Hur hjälpa stressad katt på bästa sätt?

Uppdatering:
Efter stegincidenten så var det värre (om än inte lika illa som vid hemkomst) några dagar, men nu har han inte kissat utanför lådorna på flera dagar 🥰

Metacamkuren slut i tisdags, och har inte sett några tecken på smärta eller obehag när han kissar alls, så det känns bra.

Ska testa att lägga fram hallmattan och se om den får vara i fred, och om den får vara det så kanske vi testar att ha sovrummet öppet igen. Vi tittar även på att köpa en billigare testmatta från typ Rusta att ha i vardagsrummet för att se om katten går med på det utan att besudla den 🙃

Han känns mycket modigare med människor också? Igår hade vi några kompisar över och han närmade sig för klappar till nästan alla(!!!), och kunde ligga och spana nära oss alla (en gång i mitten av oss alla precis vid soffbordet!). Iofs är ju båda sovrummen stängda så han kan inte gömma sig därinne, men ändå 😅
 
Liten uppdatering:
Katten är typ "lagad" 😂 Inga olyckor på länge (minns inte ens när det var en olycka senast?). Inte testat en matta i vardagsrummet än, men vi kan lämna barnets lekmattor på golvet utan problem och hallmattan har han inte rört. Ibland har vi ena sovrummet (dotterns) öppet och han har varit inne och undersökt ibland, men inget kissande!

Vi har varit borta några gånger med kattvakt som svängt förbi för att mata och städa lådorna och det har funkat jättebra, så vi kör på samma lösning i sommar när vi är borta en längre period. Han verkar helt klart föredra den typen av kattvakt framför någon som bor med honom.

Han känns väldigt avslappnad och modig för att vara honom, det kanske är sommarvärmen? 🌞 Lyckades till och med klappa lite på magen för första gången någonsin idag för han kändes så chill (har i ärlighetens namn inte försökt tidigare, har inte velat offra underarmen).
 
Sommaren har gått jättebra med kattvakt. Sovrummen stod stängda och var inga problem alls under kattvaktsperioden.

Nu är jag ensam hemma och har vårt sovrum öppet jämt (han gillar att sova första delen av natten i sängen när det bara är en person i sängen 🥰).

Hade dotterns sovrum öppet och där var det en olycka på hennes nybäddade säng. Var dock ingen fläck utan luktade bara, så var nog en otroligt liten skvätt? Märkte det endast för att jag såg att han gått runt på hennes säng eftersom täcket var lite tillplattat. Så dotterns rum får vara stängt just nu.

Make och dotter som har varit borta i 10 dagar kommer hem ikväll, så får vi se om det skapar någon förändring i kattens beteende.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp