Omföring av moms aktiebolag??

T

Ti_Ti

Vi har gått över till aktiebolag för en tid sedan och bokför enligt faktureringsmetoden och har nu stött på ett till problem.
Bokförde ett par fakturor från olika leverantörer i mars som ska betalas i april vilket gör att det inte stämmer med momsen i månadsskiftet i bokföringen eftersom det inte är betalt ännu.Hur gör man med omföringen?
Ska man dessutom skriva en ny verifikation när fakturan betalas eller bara hänvisa till det numret när fakturan bokfördes?
Räknar iskallt med eran hjälp :p nu på helgen så här.

Ti_Ti
 
I och med att du bokför enligt bokslutsmetoden ska momsen bokas upp när du bokar in leverantörsskulden, alltså på fakturadatumet. När du sedan betalar fakturan bokar du ju bara bort leverantörsskulden. Att du får månadsskifte mellan uppbokningen och inbetalningen spelar ingen roll. Betalar du moms varje månad så gör du ju en momsomföring i slutet av månaden. Alltså: de fakturor du bokat in i mars ska med på mars månads moms.

Jag tycker att det är bra boka upp leverantörsskulden på en kopia av fakturan och sedan sätta originalet på verifikationen då du betalar fakturan. Har du lite bokföring kan detta kanske kännas lite "onödigt", men har du lite mer verifikationer är det bra och lätt att följa. Då blir revisorn glad!

Fråga igen om du inte fattar vad jag menar. Lite svårt att förklara så här...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 848
Senast: Piaff
·
S
Hästmänniskan Köpte i våras en dyr sak till företaget för 100 000 kr. 20 000 kr betalade jag kontant, och på den fakturan/kvittot är det ju med...
Svar
6
· Visningar
1 941
Senast: simplythetruth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp