Omdöme på Tradera - hur tänker ni?

hier

Trådstartare
Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både köpt och sålt väldigt mycket, och har märkt att vissa människor går ta mig tusan aldrig att göra nöjda :wtf: (Precis som med alla kunder i verkliga livet också :D)

Jag är väldigt noga med mina affärer, speciellt när jag säljer, och har aldrig fått ett negativt omdöme.
Men det stör mig lite att jag "bara" har 4,8 av 5 möjliga i säljpoäng, och att den stapeln jag just nu har med lägst betyg är "fraktkostnad". Det händer i princip alltid att jag har tagit för lite betalt i portokostnad, och ofta sätter jag ändå ut fraktkostnad med detta i huvudet, just för att vara lite schysst och för att jag hellre lägger 10-20 kr extra på paketet för att hålla mitt betyg högt, så att folk faktiskt vill köpa av mig i framtiden också (kundvård som privatperson, typ).

Frågan man som köparen får efter avslutad affär är alltså "var fraktkostnaden rimlig?" och man kan fylla i mellan 1-5, sen får man som säljare efterhand ett genomsnitt. Just den stapeln har jag lågt på, och jag begriper inte varför? Jag har aldrig tagit mer betalt än vad portot kostar, utan som sagt snarare tvärtom - vad mer begärs egentligen för att få högre betyg? Att jag skickar en tröja (köpt för 10 kr) inpackad i en guldlåda med kunglig diligens inom 1 timme?

När jag själv har köpt saker på Tradera har jag ibland fått mail från säljare som skriver att portot blev högre än väntat och att jag ska betala in typ en femma till. Jag har tyckt att det varit sniket, men jag skulle aldrig lämna neg för en sådan sak, och jag skulle heller inte sätta lågt betyg på fraktkostnad pga det heller. Detta är trots allt affärer privatpersoner emellan, hade det varit ett företag hade jag haft andra krav.

Låter lite bitter nu kanske, men det är nog bara för att jag är det också :angel: Hur resonerar ni?
 
Jag tror folk vid det här laget är betydligt mer vana vid att beställa hem saker från internet än vid att själva skicka. Företag har ju ofta riktigt billig eller rentav gratis frakt (själv beställde jag från Apotea igår, framme en stor låda idag, 0 kr i frakt... O_o) så det blir vad folk väntar sig - de har ingen koll på vad det faktiskt skulle kosta dem att skicka något själva.

Edit, tillägg: sen är frakt verkligen ett mysterium också! Jag handlar en del från ebay, frakt från tex UK till Sverige går på flera hundra medan exakt samma pryl från Kina har gratis frakt... :confused:
 
Förmodligen för att folk alltid "vet bäst" och "vet det billigaste alternativet" ifall du inte staplat upp alla alternativ mellan postnord och grannen på 85 år som cyklar sju mil i motvind för att leverera så kommer folk aldrig bli nöjda. Fraktpriset är det ju faktiskt inte säljaren som väljer, utan det bolag som fraktar och där är det rätt orättvist att ge säljaren sämre betyg för att frakt i allmänhet är rätt dyrt (eller ja schenker är väl billigare men sen går det utförs.).
 
Jag tror folk vid det här laget är betydligt mer vana vid att beställa hem saker från internet än vid att själva skicka. Företag har ju ofta riktigt billig eller rentav gratis frakt (själv beställde jag från Apotea igår, framme en stor låda idag, 0 kr i frakt... O_o) så det blir vad folk väntar sig - de har ingen koll på vad det faktiskt skulle kosta dem att skicka något själva.

Edit, tillägg: sen är frakt verkligen ett mysterium också! Jag handlar en del från ebay, frakt från tex UK till Sverige går på flera hundra medan exakt samma pryl från Kina har gratis frakt... :confused:

Just den biten förstår jag absolut. Jag kan ju själv bli grinig på t ex Börjes som har alldeles hutlösa fraktpriser om man nu bara ska ha lite småprylar, men de är ju också ett företag och där väntar jag mig att man får betala samma fraktkostnad oavsett om man beställer en pannborste eller ett täcke. Men som privatperson blir det Inte kul att ta gratis frakt bara för att göra köpare nöjda, en extra femtiolapp svider mer i plånboken hos en privatperson än hos ett stort företag :D

Sen hur vissa andra företag verkar klara sig med gratis frakt eller väldigt låg fraktkostnad är ett mysterium för mig också. Just Apotea som du nämnde, eller t ex Asos som fram till ganska nyligen hade gratis frakt även om du bara beställde ett par trosor för 5 euro. Asos har dock ändrat det nu till att man måste beställa för minst ca 20 euro för att få gratis frakt - men ändå.
 
Jag är som TS, har inga negativa omdömen men ändå bara 4,8. Då har jag inte heller tagit något extra betalt för frakten och har verkligen bemödat mig om korrekt beskrivning av saker. Fattar inte heller varför jag inte har högre omdöme.

Mina nästa auktioner kommer jag att ha fri frakt på, så får vi se. Dvs, jag börjar på vad postens skicka-lätt kostar.
 
Förstår hur du menar. Särskilt när fraktkostnaden synlig från början på tradera... Tycker man kostnaden är stor måste man ju inte buda.

Har aldrig gett annat än femmor för den posten. Känner inte det finns någon anledning när man accepterat fraktkostnaden innan man bundit sej i ett bud.
 
Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både köpt och sålt väldigt mycket, och har märkt att vissa människor går ta mig tusan aldrig att göra nöjda :wtf: (Precis som med alla kunder i verkliga livet också :D)

Jag är väldigt noga med mina affärer, speciellt när jag säljer, och har aldrig fått ett negativt omdöme.
Men det stör mig lite att jag "bara" har 4,8 av 5 möjliga i säljpoäng, och att den stapeln jag just nu har med lägst betyg är "fraktkostnad". Det händer i princip alltid att jag har tagit för lite betalt i portokostnad, och ofta sätter jag ändå ut fraktkostnad med detta i huvudet, just för att vara lite schysst och för att jag hellre lägger 10-20 kr extra på paketet för att hålla mitt betyg högt, så att folk faktiskt vill köpa av mig i framtiden också (kundvård som privatperson, typ).

Frågan man som köparen får efter avslutad affär är alltså "var fraktkostnaden rimlig?" och man kan fylla i mellan 1-5, sen får man som säljare efterhand ett genomsnitt. Just den stapeln har jag lågt på, och jag begriper inte varför? Jag har aldrig tagit mer betalt än vad portot kostar, utan som sagt snarare tvärtom - vad mer begärs egentligen för att få högre betyg? Att jag skickar en tröja (köpt för 10 kr) inpackad i en guldlåda med kunglig diligens inom 1 timme?

När jag själv har köpt saker på Tradera har jag ibland fått mail från säljare som skriver att portot blev högre än väntat och att jag ska betala in typ en femma till. Jag har tyckt att det varit sniket, men jag skulle aldrig lämna neg för en sådan sak, och jag skulle heller inte sätta lågt betyg på fraktkostnad pga det heller. Detta är trots allt affärer privatpersoner emellan, hade det varit ett företag hade jag haft andra krav.

Låter lite bitter nu kanske, men det är nog bara för att jag är det också :angel: Hur resonerar ni?[/QUOTE
 
Alla kanske inte läser frågan på samma sätt? De kanske tycker att det är en orimlig fraktkostnad i största allmänhet. Kan tycka att frågan kunde ställts på annat sätt eller inte alls.
 
Jag bryr mig inte om ifall jag har 5 eller 4.8 i omdöme, faktiskt. Men det är klart att det finns många människor på Tradera och liknande ställen som är... ganska irriterande. Just när det gäller frakt så förstår jag att det är surt att betala typ 50-60 spänn för frakten när man köper någon grej för en femma. Men det är ju vad det kostar. Inte heller jag brukar ta för mycket betalt i fraktkostnad. Jag väger och mäter och sätter frakten därefter. Fraktkostnaden är tydlig redan vid budgivningen. Jag tycker det är jättetröttsamt när man för meddelanden från folk som verkar tycka att man ska bjussa på frakten och gå back på försäljningen...
 
Jag har betalat 48 kr i frakt för en försändelse där säljaren satt på ett enda rabattfrimärke.
Då blev det ett lågt omdöme. Fy vad irriterad jag blev.
Ja, det kan jag hålla med om iofs.
Jag själv har aldrig ens tittat på vad för frimärke som sitter på när varan kommer, d så vet inte ens om det hänt mig. :$
 
Hoppas det är okej att jag hoppar in med en fråga. Jag har varit medlem på Tradera i några år, aldrig budat men vann förra veckan 2 varor från samma säljare. Swishade över pengarna på onsdagen och fick från säljaren att hon skulle skicka direkt. Det var inget större utan grejerna går nog in i ett vanligt kuvert. Vill inte vara för otålig men när är det rimligt att höra av sig till säljaren igen? Hur länge brukar ni vänta på en vara innan ni reagerar? Innan jag swishade så såg jag att min adress var fel och ändrade så det kanske är problemet. Tur att man är ensam om sitt namn :)
 
Tycker det är fler och fler som kör med fri frakt nu. Då antar jag att de räknat in frakten utöver det de vill ha betalt.
Men har man fri frakt borde omdömet för fraktkostnad bli högsta betyg iaf.
 
Hoppas det är okej att jag hoppar in med en fråga. Jag har varit medlem på Tradera i några år, aldrig budat men vann förra veckan 2 varor från samma säljare. Swishade över pengarna på onsdagen och fick från säljaren att hon skulle skicka direkt. Det var inget större utan grejerna går nog in i ett vanligt kuvert. Vill inte vara för otålig men när är det rimligt att höra av sig till säljaren igen? Hur länge brukar ni vänta på en vara innan ni reagerar? Innan jag swishade så såg jag att min adress var fel och ändrade så det kanske är problemet. Tur att man är ensam om sitt namn :)
Det kan nog vara adressen, säljaren får ett mejl efter auktionen och i det står din adress, alltså den som Tradera hade när auktionen slutade, ändrar du efter det måste du själv kontakta säljaren innan denne skickat :)
 
Tycker det är fler och fler som kör med fri frakt nu. Då antar jag att de räknat in frakten utöver det de vill ha betalt.
Men har man fri frakt borde omdömet för fraktkostnad bli högsta betyg iaf.
Har man frakten inräknad i priset så innebär det att Tradera tar ut provision även på den delen. Känns ju lite onödigt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vet inte om jag lägger tråden rätt, men det gäller barnkläder. Flytta den gärna annars. :) Handlar ibland på Tradera till dottern och...
Svar
9
· Visningar
1 144
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp