Ombildning - hur skulle ni göra? (Långt)

Alltså.

Sen en vecka tillbaka (då senaste mötet var) så har grannarna under oss (som ej kan/vill köpa loss sin lägenhet) fått erfara starka påtryckningar varje dag i form av mail och knackningar på dörren. Idag blev det så jobbigt att kvinnan i hushållet började gråta.

Vad är det här för nåt? Vad HÄNDER med vuxna människor i såna här situationer? Jag är helt hänförd. För ett år sedan var alla fullt nöjda med sin bostadssituation, och det enda som kommer ske om ombildningen inte går igenom är att allt återgår till hur det var förut! Vad är det som gör att de beter sig som att allt de äger och har ska försvinna?!

Jag är såklart glad att de lämnar oss ifred nu, men det är så sjukt lågt att ge sig på yngre, osäkrare människor. Grannarna under oss pratar/skriver mycket med oss och jag försöker vara så gott stöd jag kan. Jag tycker så synd om dem.
Men gud. Det låter som om ombildningar tar fram lika fina sidor hos folk som arv kan göra. I ditt fall hade jag nog inte köpt även om jag räknade med att tjäna en miljon på affären när jag säljer.
 
Vad är det här för nåt? Vad HÄNDER med vuxna människor i såna här situationer? Jag är helt hänförd.
Fast det är väl inte så konstigt att folk känner sig desperata? De tycker att de kommer att göra en lysande affär och kanske till och med kunna klättra på bostadsmarknaden, men makten ligger i någon annans händer. Jag hade också varit frustrerad om jag kände att min enda chans att tex köpa en villa var att kunna köpa loss hyreslägenheten så hade jag nog också känt mig ganska så frustrerad och desperat. Speciellt om de ändå inte hade viljan att bo kvar i huset.

Men jag är ju också en av dem som inte förstår hur ni ens tänker på att avstå. Jag förstår inte hur en summa pengar kan vara så oviktig för människor så länge de inte badar i pengarna. För mig hade det lätt varit värt 100K med lite jobb i 2-3 månader. Det är pengar som tar åratal att försöka spara ihop och det är heller inte lika kul att spara ihop dem genom att leva snålt etc. Vill ni bo i hyrerätt gör någonting annat för pengarna då - res, köp en häst, köp ny bil, ge bort pengarna till cancerforskningen. Vad som. Men att avstå från flera hundratusen känns bara korkat.
 
Idag var köpstämman. Vi fick veta för någon vecka sedan att ombildningskonsulten löst finansieringen även om vi också valde att hyra, så vi hade INTE en avgörande röst.

Vi valde att inte köpa loss vår lägenhet just nu. Vi kommer dock förmodligen göra det inom en eller ett par månader (vi önskar gärna att vissa saker i fastigheten ses över först, t.ex. avloppssystemet som verkar vara otätt som gör att det luktar apa hos oss och i källaren emellanåt - men vi får se om det blir gjort), och sedan flytta så snabbt vi bara kan. Det värsta är bara att det kommer inte ut några objekt alls i stan vi vill bo i!

Köpstämman idag var inte ett trevligt möte, och (fullt förståeligt) så är folk väldigt frustrerade och irriterade på oss. En person "hoppade på" min sambo och de flesta är allmänt korta och snäsiga.

Lite ledsen idag, mest för att jag känner mig "borttvingad" från min älskade, fina lilla lägenhet alldeles för tidigt mot vad jag velat. Men också för att det är så otroligt påfrestande att känna hur flera hushåll gaddar ihop sig, snackar skit om en o.s.v. Jag blir också mörkrädd över hur oinsatta alla är - vissa frågor som ställdes idag om styrelsearbete, föreningslivet o.s.v. var så självklara att det är läskigt hur lite folk har läst på :(
 
I december förra året köpte vi loss vår älskade lägenhet.

Nu har vi till slut hittat en ny lägenhet (i den nya staden) som vi flyttar till efter sommaren. Det känns oerhört vemodigt. Nya lägenheten är byggd ungefär i samma tidsepok som vår, har ett rum till och är fint renoverad, men ändå byter vi ner oss. Till en sämre planlösning, till ett sämre läge, till ett dyrare pris. Vår lägenhet här i stan ligger mig så otroligt varmt om hjärtat. Flera, stora fönster i tre riktningar med ett enormt ljusinsläpp och en perfekt luftig planlösning. På en oerhört lugn, fin gata nära centrumkärnan. Mitt hjärta gråter floder över att behöva lämna det här. Vi hade kunnat bo kvar här flera år med en liten knodd även fast det bara är en tvåa.

Vi hade en mäklare över idag som gjorde en ny värdering och om den stämmer kommer vi onekligen ha gjort en bra affär efter allt det här. Men hjärtat värker ändå, känner fortfarande en sorg över att behöva lämna mitt hem lite tidigare än vad jag egentligen velat. Kände att jag behövde få skriva av mig idag.

Jag hoppas lägenheten får många intressenter, att den charmar andra som den charmat oss och att nästa person(er) som flyttar in här kommer trivas lika bra som vi gjort. Att nästa person tar hand om lägenheten och ger den lite kärlek :)

Jag tänkte bara uppdatera tråden och jag kommer även uppdatera hur budgivningen och försäljningen går sen. Ifall någon annan som ska ombilda hittar tråden.
 
Senast ändrad:
Trivs inte alls med grannarna eller att "driva företag" med fem andra personer som inte alls har samma synsätt eller kunskaper som en själv. Vi kan ju inte heller mycket och underhållet och föreningens ekonomi lär bli eftersatt. Men nu har den värsta sentimentaliteten lagt sig och det blir nog bra ändå.

Jag förstår dig precis, jag har också varit där. Det är jobbigt att inse att det inte går att samarbeta och att man för sin mentala hälsas skull måste ta sig därifrån. I sitt hem ska man känna sig trygg och avslappnad, inte behöva känna sig pressad av sina grannar av ena eller andra orsaken.
 
@Görel Exakt så.

----

Nu har vi sålt vår lägenhet och vi fick den såld för 50% över vad vi fick köpa den för, så det har gått bra allting i slutändan men jag har tyckt hela proceduren varit otroligt påfrestande och tråkig.

Grannarna som drev igenom ombildningen och som renoverade för att sälja har dock inte fått sin lägenhet såld efter två försök. De ska pröva i höst igen - kanske går det bättre då. De är redigt stressade då de köpt ett nytt boende baserat på värderingen av deras nuvarande lägenhet, så allt behöver inte alltid gå som smorjt. Det de flesta på deras visning har påpekat är föreningens storlek. Vårt klientel var dock lite yngre än deras och förmodligen inte lika pålästa vilket gjorde vår hyfsat lättsåld ändå.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 925
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 912
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp