Omhändertagen katt...

S

summerwind97

Igår (fredag) var jag och skulle lämna min dotter på dagis på dagen innan jag skulle jobba kl var då ca 14,00... såg ett par ungar ute på gården som sprang runt och grejade med en katt... tänkte inte mer på det utan gick in och lämnade min dotter och på väg ut igen så kommer katten springande mot ingången... vi frågade fröknarna om dom visste vems katten var, den satt nämligen och jamade oavbrutet och skakade, var då 9 minus ute och snö... Katten hade tydligen varit där sedan tidig morgon innan kl 6 för den hade försökt hoppa in i en bil som kom och skulle lämna barnen på dagis/skolan... ingen visste vems den var el vart den kom från och ingen hade heller sett det innan.. vi diskuterade lite om det och jag beslutade mig för att ta med katten hem den kunde inte sitta där ute och frysa kanske resten av dagen mm.... vi satte upp lapp om upphittad/omhändertagen katt med beskrivning.. tog med mig katten i bilen helt nöjd hoppar den upp i dotterns stol och börjar tvätta sig! Hem in och hämta mat och filt och in i garaget med katten där inne är det ca 17 grader, detta pga att vi har två hundar och två katter sedan tidigare och eftersom jag skulle jobba ville jag inte lämna de ensamma.. katten fullkomligt flög i matskålen... fick känt på katten och den är ruskigt benig.. en större mage och tuffsig päls med massa mjäll... senare på kvällen väl hemkommen från jobbet så tar vi med katten in som är helt oberörd i stort sett av de andra katterna och hundarna, men våra tidigare katter tyckte inte det var så populärt.... Katten är väldigt sällskaplig, tror inte det är ngn direkt vildkatt... men har inte fått lära sig gå på låda... verkar det som iallafall för idag har det skett fem- sex olyckor med diarre inne.... har gett lite mat ifall den inte har fått mat på länge men det blev tydligen för häftigt ändå... Tyvärr har vi fått flytta ut den i garaget igen med mat och filtar... Ingen har hört av sig ang katten finns lappar på affären osv... Vad gör man i detta läget?? Kunde inte ha hjärta att låta stackaren gå kvar ute och frysa... mager som den är också... tror inte det är ngn som saknar den heller om jag skall vara ärlig får väl egentligen hoppas att det är så för har man skaffat sig katt skall de väl inte behöva se ut så här..... Finns det ngt ställe man kan kontakta som tar hand om övergivna/upphittade katter? Vi har redan två katter och och massa andra djur och min sambo är helt emot att ha kvar den... :S Vi bor i västra götalands regionen i Munkedals kommun.
Hör gärna av er om ni vet hur man kan gå tillväga.....
 
Sv: Omhändertagen katt...

Jag har varit i liknande situation, men när jag ringde runt till olika ställen som räddar katter, så fick jag intrycket av att de endast tar emot katter som "sitter på gatan", inte katter som redan är hemma hos någon sas. Tyckte detta verkade urbota dumt men nu i efterhand förstår jag att det är för att dom har så himla mycket katter och måste prioritera.

Så tyvärr har jag inga tips :( Jag behöll katterna tills dom var starka nog att flytta till ett nytt hem. Hade redan 3 sedan innan, och 5 katter var då uteslutet att ha :(
 
Sv: Omhändertagen katt...

Kolla med omplaceringshem och ring polisen och meddela att ni har katten.
 
Sv: Omhändertagen katt...

Jag har idag fått svar från ett katt ställe, hon tyckte jag skulle ringa på telefon tiden imorgon... Katten är sällskaplig och lugn men är ingen fröjd för ögat just nu stackaren... Just nu bor den i garaget pga att den satte sig och bajsade överallt men icke i lådan... Men idag har jag fått den att gå på lådan! Jag själv har så ont utav att djur missköts el lider på ngt sätt och detta skar i hjärtat när det var iskallt ute och katten sitter och jamar för fullt på utsidan och skakar.. Nu ligegr den mest och vilar och vill absolut inte gå ut... Får väl ringa polisen imorgon och höra... min sambo e fast besluten att vi inte skall ha fler djur överhuvudtaget just nu... har tre hästar två hundar två katter fyra kaniner två marsvin och fiskar så jag kan väl förstå honom lite.. :) men jag tyckte väl att en katt mer el mindre spelar väl inte så stor roll.. emn icke... Vill bara att katten skall få ett bra hem där den får mat och husrum och inte driva runt tyvärr är det ju inte ont om katter ute direkt annars hade det varit lättare att hitta ett hem till den..
 
Sv: Omhändertagen katt...

Du ska ha eloge för att du tog in stackarn. :bow:
Hoppas det löser sig med hem för honom nu bara.
 
Sv: Omhändertagen katt...

Har du kontaktat Göteborg katthjälp? Jag var själv jourhem åt dem under 6-8 månader.... det är engagerade människor (trots hårt tryck med många hemlösa katter) kan de inte hjälpa dig så refererar de dig vidare till andra som kanske kan :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 740
Senast: Eva S
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 751
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 481
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp