Bokföringshjälp - köpt dyr sak på avbetalning!?

S

simplythetruth

Köpte i våras en dyr sak till företaget för 100 000 kr.

20 000 kr betalade jag kontant, och på den fakturan/kvittot är det ju med moms osv.

Resten tog jag på avbetalning hos Wasa kredit för företag.

Så varje månad får jag en faktura jag snällt betalar.

Men på den står det ju bara en kostnad + amortering.

Hur bokförs det hela och hur i hela friden löser man det med momsen på det andra?

Det är som tur var inte jag som sköter min egen bokföring (revisor), men jag undrar hur det är tänkt att man ska göra när det blir så här!
 
Sv: Bokföringshjälp - köpt dyr sak på avbetalning!?

Ingen som köpt något på avbetalning till företag?
 
Sv: Bokföringshjälp - köpt dyr sak på avbetalning!?

Jag köpte transport till företaget.
Då lyfte jag hela momsen den månaden jag betalade kontantinsatsen, då fick jag ju en faktura på hela köpesumman inkl hela momsen.
Sedan bokförde jag kostnaden som ett lån från ägaren typ. Och varje avbetalning bokförs som amortering, ränta osv.

Dock är det något man måste göra med avskrivning också, jag känner en tjej som har revisionsbyrå som ska hjälpa mig där...
Kan du inte fråga din revisor?
 
Sv: Bokföringshjälp - köpt dyr sak på avbetalning!?

I bokföringen blir det två händelser, det ena handlar om att du köpt en sak. Då hamnar belopp exkl moms bland dina tillgångar och momsbeloppet läggs i momskorgen för redovining. Eftersom du inte betalat hela beloppet kontant så hamnar det belopp du lånat av Wasa på skuldsidan. För varje gång du sedan betalar av på skulden så minskar din kassa och ditt lånebelopp och eventuell ränta hamnar på ett räntekonto. Vid årets slut räknas sedan avskrivning på din sak (tillgången), avskrivningen är ca 20-30% på beloppet beroende på metod (detta vet din revisor). När bokslutet så är gjort så har du en tillgång motsvarande inköpsvärde-moms-avskrivningen för året, och i ditt resultat kan du göra avdrag dels för räntekostnad betald samt för avskrivningen.

Men dín revisor kan säkert hjälpa till att förklara det här också.
 
Sv: Bokföringshjälp - köpt dyr sak på avbetalning!?

Wow! Tack för svaret, det var väldigt bra förklarat!
 
Sv: Bokföringshjälp - köpt dyr sak på avbetalning!?

Wasa kan du prata med också... De är mkt duktiga (vi använder dem till företaget också).
 
Sv: Bokföringshjälp - köpt dyr sak på avbetalning!?

Det är nog Wasa jag köpt det genom! Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Relationer Ska separera från min sambo. Är gravid och väntar barn i september (ett barn som han säger att han inte ska ha något med att göra). Han...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
88 453
Senast: Nethril
·
Ekonomi & Juridik Jag startade mitt förtag med förhoppningen om att kunna lära mig företagsekonomi med fakturering o bokföring o hela baletten...
Svar
9
· Visningar
3 702
Senast: MonikaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp