Men varför ska jag ge det skräpet?? Du ser väl själv at det innehåller MASSOR med mer omega 6 än 3? Poängen är ju att jag vill ge omega 3 just för att hästar får i sig för mycket omega 6. Att då ge en produkt med betydligt mer omega 6 än 3 ökar ju bara på överskottet av omega 6. Det förstår du väl?

Jag kommer återgå till att ge linfröolja från gunnarshög: http://www.gunnarshog.se/index.php?route=product/product&path=67_66&product_id=158
60 % omega 3
15 % omega 6



Edit: Alltså du har 46 gånger mer omega 6 än 3 i din majsolja.....!!!
Du sa du vill komma ifrån linfrö, du sa ingenting om omega 6 som du komma att få i dom flesta tillskott. Till värja forslag har du ett motsätts argument......ditt tråd är helt meningslös.
 
Menade att både hink o krubba var kladdiga innan när jag gav olja och om jag gör såhär så blir ju bara krubban kladdig :) Krubban är lös på golvet så lite svårt för min häst o göra rent kanterna :D
Ja krubban blir lite kladdig, dock inte särskilt mycke. Och jag torkar ur varje dag med svamp uppblött i varmt vatten. Mycket enkelt.
 
Rice Bran Oil är väl det absolut sämsta man kan ge till en häst. Riskli (Rice Bran) innehåller endast 1% omega-3. Däremot innehåller riskli ca. 35% omega-6 vilket gör att förhållandet omega-3 : omega-6 blir ännu sämre för hästen. Därutöver innehåller riskli ca. 48% omega-9 som inte är en essentiell fettsyra, dvs. det är en fettsyra som hästen inte har något behov av.

Där ser man. Jag var/är dåligt påläst. Har fått oljan och testar. Har dock sett jäkla fina resultat på många hästar som fått den. Så något är det som är bra i den. Om det är mineraler och vitaminer då eller ngt annat vet jag inte.
Jag vet heller inte om tillverkaren till denna fixat med den på ngt vis för att justera balans Omega 3-6.
Men hästarna har blivit så himla mycket bättre att jag ville testa jag med.
 
Där ser man. Jag var/är dåligt påläst. Har fått oljan och testar. Har dock sett jäkla fina resultat på många hästar som fått den. Så något är det som är bra i den. Om det är mineraler och vitaminer då eller ngt annat vet jag inte.
Jag vet heller inte om tillverkaren till denna fixat med den på ngt vis för att justera balans Omega 3-6.
Men hästarna har blivit så himla mycket bättre att jag ville testa jag med.

Hur mycket ger du? Har du gett olja innan?
 
Där ser man. Jag var/är dåligt påläst. Har fått oljan och testar. Har dock sett jäkla fina resultat på många hästar som fått den. Så något är det som är bra i den. Om det är mineraler och vitaminer då eller ngt annat vet jag inte.
Jag vet heller inte om tillverkaren till denna fixat med den på ngt vis för att justera balans Omega 3-6.
Men hästarna har blivit så himla mycket bättre att jag ville testa jag med.


Men alltså ÅHHHH. Jag blir knäpp. Läste lite snabbt på deras sida där de konstaterar att det är viktigt o tillföra Omega 3, linfrö har överlägset högst 3:6 ratio på 55 % osv osv osv. och så avslutar de med:
"HYGAIN® offers an excellent high fat supplement that has the optimal levels of Omega 3, 6 &9 fatty acids. HYGAIN® RBO® – RBO® Equine Performance Oil® is a blend of rice bran oil, omega essential 3, 6 & 9 fatty acids and natural anti-oxidants known to improve the health and structural integrity of cell membranes."

Ingenstans hittar jag info (okej, jag slarvläste eftersom jag borde gått från datorn för 1 h sedan men bara fastnar i fodergrejer hela tiden :o) om 3:6 ration i rice bran oil eller I DERAS PRODUKT.

Och jag har inte tidigare hört att Omega 9 var essentiell men där kan jag fattat fel så det hänger jag inte upp mig på.
 
Det finns ren fiskolja till häst, sen om det känns ok att ge det till häst får man avgöra själv. Jag ger olja till min och jag har kommit på att om jag rör om oljan ordentligt i fodret så kladdar det mindre och det hamnar inte lika mkt olja i botten. Om du ger ngn form av blött foder (t ex betfor) kan du ju hälla oljan i det istället kanske?
 
Sparkar liv i min gamla tråd igen eftersom hästen verkligen ledsnat på linfrön 😅 Och så läste jag på lite snabbt.

Är det flera omega 3-syror som är essentiella förutom ALA? Eller vad är egentligen relevant att tillföra via foder vintertid? Eftersom hästen då varken vill käka linfröolja, malda linfrön och dessutom börjar bli tveksam till sin linfrökaka. Fiskolja verkar ju inte ens innehålla direkt mycket/något alls? ALA. Och vad för faktiska produkter finns det i sådana fall (ALA är ju skitdyrt även om den lilla mängden nog varit lätt att få i hästen).

Jag vill alltså bara hyfsat kompensera det de inte får i sig via att beta växande gräs vintertid eftersom hästen börjar bli äldre, har PPID och är lite känslig för socker och som sagt inte velat äta mycket alls av sina linfröprodukter denna vintern.

Hade hoppats lite lättillgänglig info utan att behöva djupdyka i detta så testar att fråga här 😁
 
Jag letade länge och väl efter något annat än linfröolja men kom inte fram till något. Jag gav Mbn Inflaboost ett tag men det kändes svårt att motivera priset så jag är tacksam för att iallafall 3 av 4 hästar gillar linfröolja. Den 4e får linfrökaka, han ratar allt som är minsta lilla smuligt, blött eller pulvrigt så han får helt enkelt vänta på gräset :angel:
 
Kan Aveve Linex Plus vara något? Innehåller visserligen mycket linfrö men i pelletsform och uppblandat med annat.
Jag har inte testat den här sorten själv men skulle gärna vilja göra det. Saknar dock återförsäljare inom rimligt avstånd så har inte fått tag i det vilket är tråkigt då jag även gillar deras övriga foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
458
Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 414
Senast: Wingates
·
Utrustning Min welsh cob är känslig mot solljus när det kommer till ögonen, går och blundar i skarp sol, särskilt vintertid. Finns det någon huva...
Svar
6
· Visningar
487
Senast: mysboll
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 998
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp