Omhändertagen häst utan papper

charmant

Trådstartare
Fick upp en häst för drygt en vecka sen som har haft det sååå illa i ca ett halv år nu.han har inte fått vara ute han är för mager för att kastreras,har stått i urin så strålarna är typ borta osv osv.Han är i dåligt skick.Min kompis övertalade ägaren att låta mig ta honom och han kom upp akut för en vecka sen drygt för ägaren hade gett bort sitt hö.....eller det möggliga sk höet hon hade.Hälso och miljö är inblandade och veterinären som kollade på honom när han kommit till mig tyckte han såg ut som skit rent ut sagt.Nu är det bara så att eftersom jag inte var med ner och hämtade hästen så finns inga papper skrivna på honom att jag ska ha honom och jag vill inte komma i något juridiskt.Jag vet att det var dummt att ta hästen inna papper var skrivna men jag kunde bara inte låta honom stå kvar där nere.Försöker övertala henne om att ge hästen till mig men hon älskar honom för mycket säger hon....skit snack älskar man sin häst så låtar man den inte svälta och stå i sin egen skit.Veterinären och hälso och miljö gubben jobbar med att polis anmäla henne.Vad kan jag göra tills vidare?NÅGRA BRA FÖRSLAG???Känner mig ur dum som inte såg till att papper finns men jag vet att tjejen inte kommer att ta tillbaka hästen för hennes stall är totalt utdömt och hon har ingenstans att ställa honom.Tacksam för svar.
 
Jag har varit i samma sits som dig med mitt sto som jag i dag äger, men det var en besvärlig historia för den stackars vanskötta märren innan det köpet gick i genom.
Vad som visade sig i mitt fall var att hon som sade sig äga hästen egentligen var polisanmäld för häststöld och jag hade redan betäckt stoet :confused:
Dessutom fans det skulder runt hästen som översteg nio tusen
vilka jag har betalat.
Nu löste det sig för mig hästen är frisk, dräcktig och på almänt gott humör men jag kunde lika gärna blivit blåst på en hel del pengar och hästen, nu fick jag ett utmärkt avels sto till ett bra pris eftersom den rättmättiga ägaren ville sälja till mig. Men jag skulle passa mig för att göra om detta (det går åt en del Novalucol) :D
MEN GÖR INGET FÖRÄN DU HAR PAPPER!!!!
jag fick ligga på och vara relativt tuff för att få (hästtjuven :smirk:) att tala om vem som ägde hästen och det kan vara lite jobbig. Lycka Till!!
 
Tackat tackar.Veterinären som var ute och titade på honom när vi fick hem honom har nu gjort en polis anmälan så vi får se vad som händer.I dag kör jag killen till ett stall där han kan få äta upp sig för att sen få komma ut i hingst flock och få leka lite med jämnåriga innan vi kastrerar honom och ta rhem honom igen.
 
Bara lite nyfiken....vad för slags häst är det?
Bra gjort för övrigt! :bow: Det behövs fler som gör något för alla dessa hästar som far illa.
Lycka till!! :)
 
Det är en arab kille på 3 år=)Hur snäll och go som helst.Vi får framsteg från honom varje dag nu=)jätte kul.Han blir bara gladare och gladare.Känns skönt att vi är på rätt väg i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 476
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp