt där man ska köpa något med lånade pengar kräver väl att man har någon som vill låna ut pengar till en.

Många banker har ju amorteringskrav redan idag, oavsett vad lagen säger. Så det är ju inte så att det är säkert att ni kommer kunna hitta en bank som vill låna ut pengar till föreningen amorteringsfritt bara för att det inte har hunnit bli 1 juni än (för jag tolkar det som att föreningen inte har ett sådant lånelöfte än). Det är inget krav man kan ställa på banken, utan är ju en del av kreditprövningen som banken gör.

Sen är min högst egna gissning att man hamnar inte i ett bättre förhandlingsläge om man skriver kontrakt utan att finansiering finns, och sen i efterhand går till en banken och vill ha amorteringsfri finansiering eftersom man skrev på kontraktet innan 1 juni.
 
Fast att kunna skriva på ett köpekontrakt där man ska köpa något med lånade pengar kräver väl att man har någon som vill låna ut pengar till en.

Många banker har ju amorteringskrav redan idag, oavsett vad lagen säger. Så det är ju inte så att det är säkert att ni kommer kunna hitta en bank som vill låna ut pengar till föreningen amorteringsfritt bara för att det inte har hunnit bli 1 juni än (för jag tolkar det som att föreningen inte har ett sådant lånelöfte än). Det är inget krav man kan ställa på banken, utan är ju en del av kreditprövningen som banken gör.

Sen är min högst egna gissning att man hamnar inte i ett bättre förhandlingsläge om man skriver kontrakt utan att finansiering finns, och sen i efterhand går till en banken och vill ha amorteringsfri finansiering eftersom man skrev på kontraktet innan 1 juni.

Ja, jag tänker också att det borde vara så.

Föreningen inkluderas inte i amorteringskravet. Det gäller enbart privatpersoner. Det är inte av den anledningen som bankerna är restriktiva till att låna ut till små föreningar, utan det är helt enkelt för riskfyllt enligt deras bedömningar (och jag håller med dem).

Däremot håller jag med dig om att de personer som hoppas på att få amorteringsfritt på sina privatlån bara för vi skriver på kontraktet innan 1 juni nog hoppas på lite för mycket. Men de kanske i alla fall inte behöver amortera 2%, utan de kanske lyckas få ner amorteringen lite i så fall. Tyvärr tror jag inte dessa personer är medvetna om att de flesta banker redan ställer ganska höga krav på amortering, och därför finns det risk för att de hetsar fram beslut ändå.

Jag och min sambo berörs inte av amorteringskravet, men vi skulle självklart amortera ändå.
 
Ja, jag tänker också att det borde vara så.

Föreningen inkluderas inte i amorteringskravet. Det gäller enbart privatpersoner. Det är inte av den anledningen som bankerna är restriktiva till att låna ut till små föreningar, utan det är helt enkelt för riskfyllt enligt deras bedömningar (och jag håller med dem).

Däremot håller jag med dig om att de personer som hoppas på att få amorteringsfritt på sina privatlån bara för vi skriver på kontraktet innan 1 juni nog hoppas på lite för mycket. Men de kanske i alla fall inte behöver amortera 2%, utan de kanske lyckas få ner amorteringen lite i så fall. Tyvärr tror jag inte dessa personer är medvetna om att de flesta banker redan ställer ganska höga krav på amortering, och därför finns det risk för att de hetsar fram beslut ändå.

Jag och min sambo berörs inte av amorteringskravet, men vi skulle självklart amortera ändå.

Aha! Jag förstår :)
 
Jag fattar inte varför alla är så oroliga. Historiskt sett lönar det sig att köpa sin bostad. Jag köpte för vad vi trodde var toppdollar förra våren eftersom jag var i panik och behövde en bostad. Min lägenhet har gått upp över 100.000:- sen dess utan att jag gjort någonting alls med den.

Kan man någonsin ha för mycket pengar?

Vad gäller styrelsen så hade jag inte heller någon styrelsevana när vi köpte första brf:en för en massa år sedan, men man lär sig snabbt. I en sådan liten förening hade jag försökt att hålla avgifterna nere genom att göra mycket av jobbet själv.

Jag tror inte att bostadsmarknaden kommer att gå ner. Så länge det är bostadsbrist i Sverige kommer bostadspriserna fortsätta stiga. När mina föräldrar byggde hus 1979 sa alla till dem att de aldrig skulle kunna betala tillbaka lånet på de 225.000:- de lånade då. Samma sak när jag och exet köpte vår lägenhet i centrala Göteborg, folk tyckte att vi var galna som hoppade på den ombildningen. Vi gjorde 1,2 miljoner i vinst på den lägenheten efter 8 år. Jag säger att jag måste äga min bostad för jag har inte råd att hyra. Jag måste vara med på värdeökningen för att ha en chans att göra det jag vill i livet.
 
Uppdaterar lite här, mest för att skriva av mig. Tar fortfarande gärna emot tankar från er.

Vi lyckades skjuta upp köpstämman till efter sommaren. Nu äger den rum om två veckor.

Vi har ju under senaste månaderna varit inställda på att ombildningen kommer bli av, oavsett vad vi väljer att göra. Då vi inte längre trivs särskilt bra i vårt hem (fy fan vad ombildningsprocesser tar fram det sämsta hos folk, vi har fått stå ut med rena personangrepp och stämningen i huset är jättetrist) så har vi känt att vi ändå kommer vilja flytta härifrån när ombildningen gått igenom, oavsett om vi köper loss eller om vi blir kvar som hyresgäster. I och med detta har vi lutat allt mer åt att köpa - om vi ändå ska flytta så kanske vi är korkade att inte ta chansen att samtidigt göra en liten vinst?

Men, igår fick vi veta att vi förmodligen har en avgörande röst. Det är bara 4 av 5 hushåll som kan köpa loss sin lägenhet i dagsläget (alla tänker dock rösta ja till ombildning). Om vi också tackar nej till att köpa loss vår lägenhet så det bara är 3 av 5 hushåll som tänker köpa loss, och då verkar det inte vara möjligt att genomföra ombildningen (pga banker och annat).

Plötsligt finns alternativet som vi önskat hela tiden. Att ombildningen inte blir av. Men det är svårt att hela tiden anpassa sig till nya bud - nu har vi ju under flera månaders tid varit inställda på något helt annat.

Om vi tackar nej, så går vi rent uppenbart miste om sänkt månadskostnad och en förmodad vinst på några hundratusen. Kanske får vi även höjd hyra då vår nuvarande hyresvärd meddelat att han kommer sälja fastigheten om ombildningen inte går igenom innan 1 sept. Dessutom känner jag väldigt dåligt samvete för att vi kommer krossa alla andras möjlighet och dröm till att komma in på bostadsmarknaden eller att bo kvar i huset (vissa har kompishyra som kommer försvinna med ny hyresvärd) mm. Det känns som att vi har flera andra människors öden liggandes i våra händer, och den känslan är betungande även om jag vet att vårt beslut är vårt. Vår psykosociala miljö kommer dessutom sänkas ytterligare vid ett nej (flera grannar kommer tycka än mer illa om oss). Vi kommer nog ändå röra oss bort härifrån på förtid även om vi inte behöver vara riktigt lika stressade att hitta rätt bostad.

Tackar vi ja till köp, så kommer vi känna oss stressade härifrån. Dessutom kommer vi åtminstone för en kort period behöva engagera oss i föreningslivet, komma överens med grannar mm. Mer tid, huvudbry och oro tills dess att vi kan komma härifrån. Rent ideologiskt ser vi ju gärna att fastigheten förblir hyresrätt. Lägenheten kan dessutom vara svår och ta tid att sälja (fastigheten längre ner på gatan som ombildades i januari har relativt svårt att få sina lägenheter sålda, trots att den föreningen är dubbelt så stor än vår och lägenheterna är mycket charmigare och i bättre skick). Mäklaren som säljer dessa lägenheter menar att köparna är skeptiska pga föreningens storlek och att det är en ombildning, så vår lär inte vara lättare - särskilt inte när vi bara är 4 av 5 hushåll (vilket också får mig att tveka). Däremot är det ett faktum att lägenheterna i det huset (som är lika stora som vår osv) i slutändan ändå blir sålda för en bra bit över vad vi får köpa loss vår lägenhet för...

Fy, vet varken ut eller in.
 
Senast ändrad:
Om ni har ett vanligt standardhyreskontrakt med förhandlingsklausul, så kan en ny fastighetsägare inte höja hyran hur som helst.

Tack, så kika på det! Jag tänker mer att nästa hyresvärd kommer renovera upp fastigheten och sedan höja av den anledningen :) Men det ligger kanske en bit i framtiden, och vi ska ju ändå härifrån.
 
@cherie: Jag förstår att ni hamnat i en vidrig sits men försök hålla er kalla och göra det som passar er bäst. Ni började inte den här processen och det är inte ert fel att en del kan få höjd hyra osv.

Om en del av era grannar betett sig så vidrigt, varför skulle ni vilja bo kvar alls? Att bli besviken är en sak men börjar man med personangrepp har det gått mycket för långt och jag skulle inte vilja ha sådana personer i min närhet.
 
@athena_arabians Tack för uppmuntrande och stöttande ord. Det värmer. Du har helt rätt i att vi aldrig startade den här processen. Vi var också mycket tydliga från början att vi inte var intresserade och att det för vår del skulle vara skönt om vi avslutade projektet innan det ens drog igång (tidigt i våras). När inget annat alternativ än ombildning kvarstod så sa vi dock att vi skulle fundera på köp.

Resten i huset är upp över öronen frustrerade på oss att vi inte bestämt oss än, och jag förstår dem. Vi har dessutom varit "de struliga" genom hela processen på andra sätt då vi har velat att allt sköts och kollas upp ordentligt o.s.v. Våra sätt att tänka, vara och resonera skiljer sig så diametralt åt att det inte är konstigt att det uppstått frustration (vi är nog extremer åt olika håll). Jag förstår verkligen att folk blir både besvikna, trötta och stressade av situationen och även på oss ;) Men som du säger ursäktar det inte vissa beteenden. Jag är övertygad om att det finns situationer vi också skulle kunna skött bättre, men vi har alltid hållt god ton mot övriga i huset. I min värld får man väl spy ut allt till sin partner/familj/vänner, inte till personen som sitter rakt framför en.
 
@athena_arabians Tack för uppmuntrande och stöttande ord. Det värmer. Du har helt rätt i att vi aldrig startade den här processen. Vi var också mycket tydliga från början att vi inte var intresserade och att det för vår del skulle vara skönt om vi avslutade projektet innan det ens drog igång (tidigt i våras). När inget annat alternativ än ombildning kvarstod så sa vi dock att vi skulle fundera på köp.

Resten i huset är upp över öronen frustrerade på oss att vi inte bestämt oss än, och jag förstår dem. Vi har dessutom varit "de struliga" genom hela processen på andra sätt då vi har velat att allt sköts och kollas upp ordentligt o.s.v. Våra sätt att tänka, vara och resonera skiljer sig så diametralt åt att det inte är konstigt att det uppstått frustration (vi är nog extremer åt olika håll). Jag förstår verkligen att folk blir både besvikna, trötta och stressade av situationen och även på oss ;) Men som du säger ursäktar det inte vissa beteenden.

Att ta genvägar i en sådan här situation är ren och skär idioti så all heder till er som är "bråkiga och krångliga" ;) :D

Någonstans måste man få landa i att ha tagit ett väl underbyggt beslut oavsett vad det blir. Att leka med sin ekonomi för att andra pushar finns inte i min värld. Era grannar verkar inte kunna skilja på sak och person vilket skulle få mig att ännu mindre vilja ha med dem att göra i en föreningssituation.

Så, stå på er! :bow:
 
Att ta genvägar i en sådan här situation är ren och skär idioti så all heder till er som är "bråkiga och krångliga" ;) :D

Någonstans måste man få landa i att ha tagit ett väl underbyggt beslut oavsett vad det blir. Att leka med sin ekonomi för att andra pushar finns inte i min värld. Era grannar verkar inte kunna skilja på sak och person vilket skulle få mig att ännu mindre vilja ha med dem att göra i en föreningssituation.

Så, stå på er! :bow:

Tack!
 
Vilken jädra sits! Men på ett sätt bra att grannarna visar vad de går för nu. Det låter inte som några man vill jobba tillsammans med i en styrelse eller ens ha som grannar.

Jag kan inte råda - men för mig känns det väldigt starkt att ni ska vara JÄTTENOGA med att göra som ni själva vill. Absolut inte gå med på något för de andras skull. Det är för stora beslut och för mycket pengar inblandade för det.
 
Man kan vända på det där.
Den 5te lägenheten kommer då att ägas av föreningen som kan göra en god vinst om/när hyresgästen i den lägenheten flyttar.
En vinst som kan plöjas ner i fastighetens underhåll.

Absolut! Jag tror dock att få köpare tänker på det sättet, utan lägger nog mer vikt på att de ansvarar för en ännu större andel av föreningens ekonomi. Och att de blir hyresvärdar.

Detta par planerar dessutom att köpa loss sin lägenhet inom sex månader (dvs ingen vinst till föreningen), när deras ekonomiska situation ser bättre ut. Jag vill dock inte bo kvar här i sex månader bara för att vänta ut dem.
 
Jag vill dock inte bo kvar här i sex månader bara för att vänta ut dem.
I det här läget ser jag 2 lösningar.
1 ni köper ut lägenheten och ombildar, alla verkar ju vilja det i slutänden.
2 ni hittar nya hyresgäster till er lägenhet som vill vara med och ombilda.
I fall 2 så kan ni ju försöka att använda er lägenhet för ett byte, ombildning brukar locka.
Ni kan också förhandla med de andra i föreningen om att skjuta på det hela så att de som vill köpa om 6 månader kan göra det och att andra hinner flytta in i er lägenhet.
 
Vilken jädra sits! Men på ett sätt bra att grannarna visar vad de går för nu. Det låter inte som några man vill jobba tillsammans med i en styrelse eller ens ha som grannar.

Jag kan inte råda - men för mig känns det väldigt starkt att ni ska vara JÄTTENOGA med att göra som ni själva vill. Absolut inte gå med på något för de andras skull. Det är för stora beslut och för mycket pengar inblandade för det.

Du har helt rätt. Jag och sambon får prata igenom detta ordentligt och försöka att känna bortom den här pressen från övriga.

(Och sen måste jag ju säga att alla grannar är inte förjävliga, det är ju bara vissa. Men det räcker gott och väl för att vår tillvaro ska förpestas...)
 
I det här läget ser jag 2 lösningar.
1 ni köper ut lägenheten och ombildar, alla verkar ju vilja det i slutänden.
2 ni hittar nya hyresgäster till er lägenhet som vill vara med och ombilda.
I fall 2 så kan ni ju försöka att använda er lägenhet för ett byte, ombildning brukar locka.
Ni kan också förhandla med de andra i föreningen om att skjuta på det hela så att de som vill köpa om 6 månader kan göra det och att andra hinner flytta in i er lägenhet.

Att skjuta på det hade varit toppen. Vi pratade om det i huset i somras, men när vi frågade vår hyresvärd så satte han ett ultimatum att han lägger ut fastigheten för försäljning den 1 sept om ombildningen ej gått igenom då. Det är lite tråkigt egentligen, hushållet som inte har råd att köpa loss bad specifikt om att skjuta upp ombildningen redan på första träffen, men ingen annan lyssnade då. Visar ganska väl hur väl kommunikationen har fungerat i huset.

Byte hade varit aktuellt om vi vetat att alternativet att bo kvar som hyresgäster inte fanns kvar för oss. Nu är det för sent att dra igång den processen...
 
Byte hade varit aktuellt om vi vetat att alternativet att bo kvar som hyresgäster inte fanns kvar för oss. Nu är det för sent att dra igång den processen...
Om det hade varit jag så hade jag satsat på ombildning.
Och sedan satsat på att antingen sälja eller byta lägenheten under själva processen.
Lägenheter under ombildning är attraktiva för innehavare av hyreskontrakt som vill köpa hus.
Men det är ju jag det och jag tänker alltid på hur man kan göra en "bra affär" och sällan på hur det känns.
 
Hyresvärden vill bli av med fastigheten - det låter det. Varför anses den inte lönsam?

Är det att ta hem vinsten och en bra köpare är en ny förening, medan andra hyresfastighetsägare är betydligt mer kräsna av sig vi köp.
Om där nu är renoveringsbehov här och var, för att hålla uppe hyrorna och hyresvärden inte ser möjligheter att pressa upp hyrorna utav att renovera - då kan det vara praktiskt att ösa över det på en liten och naiv nybildad förening. Risken är då att de ekonomiska planerna är glädjekalkyler.

Detta kan i sig vara själ för att fördröja processen, så att där inte är något lurt nånstans. Säljare som är alltför angelägna av att sälja är då jag misstänksam emot!
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 936
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 009
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 916
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp