Ombildning - hur skulle ni göra? (Långt)

Detta kan i sig vara själ för att fördröja processen, så att där inte är något lurt nånstans. Säljare som är alltför angelägna av att sälja är då jag misstänksam emot!
Ja man kan ju vänta och se om någon verkligen vill köpa huset.
En förening kan ju sedan lägga ett bud i den vanliga försäljningen.
 
Hyresvärden vill bli av med fastigheten - det låter det. Varför anses den inte lönsam?

Är det att ta hem vinsten och en bra köpare är en ny förening, medan andra hyresfastighetsägare är betydligt mer kräsna av sig vi köp.
Om där nu är renoveringsbehov här och var, för att hålla uppe hyrorna och hyresvärden inte ser möjligheter att pressa upp hyrorna utav att renovera - då kan det vara praktiskt att ösa över det på en liten och naiv nybildad förening. Risken är då att de ekonomiska planerna är glädjekalkyler.

Detta kan i sig vara själ för att fördröja processen, så att där inte är något lurt nånstans. Säljare som är alltför angelägna av att sälja är då jag misstänksam emot!

Hyresvärden har köpt ett nytt företag som krävder mycket tid (och pengar) och sålde därför flera fastigheter förra året. Han behöll enbart tre, varav vår var en. Det är en i huset som har tjatat på honom om ombildning, så iniativet har inte kommit från vår hyresvärd från början. Jag förstår dock att han nu när han blivit inställd på försäljning och därför ändå vill bli av med fastigheten - särskilt när den ändå börjar bli lite till åren och renoveringsbehov finns inne i lägenheterna.

Jag har jämfört vår ekonomiska plan med andra, liknande föreningars årsredovisningar (kostnader) sedan flera år tillbaka och det ser OK ut. Små underdrifter ibland kanske, på t.ex. snöskottning och oförutsedda kostnader. Amortering- och underhållsposten är kanske något låg räknad, men inga hemska glädjekalkyler vad jag kan se.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag hade inte velat bo kvar som hyresgäst under de förhållanden du beskriver så för mig hade alternativen varit att ombilda eller flytta.

Ja, alternativen är att ombilda och flytta (snabbt!) eller hyra och flytta (men ha mer tid på sig att hitta rätt bostad).
 
Ja, alternativen är att ombilda och flytta (snabbt!) eller hyra och flytta (men ha mer tid på sig att hitta rätt bostad).

Min unge har precis köpt en lägenhet i er stad - varenda gång jag har kollat på marknaden har jag tänkt på din lägenhet och tänkt att - fan hon på buke bara måste vara med på ombildningen.

Hans lägenhet är pyttig jävla liten etta på 30 kvm (vi tror att det går att utöka den till ca 35 (finns en råvind ) och han betalde mer för den än vad ni ska lägga, visserigen en gammal stabil förening och låg avgift. Efter köpet har jag haft ångest över att han betalat för mycket, men nej, det har han inte, smålägenheterna går för de summorna och mer därtill
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Min unge har precis köpt en lägenhet i er stad - varenda gång jag har kollat på marknaden har jag tänkt på din lägenhet och tänkt att - fan hon på buke bara måste vara med på ombildningen.

Hans lägenhet är pyttig jävla liten etta på 30 kvm (vi tror att det går att utöka den till ca 35 (finns en råvind ) och han betalde mer för den än vad ni ska lägga, visserigen en gammal stabil förening och låg avgift. Efter köpet har jag haft ångest över att han betalat för mycket, men nej, det har han inte, smålägenheterna går för de summorna och mer därtill
Fast alla stirrar sig inte blinda på pengar och ser sitt boende som spekulation. Här ser ju ts och hennes sambo så många nackdelar att det är klokt av dem att inte bara titta på pengarna.
 
Fast alla stirrar sig inte blinda på pengar och ser sitt boende som spekulation. Här ser ju ts och hennes sambo så många nackdelar att det är klokt av dem att inte bara titta på pengarna.

Oj, det var en tokig tolkning, jag tänker inte heller på boende som en spekulation. Jag hade ändå valt att gå med på ombildningen särskilt i ljuset av att pengarna inte betyder något. Jag tror det beror på att jag gillar att äga (nåja) mitt boende och ser en trygghet i det.
 
Oj, det var en tokig tolkning, jag tänker inte heller på boende som en spekulation. Jag hade ändå valt att gå med på ombildningen särskilt i ljuset av att pengarna inte betyder något. Jag tror det beror på att jag gillar att äga (nåja) mitt boende och ser en trygghet i det.
Fast det var svårt att tolka dig på annat sätt än att det handlade om möjligheten att köpa billigt och sälja dyrt, med tanke på att du berättade om sonens dyra köp.
 
Fast det var svårt att tolka dig på annat sätt än att det handlade om möjligheten att köpa billigt och sälja dyrt, med tanke på att du berättade om sonens dyra köp.

Jag förstår det.
Jag vet att när jag började läsa denna tråd var jag förvånad över priserna i den staden och såg det som en ekonomisk risk mer, nu har jag ju bilden mer klar och tycker att det inte är ett ekonomiskt vågspel på samma vis. Det gör skillnad även om jag inte menar att boende ska vara spekulation.Däremot hade jag inte velat ge mig in i en affär förenat med stora ekonomiska risker- jag är inte så filosofiskt renlärig att jag inte räknar på sånt, men nu ser jag på det i ett annat ljus iom vad jag vet om marknaden där.
 
Jag förstår det.
Jag vet att när jag började läsa denna tråd var jag förvånad över priserna i den staden och såg det som en ekonomisk risk mer, nu har jag ju bilden mer klar och tycker att det inte är ett ekonomiskt vågspel på samma vis. Det gör skillnad även om jag inte menar att boende ska vara spekulation.Däremot hade jag inte velat ge mig in i en affär förenat med stora ekonomiska risker- jag är inte så filosofiskt renlärig att jag inte räknar på sånt, men nu ser jag på det i ett annat ljus iom vad jag vet om marknaden där.
Nej, någon ekonomisk risk är det säkert inte. Fast ts har räknat upp så mycket som gör dem tveksamma att jag förstår om möjligheten till vinst blir underordnad.
 
Min unge har precis köpt en lägenhet i er stad - varenda gång jag har kollat på marknaden har jag tänkt på din lägenhet och tänkt att - fan hon på buke bara måste vara med på ombildningen.

Hans lägenhet är pyttig jävla liten etta på 30 kvm (vi tror att det går att utöka den till ca 35 (finns en råvind ) och han betalde mer för den än vad ni ska lägga, visserigen en gammal stabil förening och låg avgift. Efter köpet har jag haft ångest över att han betalat för mycket, men nej, det har han inte, smålägenheterna går för de summorna och mer därtill

Så roligt att du tänkt på mig och vår ombildning ;)

Bostadspriserna i Linköping (hela Östergötland) har tämligen exploderat senaste åren, mycket mer än t.ex. Stockholm. Senaste tiden har dock samtliga mäklare jag pratat med märkt att priserna svalnat. Det byggs väldigt mycket i Linköping samtidigt som mängder av hyresrätter ombildas. Bostadspriserna i Linköping har gått ner 2% senaste 6 månaderna. Det är inte mycket, men trenden säger ändå någonting om att prisläget kanske nått en topp (jmf med grannstaden Norrköping där bostadspriserna ökat med +10% senaste 6 månaderna). Imorgon kommer ny bostadsstatistik så det blir spännande att se om trenden fortsätter neråt eller om det stabiliseras. Jag känner spontant att vi är lite sena på tåget.

Det blir också svårt att jämföra vår bostads värde med din sons lägenhet. Jag har valt att jämföra vår lägenhets värde med de som sålts på vår gata (liknande fastigheter, samma storlek på föreningarna, samma läge osv). I januari i år ombildades en fastighet två hus bort, bestående av 10 lägenheter. Hälften av alla lägenheter där är nu sålda eller på gång att säljas. 2orna som sålts har landat en liten bit över 2 miljoner, men då har de varit smakfullt renoverade rakt igenom med bevarade gamla trägolv och 20-talsdetaljer. Flera av dessa lägenheter (både ettor, tvåor och en femma) har ej fått bud i första omgången, utan har tagits bort från marknaden i några veckor/månader för att sedan dyka upp igen. Budgivningarna har varit riktigt sega. Andra 2or som sålts på vår gata senaste 1,5 året har stabilt gått för omkring 1,8 miljoner, men dessa vet jag ej skick på.

Fast alla stirrar sig inte blinda på pengar och ser sitt boende som spekulation. Här ser ju ts och hennes sambo så många nackdelar att det är klokt av dem att inte bara titta på pengarna.

Precis, pengarna är långt ifrån enda parametern för oss även om vi såklart tittar på detta också. Jag tror du skrev någonting tidigare om det här med att se sitt boende just som ett boende, och inte något man nödvändigtvis behöver tjäna pengar på. Så är det verkligen för mig, men ibland känner jag mig så avvikande i den synen. "Men åh, jag har hört att man kan tjäna hur mycket pengar som helst på att ombilda, klart ni ska göra det!" har vi nog hört så det räcker och blir över. Att ständigt få höra detta påverkar mig nog mer än vad jag tror också.
 
Så roligt att du tänkt på mig och vår ombildning ;)

Bostadspriserna i Linköping (hela Östergötland) har tämligen exploderat senaste åren, mycket mer än t.ex. Stockholm. Senaste tiden har dock samtliga mäklare jag pratat med märkt att priserna svalnat. Det byggs väldigt mycket i Linköping samtidigt som mängder av hyresrätter ombildas. Bostadspriserna i Linköping har gått ner 2% senaste 6 månaderna. Det är inte mycket, men trenden säger ändå någonting om att prisläget kanske nått en topp (jmf med grannstaden Norrköping där bostadspriserna ökat med +10% senaste 6 månaderna). Imorgon kommer ny bostadsstatistik så det blir spännande att se om trenden fortsätter neråt eller om det stabiliseras. Jag känner spontant att vi är lite sena på tåget.

Det blir också svårt att jämföra vår bostads värde med din sons lägenhet. Jag har valt att jämföra vår lägenhets värde med de som sålts på vår gata (liknande fastigheter, samma storlek på föreningarna, samma läge osv). I januari i år ombildades en fastighet två hus bort, bestående av 10 lägenheter. Hälften av alla lägenheter där är nu sålda eller på gång att säljas. 2:orna som sålts har landat en liten bit över 2 miljoner, men då har de varit smakfullt renoverade rakt igenom med bevarade gamla trägolv och 20-talsdetaljer. Flera av dessa lägenheter (både ettor, tvåor och en femma) har ej fått bud i första omgången, utan har tagits bort från marknaden i några veckor/månader för att sedan dyka upp igen. Budgivningarna har varit riktigt sega. Andra 2:or som sålts på vår gata senaste 1,5 året har stabilt gått för omkring 1,8 miljoner, men dessa vet jag ej skick på.

.

Kan det inte vara så att de riktigt små lägeheterna är de som är hetast på marknaden i en studentstad?
 
Nej, någon ekonomisk risk är det säkert inte. Fast ts har räknat upp så mycket som gör dem tveksamma att jag förstår om möjligheten till vinst blir underordnad.

@mandalaki @cirkus Nej, någon ekonomisk risk ser jag det inte som heller (särskilt inte när vi planerar att flytta härifrån inom en snar framtid - det skulle vara värre om vi ville bo kvar länge då det dykt upp lite oroväckande fel i fastigheten som frysande rör på vintern, avloppslukt som inte beror på vattenlås m.m.).

Jag tror dock inte att vinsten på vår lägenhet blir så stor som många spontant verkar tro, särskilt inte efter skatt. Frågan är hur ekonomisk vinning vi ska göra för att det ska väga upp för nackdelarna? 100 000? 200 000? Ännu mer? För särskilt mycket större vinst än så blir det inte, såvida vi inte har en väldans massa tur.
 
Kan det inte vara så att de riktigt små lägeheterna är de som är hetast på marknaden i en studentstad?

Det kan det vara. De ettor som sålts i den fastigheten har varit 44 resp 55 kvm. Den på 55 kvm tog borts från marknaden igår pga brist på bud, utgångspris tror jag låg på 1,495 med en låg avgift.

Samtidigt vet jag att många 2or i närområdet går både dyrare och snabbare (vissa tas bort innan visning) än de på vår gata - men de har större och stabilare föreningar. Mäklarna säger själva att köpare har blivit allt mer pålästa och att många aktar sig för 1) nyombildade föreningar 2) små föreningar. I en sådan liten förening som vår fick jag dessutom nyss veta att köpare kan få svårt att få bostadslån från bankerna p.g.a. det anses vara ekonomisk riskfyllt.
 
@cherie Det märks helt klart att du har skaffat dig tillräckligt med information om det mesta för att kunna fatta ett välunderbyggt beslut. Bra mycket mer än de som du beskriver som ryggmärgsreagerar med Klart att ni ska köpa! Alltid lätt att slänga ur sig råd när man inte själv behöver verkställa dem.
 
Alltså.

Sen en vecka tillbaka (då senaste mötet var) så har grannarna under oss (som ej kan/vill köpa loss sin lägenhet) fått erfara starka påtryckningar varje dag i form av mail och knackningar på dörren. Idag blev det så jobbigt att kvinnan i hushållet började gråta.

Vad är det här för nåt? Vad HÄNDER med vuxna människor i såna här situationer? Jag är helt hänförd. För ett år sedan var alla fullt nöjda med sin bostadssituation, och det enda som kommer ske om ombildningen inte går igenom är att allt återgår till hur det var förut! Vad är det som gör att de beter sig som att allt de äger och har ska försvinna?!

Jag är såklart glad att de lämnar oss ifred nu, men det är så sjukt lågt att ge sig på yngre, osäkrare människor. Grannarna under oss pratar/skriver mycket med oss och jag försöker vara så gott stöd jag kan. Jag tycker så synd om dem.
 
Dessutom känner jag väldigt dåligt samvete för att vi kommer krossa alla andras möjlighet och dröm till att komma in på bostadsmarknaden

Alla dessa omvandlingar bidrar ju till motsatsen, folk får inte ens tag på en hyresrätt. Så det tycker jag verkligen inte att du ska ha dåligt samvete för. (Sen ligger ju inte någons bostadsproblem på dig att lösa.)
 
@cherie jag tycker det är gräsligt hur gränslösa människorna verkar bli.
Förmodligen så ser de fördelarna - men ser inte riskerna på samma sätt som du (med dåligt underhåll och allt vad det är), de får billigare boende nu (det skrev du i ngt inlägg att er månadskostnad skulle minska) och de gör en investering som kan ge pengar på sikt - för dom kanske 100-200 tusen i vinst är massor av pengar, medan du beskrivit det som att för er är det ingen större summa. De kanske planerar att bo massor av år och vill ha större inflytande över sitt boende.
 
Alltså.

Sen en vecka tillbaka (då senaste mötet var) så har grannarna under oss (som ej kan/vill köpa loss sin lägenhet) fått erfara starka påtryckningar varje dag i form av mail och knackningar på dörren. Idag blev det så jobbigt att kvinnan i hushållet började gråta.

Vad är det här för nåt? Vad HÄNDER med vuxna människor i såna här situationer? Jag är helt hänförd. För ett år sedan var alla fullt nöjda med sin bostadssituation, och det enda som kommer ske om ombildningen inte går igenom är att allt återgår till hur det var förut! Vad är det som gör att de beter sig som att allt de äger och har ska försvinna?!

Jag är såklart glad att de lämnar oss ifred nu, men det är så sjukt lågt att ge sig på yngre, osäkrare människor. Grannarna under oss pratar/skriver mycket med oss och jag försöker vara så gott stöd jag kan. Jag tycker så synd om dem.


Det är vidrigt. Vår förening hade en medlem som ville att vi skulle försöka vräka en granne på 88 år som inte hade råd att köpa sin lägenhet.
Folk blir knäppa. Ombildningar lockar dam läskiga sidor hos folk.

Vi köpte loss vår lägenhet för att det var vår chans att bo kvar. Det är rätt annorlunda mot hyresrätt, inte minst att någon i huset renoverat konstant sedan 4 år tillbaka (alltså olika lägenheter, men konstant byggarbetsplats). Mer än hälften har sålt och det är större omsättning på folk (Stockholms innerstad).


Nu renoverar vi också. Jag hatar det.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 861
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp