Omdöme på Tradera - hur tänker ni?

Det kan nog vara adressen, säljaren får ett mejl efter auktionen och i det står din adress, alltså den som Tradera hade när auktionen slutade, ändrar du efter det måste du själv kontakta säljaren innan denne skickat :)
Sjutton också... då är det bara att vänta tills det nån gång hittar hit. Om det gör det... Tänkte inte på att det ens var ett alternativ :/
 
Jag tror folk vid det här laget är betydligt mer vana vid att beställa hem saker från internet än vid att själva skicka. Företag har ju ofta riktigt billig eller rentav gratis frakt (själv beställde jag från Apotea igår, framme en stor låda idag, 0 kr i frakt... O_o) så det blir vad folk väntar sig - de har ingen koll på vad det faktiskt skulle kosta dem att skicka något själva.

Edit, tillägg: sen är frakt verkligen ett mysterium också! Jag handlar en del från ebay, frakt från tex UK till Sverige går på flera hundra medan exakt samma pryl från Kina har gratis frakt... :confused:
Frakten är inbakad i priset eller specificerad som extra kostnad. Självklart har alla företag en fraktkostnad, vissa väljer att visa den andra inte.
 
Har man frakten inräknad i priset så innebär det att Tradera tar ut provision även på den delen. Känns ju lite onödigt.
Sant.
Samtidigt så vill säljaren göra det lätt för köparen och sätter pris inkl frakt. Vissa tycker att det är fräckt och omodert att ta ut en fraktkostnad och döljer den därmed i priset.

Företagets marginal på varan (i affärssystemet) blir ju sned om företaget bakar in frakten i priset.
 
Frakten är inbakad i priset eller specificerad som extra kostnad. Självklart har alla företag en fraktkostnad, vissa väljer att visa den andra inte.

Det måhända funka för företag, men om man som privatperson på Tradera sätter ett högre utropspris just för att kunna täcka upp frakten så riskerar man ju att inte få varan såld öht.. Jag brukar ofta få högre försäljningspris när jag har 1 kr i utrop, för folk triggar varandra till att vinna auktionen, istället för att börja sitt bud på ett högre pris. Ful psykologi kanske men det funkar ju :D

Jag brukar dock alltid ha gratis frakt vid Köp Nu-alternativet, och just det priset är lite mer överensstämmande med vad varan egentligen är värd. Förvånansvärt få väljer ändå Köp Nu :angel:
 
Hör med Posten direkt, de kan säkert hjälpa till :)
Som när de låg och kröp under den stora sorteringsanläggningen för att hitta en hörapparat som låg där i dammet. Ni som sett en sån anläggning vet hur det ser ut. Men kunden var mycket nöjd, avsändaren hade lagt den i ett litet vanligt kuvert utan annan stoppning.
Sann historia.
 
Låter lite bitter nu kanske, men det är nog bara för att jag är det också :angel: Hur resonerar ni?
Jag är nog också bitter, fast åt andra hållet. ;)
I dagens samhälle så ska frakten vara så billig som möjlig, själv är jag sådan att jag hellre betalar för att få det fraktat till mig. Frakten ska egentligen bekosta den som fraktar och fordonet som fraktar, samt hantering. Om då frakten ska vara näst intill gratis, vem eller vad är det då som ska bekosta de som fraktar?
Kommer alltid finnas folk som tycker "frakten är för dyr", men det måste den vara om vi ska ha våra inhemska fraktbolag kvar.
Jag vill inte se mer utländska fraktbolag på våra vägar för att de är "billigare" och behandlas som slavar. Jag tror de som klagar på att det är dyrt med frakten inte förstår vad hur det faktiskt fraktas och vad det egentligen innebär. Sånt kan göra mig lite irriterad, men det sägs finnas idioter till allt...

Huvudsaken angående tradera är väl ändå att majoriteten gillar dig, det kommer alltid finnas folk som aldrig är nöjda oavsett hur man än försöker.
 
Har märkt att många inte vet hur man skickar billigast. Jag budade tex hem en löpartröja där jag tyckte frakten var för dyr, men jag brydde mig inte så mycket eftersom jag ville ha tröjan. Tröjan kom ihopvikt typ 10 gånger , så "paketet" var lika tjockt som högt och brett. För det formatet var frakten helt korrekt beräknad eftersom det räknas som skrymmande då tjockleken är över 3 cm. Det hade blivit 14 kr billigare om hon vikt tröjan två gånget och gjort ett större men platt paket.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vet inte om jag lägger tråden rätt, men det gäller barnkläder. Flytta den gärna annars. :) Handlar ibland på Tradera till dottern och...
Svar
9
· Visningar
1 144
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp